Solvej99

Hvor meget mælk skal de have?

30 indlæg i dette emne

Theo er 7 mdr.

Han bliver ammet tidligt morgen og nat, men ikke i løbet af dagen. Det gider han ikke.

Han er også begyndt at afvise brystet om aftenen inden han skal sove. Tror det er fordi der er tomt <_<

Men får han så nok mælk? :unsure

Han får 4 skemåltider om dagen, hvor jeg putter 2 strøgne MME i hver portion. Han drikker vand til hvert måltid.

Det er ikke muligt at give ham MME i flaske eller kop. Han vil simpelthen ikke drikke det.

Er hans behov mon dækket? Eller er jeg nødt til at starte på sødmælk? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg snakkede med SP forleden og hun sagde 3/4 l. mælk om dagen. Men det er jo svært at vide hvor meget der kommer når man ammer.

Jeg ville nok begynde at prøve at supplere med lidt mælk i kop også og hvis du laver grøden på vand kan du begynde at lave den på mælk i stedet. Så bør hans behov være dækket vil jeg mene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg snakkede med SP forleden og hun sagde 3/4 l. mælk om dagen. Men det er jo svært at vide hvor meget der kommer når man ammer.

Jeg ville nok begynde at prøve at supplere med lidt mælk i kop også og hvis du laver grøden på vand kan du begynde at lave den på mælk i stedet. Så bør hans behov være dækket vil jeg mene :)

Ja, jeg har ingen idé om hvor meget han får ud af mine (efterhånden slatne) :hophop ;)

Men næsten 1 liter lyder af meget. Det tror jeg altså ikke at han får.

Jeg har sendt en mail til SP, så må jeg se hvad hun svarer.

Men ellers er der vist ingen vej udenom sødmælken så.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg har ingen idé om hvor meget han får ud af mine (efterhånden slatne) :hophop ;)

Men næsten 1 liter lyder af meget. Det tror jeg altså ikke at han får.

Jeg har sendt en mail til SP, så må jeg se hvad hun svarer.

Men ellers er der vist ingen vej udenom sødmælken så.

Jeg synes også det lyder af rigtig meget og er også lidt undrende over det. Du må meget gerne skrive når du får svar fra din SP :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det lyder af rigtig meget og er også lidt undrende over det. Du må meget gerne skrive når du får svar fra din SP :)

Det skal jeg gøre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kiggede jeg også lige i sundhedsstyrelsen "Mad til spædbørn" (kan downloades her:)) og der står et rimelig godt afsnit omkring det med mælk :)

Der står at mængden af mælk ikke skal overstige 3/4 l. og også hvilke produkter der er gode hvornår :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her ammer jeg fortsat morgen + til nat.. Derudover får hun sødmælk til morgenmad og til aftensmad :)

Smør i maden og på brødet og ofte en portion yoghurt til eftermiddag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kiggede jeg også lige i sundhedsstyrelsen "Mad til spædbørn" (kan downloades her:)) og der står et rimelig godt afsnit omkring det med mælk :)

Der står at mængden af mælk ikke skal overstige 3/4 l. og også hvilke produkter der er gode hvornår :)

Tak det må jeg lige læse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her ammer jeg fortsat morgen + til nat.. Derudover får hun sødmælk til morgenmad og til aftensmad :)

Smør i maden og på brødet og ofte en portion yoghurt til eftermiddag :)

Min SP sagde bare engang at det er bedst at bruge vegetabilsk fedtstof i maden? :unsure

Så jeg bruger olier som solsikke- og rapsolie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP sagde bare engang at det er bedst at bruge vegetabilsk fedtstof i maden? :unsure

Så jeg bruger olier som solsikke- og rapsolie.

Det er i forhold til hvad de små optager bedst i kroppen.. Her får hun tidselolie i indimellem..

Men.. Smør oftest, fordi det er mælkeprodukt, fedtstof OG smager væsentligt bedre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SP har svaret:

Theo må gerne få sødmælk i mindre mængder, dvs. lidt at drikke i en kop.

Hvis han ikke ammes så meget mere skal han have MME. kan du komme MME i hans mad fx. i grøden og i mosen. Tilsæt MME som pulver så maden ikke bliver for tynd i konsistens.

Men øh... Jeg er jo så stadig ikke rigtig blevet klogere på hvor meget mælk han egentlig skal have :rolleyes

Hvor meget MME-pulver putter I i hver portion mad? Jeg har indtil videre kommet 2 strøgne mål i, da det svarer nogenlunde til 1/2 dl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SP har svaret:

Theo må gerne få sødmælk i mindre mængder, dvs. lidt at drikke i en kop.

Hvis han ikke ammes så meget mere skal han have MME. kan du komme MME i hans mad fx. i grøden og i mosen. Tilsæt MME som pulver så maden ikke bliver for tynd i konsistens.

Men øh... Jeg er jo så stadig ikke rigtig blevet klogere på hvor meget mælk han egentlig skal have :rolleyes

Hvor meget MME-pulver putter I i hver portion mad? Jeg har indtil videre kommet 2 strøgne mål i, da det svarer nogenlunde til 1/2 dl.

Du skal putte det MME i, som svarer til de ML vand du har tilsat grøden.

fx har jeg lavet grød med ca. 150/200ml vand og det er = 5/7 strøgne mål mme.

Så umiddelbart lyder det til at du ikke har puttet nok pulver i ?

Når han er de 7mdr, så skal han vel ha det der svarer til 400-500ml.. mener jeg.

og der må du gerne regne det i grøden med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, for at deres jern-behov bliver dækket, anbefaler man 400 ml MME om dagen..... Og som Sookie siger, så kan det gives i grøden....

Og generelt :ditto til hvad hun siger........ MME pulver svarende til mængden af vand i grøden (1 skefuld svarer til 30 ml)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal putte det MME i, som svarer til de ML vand du har tilsat grøden.

fx har jeg lavet grød med ca. 150/200ml vand og det er = 5/7 strøgne mål mme.

Så umiddelbart lyder det til at du ikke har puttet nok pulver i ?

Når han er de 7mdr, så skal han vel ha det der svarer til 400-500ml.. mener jeg.

og der må du gerne regne det i grøden med.

Mange tak for dit svar. Jeg har da bestemt ikke puttet nok pulver i så :unsure

Så vidt jeg kan se, så svarer 12 strøgne mål til 200 ml færdigblandet MME. Så hvis han får 12 om dagen slipper jeg da også for at give ham jerndråber :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, for at deres jern-behov bliver dækket, anbefaler man 400 ml MME om dagen..... Og som Sookie siger, så kan det gives i grøden....

Og generelt :ditto til hvad hun siger........ MME pulver svarende til mængden af vand i grøden (1 skefuld svarer til 30 ml)

Du har vel også haft lidt samme problem med Marlon S's han ikke ville tage flaske mere ik?

Gav du ham så bare pulver i grøden så det svarer til at han fik 400-500 ml om dagen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har vel også haft lidt samme problem med Marlon S's han ikke ville tage flaske mere ik?

Gav du ham så bare pulver i grøden så det svarer til at han fik 400-500 ml om dagen?

Ja, det var nemlig samme problemstilling :) Men så længe han spiste grød 2-3 gange om dagen så gik det fint med at få dækket behovet for MME. Jeg puttede bare pulver i så det svarede til mængden af vand.... Der sker jo ikke noget ved at han får mere end de 400-500 ml :)

Vi endte så med at give jerndråber alligevel, fordi han efterhånden gik over til at få vores mad både til frokost og aften. Men vi giver ham stadig MME i havregrøden om morgenen, det er bare ikke helt nok til at undgå jerndråber. Heldigvis har han aldrig haft nogen sart mave, så vi har ikke haft problemer med dråberne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det var nemlig samme problemstilling :) Men så længe han spiste grød 2-3 gange om dagen så gik det fint med at få dækket behovet for MME. Jeg puttede bare pulver i så det svarede til mængden af vand.... Der sker jo ikke noget ved at han får mere end de 400-500 ml :)

Vi endte så med at give jerndråber alligevel, fordi han efterhånden gik over til at få vores mad både til frokost og aften. Men vi giver ham stadig MME i havregrøden om morgenen, det er bare ikke helt nok til at undgå jerndråber. Heldigvis har han aldrig haft nogen sart mave, så vi har ikke haft problemer med dråberne :)

Jeg er rigtig glad for at høre at det kan fungere sådan :)

Hvad gav I ham så inden han skulle sove? Altså tænker at aftensmaden vel ikke er det sidste de skal indtage :unsure

De sidste par dage har vi givet ham en lille kop sødmælk at sove på. Det vil han gerne drikke. Har overvejet at se om han vil drikke kold MME :rolleyes Det må de vel gerne få ik?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rigtig glad for at høre at det kan fungere sådan :)

Hvad gav I ham så inden han skulle sove? Altså tænker at aftensmaden vel ikke er det sidste de skal indtage :unsure

De sidste par dage har vi givet ham en lille kop sødmælk at sove på. Det vil han gerne drikke. Har overvejet at se om han vil drikke kold MME :rolleyes Det må de vel gerne få ik?

Han må gerne få kold mme at sove på :) Men Marlon har aldrig været vant til at "falde i søvn" til noget, så det sidste han får er aftensmaden..... Og så tilbyder vi ham vand inden sengetid, og det vil han som regel gerne have af. Han vil nemlig hverken drikke mælk eller mme :rolleyes

Det skal så siges at han får sin aftensmad én time før sengetid, så han er stadig godt mæt når han bliver lagt i seng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg prøvede at give ham kold MME inden han skulle sove og han drak næsten 60 ml!!! :yay

Jeg håber virkelig at det er vejen frem mod at få dækket hans mælkebehov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han må gerne få kold mme at sove på :) Men Marlon har aldrig været vant til at "falde i søvn" til noget, så det sidste han får er aftensmaden..... Og så tilbyder vi ham vand inden sengetid, og det vil han som regel gerne have af. Han vil nemlig hverken drikke mælk eller mme :rolleyes

Det skal så siges at han får sin aftensmad én time før sengetid, så han er stadig godt mæt når han bliver lagt i seng :)

Hvor længe sover han så? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så sover han til han bliver vækket kl 6.30 ;) - jep.... Det er SKØNT!! :loveshower (nu hvor han er småsyg og hoster, er det dog ikke helt så stabilt, men det kommer forhåbentlig tilbage når han bliver helt rask ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så sover han til han bliver vækket kl 6.30 ;) - jep.... Det er SKØNT!! :loveshower (nu hvor han er småsyg og hoster, er det dog ikke helt så stabilt, men det kommer forhåbentlig tilbage når han bliver helt rask ;) )

Stor dreng Marlon :biglove

Hva tid sover han? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stor dreng Marlon :biglove

Hva tid sover han? ;)

Han bliver lagt kl 19.00 ca, og sover efter 5-30 min, det er lidt forskelligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han bliver lagt kl 19.00 ca, og sover efter 5-30 min, det er lidt forskelligt :)

Skønt :7himmel

Det siger jeg lige til Theo ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for dit svar. Jeg har da bestemt ikke puttet nok pulver i så :unsure

Så vidt jeg kan se, så svarer 12 strøgne mål til 200 ml færdigblandet MME. Så hvis han får 12 om dagen slipper jeg da også for at give ham jerndråber :)

der er jeg ikke helt med - jeg bruger 7 strøgne mål til 210ml vand...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER