Havbaek

Grund til at være urolig?

8 indlæg i dette emne

Om vi har grund til at være bekymret, aner jeg ikke eller om det bare er normalt i den alder, for nogle børn.

Men vi tænker da alligevel at det ikke kan være helt normalt og vi er da bekymret.

Min papsøn går desværre i en børnehave, hvor de ikke altid er ops på børnene når de skal på wc, lave stort eller skal tisse. Dette har gjort min papsøn engang sad 30 minutter ude på wc og ikke kunne få hjælp efter han havde lavet stort.

Dette satte en skræk i ham, og har gjort at han holder sig en hel dag i børnehaven. Og får så ondt i livet/maven når han kommer hjem at det ikke er altid han kan komme af med det han skal, og dette sker også nogle gange over 2-3 gange på korte intervaller.

Vi synes jo det er pisse synd for ham, for han sidder virkelig nogle gange med mavepine så han græder.

Desværre har vi også oplevet, at det er det samme når han skal tisse. Egentlige uheld har han ikke, men han holder på det. Det synd at sige han har en slap blære, for med alt det tis han holder på, er det ufatteligt det ikke vælter ud af ørene på ham.

Det vildeste jeg til dags dato har oplevet med ham var her den anden dag, Fredag D.3 Februar.

Inden vi putter ham i bad tisser han altid af, da vi VED han skal. Han tissede en ordenligt tår, og kommer så i bad.

Bagefter badet og da han er blevet tørt og kommet i nattøj, tisser han en ordentlig omgang igen.

Han sover stadig med ble, han var ellers blevet renlig da han var ca. 3 år. Men pga. en grim hændelse faldt ham tilbage igen. Nu er vi så begyndt at lade ham sove uden ble om natten i weekenderne når han er hos os.

Han havde så den nat, som var en fredag nat, tisset meget lidt i sengen. Klokken var 06.00 om natten.

Jeg havde hele den nat taget nattevagten (da manden og jeg skifter til ellers) så jeg var godt træt da jeg går ind til ham og tjekker op.

Han var til at starte med flov da jeg vækker ham, for at få skiftet sengetøj, tisselagn og få ham i andet undertøj og nattøj. Men han bliver så stolt i søvndruknet tilstand, fordi jeg roser ham for der ikke var mere, og sammen går vi på wc, så han kan få tisset igen.

Også her tissede han en ordenligt tår, så det skummer ligefrem.

Jeg spørger ham så, stille og roligt, om han kan mærke i maven og tisseleif om han skal tisse.

Og her siger han så nej.

Vi skal flere gange i løbet af en dag sige til ham at han skal ud på wc og tisse, også hvis han leger ude må vi kalde ham ind da han ellers tisser i flyverdragten.

Da vi før har oplevet han går en hel dag og holder på praktisk talt ALT.

Og det jo hverken sundt for kroppen eller sundt for hans udvikling at han ikke lære sin krop at kende når naturen kalder.

Han mangler den ene sten i pungen, som han blev undersøgt for da han var mindre. Den fandt de så ikke da han blev indlagt med det. Så tænker da ikke det er det der gør han ikke kan mærke han skal tisse/ på wc.

Kan det være den skræk oplevelse i børnehaven hvor han sad så længe, at han begyndte at holde sig, og det så har sadt så dybe traumer i ham, at han ikke kan mærke rigtigt når han skal på wc??

Hans mor er desværre en af de typer mødre der kun tænker på sig selv med ALT, så der er der desværre ingen hjælp at hente :klap

Men hvad andet kan vi gøre end bare at minde ham om at han skal på wc og forsætte som vi hidtil har gjort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså nu har jeg ikke nogen børn selv.

Men jeg kan da fortælle lidt om mig selv da jeg var barn.

Jeg holdte mig også altid, så min blære næsten sprang eller jeg tissede i bukserne <_< mit bundede i at jeg ikke kunne lide at sige når jeg skulle på toilet. Frygtede lidt de voksne Så hellere vente. Det var jo noget mærkeligt noget når jeg tænker tilbage på det, men sådan havde jeg det dengang.

Jeg er også blevet glemt på toilettet og har siddet og ventet længe, og det har ikke ligefrem gjort det bedre.

Når det så er sagt har jeg arbejdet i en børnehave hvor der tit skete uheld, selvom vi huskede børnene på at gå på toilettet. Tror det er meget normalt at børn "glemmer" det. Jeg tror godt at de kan mærke det, men er nok så optaget af deres leg at de ikke giver det større betydning. Ligesom mange af børnene ingen gang opdagede at de havde tisset i bukserne.

Så jeg tror faktisk det er meget normalt det din papsøn er igennem.

Når det så er sagt, så synes jeg godt i kan sige til pædagogerne i børnehaven at de skal være obs på ham, og huske ham på og gå med ham i løbet af dagen til toilettet! Det er også en del af deres arbejde, og jeg synes ikke at det er iorden at børn skal sidde og vente SÅ længe på en voksen. Især når de ikke selv må tørre sig - som reglerne jo er i det fleste institutioner.

:goodluck held og lykke til den bette dreng :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke dog en situation den lille fyr er i. Der er rigtig mange børn som ikke kan lide at lave stort på toilettet.

Jeg hælder også til at han kan blive distraheret fra at mærke efter når han leger, men måske skal I fortælle ham hvordan det føles når man skal tisse.

Min egen søn havde en (meget) kort periode hvor han ikke ville lave stort på toilettet men ville have ble på istedet. Da vi snakkede med ham om det, fortalte han at han havde ondt i maven. Så kunne vi forklare ham at det netop var fordi at han skulle lave stort. Det beroligede ham en del og vi fik ham på toilettet. I min søns tilfælde vidste han simpelthen ikke hvad det var han kunne mærke.

Hvis I har mulighed for at snakke med børnehaven så lav en aftale om at de skal følge med ham på toilet. Hjælpe ham med at få skabt et trygt miljø derude. Det gør såmænd ikke noget hvis han ikke laver stort i børnehaven, men han skal lære at reagere på de signaler hans krop giver ham.

Der er en bogserie som hedder "Lille Geni" som du kan finde på biblioteket i børneafdelingen. Der er en af dem som omhandler fordøjelsen. I den står der at hvis man spiser en minimajs tager det ca 1 døgn for den at komme ud. Selvom det måske er lidt spøjst kunne I eventuelt spørge om han kunne tænke sig at lave forsøget sammen med jer. Så kunne det være at det lokkede lidt mere med at komme på toilettet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stakkels lille fyr. Jeg synes I hjælper ham flot, jeg har ikke yderligere råd, men ville lige rose jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

Vi er meget ops på at rose ham, hele tiden. Farmand har fortalt ham hvordan det føles når man skal tisse, og han vil meget gerne stå op også. For som papsøn siger det er kun babyer der sidder ned og tisser ;)

Han gør det så flot når han er derude, og gør et stort nummer ud af vaske hænder. Så han er stolt når det er vi roser ham når han endelig går på wc.

Her i weekenden har han nu haft 2 nætter hvor vi har fået tisset godt af som vi plejer, og :toot INGEN UHELD.

Spørg lige om han er til at skyde igennem af stolthed.

Og straks om morgenen tisser han stort igen. Vi har kun den ene aften lige haft ham nede og tisse, og ingen problemer der, han var hurtigt ude af sengen nede og tisse og gik sammen med far lige så stille i seng igen.

Simpelthen så flot.

Vi er nu oppe kun for at tjekke ham 3 gange om natten, hvor vi lige er inde, eller hvis vi alligevel selv skal på wc.

Så det går så flot trods alt.

BH er gjort ops på det, og nej det ikke altid de lige har tid til børnene, for de er jo en del børn.

Men de har fået afvide de lige skal være ops, da det jo er synd for ham at han går og har den mavepine eller ikke tør gå på wc selv hvis det bare er han skal tisse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor flot :toot super godt arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, hvad gør hans mor ?

For hvis unikke gør det samme får han nederlag hvis han skal have ble på hos hende eller bliver bedt om at sidde ned og tisse.

Her bliver i godt nok nødt til at samarbejde maks.

Fint nok med at minde ham på det i løbet af dagen det gør vi alle med raske og sunde drenge som leger godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes bestemt også det lyder til at i har fat i den lange ende. Har engang selv fået at vide at sundhedsplejersken at man skal passe på med at over rose for så gør man det til noget specielt og det at gå på toilet gerne skulle være naturligt. Vi roser stadig vores to unger, men tænker over hvornår. Vi har også i en periode sat det lidt i system for vores søn på 6 år.

Tænkte på at man måske er nød til at presse lidt på i børnehaven om at det skal være i system der. Sådan at hen f.eks ved at han skal prøve at tisse at inden frokost eller inden legeplads eller andre fix punkter som efter lidt tid bliver en vane for ham. Og måske gøre det samme for ham derhjemme hos jer, det kunne måske hjælpe ham når han så står lidt mere alene med opgaven hos hans mor. At han ved at f.eks at når han kommer hjem fra BH eller inden aftensmad osv.

Vi kaldte også tisse underlaget for et trylle lagen for få blev sengen jo ikke våd. En annden dreng vi kender endte med at komme i en form for behandling og det de lærte der var at han skulle talte med han mave og tissetrold og lære maven og tissetrolden hvornår de skulle tisse og lave stort. Det hjalp ham helt vild.

Håber deat kommer til at skride lidt fremad for jer. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER