Stbaby

At lave ønskeseddel for eller med børnene

13 indlæg i dette emne

Nu har vi jo 5 børn i div. aldre og snakken er gået på hvilke af ungerne der skal have hjælp til ønskesedler og hvem der helt selv vil bestemme.

Frida 7 mdr. har jeg lavet ønskeseddel

Linus knapt 3 år har jeg kommet med forslag og han har så sagt om han ønsker sig det eller ej (ud fra billeder på computeren)

Xander på 6 år har selv fundet ting i legetøjskataloger, reklamer osv. og jeg har skrevet det ned. Nogle af tingene har han ikke fået lov til at ønske sig da det f.eks. har været babylegetøj eller spil / film som han ikke vil kunne forstå. Det har vi så snakket om (altså jeg har ikke bare slettet det fra ønskesedlen uden han vidste det) så han ikke går og håber på han får det.

De to store har fået lov til at ønske sig lige hvad de har lyst til - også meget dyre til som f.eks. nye mobiler og iPod.

De har dog fået at vide at familien kun køber gaver til dem for 200,- og K på knapt 10 har vi så snakket med om hvad de forskellige ting koster, så han ikke går og håber på iPod'en og kun får en dvd og en bog.

Så han ved hvad der er realistisk - men stadig godt må skrive ønskerne (selvom han ved han ikke får dem)

P på knapt 13 har vi snakket om brugbarheden i tingene. Stadigvæk må hun godt skrive på hvad hun har lyst til, men f.eks. skrev hun en CD på selvom vi har TDC-play og derfor kan hente alt det gratis musik vil vil.

Så der tog vi snakken om at hun kunne hente musikken gratis og så få noget andet i gave = flere ting, end hvis hun kun fik CD'en i gave.

Derudover har manden og jeg snakket om hvilken alder det skiller ift. at jeg skriver praktiske ting på / legetøj.

Linus er nu i den alder at han synes det er sjovt og sejt at få legetøj, så der er ikke kommet strømper, undertøj, nattøj og 'kedelige' praktiske ting på ønskesedlen (som der er på Fridas da hun er mere interesseret i at spise gavepapiret end hvad der er i pakken ;)). Jeg tror han vil blive skuffet over at pakke sådan noget ud til jul (de store har tøj på deres ønskesedler men det er fordi det er noget specielt tøj - f.eks. Twilligt t-shirt ;))

Kusinen på 3 års ønskeseddel er helt klart lavet af mor, for hun ønsker sig perler, et dukkebadekar og så er resten af tingene kedelige tøj-ting.

Ved at hun får MANGE perler (bla. af os) da alle i familien synes det er synd hvis hun får strømper og undertøj (især når de 6 andre børn i familien får legetøj).

Hvilken alder synes i det er 'forkert' at mor skriver praktiske ting på ønskesedlen?

Og hvordan laver i ønskeseddel med jeres børn ift. alder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da vi lavede ønskesedlerne her hjemme, fik ungerne legetøjskatalogerne og kigge i. De satte så kryds, ved de ting, de ønskede sig. Jeg indrømmer gerne, at da jeg skrev ønskesedlen så tyndede jeg lidt ud i det. For de havde sat kryds ved næsten alle ting :D Mine unger er ikke gamle nok til at jeg vil begynde at snakke penge med dem, men når de bliver de der 6-8 år, så kan vi begynde på det.

Jeg skriver også altid noget praktisk som tøj på deres ønskeseddel, for de mangler altid tøj, men de får det sjælen i julegave. Men der står også en masse legetøj på, så der er noget at vælge imellem. Annika får dog altid en kjole i enten fødselsdagsgave eller julegave af min bror og kone. Men det er fordi min svigerinde så gerne vil købe kjoler til hende, for de har selv 4 drenge ;) Så hun mangler en og købe kjole til og Annika elsker at gå i kjole, hun vil ikke have andet på. Så det er jo heldigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke så godt snakke for mig selv endnu :)

Men har to niecer på 2½ og 5 år...

Og begge deres ønskesedler bærer tydeligt præg af at det er mor der har hjulpet/skrevet den...

Der er rigtig mange praktiske ting på (tøj)... og så nogle få legetøjsønsker...

Jeg tænkte netop i år på at det da efterhånden må være kedeligt for den ældste at pakke alle de "bløde pakker" op.

Så umiddelbart tror jeg at jeg vil fase det lige så stille ud fra 2-3 år ca :)

Der kan selvfølgelig godt være noget praktisk på stadig... men det skal ikke være "hovedformålet" med jule/fødselsdagsønskerne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har jeg lavet dem, da ungerne slet ikke kan finde ud af hvad de gerne vil have og ikke vil have, de vil nemlig ha alt :D Håber på at de næste år kan lave den selv :)

De har en kusine på 6 år der har moderen lavet den, for da vi var derude og få ønskesedler sad tøsen og sagde " hvem siger jeg gider og ha det" - synes altså godt en på 6 burde kunne finde på ønsker selv :)

Her får ungerne altid legetøj, da de ikke får i løbet af året, så jul og fødselsdag får de legetøj ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drengene har selv sagt hvad de ønsker sig og så har jeg tilføjet og også strøget en enkelt ting, som ikke var ønskelig for os andre.

Jeg synes de skal lære også at modtage "kedelige" ting og også kunne takke for det selvom det måske ikke lige stod øverst på listen. Jeg synes, det er en god ting at lære taknemmelighed for gaver, uanset hvad det er, for der er trods alt nogen, der har brugt tid og penge at finde lige den ting til dem. De skal også lære, at man gerne må sige, at det "ikke lige er noget", men at det skal gøres på en ordentlig måde, sådan a la "tak, men nej tak".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores tøser på 9 6 og 4 laver selv ønskeseddel, de to yngste af dem krydser af i BR kataloget og så streger jeg de ting er feks. er baby legetøj eller urealistiske priser :) jeg prøver også at fortælle dem at det er en ønskeseddel og ikke en bestillingsliste :D

Alma på 1 har jeg lavet seddlen på, der er både praktiske ting og legetøj, men de tøserne på 4 og 6 ville blive skuffede hvis de fik tøj, så det har vi ikke skrevet på

Jeg mener også at man skal lære at blive glad for det man får og at det at få en gave ikke er en selvfølge, men jeg vil ikke bevidst skrive ting på de ikke ønsker sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den store på 7 år, kigger i kataloger og sætter så krydser. Det har han gjort i 2-3 år nu. Men i år synes jeg godt nok der er mange krydser ;) Han har simplethen sat kryds ved næsten ALT. Også dét han har i forvejen. Hvis man snakker med ham om det, siger han bare, at "jamen så har jeg jo bare 2". Han er endnu ikke i alderen, hvor han helt forstår begrebet af "penge" og værdien af dem. Vi har prøvet at forklare ham, dét med, at hvis han nu ønsker sig noget han VIRKELIG gerne vil have, var det måske sjovere. Helt ærlig tror jeg, det er fordi han i bund og grund har SÅ meget legetøj, computer, playstation, Nintendo osv, at det næsten kan være "ligegyldigt". Omvendt ville han nok blive direkte sur/skuffet hvis man f.eks. fik praktiske ting som tøj. Til gengæld ville han gerne have et Katvig sengesæt fordi han synes det var pænt :blink :)

Jeg har lavet ønskeseddel for Isabella. Jeg har ikke skrevet "paktiske" ting på. Men det er ud fra den betragtning, at hvis de praktiske ting som storebror får, bare er noget han får når han mangler, så skal det også være sådan for lillesøster. Desuden er den store "delebarn". Altså vi har ham en uge, og så er han en uge hos sin mor. Han får dermed også 2 juleaftener, fødselsdage osv. Tror muligvis jeg ville tænke anderledes, hvis vi havde flere børn, eller hvis han var hos os på "fuld tid".

Nogle gange tænker jeg også, at det "bider os i halen". For han kan faktisk blive direkte sur, hvis han får en gave han ikke liiige synes han havde ønsket sig :blink Det synes jeg virker meget forkælet, for man bør jo i princippet være glad for alle slags gaver. Men det er nok vores egen skyld :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drengene har selv sagt hvad de ønsker sig og så har jeg tilføjet og også strøget en enkelt ting, som ikke var ønskelig for os andre. Jeg synes de skal lære også at modtage "kedelige" ting og også kunne takke for det selvom det måske ikke lige stod øverst på listen. Jeg synes, det er en god ting at lære taknemmelighed for gaver, uanset hvad det er, for der er trods alt nogen, der har brugt tid og penge at finde lige den ting til dem. De skal også lære, at man gerne må sige, at det "ikke lige er noget", men at det skal gøres på en ordentlig måde, sådan a la "tak, men nej tak".

Sådan har jeg det også :)

Her har dem på 4 og 6 selv bidraget med ønsker. Jeg tager det kun alvorligt når det er noget der bliver sagt flere gange og ikke fordi det bliver set i en reklame :rolleyes

Jeg siger fx til dem - I mangler også bukser, så det skriver jeg lige på, og så er det sådan, det bliver der ikke stillet spørgsmålstegn ved :)

De spørger tit når vi er ude at handle om de må ønske sig dit og ønske dig dat, hvortil jeg kun kan sige at man må ønske sig lige hvad man vil, men det betyder ikke at man får det, og det er de helt med på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har ungerne (på 9 og 12) i den tid jeg har kendt dem altid fåt lov til at alve deres ønskeseddel selv. Det har resulteret i LANGE ønskesedler, men også en klar besked om at de ikke får det hele, og hvis der er noget der er vigtigere end andet, så må de skære noget fra.

De er altid blevet glade for alt hvad de får, selv en lille bil til 20 kr. skaber stor glæde her.

Nu er de dog blevet større, så det de allehelst vil have er penge... Vi har dog sagt at der skal stå andet på end penge, da det langt fra er alle der synes det er sjovt at give penge i gave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt at det vel er det samme som os voksne.

Bare fordi knægten mangler bukser, jeg skriver det på HANS seddel og familien så giver ham det - så tror jeg ikke han bliver glad.

Ville da også selv blive lidt knotten hvis manden skrev havehandsker, viskestykker, karklude eller andet praktisk på MIN ønskeseddel.

Jeg giver mine børn tøj og praktiske ting når de har brug for det og mener ikke det skal være gaver. Gaver skal være noget 'ekstra' og noget man super gerne vil have.

Ikke sådan at tøj ikke kan være det, men så skal det være noget specielt tøj og ikke det der normalt bliver købt til basisgarderoben. Og det skal være at de selv har sagt at de ønsker sig det og ikke fordi jeg mener de mangler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt at det vel er det samme som os voksne.

Bare fordi knægten mangler bukser, jeg skriver det på HANS seddel og familien så giver ham det - så tror jeg ikke han bliver glad.

Ville da også selv blive lidt knotten hvis manden skrev havehandsker, viskestykker, karklude eller andet praktisk på MIN ønskeseddel.

Jeg giver mine børn tøj og praktiske ting når de har brug for det og mener ikke det skal være gaver. Gaver skal være noget 'ekstra' og noget man super gerne vil have.

Ikke sådan at tøj ikke kan være det, men så skal det være noget specielt tøj og ikke det der normalt bliver købt til basisgarderoben. Og det skal være at de selv har sagt at de ønsker sig det og ikke fordi jeg mener de mangler.

Jeg skriver også praktiske ting på min egen ønskeseddel.

For mit vedkommende skal gaver ikke kun være noget ekstra / særskilt / ekstraordinært, men sådan er vi jo så forskellige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng på 5 år har set en masse ting i reklamerne - mest legetøj. Det har han fået lov at ønske. Vores datter på 3 år har fået lidt hjælp. De får en smule nattøj. Men ellers er det legetøj som de virkelig brænder for, og har snakket om meget meget længe :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min pige på 6 har næsten selv skrevet sin ønskeseddel - dvs det hun ikke kunne stave til har jeg skrevet for hende men det er hendes ønsker. Og der er også skrevet ny svømmedragt og tøj på for det ønsker hun sig.

Hende på 3 har meget specifikt selv sagt at hun ønsker sig tøj med Hello Kitty på, så det står der og jeg ved at hun bliver lykkelig hvis hun får noget.

Hende på 2 har jeg hjulpet meget og set efter hvad hun gerne vil lege med og så står der også nogle praktiske ting på, som jeg ved at hun vil blive glad for.

Så jo mine ønsker sig både legetøj og praktiske ting og tøj :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER