Havbaek

Værelser oven på - og hvad med jul/ nytår?

6 indlæg i dette emne

Nu har jeg godt nok ikke født endnu. Men jeg har da lidt tanker alligevel omkring det, så jeg vil lige høre hvad I andre gør som også har soveværelser oven på, eller længere tilbage i huset.

Vi bor i et hus med 3 etager, hvor kælder jo egentlig ikke som sådan er medregnet ;)

Vi befinder os altså kun oven på, når vi skal op med vasketøjet til klædeskabet.

Eller når vi skal sove. Dog leger min bonus søn oppe på hans værelse, da det er der størstedelen af hans legetøj er, og han leger også rigtigt fint deroppe :super

Han er lige så meget oppe som han er nede, eller udenfor, så her klages der bestemt ikke.

Meenn.. nu når den lille kommer, og der skal soves middagslure.

Ville I turde putte den lille i tremmesengen i soveværelset, og gå nedunder igen- hvis man havde en babyalarm eller gik op med jævne mellemrum?

Vi har desværre ikke muligheden for at putte den lille i et fredeligt område nedeunder hvor vi befinder os, da stuen/spisestuen går i et. Og da min bonus søn jo også leger nedeunder og vi også har hund, så vil der ikke være nok med ro for den lille at sove når der er brug for det.

Ang. Julen, skal vi have min bonussøn i år, og vi har planlagt at holde det hjemme denne her gang, men at vi alle lige tager rundt med gaver inden. Dog kan jeg ikke rigtig finde ud af om det er bedst jeg bliver hjemme, og ordner maden færdig og være nybagt mor. Det med at dele julegaver ud tager gerne 1-1½ time eller mere, da der bliver snakket og så trækker tiden ud. Vi har 3 familier vi skal rundt til, som bor i samme by som vi gør. Så det er ikke vildt langt der skal køres.

Men vil det være fair hvis jeg blev hjemme, netop fordi der er kommet en lille baby, men også fordi vi skal holde julen hjemme og maden også skal tilses.

Bagefter julegaver, alt efter tidspunkt, sådan var det sidste år ude ved mine svigerforældre, så tropper de andre op efter gaverne er pakket op og så bliver klokken gerne 01-02 stykker før selvskabet bryder op.

Vil det være fair her også, at sige fra og blive hjemme og det så kun lige er manden og sønnemand der tager ud, og lige bliver der lidt og så kommer hjem bagefter inden klokken bliver for mange.

Jeg synes nemlig ikke jeg vil tage ud med en lille baby, i en mængde af 9 personer + os 3½ her hjemmefra så sent på en aften og blive så længe, jeg går nemlig ret hurtig kold selv, så jeg holder næppe meget længere når jeg også har en bette en jeg skal passe.

Og så er der det med nytår. Heldigvis bor vi i et område hvor der ikke bliver fyret så meget krudt af. Så fredeligt nok er her da. Men jeg har termin i Oktober, så den lille er jo ikke så gammel igen inden vi rammer nytår.

Så hvordan gør man lige?

Om det er fordi jeg er førstegangs fødende/mor, at jeg allerede tænker sådan, ved jeg ikke. Men har lige brug for at høre hvordan I andre gjorde/gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ronja sover oven på og vi har stue nedenunder. Da hun var helt lille blev hun egentlig puttet i liftet ved siden af os på sofaen og båret ind i soveværelset når vi gik i seng. Men jeg ville ikke have noget mod at have hende sovende ovenpå alene selvom hun var så lille. Jeg ville sætte babyalarmen til og så lige kigge engang imellem hvis jeg følte det var nødvendigt. Det er jo egentlig lidt ligesom at sætte hende udenfor i barnevognen :) I dag har vi bare babyalarmen tændt, men vi hører hende som regel inden hun går i babyalarmen ;)

Hvis det var mig til jul så ville jeg vælge og se tiden an. Hvis du har overskud til at tage med juleaften så kan du gøre det, men hvis den lille tager meget tid og du ikke har overskuddet ville jeg sige fra. Det er svært at sige på forhånd hvordan du egentlig har det på det tidspunkt :) Jeg ville helt sikkert melde fra til efter-julehalløjet med en nyfødt. Jeg ville ikke kunne hænge sammen men igen kommer det an på om du har overskuddet.

Nytårsaften havde vi Ronja med hjemme hos nogen venner og hun sov fra det hele kl. 24. Hun var 4 måneder på det tidspunkt. Vi holdt det med to vennepar som også har børn og så gjorde vi det på deres præmisser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Små babyer har selvfølgelig brug for ro når de sover - Og for mig er forskellen på at man har sit barn udenfor i barnevogn, eller ovenpå ikke eksisterende :) Så det synes jeg sagtens I kan, hvis det er :)

Men nu ved jeg fra min søsters små, at de sover FINT selv om der er larm.. De sov begge to i stuen (3 uger gamle), mens tvet kørte på voice, og vi sad fire voksne og snakkede.. Så umiddelbart ville jeg nok vurdere om hvor meget i reelt larmer, hvis man er utryg ved det andet...

Med hensyn til julen, så synes jeg du skal slå koldt vand i blodet!! Synes det er svært 7 måneder før, at tale om hvor meget overskud man har... Hvis I får en super nem baby, så er der jo fin tid og overskud til det.. Egentlig, synes jeg det er lidt "tamt", at vælge begge dele fra (Altså, ville nok vælge enten at tage med ud og dele gaver ud ELLER tage med om aften).. Men igen, det kommer meget an på hvilken baby man får..

Ellers, kunne man jo høre om ikke folk kunne mødes hjemme ved jer - så kan baby sove, og du kan evt gå op og lægge dig, hvis dit overskud er væk :)

Men generelt, ville jeg altså vente til midten af december med at tage stilling til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved godt mine tanker er meget langt fremme ;) men havde bare brug for at komme af med dem, så jeg ikke skal gå med dem over sommeren og frem til termin. For nej ingen ved hvordan baby bliver og hvordan mit overskud bliver med en lille og alt det andet der følger med også op til jul og nytår.

Lige nu har jeg som alle jer andre gravide, en masse homoner og tanker kørende rundt, og så det rart lige at få det skrevet ned og dele det. For manden kan jo ikke rigtigt sætte sig ind i det, som I andre her på BK kan, så det er nu meget rart lige at dele de "irriterende dumme tanker".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altid rart at få lidt luft for sine tanker. Jeg ved godt hvad jeg ville bliver mødt med herhjemme ;)

Jeg vil mene at -igen alt efter hvilken baby i får- det er en god ide at lære den lille at der ikke skal være musse stille når han/hun skal sove. Det bliver i glade for senere. Min bonussøn kan sove med huset fuld af gæster og åben dør. Så jeg ville nok på den baggrund prøve at får den lille, til at sove i stuen. Men ellers ville jeg ikke være bekymret for at lade den sove oven på med baby alarm.

Og som de andre skriver, ville jeg bestemt også vente med at afgøre mht til hvad og hvormeget, du kan/vil deltage i til jul. Det er jeg da ret sikker på der også vil være forståelse for i familien/omgangskredsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er emnet ikke helt nyt mere, men jeg svarer lige alligevel ;)

Vi har også to etager i vores hus og både vores søn på knap 5 og vores søn på godt 2 sover ovenpå. Den lille sover indimellem middagslur indenfor og både her og til nat har vi baby alarm på ham. Der er mere ro ovenpå og så kender han jo hans seng deroppe og kan godt lide at sove deroppe. Babyalarmen har vi på for at vi kan høre ham med det samme han siger noget og så vi også kan gå ud på terrassen og sidde om aftenen. Det har fungeret rigtig fint hos os.

Ang julen, så forstår jeg godt dine tanker. Den tanke der slog mig var, at julen jo ikke behøver være så stresset at det hele skal nåes på een dag? Man kunne jo godt lave julegave-bytte-hygge i dagene op til juleaften. Så har man også bedre tid til at hygge om det og få snakket med familien.

Herhjemme er juleaften lidt hellig, så der skal vi bare slappe af og nyde hinanden. Sidste år var jeg desværre på arbejde i dagvagt, så det var en underlig dag for mig, men jeg havde forberedt alt så drengene og farmand kunne hygge og nyde dagen. Der blev desværre ikke tid til jule gudstjeneste for os sidste år, da jeg var på arbejde, men jeg synes egentlig det er en skøn tradition og så bare hele hyggen om ventetiden. Julehygge i fjernsynet, duften af flæskesteg og julegaverne der bliver fundet frem og lagt under træet.... :biglove Vi har altid ordnet alle besøg osv inden selve juleaften så vi bare kan slappe af og nyde dagen og hinanden :loveyou

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER