Vinnus

må man det??

22 indlæg i dette emne

Jeg får B12vitamin indsprøjtninger ved 3. mdr fordi mine værdier er for lave.

Men må man godt det når man er gravid?

Grunden til jeg spørger er, at min næste indsprøjtning er efter vi er gået i gang (kun 6 uger endnu :glad ) og sygeplejersken vidste ikke om man måtte det. Har spurgt min læge på mail, og fik tilbage at nu var det jo ikke sikkert at jeg blev gravid så hurtigt. Men jeg vil nu hellere tænke hvad nu hvis, da jeg skal have den indsprøjtning knap 4 dage før forventet mens.

Er der nogle af jer, som selv er i behandling for dette eller som ved det?

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men jeg tror ikke det er et problem. Da B-vitamin er vandopløseligt tisser man bare det overskydende ud, så jeg kan ikke forestille mig hvordan det skulle skade et evt. foster. Men synes nu alligevel du skal have et klart 'GO' fra din læge. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men jeg tror ikke det er et problem. Da B-vitamin er vandopløseligt tisser man bare det overskydende ud, så jeg kan ikke forestille mig hvordan det skulle skade et evt. foster. Men synes nu alligevel du skal have et klart 'GO' fra din læge. :)

Ja jeg ville nu også være mere tryg ved et klart go :)

men ellers må jeg jo prøve at se om jeg kan få ændret tiden, så hvis vi nu er meget meget heldige, at der ikke sker noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men jeg tror ikke det er et problem. Da B-vitamin er vandopløseligt tisser man bare det overskydende ud, så jeg kan ikke forestille mig hvordan det skulle skade et evt. foster. Men synes nu alligevel du skal have et klart 'GO' fra din læge. :)

Helt enig. Min læge har iøvrigt givet ok for at jeg tage overdosis af b-vitamin selvom jeg er gravid, for jeg døjer nemlig også lidt med at holde mine b12 depoter oppe. Det er dog i pilleform, så tør heller ikke lægge hovedet på blokken. Men jeg tør det NÆSTEN. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig. Min læge har iøvrigt givet ok for at jeg tage overdosis af b-vitamin selvom jeg er gravid, for jeg døjer nemlig også lidt med at holde mine b12 depoter oppe. Det er dog i pilleform, så tør heller ikke lægge hovedet på blokken. Men jeg tør det NÆSTEN. :)

Kan du godt holde det oppe med piller?

Jeg døjer stadig vældigt med træthed på trods af de indsprøjtninger.

Det kan være jeg skal blive ved med at kime hende ned efter et svar :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gud, jeg har slet ikke fået min b-12 sprøjte mens jeg har været gravid :whistling

Så jeg ved det faktisk ikke! Men må vist hellere bestille tid!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du godt holde det oppe med piller?

Jeg døjer stadig vældigt med træthed på trods af de indsprøjtninger.

Det kan være jeg skal blive ved med at kime hende ned efter et svar :P

Jeg kan godt holde det oppe med piller, men det er vist ikke alle der kan. Jeg tror nok, at det var noget med at nogen slet ikke kan optage b12 og derfor skal have det direkte ind i blodbanen, mens andre (som f.eks. mig) "bruger" meget b12, eller bare er lidt slappe i optagelsen og derfor godt kan optage, men bare skal have ekstra meget. Det fungerer i hvert fald for mig indtil videre. :)

Hvornår begyndte du at få indsprøjtninger? Da jeg begyndte at tage pillerne fast efter en længere pause, gik der lige 3-4 uger før jeg var frisk igen. Måske tager det længere tid hvis du får det som indsprøjtning? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt holde det oppe med piller, men det er vist ikke alle der kan. Jeg tror nok, at det var noget med at nogen slet ikke kan optage b12 og derfor skal have det direkte ind i blodbanen, mens andre (som f.eks. mig) "bruger" meget b12, eller bare er lidt slappe i optagelsen og derfor godt kan optage, men bare skal have ekstra meget. Det fungerer i hvert fald for mig indtil videre. :)

Hvornår begyndte du at få indsprøjtninger? Da jeg begyndte at tage pillerne fast efter en længere pause, gik der lige 3-4 uger før jeg var frisk igen. Måske tager det længere tid hvis du får det som indsprøjtning? :unsure

Jeg har fået "turen" med de fem indsprøjtninger i sommers, da jeg var evig træt, svimmel, havde kvalme og ondt i mine knogler. Det føles ikke længere som om jeg har vokseværk i mine knogler længere, men døjer stadig med det andet. Fik at vide at mine tal lå langt under det de skulle. Også selv efter "turen" lå de ikke helt som forventet.

har fået et par indsprøjtninger siden, hvor den sidste var ca for en mdr siden. Synes bare jeg er mega træt <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået "turen" med de fem indsprøjtninger i sommers, da jeg var evig træt, svimmel, havde kvalme og ondt i mine knogler. Det føles ikke længere som om jeg har vokseværk i mine knogler længere, men døjer stadig med det andet. Fik at vide at mine tal lå langt under det de skulle. Også selv efter "turen" lå de ikke helt som forventet.

har fået et par indsprøjtninger siden, hvor den sidste var ca for en mdr siden. Synes bare jeg er mega træt <_<

Puha, det lyder træls :( Og en hel del værre end mit forløb, så jeg tør ikke sige så meget om det. Men hvis du ikke allerede har en tid ved lægen til tjek, så ville jeg nok ringe og høre, om du ikke skulle have det :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, det lyder træls :( Og en hel del værre end mit forløb, så jeg tør ikke sige så meget om det. Men hvis du ikke allerede har en tid ved lægen til tjek, så ville jeg nok ringe og høre, om du ikke skulle have det :kram2

Ah jeg er ved at være vant til det :)

Min kæreste joker med, at så vil det jo ikke gøre den store forskel hvis jeg bliver gravid, for jeg falder i forvejen allerede i søvn når vi ser film. Selv i biffen :P

Planen var at jeg først skulle til tjek når der var gået et år for at se om der var nogen virkning.

Tak for kram :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah jeg er ved at være vant til det :)

Min kæreste joker med, at så vil det jo ikke gøre den store forskel hvis jeg bliver gravid, for jeg falder i forvejen allerede i søvn når vi ser film. Selv i biffen :P

Planen var at jeg først skulle til tjek når der var gået et år for at se om der var nogen virkning.

Tak for kram :kram2

Hehe, jeg gør det samme (altså falder i søvn i biffen) Lidt irriterende faktisk :rolleyes

Hmm, jeg tænker, at hvis du synes du har det skidt, så ville jeg nok ringe og i hvert fald bare lige høre, om det ville være en god idé med et tjek før. Det kan da i hvert fald ikke passe, at du skal have det skidt og være træt i et helt år :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg gør det samme (altså falder i søvn i biffen) Lidt irriterende faktisk :rolleyes

Hmm, jeg tænker, at hvis du synes du har det skidt, så ville jeg nok ringe og i hvert fald bare lige høre, om det ville være en god idé med et tjek før. Det kan da i hvert fald ikke passe, at du skal have det skidt og være træt i et helt år :blink

Haha :rolleyes godt at det ikke kun er mig som det kan hænde for. :) ja det kan være frygtelig irriterende, specielt hvis det er en film man gerne vil se.

Ja jeg kunne jo prøve at se om hun ville rykke det. For det kan være træls at ha det sådan her, specielt med at have kvalme uden "grund"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha :rolleyes godt at det ikke kun er mig som det kan hænde for. :) ja det kan være frygtelig irriterende, specielt hvis det er en film man gerne vil se.

Ja jeg kunne jo prøve at se om hun ville rykke det. For det kan være træls at ha det sådan her, specielt med at have kvalme uden "grund"

Ja, det er pisseirriterende :rolleyes Jeg har også siddet og sovet henover bordet til mange interessante ting, og det er faktisk rigtig træls :klap

Men ja, jeg ville nok ringe til lægen. Et årligt tjek er fint nok, hvis du har det godt, men når det ikke er tilfældet, så tænker jeg da at de skal reagere (i hvert fald hurtigere end i løbet af et helt år). Håber at lægen kan gøre noget :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får de sprøjter selv. Min læge siger at man IKKE må når man er gravid. Men hør hvad din læge siger, kan jo være der er forskellige meninger. Men generelt er vitaminer og mineraler i sprøjter IKKE tilladt når man er gravid. Så man skal sørge for at have fået det man skal bruge inden man bliver gravid!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået afvide på mit OP sted at jeg godt må få mit B12 hvis jeg bliver gravid.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået afvide på mit OP sted at jeg godt må få mit B12 hvis jeg bliver gravid.. :)

Får du det som indsprøjtning?

Hver gang jeg skal have mine sprøjter spørger de om der kan være chance for at jeg er gravid, for så må jeg ikke få sprøjten. Det er fordi det er så koncentreret, man får så stor en dosis på een gang i modsætning til f.eks. piller hvor man får lidt af gangen.

Ved ikke om nogen får lov at få sprøjten alligevel fordi behovet for den opvejer risikoen? Tror det er bedst at spørge sin læge, evt flere læger der kender en, så man er sikker på at det er ok. De fleste regler har jo undtagelser, men man må gå ud fra at det de siger gælder for en selv, men at det kan være anderledes for andre måske.

Til jer der er gravide eller kan være det ville jeg nok anbefale at nævne at i er gravide eller kan være det, det er ikke altid de husker at spørge om det selvom de skal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at have læst alle de andre svar, vil jeg sige, at jeg ikke tror det er et problem. Jeg har faktisk igennem min fertilitetsbehandling skullet tage B12 (i pilleform) indtil NF-scanningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge har ferie <_< og sekretæren ville ikke svare på det.

Det er filme forvirrende det man kan finde på los internet. Det ene sted står der at gravide skal have ekstra meget af det (sammenligner det med folinsyre) og det andet sted står der at man ikke må være i behandling.

Kunne de da lige tage og finde ud af det <_<

Men afventer at min læge kommer hjem, for hun må da vide det :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får B12 via sprøjte, da jeg ikke selv kan holde det i niveau. Jeg har fået 2 sprøjter under graviditeten og skal have igen om 2 uger- og når formentlig en mere kort før termin. Jeg spurgte første gang om jeg overhovedet måtte få den og fik atvide, at det slet ikke var noget problem. Problemet ville være større, hvis ikke jeg fik det. Så umiddelbart kan jeg ikke se noget problem med det- men synes det er en god plan, at du spørger din lægen ad Vinni :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får du det som indsprøjtning?

Hver gang jeg skal have mine sprøjter spørger de om der kan være chance for at jeg er gravid, for så må jeg ikke få sprøjten. Det er fordi det er så koncentreret, man får så stor en dosis på een gang i modsætning til f.eks. piller hvor man får lidt af gangen.

Ved ikke om nogen får lov at få sprøjten alligevel fordi behovet for den opvejer risikoen? Tror det er bedst at spørge sin læge, evt flere læger der kender en, så man er sikker på at det er ok. De fleste regler har jo undtagelser, men man må gå ud fra at det de siger gælder for en selv, men at det kan være anderledes for andre måske.

Til jer der er gravide eller kan være det ville jeg nok anbefale at nævne at i er gravide eller kan være det, det er ikke altid de husker at spørge om det selvom de skal :)

Ja jeg får det som indsprøjtning, lige i min numse :D

Og skal ha det hver 3 måned.. så hvis jeg ikke måtte få det i 9-12 måneder, ja så ville jeg jo komme i et enormt underskud ;)

Men ja det er helt sikkert bedst at ringe til sin læge og hører.. og hvis det er lige nu og din læge er på ferie, så prøv at ringe på et sygehus eller til en vagtlæge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får B12 via sprøjte, da jeg ikke selv kan holde det i niveau. Jeg har fået 2 sprøjter under graviditeten og skal have igen om 2 uger- og når formentlig en mere kort før termin. Jeg spurgte første gang om jeg overhovedet måtte få den og fik atvide, at det slet ikke var noget problem. Problemet ville være større, hvis ikke jeg fik det. Så umiddelbart kan jeg ikke se noget problem med det- men synes det er en god plan, at du spørger din lægen ad Vinni :kram

Nu er det heller ikke lige truende aktuelt, så ville da regne med at jeg kunne nå at ændre min tid, hvis jeg har mistanke om graviditet inden jeg skal derind :)

Men hun er tilbage efter påske, og nu har jeg sendt en lille mail, så jeg håber på svar :)

Ja jeg får det som indsprøjtning, lige i min numse :D

Og skal ha det hver 3 måned.. så hvis jeg ikke måtte få det i 9-12 måneder, ja så ville jeg jo komme i et enormt underskud ;)

Men ja det er helt sikkert bedst at ringe til sin læge og hører.. og hvis det er lige nu og din læge er på ferie, så prøv at ringe på et sygehus eller til en vagtlæge :)

Jeg synes også det ville være mærkeligt at man ikke måtte få det, når det netop er fordi man ikke selv kan optage det. Så hjælper det da nada at spise de ting som der er meget af det i :)

Som jeg skrev før så er det ikke lige i nærmeste fremtid, men jeg kan bare godt lide at være forberedt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg får det som indsprøjtning, lige i min numse :D

Og skal ha det hver 3 måned.. så hvis jeg ikke måtte få det i 9-12 måneder, ja så ville jeg jo komme i et enormt underskud ;)

Men ja det er helt sikkert bedst at ringe til sin læge og hører.. og hvis det er lige nu og din læge er på ferie, så prøv at ringe på et sygehus eller til en vagtlæge :)

Jeg får det i skulderen, men ellers er det det samme. Får også mindst hver 3. måned. Det samme med jern. Jeg har fået at vide at man IKKE må. Selvom at det kan være rigtigt skidt at komme i underskud af det, så skulle det kunne skade barnet at få det i så store doser som det er når man får det som indsprøjtning. Men jeg ved jo kun hvad mine læger har sagt. Tit har lægerne jo forskellige meninger. Jeg ville bare være utryg ved at tage noget nogen læger siger man ikke må :( Men man kan jo ikke gøre så meget andet end at spørge sin egen læge og stole på det han/hun siger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER