Miss.Tang

Sygemelding..

10 indlæg i dette emne

Har været ved lægen idag, igen, fordi jeg har så ondt (formentlig ligamentsmerter) at jeg ikke kan står og gå særlig meget - og står i butik. Kan heller ikke rigtig side så meget ned, ihvertfald ikke de lange dage vi har (10-19)

Jeg har snakket lidt med min arbejdsgiver, men ikke til bunds. Jeg har tænkt en deltidsygemelding, med sidende arb. Min über boss, ringede så i onsdags og ville egentlig gerne have en sygemelding, så han har mulighed for at ansætte en i mit sted, for jeg vil mangle på gulvet.

Da jeg så snakker med lægen om det idag finder jeg ud af man skal igennem samtaler og frem og tilbage hos lægen. Nu prøver jeg at finde hoved og hale i de nye regler, for det virkede ikke som om min boss helt havde styr på reglerne, Men bliver slet ikke klogere :( ved ikke om det er varmen kombineret med 'ammehjernen' ;)

Kan jer der er sygemeldte forklare mig på menneske sprog. hvordan det hænger sammen??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Synes det lyder megeta kringlet. Da jeg blev sygemeldt, sendte lægen en elektronisk sygemelding til kommunen. Hvis min arbejdsgiver så havde spørgsmål eller tvivl, kunne han ringe til kommunen.. Det har været helt gnidningsfrit :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er også lidt forvirret over systemet - mangler sådan en brochure der hedder "sygemelding" hvor man lige kan slå op i hvad man selv skal gøre, hvad arbejdsgiver skal gøre, og hvad man gør når man er arbejdsløs og hvad man gør når man er i løntilskud - der er ikke meget der giver sig selv i den her verden. Så jeg kan desværre ikke hjælpe dig, selvom jeg også er sygemeldt (har lige fået papirerne i dag, som manden lige måtte læse igennem og forklare - for selv DE forvirrede mig).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er tidligere sygedagpenge rådgiver, så jeg forsøger lige at støve hjernen af med reglerne, håber jeg kan huske dem :D

Jeg går udfra at det der menes er, at der findes det der hedder en mulighedserklæring.

Din arbejdsplads (kan, min gjorde det aldrig) bede om en mulighedserklæring, hvor din læge er med inde over. I denne mulighedserklæring skal der stå hvad du er i stand til og er der mulighed for det indgås der aftale med din arbejdsplads om at du kan udføre visse arbejdsmæssige ting, dette i samarbejde med din læge.

Min læge sygemeldte mig fuldt og jeg var aldrig igennem en mulighedserklæring, men din arbejdsgiver har mulighed for at bede om at der bliver udarbejdet en sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er tidligere sygedagpenge rådgiver, så jeg forsøger lige at støve hjernen af med reglerne, håber jeg kan huske dem :D

Jeg går udfra at det der menes er, at der findes det der hedder en mulighedserklæring.

Din arbejdsplads (kan, min gjorde det aldrig) bede om en mulighedserklæring, hvor din læge er med inde over. I denne mulighedserklæring skal der stå hvad du er i stand til og er der mulighed for det indgås der aftale med din arbejdsplads om at du kan udføre visse arbejdsmæssige ting, dette i samarbejde med din læge.

Min læge sygemeldte mig fuldt og jeg var aldrig igennem en mulighedserklæring, men din arbejdsgiver har mulighed for at bede om at der bliver udarbejdet en sådan.

Det er også det jeg har kunne læse mig til. Det der gør mig forvirret er at lægen sagde han IKKE kunne give mig en sygemelding med idag. Selvom jeg sagde til ham min arbejdsgiver har givet udtryk for at de ikke kan bruge mig til det jeg kan. Min tanker er om lægen kan forlange der bliver lavet en muligheds erklæring frem for at skrive en friattest?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åhhh da jeg blev sygemeldt, ringet jeg til lægen forklaret hvordan det hang sammen og så sage hun syntes du skal sygemelds og har ikke siden været på arb? ringet bare til chefen og fortalte jeg ikke kom tilbage mere? slut igen samtale eller noget som helst...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal man ikke have været syg i et vidst antal dage før arbejdsgiver kan gøre krav på mulighedserklæring? Som jeg forstår systemet skal du egentlig bare aftale med din læge hvad der skal ske, f.eks. En deltidssygemelding. Og så skal arbejdsgiver egentlig kun ordne med kommunen for at få sygedagpenge refusion, så sender kommunen dig et brev du skal udfylde med lægen, og så skulle den ged være barberet. Hvis arbejdsgiver skal bruge en lægeerklæring er det jo noget han selv skal betale.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også det jeg har kunne læse mig til. Det der gør mig forvirret er at lægen sagde han IKKE kunne give mig en sygemelding med idag. Selvom jeg sagde til ham min arbejdsgiver har givet udtryk for at de ikke kan bruge mig til det jeg kan. Min tanker er om lægen kan forlange der bliver lavet en muligheds erklæring frem for at skrive en friattest?

Jeg er ret sikker på, at hvis der skal laves en mulighedserklæring er det din arbejdsplads der skal bede om den og din læge burde sagtens kunne give dig en sygemelding, men den kan være tidsbegrænset fx. 4 uger for at se om smerterne så bliver bedre, herefter skal det så undersøges om sygemeldingen skal forlænges eller om du kan komme på arbejde igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lægen snakkede også om at det til at starte med kun ville være måske for en korter periode han ville lave en læge erklæring. Men selvom jeg spurte ind til hvordan det fungeret, følte jeg ikke kan kunne forklare mig det så jeg forstod hvad han mente. Men nu skal jeg snakke med en fødselslæge på tirsdag, tænker lidt jeg vil snakke med ham om hvordan og hvorledes. Men tænker også at jeg vil snakke med min egen læge, for det var ikke hende jeg har været hos i denne omgang.

Men jeg er nok lidt uforstående over for at ham lægen ikke bare gave mig en sygemedling på 4 uger, med til at starte med.

hmm, synes det er skod det skal være så besværtligt!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg blev sygemeldt med stress godt nok, men der gik jeg ud fra lægen med en sygemelding, og ringede til abejdet næste dag og sagde at jeg var sygemeldt..

så kom der brev fra kommunen med en attest lægen skulle udfylde i samarbejde med mig.. og så kunne arbejdet søge refution ved kommunen... min sygemelding blev forlægnet og det foregik ligesådan.. jeg sagde mit arbejde op og være sygemeldt opsigelsesperioden ud... uden de store problemer... smile.gif selvom jeg var ved at skide Grønne grise hver gang der kom brev fra kommunen... Jeg havde jo stress, og de breve stressede mig også.... så det var helt befriende at blive ledig og jobsøgende i forhold til at være sygemeldt... smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER