TroldeMor

Kagespørgsmål

8 indlæg i dette emne

Hmm.... Jeg lovede for længe siden at lave en kage til min mors 60 års fødselsdag.... Og jeg har brugt en del tid på at finde ud af hvordan og hvorledes med den kage....

Men forleden kommer min mor så og spørger om den kan blive uden fondant og smørcreme, da hun ikke kan lide det :rolleyes

Hun var så med på at jeg overtrak den med marzipan i stedet..... Men hvad søren skal jeg bruge til at smøre op med, når det ikke må være smørcreme? Kan man lave et eller andet der smager markant bedre?

Og så vil jeg også lige høre om råd til hvad der skal indeni..... Jeg regner med at bage bundene selv, og det bliver nok alm. hvide bunde vil jeg tro....(medmindre noge har et fantastisk alternativ?) Og så skal der citronmousse indeni, men jeg ville godt putte andet i også, er bare totalt idéforladt til hvad det skal være? Kan man putte friske hindbær i evt? Eller noget helt andet? Det skal helst ikke være noget som er for sødt, for min mor vil gerne have en "frisk" kage.....

Håber meget på jeres hjælp, og gerne inden alt for længe, for fødselsdagen er på Lørdag :rolleyes

Tusind :tak på forhånd!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil foreslå at smøre den op med chokolade ganache :) Når det bliver gjort med en god mørk chokolade, vil jeg ihvertfald ikke kategorisere det som sødt, og det kan måske være det, der er med til lige at give det det ekstra, hvis du holder dig til citronmousse som fyld :)

Jeg har før brugt denne guide til opsmøring med chokolade ganache: Himmelske kager

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smurte mine bryllupskager op med Smøreost-creme, da jeg heller ikke kunne lide normal smør-creme. Sig til hvis jeg skal finde opskriften.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil foreslå at smøre den op med chokolade ganache :) Når det bliver gjort med en god mørk chokolade, vil jeg ihvertfald ikke kategorisere det som sødt, og det kan måske være det, der er med til lige at give det det ekstra, hvis du holder dig til citronmousse som fyld :)

Jeg har før brugt denne guide til opsmøring med chokolade ganache: Himmelske kager

:goodluck

Tusind tak for dit forslag.... :kram2

Det lyder spændende, og kunne sikkert være rigtig lækkert sammen med marzipan og citronmousse! Du skriver at for at få det mindre sødt skal der bruges en god mørk chokolade, men jeg kan se i kommentarerne derinde at det er vigtigt at bruge en mild mørk chokolade.... Ca. 55 %..... da det eller bliver alt for stift.

Har du selv prøvet med en mørkere chokolade, og duer det?

Og lige en anden ting :) Kagen skal overtrækkes med hvid marzipan.... Vil man så ikke kunne se den mørke ganache igennem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smurte mine bryllupskager op med Smøreost-creme, da jeg heller ikke kunne lide normal smør-creme. Sig til hvis jeg skal finde opskriften.

Det lyder super lækkert!! :sandie

Tror du det vil passe godt i smagen til marzipan og citronmousse? Og hvordan er det i konsistensen at smøre op med,bliver det helt stift?

:tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for dit forslag.... :kram2

Det lyder spændende, og kunne sikkert være rigtig lækkert sammen med marzipan og citronmousse! Du skriver at for at få det mindre sødt skal der bruges en god mørk chokolade, men jeg kan se i kommentarerne derinde at det er vigtigt at bruge en mild mørk chokolade.... Ca. 55 %..... da det eller bliver alt for stift.

Har du selv prøvet med en mørkere chokolade, og duer det?

Og lige en anden ting :) Kagen skal overtrækkes med hvid marzipan.... Vil man så ikke kunne se den mørke ganache igennem?

Jeg fik vist ikke formuleret mig så godt :) Med god mørk chokolade mente jeg god i forhold til kvalitet :) Vil helt sikkert også mene du skal holde dig til en på 55/60 % - har selv prøvet at bruge en på 72 % og det blev ret stift, men kunne da godt bruges (overtrak den dog ikke med noget)...

Mht. marcipanovertrækket er der nok en risiko for at ganachen vil kunne ses igennem, hvis overtrækket er rullet meget tyndt ud. Jeg har ikke selv prøvet kombinationen, men hvis det er en hvid marcipan som er lavet decideret til overtræk, vil jeg mene det skulle fungere ligesom fondant, hvor det igen handler om at rulle det tilpas tykt ud, så det ikke bliver gennemsigtigt. Camilla (hende der laver bloggen jeg gav dig link til) ruller sin fondant ud i 3-5 mm tykkelse, og jeg ville nok vælge at lave den 5 mm, når det er marcipan. Et lidt tykkere overtræk gør det også nemmere at dække små-ujævnhederne i opsmøringen så kagen bliver flot jævn at se på ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik vist ikke formuleret mig så godt :) Med god mørk chokolade mente jeg god i forhold til kvalitet :) Vil helt sikkert også mene du skal holde dig til en på 55/60 % - har selv prøvet at bruge en på 72 % og det blev ret stift, men kunne da godt bruges (overtrak den dog ikke med noget)...

Mht. marcipanovertrækket er der nok en risiko for at ganachen vil kunne ses igennem, hvis overtrækket er rullet meget tyndt ud. Jeg har ikke selv prøvet kombinationen, men hvis det er en hvid marcipan som er lavet decideret til overtræk, vil jeg mene det skulle fungere ligesom fondant, hvor det igen handler om at rulle det tilpas tykt ud, så det ikke bliver gennemsigtigt. Camilla (hende der laver bloggen jeg gav dig link til) ruller sin fondant ud i 3-5 mm tykkelse, og jeg ville nok vælge at lave den 5 mm, når det er marcipan. Et lidt tykkere overtræk gør det også nemmere at dække små-ujævnhederne i opsmøringen så kagen bliver flot jævn at se på ;)

Tusind tak for uddybning :)

Nævnte det med chokolade-ganache for min mor, og hun var meget begejstret :) Så det er nok den jeg ender med at lave.....

Men tror nu ikke jeg kan få mig selv til at smide 1/2 cm marcipan over :unsure

Måske man lige skulle lave en lille test, og overtrække et stykke chokolade for at se hvor slemt det er..... Og håbe at det er nok med max 3 mm.....

Jeg har købt marcipan som er farvet hvidt, så måske det kan dække lidt bedre end hvis det var alm. "gult" marcipan....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da dejligt hun synes om ideen :) kan da også godt forestille mig den hvide marcipan er mindre gennemsigtig end den alm, og har som sagt ikke prøvet kombinationen , men ja, en halv cm er da også et gedigent lag marcipan :P rigtig god idé at lave en prøve :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER