Sandie

Søvn og gråd ?

11 indlæg i dette emne

Lige tusinde spørgsmål fra en træt mor.

Når jeres unger vågner om natten og græder hvad gør i så for de skal sove videre ?

Hun skriger hun vil op, og vil bare ikke ligge i hendes seng. Tager vi hende ind i vores skriger hun ikke mere, men hun sover heller ikke. Hun falder måske i søvn efter et par timer og sover et par timer og sådan foregår hele natten.

Bliver jeg ved hende og får hel nusset helt ned, sover hun stadig ikke efter et par timer, hun begynder bare at snakke og rykke rundt.

Skulle det ske hun faldt i søvn, kan man ikke liste sig ud af værelset, hverken efter 1-2-5 timer har prøvet så mange gange.

Hun er efterhånden også meget påvirket af det om dagen, da hun jo ikke får søvn nok, hun er svær at holde glad i løbet af dagen.. savner min altid glade pige.

Kom endelig med tip!!!

Jer der bruger natlampe.. skal den så være tændt inden man putter og så tændt hele natten ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tilde har en natlampe og den er tændt fra vi putter og hele natten. Vi havde en periode, næsten som du beskriver, og en dag fortalte hun at det var fordi det var mørkt når hun vågnede op. Efter den er tændt hele natten har vi intet oplevet :) Eller der var så lige i forgårs, men da tog jeg hende ind i stuen og trøstede hende (vi bor i rækkehus og naboen har soveværelse op af Tildes værelse og hende ville jeg skåne lidt) Efter vi havde siddet lidt sagde jeg at hun skulle i seng igen, og det godtog hun - heldigvis.

Vi har også, i andre ligende perioder, gjort det at den ene af os lagde os på en madres på hendes gulv og sov. Og det var først efter hun var vågnet op og græd. Perioden varede ikke længe og en dag stoppede hun med at vågne op igen :)

Håber I snart kommer ud på den anden side, for det er da hårdt med manglende søvn og synd for dem, når de er så trætte om dagen :kram2 Men måske en natlampe kunne hjælpe jer? Ved ikke hvordan hun har det med mørke. Tilde gik fra at sove i mørke til, at der skulle være lys.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min den yngste vågner hver nat og nærmest hulker hele vejen ind i vores seng. Nå hun kommer ind ligger hun lige så stille og skal lige kramme lidt til hulkeriet stopper og så vender jeg ryggen til hende og sover videre. Hun vågner hver gang hun drømmer og hun siger altid at hun ikke kan lide at drømme.

Til at starte på var hun også vågen længe og ville snakke men så begyndte jeg på at vende ryggen til hende og kun svare når hun krævede det (blev sur/ked af det) og selv der svarede jeg hende kun med grynt. Til sidst fandt hun ud af at nat er sovetid.

For mig giver det bedst mening at trøste for at vise at man er der til at passe på dem og så ellers insistere på at nat kun skal bruges på søvn/hvile. Jeg er dog på ingen måde insisterende over at hun skal sove i sin egen seng hvis hun vågner. Kun at det er der hun falder i søvn om aftenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilde har en natlampe og den er tændt fra vi putter og hele natten. Vi havde en periode, næsten som du beskriver, og en dag fortalte hun at det var fordi det var mørkt når hun vågnede op. Efter den er tændt hele natten har vi intet oplevet :) Eller der var så lige i forgårs, men da tog jeg hende ind i stuen og trøstede hende (vi bor i rækkehus og naboen har soveværelse op af Tildes værelse og hende ville jeg skåne lidt) Efter vi havde siddet lidt sagde jeg at hun skulle i seng igen, og det godtog hun - heldigvis.

Vi har også, i andre ligende perioder, gjort det at den ene af os lagde os på en madres på hendes gulv og sov. Og det var først efter hun var vågnet op og græd. Perioden varede ikke længe og en dag stoppede hun med at vågne op igen :)

Håber I snart kommer ud på den anden side, for det er da hårdt med manglende søvn og synd for dem, når de er så trætte om dagen :kram2 Men måske en natlampe kunne hjælpe jer? Ved ikke hvordan hun har det med mørke. Tilde gik fra at sove i mørke til, at der skulle være lys.

Nadja har slet ikke ord nok til at fortælle om hvad der sker. vi får intet ud af hende, hun skriger bare og siger op til mor... og "der" (pegende ind mod vores værelse)

Tror jeg prøver med en madres på gulvet.. det bare så hårdt for ryggen (men min ryg er også helt smadret af at dele seng med hende ) Har en natlampe klar, tror lige jeg giver gulvet en chance først..

tak for forslag :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min den yngste vågner hver nat og nærmest hulker hele vejen ind i vores seng. Nå hun kommer ind ligger hun lige så stille og skal lige kramme lidt til hulkeriet stopper og så vender jeg ryggen til hende og sover videre. Hun vågner hver gang hun drømmer og hun siger altid at hun ikke kan lide at drømme.

Til at starte på var hun også vågen længe og ville snakke men så begyndte jeg på at vende ryggen til hende og kun svare når hun krævede det (blev sur/ked af det) og selv der svarede jeg hende kun med grynt. Til sidst fandt hun ud af at nat er sovetid.

For mig giver det bedst mening at trøste for at vise at man er der til at passe på dem og så ellers insistere på at nat kun skal bruges på søvn/hvile. Jeg er dog på ingen måde insisterende over at hun skal sove i sin egen seng hvis hun vågner. Kun at det er der hun falder i søvn om aftenen.

Hvor gammel er din datter ? Og hvor ofte kommer hun ind til jer ?

For tiden er det jo 5-6 gange på en uge vores pige skriger (og vi skal hente hende) og selv i vores seng får jeg hende ikke til at sove. I nat tog de 4 timer fra hun vågnet kl. 23 til hun faldt i søvn igen, de 4 timer er skiftevis med en pige der græder, skriger, griner, leger, sparker og piver.

Synes bestemt også at jeg vil vise jeg passer på hende og hun da skal trøstes og være tryg.. men æv hvor er det hårdt at ligge vågen 4 timer og alt det gråd går i hjertet..

i nat stoppede hun lidt op i sit eget græderi og sagde "så så mor," (altså trøster mig ) fordi jeg bare ikke kan lade være med at græde mere pga træthed, smerter osv osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt nok, det er nogle lange vågen-seancer, hun har. Er hun mon sulten, hun lyder sådan, siden det er så svært at falde i søvn igen.

Sover hun middagslur? Har ikke lige set, hvor gammel hun er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Victoria havde også lige en overgang hvor hun vågnede om natten.

Men vi var nok lidt hårde.. Hun kom ikke op af sengen, andet for at få lidt mad eller vand.

Ellers skal hun blive i sengen.

Vi ser ingen grund til, at hun tror, at natten skal bruges til hygge og fest :)

Så vi siger godnat, at man skal sove som de andre børn og går ud af værelset.

Vi går selvom hun græder og vil op.

Efter 3-4 min går vi ind igen, hvis hun stadig græder. Så gentager vi det hele og siger godnat.

Vi skulle gøre det en million gange de første par nætter, men efterhånden fandt hun ud af, at det ikke nyttede noget at skrige.

Idag har vi en datter, der bliver puttet kl.19.15-19.30.

Hun falder i søvn og sover indtil næste morgen. (Med mindre hun er sulten eller tørstig. Så får vi hendes behov stillet og hun puttes igen med det samme.)

Hun bliver vækket ca. 6.45 næste morgen...

Det lyder måske hårdt, men det nytter ikke noget at efterstræbe det DE ønsker. Så finder de hurtigt ud af at de bliver taget op og kan hygge med mor og far.Eller at hvis de skriger, så kommer mor ind og ligger ved mig hele natten...

Håber det gav mening :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nadja har slet ikke ord nok til at fortælle om hvad der sker. vi får intet ud af hende, hun skriger bare og siger op til mor... og "der" (pegende ind mod vores værelse)

Tror jeg prøver med en madres på gulvet.. det bare så hårdt for ryggen (men min ryg er også helt smadret af at dele seng med hende ) Har en natlampe klar, tror lige jeg giver gulvet en chance først..

tak for forslag :kiss

Det er heller ikke altid så let, at få Tilde til at fortælle hvad der er. Håber I meget snart finder en løsning der virker :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt nok, det er nogle lange vågen-seancer, hun har. Er hun mon sulten, hun lyder sådan, siden det er så svært at falde i søvn igen.

Sover hun middagslur? Har ikke lige set, hvor gammel hun er.

Hun sover middagslur, hun er lidt over 2 år.

Hun er ikke sulten, så siger hun nemlig det, det hun god til at fortælle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Victoria havde også lige en overgang hvor hun vågnede om natten.

Men vi var nok lidt hårde.. Hun kom ikke op af sengen, andet for at få lidt mad eller vand.

Ellers skal hun blive i sengen.

Vi ser ingen grund til, at hun tror, at natten skal bruges til hygge og fest :)

Så vi siger godnat, at man skal sove som de andre børn og går ud af værelset.

Vi går selvom hun græder og vil op.

Efter 3-4 min går vi ind igen, hvis hun stadig græder. Så gentager vi det hele og siger godnat.

Vi skulle gøre det en million gange de første par nætter, men efterhånden fandt hun ud af, at det ikke nyttede noget at skrige.

Idag har vi en datter, der bliver puttet kl.19.15-19.30.

Hun falder i søvn og sover indtil næste morgen. (Med mindre hun er sulten eller tørstig. Så får vi hendes behov stillet og hun puttes igen med det samme.)

Hun bliver vækket ca. 6.45 næste morgen...

Det lyder måske hårdt, men det nytter ikke noget at efterstræbe det DE ønsker. Så finder de hurtigt ud af at de bliver taget op og kan hygge med mor og far.Eller at hvis de skriger, så kommer mor ind og ligger ved mig hele natten...

Håber det gav mening :kram

Det var også sådan jeg gjorde dengang jeg lærte hende at sove igennem. Dette kom jo sådan lige pludselig at hun fra den ene dag sov stadig igennem til næste dag hvor hun bare skreg og skreg. Før sov hun også fra 19.15- ja 7.00 (-+½ time)

Vi giver aldrig mad om natten, simpelthen fordi hun tit ikke gider spise sin aftensmad og tror hun bare kan sige til senere hen.

Jeg synes det ikke jeg vil bruge den hårde metode her da jeg i starten kunne høre hun virkelig var panisk, om det så var mareridt eller bange for mørke vil jeg ikke bare gå fra hende.

Men altså i starten var det en gang om ugen hun skreg, så blev det oftere og oftere, og til sidst her lige pludselig næsten hver nat, så hun begyndte at sige om dagen, "mig sove"- "pive (lave græde lyd) "op til mor" - "sove mor" Så jeg kunne godt regne ud hun nu tog røven på mig.

i søndags i løbet af dagen forklarede jeg hende at fra nu af skal hun sove i sin egen seng, og hun kun kan komme ind til mor og far om morgen i weekenden (sådan har vi altid gjort før hen) og putte.

Om natten til mandag vågnede hun så som hun plejede og skreg. jeg gik ind og satte mig i hendes seng og trøstede hende, krammede med hende i 10 min. tid. også mere for at jeg selv var sikker på skulle hun have haft mareridt eller andet at jeg havde trøstet. Så forklarede jeg stille igen at hun skulle sove og vi kunne hygge hele næste dag. Så gik jeg ellers fra hende og gik sådan frem og tilbage et par gange, tilbød hende kun vand, og ellers bare sagde sov godt. efter 30 min sov hun...

Dagen efter igen, vågnede hun kl. 5, hvor farmand gik ind nuset hende lidt (egentlig bare for jeg lige kunne gøre mig klar og komme ud af døren så hun ikke hørte mig) da jeg var ude af døren gik han fra hende med at han skulle ud og tisse, og så godtog hun han gik i seng igen bagefter, hun faldt ikke i søvn igen, men hun lå så indtil 6.30 og små snakkede med sig selv.

I går vågnede hun igen kl. 5 (når jeg står op) men lod lyset i gangen være tændt så faldt hun i søvn igen og sov indtil 6.45.

Så ser ud som om vi er ved at få vores pige kørt godt tilbage igen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis hun tit ikke spiser sin aftensmad, ville jeg satse på at gøre noget ved det, for det kan altså spille væsentligt ind.

Mine børn får lidt om eftermiddagen, men ikke for meget for ikke at mætte dem til aften, ellers vågner den ene også sulten om natten eller tidligt om morgenen. Vi kan tydeligt se forskel på en nattesøvn med en mæt dreng og en sulten dreng.

Jeg ville prøve, om det ikke kan være der, en del af problemet ligger, selvom det er lykkedes fint lige nu.

Held og lykke med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER