MamatilJ&M

Julius vej til verden - nu med et par billeder

39 indlæg i dette emne

Onsdag D. 17. Juni 2015 40+2
Det er min fødselsdag, intet tyder på at vi skal dele fødselsdag og vi tager på bones og spiser.

Torsdag D. 18. Juni 2015 40+3
Jeg har sovet rigtig dårligt. Ikke at der var noget under opsejling, men var vågen nogle timer i løbet af natten, som jeg så tit har været her på det sidste.

Marius og jeg står op ved 7.30 tiden og vi kører vores morgenrutine som vi plejer og 8.15 kører jeg i legestue med ham. Kan godt mærke jeg får lidt jag fortil, men tænker det er bækkenet der driller. Det er ikke særligt slemt.

Jeg fortsætter ned i rema og køber jeg ved ikke hvor mange pakker bleer. Måske jeg inderst inde godt ved hvad der skal til at ske. Smerterne fortil tager til nede i rema og kommer periodisk.

Hjemme kan jeg godt regne ud hvad der skal til at ske. Jeg sender en SMS til manden, at jeg tror lillebror vil til at holde fødselsdag og han ikke må gå fra sin tlf. Jeg skynder mig i bad og kl. 9.10 er jeg i stemmeboksen med regelmæssige veer ;) Jeg får sat krydset, skynder mig hjem, tager et håndklæde med i seng og ligger mig med timer og ser tv. Mine veer bliver hurtig godt en minut med 6-7 minutter i mellem og bidder mere og mere. Vi bliver enige om manden skal komme hjem, for han vil gerne nå at stemme ;)

Hjemme går han helt amok. Får pakket bilen og sat stolen ud. Ringet til Marius bedsteforældre som kommer og henter hans ting og autostol. Da han er færdig ringer vi til vagthavende JM (kl.10.33) og vi får tid til tjek kl. 12.00
N2TgcTz.png

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så spændende :)

Hvad er det for en smart app du har brugt til at holde øje med dine veer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ankommer til fødegangen på Viborg sygehus og bliver modtaget af JM Astrid som vi begge tidligere har mødt :yay Hun viser mig os ind i et undersøgelsesrum og starter med at mærke mig på maven. Hun er ikke i tvivl om han har flyttet sig ned ad siden hun så mig sidst. Hun vurdere ham til 3500 g. Hun undersøger mig indvendigt og siger min livmoderhals næsten er væk og jeg er 2-3 cm åbent. Jeg skal ligge med kurve i min 20 min og så regnede hun med, at hun kunne indlægge mig efterfølgende, så var jeg langt nok udvidet.

Kurven er fin og veerne tager til i styrke. Efter 20-30 min får jeg udstyret af kommer på toilet. Jeg får at vide jeg SKAL have udstyret på igen, da jeg har regelmæssige veer og fordi jeg fik kejsersnit sidst. Så op på briksen igen. De venter på de har en ledig fødestuer. Alle fødestuer har været brugt det seneste døgn og der var tilkaldt ekstra personale for at tage sig af mig. Så det ventede de på.

Ved 13 tiden gør veerne afsindig ondt og hulker og kan slet ikke styre vejrtrækningen. Jeg beder min mand trække i snoren, så jeg kan få noget hjælp til at komme rigtig i gang med at trække vejret ordentlig og synes det er rarest når hun står ved min side.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der går ikke længe før jeg bliver kørt ( jeg er rimelig sikker på jeg blev kørt i en seng) til fødestue 10. Her bliver vi mødt af JM Linde og studerende Mette, som er i gang med sit sidste praktikophold. Det er derfor Mette der skal styre showet og Linda er der dom back-up. De er normalt tilknyttet de særlige sårbare i Silkeborg, hvilket måske er til min fordel ;) De supplere hinanden rigtig godt og det virker til de far gået sammen længe.

De undersøger mig. Jeg er nu 3-4 cm åben og derfor går Linda id og bestiller epidural blokaden, som der står i min fødselsplan :super Mens vi venter kommer jeg på toilet. Der er ikke noget der hedder hæmninger, for jeg skal gave den skide ctg måler med, og den kan lige nå til døren.

Ved 3 tiden kommer der en sød læge og ligger blokaden. Jeg mærker lokalbedøvelsen, får stor ros for at sidde stille (sad helt stille med krumbøjet ryg, selvom jeg faktisk ikke troede hun lavede noget) og vupti så var hun færdig. Sikke en lettelse. Kl. 15.25 får jeg startskudet ind direkte i ryggen og de skal måle mit blodtryk og må efter 20 min sætte medicinen igang. Mit blodtryk falder meget helt ned til 95/54 eller i hvert fald noget der ligner. Det ender med jeg får et skud blodtrykshævende medicin og så kan de starte blokaden op.

De tjekkede mig igen og jeg var stadig kun 4 cm åbent og han stod og vippede ned hovedet. Derfor får jeg besked på at jeg skal op og stå på knæerne og hænge op over ryglænet og med haven ind mod puden. Jeg sidder virkelig godt og gør det længe. Desværre betyder det, at Julius rykker nedad og blokaden begynder at tage af.

Jeg ligger og siger av av av hver gang jeg har veer og hulker. De er gode til at hjælpe med vejrtrækningen og rose mig. De giver mig bonus på epiduralen, men det virker ikke. De ringer til anæstesilægen og han kommer med og give mig opstartskudet igen og ved 20 tiden summer mine tæer igen og får en god rolig time, hvor JM giver ro og går ud og spiser i en times tid :)

Jeg får på er tidspunkt sat ve-drop op fordi der sker for lidt. Men aner simpelthen ikke hvornår det er. Edit - Det gjorde jeg lige før de gik til pause, for de var inde at øge i pausen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Desværre aftager epidural blokaden igen og jeg er hulker, og siger av av av av ved hver ve. De tjekker mig ved 22 tiden. Den studerende siger 4-4,5 cm. Jeg flæber. JM siger det er svært at vurdere pga mit meget stærke bækkenbund men et sted mellem 4-7 cm. De ringer efter fødselslægen da de gerne vil have hende med på banen. De har dog snakket med lægerne igennem hele forløbet. Hun kom 20 min senere og vurderede 8 cm. Hold da magle hun gjorde var hård ved mit underliv. Jeg skreg :boo JM Linda målene også igen og på de 20 min de havde ventet var der sket en hel masse sagde hun. Ny plan blev lagt. Til midnat skulle jeg vurderes igen. JM Linda er meget overrasket over 8 cm, da mine veer opfører sig meget mærkeligt. Nogle gange har jeg 6 på 10 min og lige pludselig er der en lang pause og så ned på 4-5 stk på 10 min.

Jeg har på et tidspunkt under dette forløb fået feber og fået skudt en gang antibiotika skudt i droppet.

Nå men tiden skulle jo udnyttes optimalt. Så jeg bliver bedt om at komme om på knæ igen. Veerne gør så ondt, men de kan ikke smertelindre ret meget mere. Jeg får bonus og de sætter intervallet op. Jeg flæber da jeg skal rundt, jeg er træt og kan slet ikke overskue det. Det presser mod endetarmen og jeg får at vide det er rigtig godt, sådan skal det føles og jeg skal bare lade maven arbejde/presse, men jeg må ikke selv. Men de kan ikke smertedække det. Men igen sidder jeg faktisk godt der.

Jeg bliver varslet vagtskifte. Hvis de kan få puslespillet til at gå op, får jeg ny og det lykkes dem.

Lidt over 23.00 kommer en lidt ældre garvet JM Joan ind af døren sammen med de 2 andre. De fremlægger mit forløb og hun jager dem ud for kl. Er mange og der er kun 30 min til deadline, så nu skulle vi være effektive. Hun tømte min blære men kan ikke huske der skete mere. Ved midnat vurderede hun mig. 8 cm. Hun gik ud og ringede til fødselslægen. Hun kom igen og det eneste hun sagde var, vi har lovet dig kejsersnit, så nu får du kejsersnit :super

JM Joan sagde efterfølgende, da hun så hvordan Julius hoved så ud, at ham ville jeg aldrig selv have fået ud. Mit bækken er alt for stram og smalt.

Hun går mig operationstøjet og der går ikke længe før portøren kommer med seng og kører os på operationsgangen.

Jeg er allerede blevet tjekket for div ting som anæstesilægen skal tjekke inden kejsersnit, da han var nede og starte et skud medicin op igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fredag D. 19. Juni 40+4

Vi ankommer til operationsstue 1. Jeg kommer over på bordet, armene i holderne og hver og en ved hvad de skal gøre. Jeg får bedøvelse mens der er en der putter blodtryksmåler på min højre arm, pulsmåler på min venstre pegefinger. De ligger en ekstra drop, hvilket godt kan des på min hånd, den er helt blå. Forhænget bliver sat op og der sker en masse ting.

Jeg bliver nappet med pincet og da jeg ikke kan mærke det, går de i gang. Det tager næsten 3 kvarter at skære mig op pga arvæv fra sidst. Julius er født kl. 00.58. Han gav lyd med det samme. Ja så flæbede jeg igen. JM Joan viser ham lige og går ud og tørre ham og putter ham i en varm dyne. Min mand får ham og sidder med ham de 90 min det åbenbart tager at sy mig sammen. De tjekkede bla om de havde været i min blære, for det var helt blåt det der var i min pose. Og der var vist nogle sammengroninger fra sidst. Og så syede de og de syede og de syede. Da de lappede min livmoder sammen fik jeg det dårligt og måtte kaste op. Det er helt normalt. Jeg havde den sødeste sygeplejerske på min højre side der svarede på alle mine 100 spørgsmål, gav lige en status på hvor langt de var. Gav mig noget mod smerter i skulderen og noget mod min mega rysten :super Jeg var 100% med på hvad der foregik denne gang, så det var en helt anden oplevelse :)

De fik klipset maveskindet sammen og vi blev kørt til opvågning, da jeg havde mistet 1,4 l blod :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en omgang Anita! Godt de var så professionelle og det lyder som om du følte dig tryg hele vejen!

STORT tillykke med ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var luksus at være på opvågning. Der var ingen andre end mig, så den søde sygeplejerske var meget nede ved os og skulle da også følge med i det hele.

Jeg startede med at få en lokalbedøvelse i maven og JM skulle presse et par gange for ar tjekke om livmoderen trak sig sammen. Jeg fik anti-D stikket og piller for ikke at amme.

Julius blev målt og vejet. 3420 og 53 cm. Fik faktisk allerede de første 10 ml mme på operationsstuen og 10 ml igen på opvågning.

Sygeplejersken var pænt tilfreds, men lod mig ligge lidt, for hun kunne bedre smertedække. Ved 4 tiden blev vi kørt til fødegangen igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op en omfang. Godt du havde en bedre oplevelse denne gang :kiss

Tak for beretningen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

D.19. -21. Juni - patienthotellet

Vi blev kørt til fødegangen igen, hvor manden blev sendt ned på fødestuen efter vores tasker og jeg kom i en ny seng igen, som kunne være i den der tværgående elevator tværs over vejen.

Vi blev modtaget af 2 sygeplejersker som installerede os på værelse 42. De var så søde og nærmest slåsede om at holde Julius mens jeg kom over i en ny seng igen igen.

Vi blev orienteret om at Julius skulle tjekkes en gang i hver vagt og at han som 12 timer skulle have taget blodprøve, at jeg skulle have taget fra morgenen af og ellers skulle vi bare ringe hvis der var noget.

Der var en god oplevelse på patienthotellet. Vi havde den samme sygeplejerske i dagvagt, i aftenvagt og i nattevagt hver dag :super

Søndag formiddag kom JM janni som havde lavet min fødselsplan, og lavede høre og hælprøve, så vi ikke skulle op efter det senere :super Og luksus det blev lavet på værelset denne gang.

Lidt i 12 søndag var vi på vej hjem :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt i alt vil jeg helt klar anbefale at få lavet en fødselsplan såfremt man har haft en grum oplevelse første gang. Det er virkelig guld værd og her blev den respekteret af både JM og læger :yay

Denne gang har jeg virkelig oplevet hvad det vil sige at have veer. Av. Der har været en hård oplevelse for min mand og se mig med så mange smerter. Hans øjne var total blodsprængte...

Det var en hel anden oplevelse med aks denne gang fordi mut hoved var med ;) Jeg vidste hvad der skulle ske denne gang og jeg var forberedt på mavesmerterne efterfølgende.

Jeg brokkede mig et par gange over, at jeg ikke havde valgt aks fra start. Fik stor ros af JM for at have gjort det således, da barnet ved veer er forberedt på at komme ud. Det er de ikke ved pks og derved er chancen større for at havne på neontal.

Jeg fik stor ros for at tage kampen op selvom det hele så helt uoverskueligt ud og gjorde alt de bad om.

Så det endte som en god oplevelse, men en hård en af slagsen, da der skulle endnu en marathon til.

Håber ikke min beretning blev alt for lang. Tak fordi du læste med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så spændende :)

Hvad er det for en smart app du har brugt til at holde øje med dine veer?

Den hedder contraction monitor. Ikonet er lys orange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for din beretning :kram2 Sikke en omgang i var igennem! Men hvor er det dejligt, at de lyttede til dig, at du sidder tilbage med en følelse af, at have været tilstede ved kejsersnittet, at sygeplejersken der gav sig tid til at svare på dine spørgsmål osv. :)
Og så igen, rigtig meget tillykke med lækre Julius og velkommen hjem til jer  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en omgang Anita! Godt de var så professionelle og det lyder som om du følte dig tryg hele vejen!

STORT tillykke med ham :)

Mange tak. Ja de fulgte min plan super, så der var tryg hele vejen. Operationsstuer er nu altid utrygge ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op en omfang. Godt du havde en bedre oplevelse denne gang :kiss

Tak for beretningen

Velbekomme. Ja der var dejligt med en bedre oplevelse. Denne gang gik der kun 2 timer fra det gik i stå mod 13 sidst. Det betyder altså bare meget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for din beretning :kram2 Sikke en omgang i var igennem! Men hvor er det dejligt, at de lyttede til dig, at du sidder tilbage med en følelse af, at have været tilstede ved kejsersnittet, at sygeplejersken der gav sig tid til at svare på dine spørgsmål osv. :)

Og så igen, rigtig meget tillykke med lækre Julius og velkommen hjem til jer :kiss

Mange tak :kiss

Ja det var noget af en omgang. Jeg kan bare ikke finde ud af at føde og sådan er det bare...

Ja det var dejligt hun gad det. Der står også i mine papirer at jeg har et stort behov for information. Måske derfor de hele tiden lavede 2 timers planer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg, helt personligt, glad for at din fødselsberetning kom så hurtigt ! :respekt for dit overskud. Dejligt at det var en god oplevelse. Det har givet mig mere mod på at forsøge igen næste gang - med fødselsplan, istedet for at gå direkte til et pks :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg, helt personligt, glad for at din fødselsberetning kom så hurtigt ! :respekt for dit overskud. Dejligt at det var en god oplevelse. Det har givet mig mere mod på at forsøge igen næste gang - med fødselsplan, istedet for at gå direkte til et pks :kram2

Hvor er det fedt hvis du kan få lidt ud af min fødselsberetning :glad

Det var nemt at få tid, for Julius sov hele formiddagen væk :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt se der er nogle upser i mellem, men det hele er skrevet fra mobil. Håber ikke det er gået helt galt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning :biglove

Jeg vil overveje en fødselsplan, helt sikkert :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning :biglove

Jeg vil overveje en fødselsplan, helt sikkert :)

Synes jeg du skal :) Det er fuld værd i mine øjne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for en dejlig beretning. :loveshower Dejligt at læse at du blev hørt og din plan fulgt :)

Fantastisk du har haft overskuddet til st skrive allerede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Dejlige billeder :)

Ja og de ser ikke så voldsomme ud som sidst. Men denne gang har jeg heller ikke lige på billedet ilt i næsten og hjertekardiogram dimserne er gemt under et varmt tæppe de lagde på mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER