LDM

veloverstået nf

12 indlæg i dette emne

Hej piger

Så har jeg været til en helt fantastisk scanning, barnet havde det godt og risikovurderingen hed 1:20030, så det var jo godt.

Fik dog at vide at min blodtype er resus negativ, og jeg skal have en sprøjte senere for ikke at danne antistoffer mod barnet.. har ikke helt forstået det.. nogen der ved hvad det vil sige?

En anden ting er at begge mine forældre er positive i blodet, hvordan kan jeg så være negativ?

Mange glæde kram fra line

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej og tillykke:) Min tur i morgen, og jeg er så spændt og lidt nervøs.

Jeg er også rhesus negativ, fandt jeg ud af til lægebesøget. Så vidt jeg har forstået, tager de en blodprøve længere henne i graviditeten, som fortæller om din baby er rhesus positiv (hvilket den formentlig er). Hvis den er det, så kan din krop danne antistoffer ved fødslen, og derfor skal du have en sprøjte med noget anti D (vist - eller anti-anti-stof som min læge sagde). Det er vist ikke fordi der opstår nogle problemer, når du skal føde nu, men da du og baby blander blod ved fødslen, vil din krop danne antistoffer imod babys blod og det bliver et problem ved barn nr. 2 (hvor antistofferne jo så allerede findes). Men altså kun hvis du ikke får den sprøjte og den skal vist bare gives inden 48 timer efter fødslen.

Jeg kan ikke helt finde ud af om man også får en sprøjte inden, men jeg har bare tænkt mig at nævne det til de forskellige undersøgelser. Der er 10-15% af befolkningen der er rhesus negativ, så det er slet slet ikke unormalt. (Min blodtype er så oven i købet sådan en kan-gives-til-alle type, så jeg fik helt dårlig samvittighed over at jeg ikke har været bedre til at finde tid til blodbanken).

Dine forældre kan sagtens være positive; det er mine også. Men du vil formentlig have en anden i din familie med Rhesus negativ. Sagde min læge i hvert fald; og jeg ved at min moster har sådan noget akutblod, så det lyder jo rigtigt nok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar, nu giver det hele lidt mere mening.. min mor udbrød nemlig også, at når jeg var negativ så ville barn nummer to blive sindsyg.. Hehe.. jeg fik at vide at jeg skulle have sprøjten i uge 24 mener jeg :)

Held og lykke med i morgen, jeg krydser fingre :) det er bare helt fantastisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er Rhesus negativ og har en datter der er Rhesus positiv.

Den gang jeg var gravid med hende og nu, skal jeg have taget en blodprøve senere i graviditeten for at sikre at fostres blod ikke siver ud i mit og jeg derfor begynder at danne antistoffer mod barnet.

Efter fødslen fik jeg inden for de første 72 timer en sprøjte Anti D, som skulle sikre at jeg ikke dannede antistoffer hvilket kunne føre til at min krop ville opfatte en ny graviditet med et Rhesus positivt barn, som et fremmedlegeme der skulle skaffes af vejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, rart at vide.. havde bare slet ikke regnet med at jeg var negativ, når nu begge mine forældre er positive :) men godt de undersøger det, så er man forberedt til næste gang :)

Og mig som hader nåle :) kan da være at jeg bliver helt sej til at blive stukket i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

rart at høre det ikke kun er mig som skal det igennem, både min mand og jeg skal have taget blodprøver i uge 28.. men det rart de holder øje med en. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget rart :) anede bare slet ikke at jeg var negativ, og hvad det betød, så blev da lidt overrasket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så blev vores NF også klaret med et tal på 1:14.000, så vi er rigtigt glade:) :loveshower Hurra for lille Fister.

Jeg blev sat til 18. september (4 dage efter min 30 års fødselsdag :o )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke, så dejligt at få det overstået :) så må vi se om dig og baby kommer til at dele fødselsdag :):):)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med alle de gode NF oplevelser, hvor erd et dejligt at høre om :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak:) så skønt at kunne fortælle det til venner og familie. Arh, det havde vi ventet på og vores forældre har været ved at sprængtes for at få lov at fortælle at de skal være bedsteforældre.

Jeg skulle også fortælle det til en sød veninde som for nylig har mistet i uge 12, så det havde jeg det lidt blandet med. Kan dæleme godt forstå at hun ikke synes det er supersjovt at få den besked, men hun tog det pænt og var glad for at jeg ringede og fortalte det, så hun ikke skulle høre det andre steder fra. Ih, så er det altså irriterende at bo så langt fra hinanden, at man ikke lige kan gi et kram.

Har fejret dagen med at spise på en lækker restaurant, som vi fik gavekort til i bryllupsgave. Dejlig dag for Fister og dens forældre :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke da en dejlig dag I havde :) og lækkert med veloverstået NF - glæder mig til at få min overstået...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER