Guest Sebastians-mor

Andre med fødevareallergi

7 indlæg i dette emne

Inspireret af tråden om kræsenhed kom jeg til at tænke på om der er andre end mig der har fødevareallergi. :(

Hvilke allergier har i, er der nogle spøjse imellem og hvordan reagerer i?

Jeg er allergisk overfor

- alle frugter undtagen jordbær også fructose, ribsgele m.m. så nogle ting der kan være blandet usynligt i madvarer. Jeg kan ikke drikke vin, champagne og andet der er druebaseret :) Pænt kedeligt.

- Agurker. Jeg er mega allergisk overfor disse. Meget mærkeligt da de fleste jo siger at det bare er vand. Blot saften fra en agurk kan gøre mig syg med opkast i flere dage.

Jeg reagerer ved alle fødevarer jeg ikke kan tåle, at få mega kvalme og opkast nogle dage.

Så nogle pænt spøjse allergier, har jeg ihvertfald fået at vide. Jeg ville elske at kunne spise et æble når jeg er sulten, men lugten alene er nok til at give mig kvalme :(

Min mand lider af mælkeallergi og får influenca lign. symptomer og infektion i ørerne hvis han får mælk.

Så der er nogen der mener vi er besværlige at få på besøg :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Heldigvis voksede jeg fra mine, da jeg var ca. 12 år...

Men indtil da var jeg allergisk over for:

- Mælk

- Farvestoffer (kunne ikke spise vingummi og lakrids og måtte kun drikke klar sodavand fx sport og faxekondi)

- Citrusfrugter (Kunne ikke tåle appelsin og citron mv. kunne dog spise klementiner i begrænsede mængder)

- Tomater

Min allergi viste sig ved udslæt på håndled, på underarmen ved albuen og ved mine øreflipper...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må være dejligt at være vokset fra det :) Jeg synes hele tiden der kommer nyt til mine allergier.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må være dejligt at være vokset fra det :) Jeg synes hele tiden der kommer nyt til mine allergier.

Det er rigtig skønt :glad der skulle altid tages hensyn når jeg fx var til børnefødselsdag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit system har det normalt svært med ko mælk, men hvis jeg begrænser indtaget og skifter mellem fx mælk og yoghurt til morgenmad så "går" det. Men holder mig helst fra det - dog er der sket noget her i graviditeten som gør at jeg pludselig ikke får dårlig mave af det så det NYDER jeg og spiser en masse mælkeprodukter!!!

Pølser - jeg elsker pølser men hvis jeg spiser mere end en halv til en hel får jeg den VILDESTE kvalme, luft i maven og bliver pacificeret af mavekramper i et par timer hvis jeg er heldig, og lider i et par dage hvis jeg er uheldig. Slagter pølser er knap så slemme, jeg tror det er nogle af E-numrene jeg ikke tåler, eller en kombi af dem.

Da jeg var barn var der et bestemt blå farvestof som gav mig udslet, men enten må den ikke sælges mere eller også er jeg vokset fra det. Spiser dog sjældent noget blåt i tilfælde af at det går galt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Egentlig er det birkepollen krydsallergi jeg har, selve pollen sæsonen er ikke såååå slem, men hele året er der en række madvarer jeg reagerer allergisk på. Jeg får irriterede slimhinder i munden, nyser og klør. Af mine 3 børn har min yngste datter "arvet" samme allergi. De ting vi reagerer på er: rå nødder, sojaprodukter som tofu og sojamælken, en lang række rå frugter og grøntsager fx gulerødder, pebberfrugter, selleri, rå kartofler (spiser dem selvfølgelig ikke men kan heller ikke tåle at skrælle/skrabe dem) bønnespirer mm, æbler, pærer, kiwi, ananas, nektarin, kirsebær mm. Heldigvis kan vi tåle det meste bare det er tilberedt, og nogle af tingene tåles rå i små mængder, så det er ikke sååå besværligt at leve med. En kostvejleder jeg var hos mente jeg havde laktose intolerans, jeg har godt nok aldrig reageret på mælkeprodukter, men jeg har selv erfaret at hvis jeg minimerer indtaget af mælkeprodukter er mine allergiske reaktioner langt færre og lettere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit system har det normalt svært med ko mælk, men hvis jeg begrænser indtaget og skifter mellem fx mælk og yoghurt til morgenmad så "går" det. Men holder mig helst fra det - dog er der sket noget her i graviditeten som gør at jeg pludselig ikke får dårlig mave af det så det NYDER jeg og spiser en masse mælkeprodukter!!!

Pølser - jeg elsker pølser men hvis jeg spiser mere end en halv til en hel får jeg den VILDESTE kvalme, luft i maven og bliver pacificeret af mavekramper i et par timer hvis jeg er heldig, og lider i et par dage hvis jeg er uheldig. Slagter pølser er knap så slemme, jeg tror det er nogle af E-numrene jeg ikke tåler, eller en kombi af dem.

Da jeg var barn var der et bestemt blå farvestof som gav mig udslet, men enten må den ikke sælges mere eller også er jeg vokset fra det. Spiser dog sjældent noget blåt i tilfælde af at det går galt.

Dejligt du kan nyde det lidt her under graviditeten, det kan jeg godt forstå :)

Puha, det lyder godt nok ikke sjovt med pølserne. Så gælder det sig godt nok om at holde sig fra dem.

Egentlig er det birkepollen krydsallergi jeg har, selve pollen sæsonen er ikke såååå slem, men hele året er der en række madvarer jeg reagerer allergisk på. Jeg får irriterede slimhinder i munden, nyser og klør. Af mine 3 børn har min yngste datter "arvet" samme allergi. De ting vi reagerer på er: rå nødder, sojaprodukter som tofu og sojamælken, en lang række rå frugter og grøntsager fx gulerødder, pebberfrugter, selleri, rå kartofler (spiser dem selvfølgelig ikke men kan heller ikke tåle at skrælle/skrabe dem) bønnespirer mm, æbler, pærer, kiwi, ananas, nektarin, kirsebær mm. Heldigvis kan vi tåle det meste bare det er tilberedt, og nogle af tingene tåles rå i små mængder, så det er ikke sååå besværligt at leve med. En kostvejleder jeg var hos mente jeg havde laktose intolerans, jeg har godt nok aldrig reageret på mælkeprodukter, men jeg har selv erfaret at hvis jeg minimerer indtaget af mælkeprodukter er mine allergiske reaktioner langt færre og lettere.

Det er godt nok mange ting, men ja når bare man ved hvad man skal holde sig fra så går det jo nok.

Men godt nok ærgerligt at din datter har arvet det. :(

Jeg tænker også at min allergi er en form for krydsallergi, men det er kun de sidste par år jeg har reageret på pollen og ikke hvert år. Selve min allergi startede inde i min mors mave, hvor hun måtte ofre sig hvergang hun fik et æble.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER