matcha

Bækkenløsning -allerede fra uge 6!!!

8 indlæg i dette emne

Jeg har allerede problemer med mit bækken :huh -og har haft det allerede fra uge 6, troede slet ikke, at man kunne få det så tidligt...

Var ved lægen i uge 10, og hun talte allerede om, at sygemelde mig. Håber nu på, at undgå det, i hvert fald foreløbelig (det gør min chef nok også :rolleyes )

Er der nogen af jer, som allerede har haft problemer med bækkenet?

-og tror i, at det vil hjælpe med et bælte? Jeg har jo ikke rigtig fået mave endnu, så der er jo ingen tyngde på maven.

Matcha.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har desværre også tidligt haft problemer med mit bækkent denne gang. Især når jeg skal vende mig til højre side i sengen, eller hvis jeg har benet op på bordet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, jeg uden videre ville acceptere en saadan diagnose... Der er jo mange ting, man selv kan goere for at ens baekken holdes i form og mindre smertefuld.

Nu ved jeg ikke, hvilket arbejde du har og om det er fysisk haardt, for det kan selvfoelgelig ogsaa have stor indflydelse og saa er en sygemelding paa hel eller deltid maaske ok. Men det vil ikke betyde, at du skal sidde hjemme og glo - hvis du hellere vil vaere igang.

Det handler om at holde sig i bevaegelse, skaane og styrke baekkenet og at straekke ud i baekkenet. Mit er muskulaert, saa det kan bevaeges og straekkes vaek:

- Du kan lave vippeoevelser med baekkenet; saadan lidt latina tegne cirkler, vippe baekkenet bagud og fremad og vrikke med hofterne. Det er ogsaa rigtig godt for laenden.

- Du kan saette dig ned og rejse dig op nogle gange - i roligt tempo og ikke for lav stol.

- Saa kan du ligge paa ryggen og gaa halvt i bro med skuldrene stadig i gulvet og have og saenke dit baekken gentagne gange - traek vejret og brug baekkenet, ikke maven.

- Desuden kan du lave knibeoevelser liggende paa ryggen (eller hvor som helst, faktisk!) Klem det hele sammen, knib kun "tissevejen" sammen, knib det hele men i 3-trins elevator. Hvis du kan holde et klem 10 sekunder 10 gange, saa har du en staerk baekkenbund - og det skal mange traene.

- Gaa ture og/eller svoem.

- Du kan ligge paa ryggen, boeje dine knae og langsomt vippe dem samlede ud til den ene side(og bagefter til den anden) og maerke det loesne op. Traek vejret dybt et par gange og slap helt af i den position.

- Mens du ligger her, kan du tage fat i dine knae og traekke dem til dig paa hver sin side af maven - gyng lidt fra side til side - det loesner.

- Du kan laegge dig i "sommerfugl - saml benene, loeft knaene og lad dem falde ud til siden. Straek evt. armene op over hovedet - det loesner.

- Saa kan du saette dig paa gulvet i skraedderstilling. Putte dit ene ben over det andet(fod over knae og knae over fod) og laene dig ligesaastille fremad til du begynder at maerke et straek bagpaa. Skift benenes position og gentag med den modsatte side. Du kan faktisk klare det undervejs staaende, hvis du maerker det stikke lidt bagpaa: laeg en fod paa modsatte knae og laen dig forover, saa du maerker et straek. Yndigt er det ikke, men effektivt! Aldrig overstraekke og altid traekke vejret godt imens og slappe af.

- Samtidig handler det om at skaane baekkenet og ikke presse det mere end at det er rart. Hvis en gaatur paa 20 minutter er passende, saa skal man ikke gaa 30. Jeg fandt ud af at det ikke var godt at gaa op ad bakke og ned ad bakke, men bedre at gaa lige ud... Saa goer jeg bare det.

- Undgaa vrid og lig paa siden med en pude mellem knaene - det aflaster.

Hold dig varm, drik rigeligt med vand og hvil, naar du maerker behov for det good20luck.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft bækkenløsning i mine 3 første graviditeter, første gang fra uge 16, anden gang fra uge 30 til ca 6 mdr efter fødslen, tredie gang så småt fra uge 10, og denne min fjerde graviditet har jeg stort set ikke haft smerter. Så hver graviditet har været meget forskellig. Jeg har dog gjort mig nogle erfaringer som jeg gerne deler, selv om de ikke hører til de råd man får i sundhedsvæsenet.

1. undgå mælkeprodukter. Mælk "slimer" leddene og kan være problematisk når man har sårbare led, som ved bækkenløsning eller hos gigt patienter. Hvis du spiser sundt og tager en kalk tablet el. lign. med dine vitaminer kan du sagtens undvære mælkeprodukter, det er en vanesag.

2. god form hjælper. Jeg har op til denne graviditet dyrket motion og styrketræning. Hvis man først har fået smerterne skal man selvfølgelig være meget forsigtig og ikke presse kroppen for hårdt, men muskulaturen hjælper med at holde de sårbare led stabiliseret.

3. zoneterapi har hjulpet mig meget når smerterne blev for slemme. Alm fysioterapi har aldrig haft nogen særlig virkning for mig. Det er muligt akupunktur også virker, det er vist samme principper, men jeg har ikke selv erfaringer.

Held og lykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode råd :super

Havde slet ikke forventet, at jeg skulle få bækkenløsning, jeg er jo aldrig syg og har aldrig haft problemer med led eller noget som helst andet.

Men er blomsterdekoratør, så står op hele dagen i et koldt rum, det kan måske nok have noget at sige.

Træner i fitness center og vil igang med at svømme igen, så må vi se om det kan hjælpe...

Men et bælte vil vel ikke hjælpe, når jeg ikke rigtig har noget mave endnu...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart ikke - hvad skulle det stoette, men jeg er overhovedet ikke kvalificeret til at udtale mig...

Det lyder saa mormor-agtigt at sige, men jeg ville holde hel mit daekken varmt. Uld og silke - jeg har gerne flere lag paa i kulden. Taenk i loeg - lag paa lag og saa noget, som gaar nedom. Jeg havde ikke noget som helst smertevaek i Thailand her i januar, hvor vi alligevel gik meget op og ned af trapper ... straks vi var tilbage i kulden skulle jeg ogsaa vaere mere opmaerksom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit jordemoder siger, at lægerne ofte er "for hurtige" til at sygemelde, folk med bækkenløsning.. Tit gør de det, i stedet for at behandle, også kan man bare "gå hjemme".. Hvilket egentlig ikke "behandler" men bare gør det ikke udvikler sig særlig hurtigt!

Derfor siger min jordemoder, at HVIS man har mistanke om bækkenløsning, skal man kontakte sin jordemoder, fordi de oftest går lidt mere op i behandling, og muligheden for at man fortsat kan arbejde lidt da det er det sundeste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg forestille mig er rigtigt... Her sydpaa er det slet ikke noget man snakker saerlig meget om. Hvis det endelig er, saa hedder det en "betaendelse" og ikke en loesning af baekkenetunsure.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER