Guest

hjælp til naturfagseksamen om Vand og væskebalancen

22 indlæg i dette emne

Jeg skal til eksamen på fredag på social og sundhedsassistent uddannelsen. Niveauet er C, men jeg synes nu altså det er temmeligt svært alligevel. Så hvis nogle kyndie kan hjælpe siger jeg tak :)

Punkt 1:

Beskriv hvilken funktion væsken har i kroppen

Punkt 2: Det er vigtigt at væskebalancen er i orden, redegør for, hvordan den reguleres

Punkt 3: Feber er tegn på sygdom, jborfor er det en hensigtsmæssig reaktion

Og punkt 4 er hvad jeg kan bruge videnen til ifht. min uddannelse.

Jeg har nok mest brug for hjælp til, hvordan jeg griber det an. For svarene kan jeg nok finde i bøgerne. Men hvad ville i kigge på i punkt 1???

Jeg er inde omkring væsken som transportmiddel og varmeregulator. Så har jeg været inde på, hvor meget væske der er i kroppen, og noget med indtagelse og udskillelse, væskebalancen.

Jeg har kig på kroppens væske intracellulært og ekstracellulært. Det osmisiske tryk. Hypo-hyperton og isotonisk miljø.

Er jeg helt galt på den???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

slet ikke nogen, som kan hjælpe???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det er helt pinligt at jeg tilbød hjælp den anden dag, for her er jeg da vist sat af :P

Men jeg synes det lyder fornuftigt, det du er inde på, det var sådan noget jeg kunne tænke en lille smule på, da jeg læste spørgsmålene (du lyder bare til at have betydeligt bedre tjek på det end mig :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men jeg synes det lyder fornuftigt, det du er inde på, det var sådan noget jeg kunne tænke en lille smule på, da jeg læste spørgsmålene (du lyder bare til at have betydeligt bedre tjek på det end mig :P)

Hopper på den her :) Ved intet om det, men synes det du har skrvet lyder dækkende og fornuftigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu har jeg jo også nogle bøger, til at kigge i, så er det jo lidt nemmere :) måske jeg skal forklare det hele lidt senere, det gør nemligt, at jeg har fokus på om jeg har forstået det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forklar løs, det lyder da spændende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen væsken er transportmiddel for næringsstoffer, affaldstoffer og så er det temperaturregulerende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder fornuftigt. Og velkendt faktisk (synes det dæmrer fra da jeg havde anatomi og fysiologi :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder super godt :) har du husket at få nyrerne med ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Angående spm 1, når der nu står BESKRIV, skal du så ikke beskrive hvordan væske fungerer som temperaturregulernede mv.? Altså modsat spm 3, der er mere Hvorfor-derfor... Hvis du kan følge mig? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åhhh jeg holder eksamenspause nu :)

Nyrerne skal jeg ikke snakke for meget om, for så går det over medicinsk fag :).

og Bar: jo jeg skal beskrive hvad der sker og hvorfor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort emne hvor det kan være svært at begrænse sig da væskebalancen påvirkes/og påvirker et utal af andre ting.

Jeg skulle til eksamen i syre/base :D

Husk Na-K-pumpen (pumper natrium ud af cellen og Kalium ind) :)

Vand bevæger sig frit imellem ICV (intracellulærfasen) og ECV (ekstracellulærfasen)

Du kan sagtens komme kort ind på nyrerne uden at gå over i medicinsk. Hvis du inddrager Na-K-pumpen og/eller snakker om Natrium/Kalium (også kaldet elektrolytter) er du næsten nødt til også at runde nyrerne som er dem der regulerer Natrium/Kalium-udskillelsen.

I behandling med diuretika påvirkes væskebalancen også ved øget diuretisk udskillelse. Og da diuretika er det hyppigst anvendte lægemiddel udover Pamol hos ældre er det måske relevant at tage med.

Diuretisk medicin forhindrer Natrium der er en salt i at binde vandet som derfor blot udskilles af nyrerne istedet for at recirkulere i kroppen. Resultatet er at man har en øget diurese. Og dermed tisser man en masse salte ud der har betydning for væskebalancen. De fleste i behandling med diuretika får tilskud af Kalium.

Kalium har desuden betydning for kroppens syre/base-balance (blot nævn dette for at illustrere at du ved det, uden at uddybe yderligere da syre/base er et stort emne).

Væskebalancen (og ernæringsbalancen) har betydning for kroppens evne til at reparere sig selv. F.eks. i forbyggelsen af decubitus er det vigtigt at væskebalamcen er i orden for bedst muligt resultat. Det samme gælder ved forbrændinger, sårheling, sygdom, virus og andre ting der påvirker kroppen.

Ved sygdom med feber mister man meget væske ved sved og udånding. Ved forøget respirationsfrekvens (hyperventilation) øges risikoen for at påvirke syre/base-balancen.

Her kan du desuden finde en del: www.ekstern.infonet.regionsyddanmark.dk/files/dokument133015.htm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort emne hvor det kan være svært at begrænse sig da væskebalancen påvirkes/og påvirker et utal af andre ting.

Jeg skulle til eksamen i syre/base :D

Husk Na-K-pumpen (pumper natrium ud af cellen og Kalium ind) :)

Vand bevæger sig frit imellem ICV (intracellulærfasen) og ECV (ekstracellulærfasen)

Du kan sagtens komme kort ind på nyrerne uden at gå over i medicinsk. Hvis du inddrager Na-K-pumpen og/eller snakker om Natrium/Kalium (også kaldet elektrolytter) er du næsten nødt til også at runde nyrerne som er dem der regulerer Natrium/Kalium-udskillelsen.

I behandling med diuretika påvirkes væskebalancen også ved øget diuretisk udskillelse. Og da diuretika er det hyppigst anvendte lægemiddel udover Pamol hos ældre er det måske relevant at tage med.

Diuretisk medicin forhindrer Natrium der er en salt i at binde vandet som derfor blot udskilles af nyrerne istedet for at recirkulere i kroppen. Resultatet er at man har en øget diurese. Og dermed tisser man en masse salte ud der har betydning for væskebalancen. De fleste i behandling med diuretika får tilskud af Kalium.

Kalium har desuden betydning for kroppens syre/base-balance (blot nævn dette for at illustrere at du ved det, uden at uddybe yderligere da syre/base er et stort emne).

Væskebalancen (og ernæringsbalancen) har betydning for kroppens evne til at reparere sig selv. F.eks. i forbyggelsen af decubitus er det vigtigt at væskebalamcen er i orden for bedst muligt resultat. Det samme gælder ved forbrændinger, sårheling, sygdom, virus og andre ting der påvirker kroppen.

Ved sygdom med feber mister man meget væske ved sved og udånding. Ved forøget respirationsfrekvens (hyperventilation) øges risikoen for at påvirke syre/base-balancen.

Her kan du desuden finde en del: www.ekstern.infonet.regionsyddanmark.dk/files/dokument133015.htm

jeg sidder nu og kæmper med natrium kaliumpumpen, synes den er svær... men dejlig med bud på, hvad jeg skal ind over og tjekker lige dit link

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Nafrimi: er det rigtigt forstået at cellem optager natrium, som gør at cellen kan optage næringsstoffer og afgive affaldsstofferne. Atp afhjælper cellen med at kunne afgive natriummen det rigtige sted igen?

hvorefter cellen så kan optage kalium???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og hvad gør kaliummet så godt for???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har set dit spørgsmål og svarer i aften. Børnene er lige kommet hjem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Fandt lidt om Kalium/Natrium skrevet på "dansk" :D

Er to livsvigtige mineralsalte, der eksisterer i og udenfor kroppens celler. De har indflydelse på regulering af vores væskebalance og blodtryk. De er også vigtige for kroppens syre-base balance, muskel og nervefunktion, og optagelse af en lang række næringsstoffer.

Natrium kender vi som husholdningssalt. Kalium får vi gennem frugt, grønsager og anden naturlig mad. Kalium findes også som kosttilskud og dette kan i nogle tilfælde være en god løsning.

Kalium findes overvejende inde i cellerne og natrium udenfor cellerne. Begge salte binder væske. Et overskud af Kalium vil trække væske ind i cellerne, og et overskud af natrium vil trække væske ud af cellerne. Kommer der ubalance mellem disse salte giver det væskesamling i vævet, og sker det i blodårerne, giver det forhøjet blodtryk.

Ved for lavt indhold af kalium i kroppen kan der forekomme svækkelse af bevidstheden, mens der ved for højt indhold af kalium i kroppen kan forekomme forvirring og talebesvær.

Årsagerne til lavt natrium er mangfoldige. Det er hyppigst ved overdrevent indtagelse af natriumfattige væsker, alkohol og ved nyresygdomme. Forøget indhold af natrium ses oftest ved væskemangel og nyresygdomme. Ligeledes kan der forekomme psykiske symptomer, eksempelvis hallucinationer og svækkelse af bevidstheden.

Ved en normal nyrefunktion, og hvis du i øvrigt er sund og rask, regulerer nyrerne selv niveauet for kalium og natrium. Det er ikke unormalt at se en ubalance i disse salte hos mennesker der har lidt et fysisk/psykisk traume.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

ov forresten så bestod jeg denne naturfags eksamen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER