Guest Cirkeline88

eksamens angst

13 indlæg i dette emne

jeg skal til eksamen om 4-5 uger og jeg har altid frygtet det, ikke fordi jeg ikke kan stoffet men klappen går simpelthen ned..

Har i nogle gode råd til hvad man kan gøre? Både inden og under eksamen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har aldrig haft problemer med eksamensangst, så jeg kan ikke komme med personlige succeser, men kender andre som har haft god hjælp af hypnose. Både eksamens' men også andet angst.

Pøjpøj med det:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Go morgen Danmark har kørt nogle indslag omkring eksamen. Bla har de haft besøg af Peter Lund Madsen der fortalte om klappen der går ned. Måske du kan finde klip på deres hjemmeside.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig selv haft problemer med eksamen - har altid været rigtig god til at gå til (mundtlige) eksamner.

Her er nogle af de redskaber jeg bruger:

* Jeg forsøger at få en tidlig tid på dagen. Kan alligevel ikke sove længe jo ;)

* Jeg sørger for at jeg IKKE forbereder mig på selve dagen. Den dag, "messer" jeg til mig selv, at jeg IKKE kan gøre NOGEN forskel mere. :) Kender mange som panikker, læser små ting osv osv osv... Det hjælper IKKE en dyt; Jeg forsøger at slappe af, hygge mig, få en ordentlig morgenmad osv.

* Jeg visualisere eksamen, inden jeg går ind til den. Tømmer alt negativt ud, og "fantasere" mig til drømmeeksamen. Hvad jeg gerne vil tale om, hvad de gerne må spørge om og hvad jeg vil svare. Tænker på hvordan det føles at komme ind og få et 12 tal og hvor dejlig en følelse det giver. Tænker på hvor søde censor og lærer er osv.

* Jeg sørger for ALDRIG at sige: Jeg tror at.. Jeg ved det ikke.. Måske er det..

Jeg siger: Jeg ved at... Min mening er.. Jeg vurderer at.. Jeg mente selvfølgelig..

Svaret er ikke mere forkert af at jeg har sagt "Måske" = det trækker lige meget ned. Til gengæld, trækker det mere op at vide, end at tro ;)

* Jeg vender spørgsmålene de kommer med, til min fordel: Hvis de spørger om noget jeg intet aner om, drejer jeg det ind på noget andet... :rolleyes

Har hørt mange sige det er en fordel at gøre opmærksom på man er nervøs - jeg har altid gjort det modsatte.

Giver hånd, virker selvsikker. Spørger de om jeg er nervøs, siger jeg at jeg kan stoffet så jeg er mere spændt på deres spørgsmål :)

Håber du måske kan bruge noget af det - er jeg mærkelig, fordi jeg pludselig bliver misundelig over alle de der skal til eksamen..? :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, hvis du vil gå kemiens vej, så bed din læge om nogle betablokker. Jeg har brugt dem, og jeg synes, der er gode. Du får dem i så lav dosis, at du hverken skal trappe ind eller ud, og de udtørrer ingen slimhinder eller får din krop til at være mærkelig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser lige med her, for jeg er ikke ret god til at kontrollere mine nerver inden en mundtlig eksamen. Jeg har ikke deltaget i en i 3 år, og nu skal jeg til det igen. Og det huer mig ikke særligt godt. <_<

Betablokkere er ikke en løsning for mig, da jeg i forvejen har lav puls og blodtryk, så det er direkte farligt for mig at sænke det yderligere. Derudover tror jeg ikke det er en fornuftig løsning, når man er gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser lige med her, for jeg er ikke ret god til at kontrollere mine nerver inden en mundtlig eksamen. Jeg har ikke deltaget i en i 3 år, og nu skal jeg til det igen. Og det huer mig ikke særligt godt. <_<

Betablokkere er ikke en løsning for mig, da jeg i forvejen har lav puls og blodtryk, så det er direkte farligt for mig at sænke det yderligere. Derudover tror jeg ikke det er en fornuftig løsning, når man er gravid.

Man skal i hvert fald vide hvad man gør uanset hvilken slags medicin man tager, mens man er gravid, så helt enig der!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg vil anbefale dig, at du søger hjælp. Rigtig mange uddannelsessteder tilbyder hjælp til at komme af med eksamens angst.

Jeg har selv gået til sådanne kurser, fordi jeg selv lider rigtig meget af eksamens angst.

Det handler om, at man skal undgå den ondecirkel, at man skal visuelisere for sig og tegne ned på papir, hvad det gør ved en, når man er til eksamen.

Det er med, at man ender med at sidde og siger til sig selv, at man ikke kan osv. og så skal man stille spørgsmål til de negative tanker man får. Kan det nu passe, at man ikke kan stoffet, for har du ikke lige læst på det? osv og hvordan er det lige din standpunktskaraktere er osv i den retning.

Jeg har en kopi af en bog om, hvordan man kommer det til livs et eller andet sted i kælderen. Send mig en PM, hvis jeg skal gå ned og lede efter den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da fast, der er allerede kommet mange gode råd :lovebk Min taktik er nok mest at "analysere" hvad en eksamen er, hvad den betyder for mig, og måske hvorfor jeg er bange for den (og dermed hvorfor jeg ikke behøver være bange for den!)...

Jeg bruger en dejlig metafor til at "afdramatisere" eksamen: Eksamen er som en køreprøve. Du skal til prøve nu, men du lærer først for alvor at køre (får erfaring) bagefter. Så det handler ikke om, at du skal kunne ALT eller om at nogen prøver at få dig til at dumpe. Det handler om, at der er to mennesker (en eksaminator og en censor, formoder jeg?), der skal se på om du er "klar til at komme ud i trafikken" (om du er klar til at komme ud i dit arbejde/fortsætte uddannelsen). Og så lærer du faktisk først at køre bil (får erfaring med dit stof) bagefter. Så du kan kun dumpe, hvis din lærer og censor oprigtigt er bekymret for, om du klar til at blive sendt ud i trafikken. Og så er det for din egen skyld - ikke fordi du er dårlig eller dum, men fordi du skal have en chance for at blive bedre, så du ikke brækker halsen i dit videre forløb. Det er fordi, de passer på dig :) Og formodentlig kan du godt "køre" (ellers får man jo også tit at vide, at man ikke er klar). :) Og det ved din lærer og censor også godt. :)

En anden god ting at huske er, at du skal have ros! Lige meget hvordan det går, så vil en god lærer og en god censor skulle give anerkendende feedback. De fortæller måske nok, hvad du kunne have gjort bedre (og det er jo også nyttig info!) men de skal også fortælle dig, hvad du har været supersej til! Og der er HELT sikkert noget, som du har været supersej til. :)

Jeg tænker også over, hvor lidt en eksamen egentlig betyder for mig, hvis jeg nu skal være helt ærlig... Den har ikke indflydelse på at jeg har en dejlig familie. Den kan heller ikke tage mine venner fra mig. Min mand elsker mig uanset hvordan det går. En eksamen kan heller ikke pille smagen ud af god mad. Den kan ikke gøre mig døv, så jeg ikke kan nyde god musik. Den har ingen indflydelse på vejret, og at der er sommer og sol lige om hjørnet. Den ændrer heller ikke på, at jeg har en dejlig lille baby i maven. :7himmel Det er bare en eksamen, og HVIS jeg endelig skulle dumpe, så græder jeg snot i én dag, og så går livet videre med alle sine dejlige sider bagefter. :) Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor "vigtig" din eksamen er i forhold til dit studie, men min oplevelse er, at hvis du er igang med "sidste led" i din uddannelse, så skal du jo ikke bruge dine karakter til at komme videre på en anden uddannelse, og du bliver jo færdiguddannet som hvad-du-nu-læser-til uanset karakteren. Og når du skal søge arbejde, så kigger de sikkert mere på, hvordan du er som person og om du virker som en, der er god til dit arbejde, end på et tal på et papir... ;) Min erfaring er faktisk, at eksaminer faktisk slet ikke er så vigtige, de er bare en formalitet, som man lige skal igennem, og nogle (som jeg selv) var helst fri, og andre synes det er superfedt.

Og når alt andet glipper, så siger jeg til mig selv dagen før eksamen: "Imorgen bliver en GOD dag! (Fordi uanset hvad, så er det i hvert fald overstået imorgen, og dét bliver dejligt)"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den med at virke selvsikker, som Myliona nævner, synes jeg iøvrigt er RIGTIG god HVIS man magter det...

Men hvis man - som jeg - (føler at man) står med blussende ansigt, svedskjolder ned til navlen og tårer i øjnene så snart eksaminator har sagt "hej", så synes jeg også at der kan være noget beroligende i lige at få sat ord på, at man faktisk er nervøs. Jeg har også flere gange oplevet søde lærere, der kan give nogle virkelig gode svar på den slags, som tager lidt af angsten. F.eks. fik jeg engang svaret (af en lille, ekstremt nærsynet og særdeles ufarlig eksaminator) "Jamen vi har også tænkt os at æde dig" og jeg kom bare sådan til at grine, fordi det lød så absurd fra dette meget ufarlige menneske! Det hjalp! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Go morgen Danmark har kørt nogle indslag omkring eksamen. Bla har de haft besøg af Peter Lund Madsen der fortalte om klappen der går ned. Måske du kan finde klip på deres hjemmeside.

det indslag har jeg ikk set, men mon ikk jeg kan finde det på tv2s hjemmeside :) tak for tippet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de dejlige svar, der er en masse jeg kan bruge fra jer alle sammen, og jeg kan helt klart ta en del af rådene til mig :loveshower

denne eksamen er ret vigtig, for den skal beståes, hvis jeg ikke gør det må jeg ikke få videre til 3. semester, og derfor skal jeg gå om og gå sammen med nogle nye mennesker.

Jeg plejer at lade vær med at læse på selve dagen, spiser en god morgenmad, slapper af og forkæler mig selv med et langt bad og sådan noget.. Men det er egentlig heller ikke op til eksamen jeg blir nervøs, det er sådan et kvarter inden eksamen og under den. jeg får det fysisk dårligt med kvalme, skal konstant på toilettet, ryster og græder :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de dejlige svar, der er en masse jeg kan bruge fra jer alle sammen, og jeg kan helt klart ta en del af rådene til mig :loveshower

denne eksamen er ret vigtig, for den skal beståes, hvis jeg ikke gør det må jeg ikke få videre til 3. semester, og derfor skal jeg gå om og gå sammen med nogle nye mennesker.

Jeg plejer at lade vær med at læse på selve dagen, spiser en god morgenmad, slapper af og forkæler mig selv med et langt bad og sådan noget.. Men det er egentlig heller ikke op til eksamen jeg blir nervøs, det er sådan et kvarter inden eksamen og under den. jeg får det fysisk dårligt med kvalme, skal konstant på toilettet, ryster og græder :(

jeg kender det så godt. Jeg fik på hf af vide, at mine standpunkt lå i den høje ende af skalaen. Men det var ikke det resultat jeg kom ud med, fordi jeg bare fik kørt mig selv op. Jeg plejer også at blive fysisk dårlig, faktisk så meget at jeg kaster op, og så græder jeg også hele tiden.

Har prøvet at græde gennem en hel eksamen.

Mit råd er, at find et fokus punkt i lokalet, som du kan kigge på, hvis du er ved at få den sorte klap, og så fokusere lidt på den og bed om et øjeblik, hvor i kan snakke om noget andet.

Jeg plejer at melde ud med det samme, at jeg lider meget af eksamens angst, så både censor og eksamnatore kan tage hensyn til dette...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER