Forunderligt

Fjernsyn og film

28 indlæg i dette emne

Nåede lige frem til at det var lidt for offtopic til fy tråden, så nu laver jeg en ny. For en af de ting jeg er lidt "øko" med er nok tv, selv om jeg egentlig syns jeg har fået en afslappet holdning med tiden. Her hjemme har vi i hvert fald nogle regler (mest for hende på 7, teenagerne er ovre den alder hvor jeg kan bestemme) som bunder i nogen holdninger jeg har og gerne vil lade smitte af på mine børn.

For det første så spørger man altid inden man tænder tv eller sætter en film på. Og for min datter er der kun 2 "tilladte" kanaler, nemlig DR1 og Ramasjang, og det skyldes at min erfaring siger mig, at børn slet ikke kan kapere reklamer, de tager alt de ser lige alvorligt. Desuden har jeg altid veto ret, og visse programmer er ikke tilladte, fx Hannah Montana og Icarly, som jeg simpelthen syns er for DUMME, og fx smølferne, egentlig kan jeg godt li smølferne og har LÆST dem meget som barn, men stemmerne i tegnefilmene blir man jo vanvittig af efter få minutter. Favorit tv har i flere år været Lille Nørd (børne tv med dyr som tema), det kan både tøsen og jeg li.

Hvad angår film så har vi faktisk en del dvd film, så der er altid et alternativ hvis tøsen bare trænger til at slappe af i sofaen, men jeg har også valgt meget kritisk hvad jeg har købt. Fx er jeg ikke særlig stor disney fan, selv om Snehvide og Pocahontas godt nok har sneget sig ind. Jeg er til gengæld kæmpe fan af film som Ice Age, Toy Story og Shrek, (syns stadig de er enormt sjove selv om jeg har set dem 110 gange) og har også fundet et par andre perler som tøsen elsker, fx Kirikou, Azur og Asmar og de japanske af Miyazaki: Chihiro og Heksene, Totoro, Ponyo mfl. (laver gerne en liste hvis nogen er interesseret i anbefalinger af gode børnefilm). Mine kriterier er nok mest en god historie, hvor jeg ikke føler der blir talt ned til børnene, og stemmerne skal være "naturlige".

Jeg har ikke nogen bestemt holdning omkring "højest 2 timer" eller sådan noget, jeg kigger somregel på mit barn, og hvis hun er træt er det ofte en god måde at få hende til at slappe af. I weekenden kan der nogengange blive set ret mange film, men igen kigger jeg på hende og siger det er tid til at lave noget andet, hvis jeg syns hun sidder der for længe. Som regel keder hun sig dog af sig selv når hun begynder at få "krudt i r*ven".

Til gengæld syns jeg det er SÅ mærkeligt når folk sætter deres helt små babyer foran tv. Jeg kan ikke se de sku ha brug for at slappe af eller at de blir ordentligt stimuleret af at se tv, helt små børn har brug for at kigge på levende ansigter eller på legetøj de kan række ud efter, det er min mening. Da mine børn var mindre, 1-2 år måske, så de film som de tjekkiske med Muldvarpen, og Cirkeline, hvis de så tv. Syns sjældent der er noget i tv der egner sig til de helt små.

Hvad gør I, eller hvad har I tænkt jer at gøre i jeres hjem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Årh jeg ELSKER det du skriver :loveshower :biglove :kuller

Jeg vil gerne have en liste!

Jeg er helt enig - børne tv kan være utroligt fordummende - og er selv meget kvalitets bevist - jeg har flere børnefilm i skuffen som jeg er faldet over og har tænkt at det er gode film som mine børn skal beriges med!!!

Sådan har jeg det også med bøger!

Nogle gange bliver børn pakket for meget ind i vat - hvad skete der for børne tv som Nana? Det vises ikke længere er det ikke politisk korrekt nok!

Hvorfor skal alle film have en happy endning? Nogle gange er det godt at opleve nogle ting som ikke er så rosenrøde altid, for sådan er livet ikke! Jeg ELSKEDE at se "JOPPE - død eller levende" som barn, selvom jeg græd hver gang. Nogle gange er livet trist og det skal vi også lære at håndtere!

Nå men jeg har ihvert fald nogle film du kan tilføje din liste over gode børnefilm:

The Bridge to terabithia - fantastisk smuk film om både mobning, familie problemer, venskab og død - jeg tuder hver gang, men den er VIRKELIG god - jeg så den da jeg arbejdede i skotland og børnene ELSKEDE den!

Valhalla - den gode gamle danske tegnefilm om guderne - lærerig og sjov.

Waterhorse - også en fantastisk smuk film - om lock ness uhyret, venskaber og krig. (jeg har den ikke, men ihh den kunne jeg godt tænke mig)

Narnia - løven, heksen og garderobeskabet - ved godt den har et kristent tema som jeg måske ikke er så meget til, men jeg syntes eventyret i den er god. Og så er det lige meget om det er tegnefilmen, den gamle miniserie eller den nye.

I Tigeren har de faktisk rigtig ofte nogle rigtig god børnefilm til 20 kr. det kan godt betale sig at holde øjnene åbne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh tak Majs jeg tænkte faktisk efter jeg havde skrevet tråden, om jeg nu alligevel er fordømmende og streng at høre på, når jeg sådan udbreder mig om min mening... altså jeg ved jo folk har det meget forskelligt.

Jeg har nok bare generelt uvilje mod hvis folk bare følger strømmen uden selv at tænke eller ta stilling. Fx retfærdiggør ting med at "der er meget normalt, det gør alle andre" i stedet for at overveje, om de selv syns det er et godt valg. Her taler jeg altså ikke bare om tv vaner. Men at nogen mener helt anderledes end jeg gør syns jeg er fint, jeg ved godt jeg er en gammel hippie nogen gange, og jeg har også brug for få udfordret nogen af de meninger eller vaner jeg måske er groet fast i.

Du har helt ret i man skal kigge i Tigerbutikken, har været helt forundret over at det faktisk var nogen af vores yndlingsfilm de pludselig havde til en 20'er! Jeg har faktisk prøvet at vise Nanna serien for mine unger, men de syns den var kedelig (så jeg følte mig lidt fjollet for jeg sad og kluklo...) den klarer sig ikke helt op i tiden desværre. Det er der til gengæld andre af de gamle der gør.

Min liste over børnefilm jeg vil anbefale:

Bennys badekar - den er fra start 70'erne men stadig sjov for børn og voksne. Overskuelig kort.

Pippi - vi har en box med alle 12 afsnit af tv serien (fra 69!), som stadig er rigtig god, jeg syns de er bedre end spillefilmene. Min datter er stor Pippi fan.

Flugten fra hønsegården - af skaberne af Walther og Trofast. Så fin humor.

Kirikou 1-2 - en tegnefilm eventyr om en lille usædvanlig og hjertevarm afrikansk dreng/helt. En af min datters favoritter.

Azur og Asmar - af samme skaber, eventyr om en lys og mørk dreng som vokser op sammen og senere blir konkurrenter. Smuk og min datters yndlings.

Film af Miyazaki:

Ponyo - lidt yngre målgruppe end hans øvrige

Min nabo Totoro - ditto

Chihiro og Heksene - (Spirited Away) overraskende historie, velfortjent oscar vinder

Kiki den lille heks

Det levende slot - lidt ældre målgruppe, den har endnu ikke helt fanget min 7 årige, men min store pige har set den mange gange.

Disney-Pixar/Dreamworks:

Ice Age 1-3

Shrek filmene 1-4

Toy Story 1-3

Madagascar 1-2

Monsters Inc.

Op

De Utrolige

Wall:e - lidt ældre målgruppe end de øvrige, den er lidt stille (store dele er helt uden tale) men jeg elsker den.

Min skøre familie Robinson - elsker filmens pointe, at hvis du fejler så prøv igen til du lykkedes. Og så er den sjov.

Til de mindste:

Muldvarpen - tjekkiske kortfilm, der findes en del og de er så søde, der er ingen tale, kun musik, lyde, stemme tonefald og latter.

Cirkeline - de gamle klassiske kortfilm er meget søde. Cirkeline spillefilmene er til lidt ældre målgruppe end disse.

Vi HAR faktisk flere film :whistling :rolleyes men de her er dem jeg vil anbefale uden tøven. Spørg endelig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, det her har jeg faktisk ikke tænkt så meget på før nu, men fedt at få tankerne igang :)

Altså herhjemme har vi skiftet til den lille tv-pakke. Dels for at spare penge, men også for at tvinge os lidt væk fra skærmen og ned på gulvet til bebs og legetøjet når den tid kommer. Det har jeg det rigtig godt med, og jeg synes allerede at det virker efter hensigten. Tv'et er ikke længere tændt "bare fordi" men fordi der er noget bestemt man gerne vil se! :)

Mht. børnene, så tror jeg at det bliver med tv, som det bliver med hovedpude: Det kan de få lov til, når de aktivt selv beder om det :) Jeg kan heller ikke se fornuften i at sætte en baby til at se tv. :unsure

Når de så ser tv, så tror jeg ikke, at jeg vil være sååååååå kritisk igen. Jeg tænker bare: Jeg ser Paradise Hotel, kan jeg så virkelig pege fingre af hvis mit barn vil se Hannah Montana? :lol Jeg ville stejle, hvis de ville til at se noget decideret børneuegnet med vold eller sex eller sådan noget, men hvis det bare er dumt eller tegnefilm af dårlig kvalitet, så er jeg ligeglad - hvis altså bare børnene synes det er sjovt. :)

Jeg vil så måske gøre mit til at de OGSÅ får set noget af god kvalitet. Jeg er selv stor fan af Disney (klassikere, ikke det der Phineas og Ferb halløj, f.eks.) så det kommer mine børn HELT klart til at se. Det er måske ikke dét, de bliver kloge af, men forhåbentlig kan vi skabe nogle gode hyggelige minder med de film :)

Derudover kan jeg huske fra min egen barndom, at jeg så musikvideoer og kunstskøjteløb med især min far. Det var SÅ hyggeligt! :loveshower Vi har blandt andet set dette klip:

... Som jeg bare synes er SÅ fantastisk! Og så forklarede han mig noget om symbolikken i dansen, og sådan noget. Bliver altid glad og varm indeni, når jeg hører ravels bolero (musikken derfra) pga. minderne med min far. :biglove Og det samme gælder meget af det musik vi har hørt. Vi så også optagelser fra Jean Michel Jarres koncerter (hvis nogen kender ham? Han spillede på laserstråler - det var jeg dybt fascineret af som barn). Så legede vi koncert hjemme i stuen! :loveshower

Nå nu er jeg vist på vej ned af memory lane :btopic Pointen er at mine børn gerne må se "skodtv", men at jeg også vil fylde på med noget, som jeg tror kan give nogle egentlige "oplevelser" og gode minder. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det som dig, jeg syntes det er vigtigt at tage stilling til ting, hvad holdningen så ender med at blive er underordnet, hvis man selv kan argumentere!

Vil vildt gerne se Miyazakis film, de minder mig om nogle film jeg så som barn, men ikke helt alligevel, i tegnestilen og tempoet. Og har hørt meget godt om dem. Har dog ikke selv haft fornøjelsen endnu.

Hele din Pixar liste har jeg set (dog ikke alle fortsættelser) og jeg elsker dem - de taler nemlig sm du skriver ikke ned til børn, men tillægger dem intelligens og tillader at man ser forskellige ting som voksen og barn, hvilket gør at historierne aldrig rigtig bliver kedelige.

Men du mangler Momsters Inc. på listen :loveshower den er også virkelig god.

Jeg må indrømme at jeg aldrig har set Bennys badekar, men har egentlig altid gerne villet se den.

Pippi er genial - mine forældre optog alle Pippi afsnittene - dog med enkelte huller - da vi var små. Bogen står faktisk på min uretdigerede liste over ting den lille ønsker sig i dåbsgave. Men nu får jeg da lyst til at undersøge hvor jeg kan få fat i dvd boxen, ligesom alle vi børn i bulderby og Emil.

Hvad med Orla frøsnapper og Otto er et næsehorn - jeg ved ikke om de er for utidige men jeg husker dem som helt geniale! Bøgerne står også på ønskelisten.

Og så en film jeg aldrig har set men mine veninder har fortalt meget om: fuglekrigen

Og så KAN det jo være at du kan hjælpe mig med en film: Engang da jeg var et stort barn blev der sendt en tegnefilm i tv som gjorde virkelig stort indtryk på mig, men som jeg ikke kan finde ud af hvad hedder - det handlede om nogle børn der levede under jorden sammen med en masse andre - den gamle bedstefar fortalte om dengang han boede på jordens overflade, om solen og blomsterne. Så en dag så stiger det lava som holder dem varme og børnene flygter sammen med bedstefaren og måske nogle andre op mod jordens overflade. Men de bliver forfulgt af nogen der vil stjæle deres drømme eller sådan noget... Om det lige præcis er sådan det ved jeg ikke men det var noget i den stil. Kan bare huske at 2 af børnene klarer den og ser solen og rører blomsterne, mens et barn bliver fanget og får stjålet sine drømme og bedstefaren dør på vejen.

Har du NOGEN idé om hvad det er for én? er der andre der har? (efterlyser den også i smalltalk)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh tak Majs jeg tænkte faktisk efter jeg havde skrevet tråden, om jeg nu alligevel er fordømmende og streng at høre på, når jeg sådan udbreder mig om min mening... altså jeg ved jo folk har det meget forskelligt.

Jeg har nok bare generelt uvilje mod hvis folk bare følger strømmen uden selv at tænke eller ta stilling. Fx retfærdiggør ting med at "der er meget normalt, det gør alle andre" i stedet for at overveje, om de selv syns det er et godt valg. Her taler jeg altså ikke bare om tv vaner. Men at nogen mener helt anderledes end jeg gør syns jeg er fint, jeg ved godt jeg er en gammel hippie nogen gange, og jeg har også brug for få udfordret nogen af de meninger eller vaner jeg måske er groet fast i.

Du har helt ret i man skal kigge i Tigerbutikken, har været helt forundret over at det faktisk var nogen af vores yndlingsfilm de pludselig havde til en 20'er! Jeg har faktisk prøvet at vise Nanna serien for mine unger, men de syns den var kedelig (så jeg følte mig lidt fjollet for jeg sad og kluklo...) den klarer sig ikke helt op i tiden desværre. Det er der til gengæld andre af de gamle der gør.

Min liste over børnefilm jeg vil anbefale:

Bennys badekar - den er fra start 70'erne men stadig sjov for børn og voksne. Overskuelig kort.

Pippi - vi har en box med alle 12 afsnit af tv serien (fra 69!), som stadig er rigtig god, jeg syns de er bedre end spillefilmene. Min datter er stor Pippi fan.

Flugten fra hønsegården - af skaberne af Walther og Trofast. Så fin humor.

Kirikou 1-2 - en tegnefilm eventyr om en lille usædvanlig og hjertevarm afrikansk dreng/helt. En af min datters favoritter.

Azur og Asmar - af samme skaber, eventyr om en lys og mørk dreng som vokser op sammen og senere blir konkurrenter. Smuk og min datters yndlings.

Film af Miyazaki:

Ponyo - lidt yngre målgruppe end hans øvrige

Min nabo Totoro - ditto

Chihiro og Heksene - (Spirited Away) overraskende historie, velfortjent oscar vinder

Kiki den lille heks

Det levende slot - lidt ældre målgruppe, den har endnu ikke helt fanget min 7 årige, men min store pige har set den mange gange.

Disney-Pixar/Dreamworks:

Ice Age 1-3

Shrek filmene 1-4

Toy Story 1-3

Madagascar 1-2

Op

De Utrolige

Wall:e - lidt ældre målgruppe end de øvrige, den er lidt stille (store dele er helt uden tale) men jeg elsker den.

Min skøre familie Robinson - elsker filmens pointe, at hvis du fejler så prøv igen til du lykkedes. Og så er den sjov.

Vi HAR faktisk flere film :whistling :rolleyes men de her er dem jeg vil anbefale uden tøven. Spørg endelig.

ej hvor jeg også bare ELSKER miyazaki-film. Jeg elskede totoro som lille og er stadigvæk helt vild med de der univers som man bare lever sig fuldstædig ind i... og så er jeg for øvrigt fuldstændig enig med din holdning omkring tv... har det lidt sådan, at hvis jeg synes det er dumt så skal mine kommende børn ikke se det.. tænker sådan set lidt på at afskaffe tv helt, fordi det også tager min egen tid.. det er bare for let at sætte sig ned foran skærmen..

godt indlæg yay.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh ja Monsters Inc. skal bestemt på favoritlisten (redigerer lige) Blir altså også lige nødt til at tilføje de tjekkiske film med Muldvarpen til de aller mindste, de er SÅ søde.

Ole Lund Kirkegårds børnebøger er stadig fantastiske, men jeg har ikke set filmene, så det har jeg ikke en mening om.

Ligesom med Nanna serien syns jeg bare der desværre er nogen af de ældre film som ikke rigtig holder længere, og nogle af de nye film syns jeg bare er overfladiske og halvkedelige. Styrken ved animationsfilmene er netop, at både børn og voksne kan få noget (forskelligt) ud af dem.

Barbamama det lyder også som om en del af dine minder har mest at gøre med, den måde I så tingene sammen på, og det syns jeg bestemt er et vigtigt aspekt, at dele oplevelserne. I øvrigt ser mine børn ofte film sammen, når de altså kan enes, trods den store aldersforskel, jeg selv er ofte bare i gang med noget i nærheden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så KAN det jo være at du kan hjælpe mig med en film: Engang da jeg var et stort barn blev der sendt en tegnefilm i tv som gjorde virkelig stort indtryk på mig, men som jeg ikke kan finde ud af hvad hedder - det handlede om nogle børn der levede under jorden sammen med en masse andre - den gamle bedstefar fortalte om dengang han boede på jordens overflade, om solen og blomsterne. Så en dag så stiger det lava som holder dem varme og børnene flygter sammen med bedstefaren og måske nogle andre op mod jordens overflade. Men de bliver forfulgt af nogen der vil stjæle deres drømme eller sådan noget... Om det lige præcis er sådan det ved jeg ikke men det var noget i den stil. Kan bare huske at 2 af børnene klarer den og ser solen og rører blomsterne, mens et barn bliver fanget og får stjålet sine drømme og bedstefaren dør på vejen.

Har du NOGEN idé om hvad det er for én? er der andre der har? (efterlyser den også i smalltalk)

Det lyder altså som en ikke særlig gammel film som hedder City of Ember (kender ikke den danske titel) men det var ikke en tegnefilm. Måske var der en tidligere tegnefilms udgave?

Edit: så lige du har fundet den i smalltalk, sidder bare og syns det er lidt sjovt jeg troede det var den anden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh ja Monsters Inc. skal bestemt på favoritlisten (redigerer lige) Blir altså også lige nødt til at tilføje de tjekkiske film med Muldvarpen til de aller mindste, de er SÅ søde.

Ole Lund Kirkegårds børnebøger er stadig fantastiske, men jeg har ikke set filmene, så det har jeg ikke en mening om.

Ligesom med Nanna serien syns jeg bare der desværre er nogen af de ældre film som ikke rigtig holder længere, og nogle af de nye film syns jeg bare er overfladiske og halvkedelige. Styrken ved animationsfilmene er netop, at både børn og voksne kan få noget (forskelligt) ud af dem.

Barbamama det lyder også som om en del af dine minder har mest at gøre med, den måde I så tingene sammen på, og det syns jeg bestemt er et vigtigt aspekt, at dele oplevelserne. I øvrigt ser mine børn ofte film sammen, når de altså kan enes, trods den store aldersforskel, jeg selv er ofte bare i gang med noget i nærheden.

Ja, det tror jeg, at du har ret i. :) Og så alligevel... Jeg synes bestemt også at der er kvalitet i Disneyfilm og i det musik, vi så sammen. :)

Nogle gange tror jeg også at man som voksen forveksler kvalitet med hvad man selv synes var sjovt som barn. Jeg elskede Nana, Bennys Badekar og Strit og Stumme, men kan ikke sådan lige sætte fingeren på hvorfor det skulle være bedre kvalitet end Hannah Montana eller Phineas og Ferb. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du nogensinde set Hannah Montana? Jeg syns faktisk ikke Fineas og Ferb er det værste Disney har slynget ud, de nyere Anders And film er væsentlig mere irriterende og indholdsløse, men det er bare min mening.

Jaja smag og behag er forskellig. Jeg hører også til dem som syns serien Venner for det meste er irriterende, dum og umoralsk (og ved der er mange som knuselsker den, så nu får jeg sikkert hug) jeg syns bare den gir helt forkerte værdier omkring at lyve/sno sig udenom sandheden og snyde sine venner i stedet for at tale ordentligt om tingene. Sådan har jeg det med mange (amerikanske) tv serier... De afsnit af Hannah Montana jeg har set (noget af) handler om hvordan hun prøver at snyde sine venner og sine forældre og slippe afsted med forskellige ting, mens der sker meget usandsynlige forviklinger. Og så er de som regel dansk synkroniseret på dansk tv, hvilket får det hele til at virke endnu mere kunstigt og urealistisk. Icarly minder RET meget om.

Ikke min mening at fordømme nogen for at kunne li disse ting, bare et forsøg på at forklare hvad det er jeg ikke bryder mig om og hvorfor jeg ikke ønsker at mine børn skal se det, før de er gamle nok til at skelne selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen vi er rimeligt enige smagsmæssigt (dog ikke om Venner :biglove ). Jeg tænker bare at det tit bare handler om netop smag og ikke nødvendigvis om kvalitet. Det kan da godt være at Hannah Montana nogle gange har nogle pudsige budskaber, men altså i Fuglekrigen i Kanøfleskoven drak og horede alle tilgengæld :lol

Jeg er selv helt vild med Barbapapa, der jo nærmest bare er ren kærlighed, farver og øko. :loveshower Og lidt det samme med Fragglerne. :loveshower Men ikke desto mindre må mine børn også gerne se tv med lidt dårligere moral. Jeg synes godt at tv nogle gange bare må være tv og underholdning og så pyt med moralen. Og de nye Anders And er vel bare irriterende, der er vel ikke dårlig morale i dem, er der? :unsure

Jeg tænker også, at det for nogle børn kan være fælles referenceramme (på samme måde som Paradise Hotel, Rita, Borgen og Lykke kan være det for voksne :)) og derfor må de gerne se det for mig :)

Men det er da HELT fair at have præferencer, smag og holdning! :super Jeg er bare lidt skeptisk overfor at snakke om kvalitet, for jeg tvivler lidt på at børnene nødvendigvis bliver hverken dummere eller dårligere mennesker af at se f.eks. Hannah Montana :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God ord igen. Kvalitet er vel i dette emne ikke fuldstændig objektivt, fordi det som du siger har en stor del med smag at gøre. Det må jeg nok erklære mig helt enig i.

Forstår fint argumentet at "de andre ser det", men jeg forbeholder mig alligevel ret og ansvar som mor for, at ta stilling for mit barn i mange tilfælde, også når det gælder censur af tv og film. Her stoler jeg på min smag og de ting jeg føler har kvalitet og godt indhold, indtil mit barn blir gammelt nok til selv at forholde sig kritisk til hvad hun oplever. Andre må jo gøre det samme udfra deres smag og valg, men jeg syns faktisk forældre bør vide lidt om hvad det er deres børn ser.

Helt enig i at irriterende tv og umoralsk ikke er det samme, selv om begge dele irriterer mig en del.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg tror egentlig stadig ikke vi er enige... I hvert fald ikke i at kvalitet hænger sammen med smag. :)

Kvalitet forbinder jeg med om der er en historie (og god morale) og med teknik og lyd, mens jeg forbinder smag mere med om noget er irriterende eller smukt. Der er derfor jeg er skeptisk overfor at sige at Hannah Montana er dårlig kvalitet, selvom min personlige smag siger at det er noget rædsomt bras :P

Vi er så HELT enige i at man som mor (eller forælder i det hele taget) har et ansvar for hvad ens børn ser i tv! Afgjort! Og jeg synes det er helt fair at man går efter at barnets tv-kiggeri er af en vis kvalitet! Og det er bestemt op til den individuelle at bedømme, hvad der er "godt nok".

Men jeg ville personligt ikke censurere noget fordi jeg synes det var irriterende. :unsure

Måske blev jeg bare lidt forvirret, fordi du nævnte ordet "øko" i dit første indlæg. Jeg fik lidt på fornemmelsen, at du mente at dine børn blev sundere/gladere/bedre mennesker end børn, der så mere irriterende tv. Og det tror jeg ikke på. Jeg tror bare, at de får en anden smag. :) (Men måske har jeg bare totalt misforstået den her tråd, det er da også en mulighed :unsure)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øko tv findes vist ikke? Tror bare jeg mangler et ord for det og i øvrigt lidt for træt lige nu til de nuancer du taler om, jeg er lidt bagud med nattesøvn. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, det kender jeg godt. :kram2 Og jeg er jo egentlig enig i mange ting :)

Jeg kunne bare ikke forstå hvorfor det skulle være mere iorden at se Ice Age og Toy Story end Hannah Montana eller nye Anders And. For mig er det lidt som at sige at grøn er bedre end blå. Jeg kan ikke rigtig forstå det som andet end en smagssag. Og smagssag skal der være plads til. :) Jeg synes bare ikke at det havde så meget med øko eller kvalitet at gøre :)

Nå pyt... Vigtigere var det sådan set heller ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn har set mummi filmene sammen med mig :)

Dem synes jeg er rigtig gode.

Jeg har passet en del på med tv med dem, men faldt selv i med bjørnen i det blå hus :) han er meget pædagogisk.

Barbamama -> Jean Michel Jarre spiller ikke på laserstråler. De er bare en del af hans show. Han spiller på synthesizers.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn har set mummi filmene sammen med mig :)

Dem synes jeg er rigtig gode.

Jeg har passet en del på med tv med dem, men faldt selv i med bjørnen i det blå hus :) han er meget pædagogisk.

Barbamama -> Jean Michel Jarre spiller ikke på laserstråler. De er bare en del af hans show. Han spiller på synthesizers.

Såvidt jeg har forstået er/var laserstrålerne forbundet med en synthesizer sådan at når strålen blev "brudt", så gav det en slags signal til synthesizeren (lidt ligesom de der alarmsystemer i spionfilm) :) Men det kan godt være, at det bare var noget playback kombineret med noget fancy sceneshow. :) Også ligemeget, det så fedt ud :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er der forresten i vejen med Bjørnen i det Blå hus? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op der er sket meget i den her tråd...

Nå men jeg tænker lidt på om ikke det i kalder for smag og kvalitet ikke i virkeligheden er de værdier vi selv har???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op der er sket meget i den her tråd...

Nå men jeg tænker lidt på om ikke det i kalder for smag og kvalitet ikke i virkeligheden er de værdier vi selv har???

Det tror jeg du har ret i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op der er sket meget i den her tråd...

Nå men jeg tænker lidt på om ikke det i kalder for smag og kvalitet ikke i virkeligheden er de værdier vi selv har???

Det kommer jo an på, hvad man lægger i ordene. :) Jeg tror ikke nødvendigvis at jeg forbinder smag og værdier.

Men min pointe var nu slet heller ikke at kløve rundt i hvad der er smag, hvad der er kvalitet og hvad der er værdi. Jeg var bare undrene overfor hvorfor f.eks. smølferne er mindre ok end f.eks. Ice Age, udover hvad man bare personligt synes er sjovest at se. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg vågen! Og har tænkt lidt over det med kvalitet - altså, adskillige af de film jeg har på min liste har jo vundet diverse priser, og det er vel fordi en slags fagfolk har vurderet at de har høj kvalitet på den ene eller anden måde. Nogle tv serier vinder priser andre gør ikke, jeg syns der er kvalitets forskel, og det gør prisuddelerne jo også. Nogle folk elsker B film og soaps og syns de har god underholdningsværdi - men det forbinder jeg så IKKE med kvalitet, og jeg er altså ikke fordømmende fordi det her handler om smag, og folk er velkommen til at mene noget andet end jeg gør. Så er det hele anmelder systemet, som jeg egentlig godt mener man kan diskutere, om hvorvidt det har noget med kvalietet at gøre. Det hænder da jævnligt at anmelderroste ting får meget lidt opmærksomhed, eller at meget populære actionfilm fx har kæmpe billetsalg trods kritiske anmeldere. Ikke desto mindre mener jeg at de fleste anmeldere prøver at anlægge et kvalitets syn på det de anmelder, og det er jo hele pakken, både den tekniske kvalitet, historien/plottet (i film) og underholdningsværdi. Jeg er ikke fagperson eller anmelder, men danner alligevel mine meninger om hvad der er kvalitet, bruger mine værdier og smag, og dem vil jeg gerne påvirke mine børn med til de er gamle nok til selv at udvikle kritisk sans. Så, Barbamama, her er mit argument for at det ikke bare handler om blå vs grøn ;)

Kan godt være jeg træder for meget rundt i noget som egentlig ikke er så vigtigt endda, men jeg kan vist ikke modstå en god debat :D

Ang tv reklamer kan jeg huske der på et tidspunkt var debat om, hvorvidt det skulle forbydes at vise tv reklamer mellem eller før/efter børne tv. Jeg er faktisk ikke klar over om det fik nogen effekt, men hele debatten fik mine øjne op for noget jeg allerede havde tænkt på, nemli at børnene tager alt det de siger i reklamerne helt alvorligt, så legetøjs reklamer fx blir ENORMT effektive, fordi børnene virkelig tror at de kommer til at lege hele dagen som i et eventyrland hvis de bare får den "fantastiske" ting. Det fik mig til at stryge tv2 fra listen over tilladte kanaler for små børn, så jeg er ret glad for Ramasjang, selv om det de sender er meget blandet. Skal ikke forståes sådan at vi aldrig ser andet end reklame fri kanaler, men det er de kanaler min datter selv må tænde for og se.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja så var der det med "øko" udtrykket - jeg brugte det jo i sitationstegn for økologisk tv/film findes vist ikke. Jeg mangler bare lidt et udtryk der dækker holdninger eller værdisæt, som jeg forbinder med økologisk livsstil, når man breder det ud til at handle om mere end mad. Korrekt brugt kan man vel tale om økologisk i forhold til produktion der belaster naturen mindst muligt. Men for mig at være "øko" er også at ta stilling til nogle ting rent kvalitetsmæssigt, om hvordan man ønsker at leve sit liv. Og jeg ser det lidt som noget der startede med nogle gamle hippier, derfor bruger jeg vel også hippie udtrykket, både positivt og lidt (selv)ironisk nogen gange. Jeg vil i hvert fald sige jeg oplever, at jeg på mange punkter er meget mere "hippie" eller "øko" end mange af mine venner og bekendte. Jeg syns jo selv jeg har ret :rolleyes men som jeg skrev tidligere, nogen gange har jeg nok godt af at blive provokeret lidt og stille spørgsmålstegn om jeg er groet fast i nogen tankegange eller meninger som ikke gavner. Det sker i øvrigt næsten hele tiden, heldigvis. :)

Måske en lidt offtopic debat, men nu har vi jo et "øko og alternativ" forum, der er mange ting jeg er ret sikker på falder i denne kategori, og så er der andre hvor jeg er lidt i tvivl, det med tv og film er måske et, men lagde det alligevel her ind fordi jeg syns det handler om holdninger og værdier, ligesom forum overskriften.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er begyndt at vise Nana på Ramasjang :loveshower:

Vi har kun DR1 og Ramasjang som børnekanaler (og TV2 i weekenden), så udvalget er ret begrænset. Jeg vælger enkelte ting fra som f.eks dragon Ball z, hvor de har et afskyeligt sprogbrug. Det skal mine børn ikke lærer.

Min datter elsker at se dragejægerne. Jeg har ikke helt fanget hvad tegnefilm går ud på, men hun et fanget af det. Hun kan også godt lide batman, men den vælger jeg fra for hende.

Ellers er vi store Disney fans (eller moren er), og da jeg har en ægte prinsesse (syntes hun vist selv hun er), ja så bliver de set rigtig mange gange. Jeg vælger dog de lidt mere uhyggelige fra som f.eks Tarantel og den magiske Gryde.

Ellers er hun helt hooked på de gamle danske film som Olsen Banden og diverse Morten Korch film samt far til fire, og hun får lov at se dem.

I øvrigt hitter Rosa fra Rouladegade, spise med Price, kromans mad (lokal tv) også. Gad vide om hun ender med at blive kok? :>

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så stadig træt, så jeg sovser nok stadig lidt rundt i det :blush :oops :zzz

Men jeg tror egentlig nok, at jeg forstår dit argument om kvalitet. Og jeg er et langt stykke hen ad vejen enig. Og jeg er helt med på at der ikke findes øko-tv... Jeg har nok tænkt, at når vi nu alligevel er sådan "a la" inde på øko og alternativ snak, så handlede det om, hvad der var bedst for børnene. Og jeg tror ikke på at det er bedre for børnene at se Toy Story end at se smølferne.

For at sige det lige ud (og meget uhøfligt, og undskyld for det, men jeg kan ikke rigtig forklare det bedre, tror jeg ikke) så tænkte jeg nok lidt, at jeg synes det var noget snobberi at en 7-årig helst skal se anmelderroste film og ikke må se Hanna Montana og iCarly. Altså man kan sagtens snakke om at så ser de bedre og mere kultiveret tv. Men det tror jeg ikke, at de bliver hverken lykkeligere eller sundere af. Jeg tror bare at de får en bestemt smag (hvilket der så heller ikke er noget galt i).

Om den var der eller ej, så fornemmede jeg nok, at der blev set ned på børn, der ser relativt almindelige børneprogrammer (og de forældre, der lader dem gøre det). Og det var dét, jeg ville protestere imod :)

Vis mig det forskning, der når frem til at børnene klarer sig bedre i skolen, hvis de ikke ser reklamer, eller vis mig den forskning, der viser at børnene bliver lykkeligere af ikke at se Disneyfilm, så skal jeg overveje om jeg tror på, at det er bedre for dem. Men indtil da, så går jeg ikke ind for censur på tv til børn. Så går jeg ind for at de må se det, som de synes er SJOVT, og så kan jeg altid snakke med dem om det, hvis de får nogle sære idéer om at de selv skal være Hannah Montana eller hvis de tror at hele deres liv bliver magisk, fordi de får noget legetøj. :)

Edit: Læste lige de sidste linjer i dit sidste indlæg, Saga, igen... Om det denne tråd måske og måske ikke hører til i dette forum, men at den nok gør idet der tales om værdier. Og hvis vi snakker om værdier, så smider jeg alle mine modargumenter. :) Fordi det er jo helt fair at man gerne vil give et værdisæt (om hvad der er gode film og dårlige film) videre til sine børn. :) Hele min "stejlen" gik på om børnene blev sundere og lykkeligere (fordi sundere og lykkeligere var det, som jeg forbandt med forummet. Men jeg har jo ikke monopol på, hvad forummet skal handle om ;)). :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER