Myliona

Hvordan fungere det lige, med SU/barsel?

11 indlæg i dette emne

Nu har jeg klikket lidt rundt, på kæresten side på SU :whistling

Der står at han kan søge, på ungdomsuddannelse (Det går han på nu) også bliver de klip han evt får der, bare fratrukket på den videregående uddannelse, så han kun får det han er berettiget til :) DEJLIGT og nemt!

Men der er så en der hedder: "Jeg forventer at blive far i: måned".. Den har jeg så valgt, han forventer jo at blive far i juni(Der har jeg jo termin)

Så står jeg: Udbetal dobbeltrater/enkeltrater fra: måned" Her har jeg jo så valgt JULI..

På kvitteringen står der så, at han søger dobbeltrater fra juli.

Lyder det ikke som om jeg har gjort "det rigtigt"?? Altså, bliver hun ikke født i juni, kan han ikke få barselsSU på ungdomsuddannelsen jo, så tænker de vel ja.. Afviser, hvis der er noget forkert i det?

Nogen der har prøvet at øge barsels-su/halløj/ekstra klip? :) (kan se det er samme sted som mødrene)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ved ikke hvordan det forgår når det er fadren der skal have barselsklip,

Men synes at du skal give ham din vandrejornal i hånden og be ham om at tage en snak med uddalses stedet (han skal jo kunne ´´bevise´´ at han skal være far og dette kan han jo kun ved at give dem din vandrejornal)

Da jeg skulle søge barsel gjorde jeg det nede på kontoret, og hun skulle i vert fald have en kopi af min vandrejornal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke hvordan det forgår når det er fadren der skal have barselsklip,

Men synes at du skal give ham din vandrejornal i hånden og be ham om at tage en snak med uddalses stedet (han skal jo kunne ´´bevise´´ at han skal være far og dette kan han jo kun ved at give dem din vandrejornal)

Da jeg skulle søge barsel gjorde jeg det nede på kontoret, og hun skulle i vert fald have en kopi af min vandrejornal.

Ja, men når det er faren, skal der vist en fødselsattest til.. Men der står ikke de skal bruge noget, så han tager ned og spørger.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu går min mand på videregående uddannelse, så ved ikke om det er det samme, men har undersøgt det i dybden i hans tilfælde (en del telefonopkald... <_< )

Barnets far kan få og SØGE fødselsklip fra den måned barnet bliver født.

Dvs. at da jeg har termin d. 25 april, vil han skulle skynde sig til den nærmeste computer og ansøge om SU fødselsklip hvis barnet bliver født som forventet i slutningen af april. For ansøgning SKAL være sendt i samme måned for at man kan få pengene. Hvis jeg så går over tid og det bliver maj måned, har vi ikke så travlt endda, men han skal stadig søge om fødselsklip i maj måned. Grunden til vi har travlt med at søge er at min mand afslutter sin videregående uddannelse og så er de resterende fødselsklip "tabt".

Dokumentation skal SU kontoret have inden 3 uger efter ansøgning og dette er en kopi af barnets fødselsattest.

Så hvis det er ligesom med os, skal han når jeres barn er født, gå ind på su.dk og søge fødselsklip (han kan få 6 måneder og selv vælge mellem dobbelt, mix eller enkelt-klip).

Hvis han starter på en ny eller videregående uddannelse inden han har brugt sine 6 måneders klip er der en masse bøvl med at man kan ansøge om at få nogle af klippene... Men det har jeg ikke sat mig nærmere ind i, da det ikke var relevant for os.

Håber det kan hjælpe :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh ja! Hvis I ikke er gift ligesom jeg er med min mand, skal I vist også aflevere en ansvarserklæring eller noget i den dur sammen med kopi af fødselsattesten. En erklæring hvor han skriver under på han er faren og tager ansvar for barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder som om at du har gjort det rigtigt :)

Min kæreste er godt nok på en videregående uddannelse, men jeg mener altså at han skulle aflevere en kopi af vandrejournalen på uddannelsesstedet, så de kunne se terminsdatoen.

Men en anden ting... Afslutter han ikke HF til juni? Så er han vel slet ikke berettiget til SU i juli? Eller hvordan? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kunne jeg selvfølgelig ikke lade være med at kigge på su.dk.... :whistling

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/uu/Sider/default.aspx

Kravene for dokumentation er ikke lige så skrappe og han kan vist bare bruge en kopi af din vandrejournal som dokumentation (står der i hvert fald til højre på siden).

Miks-klip er så ikke tilgængelig for ungdomsuddannelser (1 klip normal su + 1 fødselsklip i en måned) selvom man stadig studerer. Men han får da det ½ års SU oveni hatten :)

Det jeg grubler over er at faren kan "få udbetalt den ekstra SU inden for de første seks måneder efter, du får barnet ". Lyder lidt som at han skal søge, når barnet først er født.

Men alt i alt, ville jeg som du skriver bare ringe til hans uddannelses SU kontor og høre dem ad, da de skal behandle ansøgningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En ekstra ting:

Hvis han ved hvad han vil bagefter, så er det jo bare om at få de ekstra klip udbetalt som dobbelt, sådan at han kan få sin normale su bagefter = mest udbetalt su i alt.

Hvis han dog er i tvivl med evt videreuddannelse, er det nok ikke så smart at bruge af sine egne klip, hvis han så i den anden ende ender med ikke at have nok klip til hele den nye uddannelse. (kan dog ikke huske om man starter med nye SU klip når man skifter til videregående uddannelse)

Og NU skal jeg nok lade være med at spamme dig med en masse beskeder :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han var oppe med papirene på sin uddannelse i dag - og de NÆGTEDE at tage i mod dem, da han ikke kan få noget barsel på den uddannelse, medmindre barnet er født før juni måned - hvis hun bliver født i juni/juli skal han søge på det nye sted, når han er optaget der (Gik de ud fra).. Hun var overhovedet ikke til meget hjælp, og gad slet ikke finde ud af hvem vi så kunne snakke med.

Så det han skal gøre er åbenbart når han bliver optaget på et studie, så skal han søge der.. <_<

På hjemmesiden, stod der bare at han skulle være studieaktiv måneden INDEN han begyndte på barselsklip, så tænkte han jo er studieaktiv hele juni, så han så kunne få i juli...

Men ja.. Hun skal helst ikke fødes før i juni ;) Så vi må jo vente til han er optaget på en videregående uddannelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han var oppe med papirene på sin uddannelse i dag - og de NÆGTEDE at tage i mod dem, da han ikke kan få noget barsel på den uddannelse, medmindre barnet er født før juni måned - hvis hun bliver født i juni/juli skal han søge på det nye sted, når han er optaget der (Gik de ud fra).. Hun var overhovedet ikke til meget hjælp, og gad slet ikke finde ud af hvem vi så kunne snakke med.

Så det han skal gøre er åbenbart når han bliver optaget på et studie, så skal han søge der.. <_<

På hjemmesiden, stod der bare at han skulle være studieaktiv måneden INDEN han begyndte på barselsklip, så tænkte han jo er studieaktiv hele juni, så han så kunne få i juli...

Men ja.. Hun skal helst ikke fødes før i juni ;) Så vi må jo vente til han er optaget på en videregående uddannelse.

Øv...det er ikke altid de er lige hjælpsomme - eller faktisk ved hvad de snakker om <_<

Men hvis han afslutter sin uddannelse i juni, så er det nok derfor han ikke kan få ved dem, selvom han er studieaktiv måneden før. Min mand afslutter også (er ved at skrive kandidatprojekt) og da han skal bruge de ekstra klip i den uddannelse han er i gang med (kandidaten), så håber vi jo det bliver i april jeg føder = han når at få flere af klippene udbetalt inden han afslutter. Desværre går der nogle til spilde, da man ikke kan nå et halvt års ekstra SU på april-maj-juni (måske juli, alt efter hvornår han forsvarer) :(

Men jeg ville ringe til SU kontoret på den videregående uddannelse han har tænkt sig at søge og høre dem ad ;)

Forklar med termin og hvornår han afslutter og så kan de sikkert vejlede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv...det er ikke altid de er lige hjælpsomme - eller faktisk ved hvad de snakker om <_<

Men hvis han afslutter sin uddannelse i juni, så er det nok derfor han ikke kan få ved dem, selvom han er studieaktiv måneden før. Min mand afslutter også (er ved at skrive kandidatprojekt) og da han skal bruge de ekstra klip i den uddannelse han er i gang med (kandidaten), så håber vi jo det bliver i april jeg føder = han når at få flere af klippene udbetalt inden han afslutter. Desværre går der nogle til spilde, da man ikke kan nå et halvt års ekstra SU på april-maj-juni (måske juli, alt efter hvornår han forsvarer) :(

Men jeg ville ringe til SU kontoret på den videregående uddannelse han har tænkt sig at søge og høre dem ad ;)

Forklar med termin og hvornår han afslutter og så kan de sikkert vejlede.

Ja, umiddelbart, står der bare på nettet at hvis han indenfor et halvt år inden han starter på uddannelsen er blevet far, kan han få 6 måneders ekstra SU - minus antale måneder i mellem barn og uddannelse..

Men til nu har vi bare fået at vide at hvis jeg fødte mens han var på ungdomsuddannelsen, så skulle han søge der.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER