Baby?

Lesbisk rugemor?

25 indlæg i dette emne

Er der nogen her på siden der ved om der skulle være noget i vejen for at være rugemor for sin partner? (Bruge donorsæd og lade den ene kvinde ruge den anden kvindes æg!)

Og om der er visse biologiske faktorer der skal passe sammen - fx blodtype eller andet?

Citat her fra redaktionen på babyklar.dk:

Rugemor og lovgivning

Lad os lige slå det fast med det samme. Jvf. dansk lovgivning er det ulovligt og strafbart at benytte en rugemor ved at betale andre for at bære dit barn. Det er også ulovligt og strafbart at være rugemor og tage imod betaling for at bære et barn.

I Danmark er det også forbudt at formidle kontakt mellem et barnløst par og en rugemor. Ligesom det heller ikke er lovligt for en læge at befrugte en rugemor. Det betyder, at det rent praktisk næsten er umuligt at finde en rugemor i Danmark, med mindre en veninde eller et familiemedlem melder sig på banen.

Som dansker må du ikke rejse til udlandet for at benytte en udenlandsk rugemor. Hvis du vælger at gøre dette alligevel, vil du have meget svært ved at indføre barnet til landet på lovlig vis og efterfølgende få det tilmeldt det danske sundhedssystem.

Så hold dig fra tanken om at tage til udlandet for at benytte en rugemor. Både pga. det moralske og det sundhedsmæssige aspekt, der ligger i dette.

Hvis du vælger at trodse lovgivningen, kan du blive straffet med fængsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke spørgsmålet..... Hvordan kan man være rugemor for sin lesbiske partner?

Jeg tænker at hvis man er et lesbisk par, så skal man bruge sæd et eller andet sted fra og når babyen kommer til verden ender man vel med et være forældre begge to som "normalt"?

Tænker du på at overdrage hele forældremyndigheden til hende?

Er det et citat fra en bruger eller fra en artikel her på BK du har fundet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænkes der på at tage æg fra den ene, også sætte det op i en anden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænkes der på at tage æg fra den ene, også sætte det op i en anden?

Ahhhh. Det tror jeg heller ikke er lovligt, desværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har redigeret lidt i mit indlæg, så det forhåbentlig fremgår mere tydeligt hvad jeg mener :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Majkat - Det tror du ikke er lovligt? Et gæt, eller? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstaar det ogsaa som aeg fra den ene, op i den anden og saa en saeddonor. Det tror jeg bestemt heller ikke er lovligt, saerligt fordi rugemoedre er helt forbudt i DK og det er vel saadan, man bliver rugemor. Men kan godt forstaa, hvis man oensker at vaere fysisk med begge "moedre" i et lesbisk par.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Majkat - Det tror du ikke er lovligt? Et gæt, eller? :)

Ja :P Når jeg skriver tror, så er det jo fordi jeg ikke ved det, men det bare er noget jeg tror ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er lovligt for en barnløst par at bruge en veninde eller familiemedlem som rugemor, hvad skulle problemet så være i at den ene kvinde bruger den anden som rugemor? Kunne være fedt hvis nogen kunne skaffe links til info om emnet.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke lovligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er lovligt for en barnløst par at bruge en veninde eller familiemedlem som rugemor, hvad skulle problemet så være i at den ene kvinde bruger den anden som rugemor? Kunne være fedt hvis nogen kunne skaffe links til info om emnet.. :)

Men jeg forstår ikke helt hvor du har det citat fra for det er da netop ikke lovligt! Der var en bruger herinde som på et tidspunkt overvejede at være rugemor for hendes søster og de skulle da til udlandet.... selvom det heller ikke er lovligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Majkat - Okay, så er vi jo lige vidt ;) Meningen med tråden var at komme nærmere en opklaring af dette mysterium :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man googler rugemor, ligner det en artikel fra redaktionen fra babyklar. Men nu kender jeg intet til denne side og ved ikke hvor meget man skal tro på. Har også selv tidligere læst at det er ulovligt at kende sin rugemor i DK.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg har fundet lidt links her:

http://www.familieadvokaten.dk/emner/319.html

http://da.wikipedia.org/wiki/Rugemor

http://www.information.dk/164035

Det lyder til at det ikke er lovligt at BETALE en rugemor for at vaere rugemor. Men her tages jo ikke betaling som vaerende kvinden, der faar den anden kvindes aeg sat op, ej heller betaler kvinden med aegget den anden kvinde for at faa det sat op.

Spoergmaalet er ogsaa om kvinden betragtes som rugemor, men det virker ikke til at rugemoderskab i sig selv er forbudt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syns måske man burde tænke sig en lille smule om i sådanne sager. Har lige læst en artikel om lesbiske, hvor den ene fik taget æg ud og befrugtet, hvorefter det blev lagt op i den anden. Skæbnen ville de gik fra hinanden og nu slås om, hvem der har krav på barnet: den biologiske mor eller hende der bar babyen i 9 måneder

Artiklen kan læses HER

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syns måske man burde tænke sig en lille smule om i sådanne sager. Har lige læst en artikel om lesbiske, hvor den ene fik taget æg ud og befrugtet, hvorefter det blev lagt op i den anden. Skæbnen ville de gik fra hinanden og nu slås om, hvem der har krav på barnet: den biologiske mor eller hende der bar babyen i 9 måneder

Artiklen kan læses HER

Den slags kampe er vel ikke MEGET anderledes end hvis en far og en mor, der har undfanget på gammeldags maner går fra hinanden. Jeg tænker mere på om det ikke mindsker risikoen for vellykket graviditet at man sådan flytter "unødigt" rundt på ægget :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke lovligt..

Ægdonation i Danmark er 100% anonymt, så man kan og må ikke kende ægdoneren på forhånd..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den slags kampe er vel ikke MEGET anderledes end hvis en far og en mor, der har undfanget på gammeldags maner går fra hinanden. Jeg tænker mere på om det ikke mindsker risikoen for vellykket graviditet at man sådan flytter "unødigt" rundt på ægget :unsure

Taenkte lige det samme - helt almindelig manddameforaeldre skaendes vel ogsaa om ejerskabetunsure.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sakset fra det etiske råd:

Dansk lovgivning om rugemoderskab Dansk lovgivning indeholder ikke et generelt forbud mod rugemoderskab. Men bestemmelser i forskellige love udelukker nogle former for rugemoderskab og bistand til at indgå og gennemføre en aftale:

Det fremgår af Lov om kunstig befrugtning, § 13, at det er forbudt for læger at udføre kunstig befrugtning, "når der foreligger en aftale mellem den kvinde, hvor graviditeten søges etableret, og en anden om, at kvinden skal føde et barn til denne (surrogat-moderskab)". Det er derfor ikke tilladt at gøre en rugemor gravid med æg fra den kvinde, der efter aftalen skal være den sociale mor, fordi det kræver behandling med reagensglasbefrugtning (IVF), som kun må udføres af læger.

Ifølge §§ 33 og 34 i adoptionsloven er det strafbart at yde eller modtage hjælp "med henblik på at opnå forbindelse mellem en kvinde og en anden, der ønsker, at kvinden skal føde et barn til denne". Det præciseres i § 33 stk. 2, at bestemmelsen også omfatter annoncering for at skaffe forbindelse mellem et par og en rugemor. Bestemmelsen gælder både altruistisk og kommercielt rugemoderskab, og skal ses på baggrund af et ønske om at begrænse surrogatmoderskab til tilfælde, hvor der er en så nær, typisk familiemæssig, tilknytning mellem kvinden og dem, der skal have barnet efter fødslen, at der ikke er behov for mellemmandsvirksomhed.

Kommercielt rugemoderskab kan efter nugældende regler ikke gennemføres. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget vedrørende adoptionsloven og indfødsretsloven (L 164), at: ”den kvinde, der skal føde barnet, ikke må kunne opnå nogen fortjeneste eller på anden måde få hævet sin levestandard” ved at være rugemoder. Ved aftaler om rugemoderskab kan der derfor kun ”blive tale om dækning af konkrete, rimelige udgifter, som står i forbindelse med kvindens graviditet og fødsel”. Statsforvaltningerne må således ikke godkende aftaler om overførsel af forældremyndighed eller meddele bevilling til adoption, hvis der ydes vederlag til rugemoderen.

Men der levnes i dansk lovgivning mulighed for andre former for rugemoderskab. Det gælder:

Hvor rugemoderen selv er genetisk ophav til barnet. Baggrunden for dette kan være, at den kommende sociale mor ikke selv har æg, for eksempel fordi hun har fået fjernet æggestokkene. Eller det kan skyldes, at parterne ønsker at undgå behandling med kunstig befrugtning (IVF). Denne form for rugemoderskab kan gennemføres i Danmark ved hjælp af en privat udført (uden en læges medvirken) insemination med mandens sæd, hvis der vel at mærke er tale om en ikke-kommerciel aftale. Foreningen www.rugemor.dk har dog foreslået, at det i disse tilfælde er bedst at skaffe ægget gennem ægdonation fra en helt tredje kvinde med henblik på at minimere tilknytningen mellem rugemoderen og barnet. Dette er ikke tilladt i Danmark, blandt andet fordi det forudsætter behandling med IVF.

Endelig kan rugemoderen bære barnet for en enlig mand. Det lader sig gøre at gennemføre en sådan aftale, hvis det foregår ikke-kommercielt. Men man kan diskutere, om den rette betegnelse for en sådan aftale er ”rugemoderskab”, og denne type aftaler diskuteres ikke i udtalelsen.

------------------------------

Det jeg har markeret med rød er jo interessant, for det betyder vel, at der er en mulighed, men jeg kan faktisk ikke gennemskue, om det rent praktisk kan lade sig gøre uden en læges hjælp?

Så måske det er lovligt men ikke muligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Kan se at det er en gammel tråd, men vil stadig gerne give mit besyv med.

Jeg vil gerne sige at det godt kan lykkedes at få et barn med sin partner, min kone fik et af mine æg, som så blev befrugtet. af ukendt donor. og vi har nu fået en fantastisk søn, det var det eneste rigtige for os, så vi begge kunne være en del af vores barns fødsel.

Det er ikke lovligt i Dk men så er det jo godt man kan tage til andre og mere fornuftige lande i verdenen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Kan se at det er en gammel tråd, men vil stadig gerne give mit besyv med.

Jeg vil gerne sige at det godt kan lykkedes at få et barn med sin partner, min kone fik et af mine æg, som så blev befrugtet. af ukendt donor. og vi har nu fået en fantastisk søn, det var det eneste rigtige for os, så vi begge kunne være en del af vores barns fødsel.

Det er ikke lovligt i Dk men så er det jo godt man kan tage til andre og mere fornuftige lande i verdenen :)

Må jeg spørge om hvordan i så har ordnet det formelle? Så er det vel din kone, der står som mor? Og er du så mor igennem en stedbarnsadoption? Jeg kan ikke se, om I bor i Danmark eller ej.

Jeg håber det er ok, at jeg spørger, jeg har en stor faglig nysgerrighed ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 26/11/2014 at 1:16 PM, frynze said:

Hej

Kan se at det er en gammel tråd, men vil stadig gerne give mit besyv med.

Jeg vil gerne sige at det godt kan lykkedes at få et barn med sin partner, min kone fik et af mine æg, som så blev befrugtet. af ukendt donor. og vi har nu fået en fantastisk søn, det var det eneste rigtige for os, så vi begge kunne være en del af vores barns fødsel.

Det er ikke lovligt i Dk men så er det jo godt man kan tage til andre og mere fornuftige lande i verdenen :)

Hej Frynze, 

Jeg vil så gerne vide hvor I verden I to hen og fik hjælp? 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej kontakt Nkwentipeter11965@gmail.com hvis du er interesseret i børneadoption, Min mand og jeg adopterede herfra privat. Tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej kontakt Nkwentipeter11965@gmail.com hvis du er interesseret i børneadoption, Min mand og jeg adopterede herfra privat. Tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER