StineM

Særinteresse

5 indlæg i dette emne

Har ikke været på BK siden jeg var gravid og siden fødte min søn. Nu er han en ung mand på knap 6 år. Han skal snarligt udredes for Autismespektre lidelse da han har Aspergers Syndrom. Mit spørgsmål omhandler hans særinteresser som cirkulerer omkring anatomi og kropslige funktioner.

Han fik en organ-dukke (anatomisk torso) i julegave samt modeller af forskellige organer. Han ønsker sig lægebøger og en stor plakat med muskelfæstningen på skelettet i fødselsdagsgave.

Jeg har egentligt synes at det har været voldsomt spændende at kunne forklare ham om kroppen og hvordan det hele fungerer men han skræmmer de jævnaldrende børn i børnehaven. Så jeg er lidt i vildrede om om jeg skal hjælpe ham videre i hans iver efter at lære eller om jeg skal insistere på at han får mere "normale" gaver til hans fødselsdag. Jeg vil jo helst ikke gøre min søn mere fremmedartet end højst nødvendigt.

Håber der er nogen med et godt råd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når du skriver, at han skræmmer de andre børn, er det så sådan at de decideret undgår ham, og han bliver ked af det, eller er han "bare" lidt en enspænder? Virker han selv som om han har lyst til at være mere sammen med de andre børn?

Jeg hælder til at du skal lade ham pleje sin interesse, men prøve at "lokke" med nogle af de mere almindelige børneaktiviteter også. Måske har han lyst til at spille fodbold (om ikke andet, så fordi han så kan sætte sig ind i hvilke muskler han så bruger ;)) eller spille computerspil udover sin interesse?

Jeg ved ikke, men hvis det var mit barn, så tror jeg, at jeg ville synes det var synd at lokke ham væk fra noget som han elsker og er dygtig til (det lyder jo til at han virkelig har talent!) ud fra et ønske om at han skal være social. Det er rigtig godt at være social, men måske er han bare sådan en, der kun har 1-2 tætte venner og ellers trives godt med at være sig selv? Og så er det jo okay. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nevø har en sjælden kromosomfejl der gør ham lidt anderledes end andre drenge. Det er ikke noget man lige ligger mærke til i første omgang, men han er også voldsomt interesseret i kroppen. Hans forældre har støttet ham i interessen fra starten og det virker han ikke til at have taget "skade" af. Han har altid elsket sygehuset, ser ER i fjernsynet og taler i det hele taget rigtig meget om alt i den dur.

Jeg har taget ham med på sygehuset til åben hus og til bamsehospital og det har altid været rigtig hyggeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for svarene. Min søn er meget vellidt i hans børnehave fordi han er en rigtig storcharmør men han har virkelig svært ved at snakke med de andre børn og kan ikke aflæse dem. Og når han ikke kan snakke med om de ting som interesserer dem begynder han at snakke om sine egne interesser (ligesom alle os andre ;) ) De andre kan bare ikke helt være med når han begynder at forklare fordøjelsessystem og nervebaner.

@barbamama: Jeg tror jeg vil prøve at lokke ham med fodbold, det var et rigtigt godt råd med at forklare ham om musklerne :) I forvejen har vi fjernet lidt af hans kræsenhed ved at forklare hvad de forskellige madvarer gør for kroppen ;)

@finken: Jeg var slet ikke klar over at hospitaler/sygehuse holder åbent hus. Er det et bestemt sted I har været, for det bliver vi da nødt til ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var Kolding sygehus der holdt åben hus og OUH har bamsehospital.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER