hyrzkov

Høj TSH-værdi

2 indlæg i dette emne

Ja nu skal man jo aldrig læse i sådan nogle lægepapirer, når man som jeg ikke har forstand på det :rolleyes .

Nå men idag var jeg nede ved lægen og få et udskrift af de blodprøver, som fertilitetsklinikken har bedt om. Ved en fejl har laboratoriet ikke sendt resultatet direkte til Brædstrup, derfor havde min egen læge fået det. Nå vi skulle ud og afleverer sædprøve idag, så jeg tog papirerne med resultatet med med det samme, for så har de dem jo. Jeg kunne se, at mine værdier så meget normale ud (lå inde for gennemsnit) lige på nær en. Det var min TSH værdi, som lå på 6.88 med en pil op foran. Er der nogen herinde, som har forstand på, hvad det betyder?

Jeg har kunne læse lidt på nettet, at lavt stofskifte = høj TSH kan have indflydelse på fertiliteten. Og at der nogle steder står, at den helst skal være under 3, når man vil være gravid. Er det rigtigt?

Er der andre, som er i behandling, som har fået målt et højt TSH-tal?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Et for hoejt TSH betyder at du har for lavt stofskifte og vice versa. Jeg har selv haft baade alt for hoejt og nu faaet for lavt i forbindelse med graviditeten. Dvs. at bettemanden tager sin del og saa har jeg ikke nok til mig selv - og i yderste konsekvens til os begge...

Hvis man har meget for hoejt eller meget for lavt stofskifte, saa vil det have indflydelse paa fertiliteten eller et givet graviditetsforloeb. Kroppen er jo saa smart indrettet, at den lukker for visse ting, naar den er i ubalance. Det er forskelligt, hvad folk synes er vaerst - for lavt eller hoejt. Ved for hoejt arbejder kroppen mod sig selv og med alt for meget tryk paa. Det er meget belastende for kroppen og i vaerste fald livstruende. Ved for lavt, som i dit tilfaelde, er kroppen for langsom, fordi den mangler stofskiftehormonet T4. Det omsaettes fra T3. Man kan saa faa kunstigt T4, som jeg pt faar. Det gives alt efter vaegt og TSH.

Du kan selv hjaelpe med at aktivere din skjoldbruskkirtel ved at leve sundt og motionere, altsaa holde kroppen igang. Brug jodsalt istedte for alm. salt. Undgaa groenne blade, som spinat, og broccoli i raa form, da det arbejder imod aktiviteten. Der er ogsaa yogaoevelser, som hjaelper stofskiftet; fisken og stoettet skulderstand lige efter hinanden. Buk ogsaa hovedet ned og nik fra side til side for at "massere" skjoldbruskkirtlen.

Det skal nok loese sig og er heldigvis let at behandle :)

EDIT: Jeg har ikke vaeret i behandling, men det kan altsaa hjaelpe dig at faa et sundt TSH-niveau!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER