Guest

Brug for hjælp

20 indlæg i dette emne

Jeg har virkelig brug for nogen råd ang. søvn og ronja for jeg er ved at være temmelig udmattet.

I noget tid nu har jeg ikke rigtig kunne få Ronja til at sove mere end 35-40 min af gangen i løbet af dagen. Hun sover altid ude i barnevognen, men jeg har enkelte gange prøvet at putte hende indenfor i sengen eller sofaen i håb om at hun ville sove noget mere. Men det et ikke lykkedes :(

Ronja vågner efter 35-40 min. nogen gange kan jeg få hende til at sove igen ved at rulle med barnevognen i 10-15 min. for hun så vågner igen efter 34-40 min. Andre gange bliver hun virkelig hys. Jeg har prøvet at lade hende ligge og rulle videre, men så begynder hun har at skrige og så kan jeg ikke få hende til at sove.

Jeg forsøger at ligge hende når hun virker træt og det er tit når hun ikke sover så meget af gangen. I dag forsøgte jeg at vente med at ligge hende fordi hun virkede ok og hun var vågen i 3,5 time før vi lagde hende til middagslur. Hun var virkelig træt og faldt i søvn efter 2 min hvor jeg normalt skal bruge 10-15 min. Alligevel sov hun kun 40 min. og var hys da hun vågnede. Efter 30 min. Oppe kunne vi ligge hende igen og sov 40 min.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og føler jeg har prøvet alt. Hun er pjevs når hun sover så lidt for hun når ikke at blive udhvilet.

Nogen råd?

hun er 5,5 måned

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Øv det lyder ikke sjovt :(

Giver du hende mad lige inden hun skal sove?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv det lyder ikke sjovt :(

Giver du hende mad lige inden hun skal sove?

Jeg tilbyder hende som regel og for det meste spiser hun også. Hun får grød til frokost og bryst efter så jeg tror ikke det er sult :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tilbyder hende som regel og for det meste spiser hun også. Hun får grød til frokost og bryst efter så jeg tror ikke det er sult :(

De er ikke til at blive kloge på de små :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, det er tydeligt, hun følger søvnfaserne og vågner. Rigtig mange børn har svært ved at falde i søvn selv, når de går ind i en ny søvnfase, og den fase er efter 35-40 minutter, næste fase er efter endnu 35-40 minutter altså omkring en time og tyve minutter.

Begge vores børn er også ofte vågnet på disse tidspunkter, og vi valgte simpelthen skråplanet at trave med barnevognen. Det hjalp ofte men ikke altid. Det kan hjælpe nogle børn ind i vanen med at sove længere eller hjælpe dem igennem at komme fra den ene fase til den anden.

Der er vist også noget med, at lade barnet falde i søvn og sove i barnevognen i cirka 20 minutter og herefter begynde at gå med vognen i længere tid end de 40 minutter, så barnet igen hjælpes gennem fasen.

Vores børn vågnede også nemmere ved lyde eller hvis vognen ikke trillede mere efter de 35-40 minutter.

Derudover er det vigtigt ikke at tage for meget kontakt til barnet, ikke øjenkontakt, ikke for meget snak, sørge for, der er lidt mørkt i barnevognen osv, når barnet vågner for ikke at forstyrre muligheden for at falde i søvn igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, det er tydeligt, hun følger søvnfaserne og vågner. Rigtig mange børn har svært ved at falde i søvn selv, når de går ind i en ny søvnfase, og den fase er efter 35-40 minutter, næste fase er efter endnu 35-40 minutter altså omkring en time og tyve minutter.

Begge vores børn er også ofte vågnet på disse tidspunkter, og vi valgte simpelthen skråplanet at trave med barnevognen. Det hjalp ofte men ikke altid. Det kan hjælpe nogle børn ind i vanen med at sove længere eller hjælpe dem igennem at komme fra den ene fase til den anden.

Der er vist også noget med, at lade barnet falde i søvn og sove i barnevognen i cirka 20 minutter og herefter begynde at gå med vognen i længere tid end de 40 minutter, så barnet igen hjælpes gennem fasen.

Vores børn vågnede også nemmere ved lyde eller hvis vognen ikke trillede mere efter de 35-40 minutter.

Derudover er det vigtigt ikke at tage for meget kontakt til barnet, ikke øjenkontakt, ikke for meget snak, sørge for, der er lidt mørkt i barnevognen osv, når barnet vågner for ikke at forstyrre muligheden for at falde i søvn igen.

Super gode råd! Og det med at vågne på vej ind i en anden søvnfase (efter godt 30 min) det har vi også haft meget bøvl med herhjemme..... I lang tid tog vi kampen op, som i gør, og kørte med barnevognen i 15-20 min før han sov igen, og nogle dage kunne vi slet ikke få ham lullet i søvn igen.

Hvis han så os kunne man lige så godt opgive.... Så her var det vigtigt med en stofble for, og så højst en hånd ind under for at give sutten om nødvendigt.

Og jeg har også haft ok succes med at køre efter ca 20 min som logo også siger..... Og så simpelthen køre "igennem" det der faseskifte.... Så man lissom hjælper dem til at blive i søvnen.

Men det er (stadig) helt sikkert, at hvis der kommer en høj lyd eller anden forstyrrelse i nærheden af barnevognen når han har sovet den der halve times tid, så vågner han! Og det kan være lyde han ellers overhovedet ikke reagerer på når han sover.....

Jeg håber snart det bliver bedre :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for rådene :) dem vil jeg helt sikkert prøve.

Hvad har i gjort hvis den lille er blevet helt hys? Tager i dem så op eller prøver noget mere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis han bliver helt hys tager jeg ham op, og så prøver jeg evt. at lægge ham igen efter en halv times tid..... Nogle gange virker det :) - eller sådan gjorde jeg da han var mindre, for nu bliver han aldrig så hysterisk mere :) (i barnevognen altså :whistling )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også det jeg gør :) I dag er hun lige blevet lagt for anden gang med en halv time imellem fordi hun blev hys første.

Jeg tænker bare at hun ikke når i en dyb søvn når hun vågner hele? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også de sidste mange uger døjet med dårlig og afbrudt søvn om dagen..

Min datter er også 5½ måned..

Jeg har indtryk af at det nogen gange er prutter eller bøvser der klemmer..

Jeg ved ikke om det kan være ændringen til anden kost (fra fuld-amning til flere grød/mos måltider om dagen), der kan spille ind i søvnrytmen. Derudover kan hun være længere vågen af gangen om dagen end førhen.

I denne uge, har vi haft fire dage med 2 timers sammenhængende formiddagslur :loveshower Det var guld værd for os begge.. Jeg har købt en voksipose - så måske den hjælper?! Jeg håber det forsætter..

Det er hårdt, når de små ikke får deres gode lure - både for dem og os.

:goodluck Håber det snart vender!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opdatering - dag 1

Jeg har i dag fulgt et par af rådene og Ronja har fået sovet 2* ca. 2 timer og 1*45 min. i dag, så en klar forbedring :glad

De to første gang satte jeg en stofble for barnevognen og da hun havde sovet 20-25 min. gik jeg ud og gik en tur på ca. 30 min. Det virkede, så hun ikke vågnede. Hvis hun gjorde så jeg det i hvert fald ikke og hun faldt i søvn igen med det samme :)

Den sidste lur på 45 min. valgte jeg kun stofbleen og jeg valgte ikke at gå en tur efter de 20-25 min og hun vågnede som forventet efter de 45 min. <_< Men det var kl. 16.15 hun faldt i søvn så jeg ville hellere ikke lade hende sove for længe medmindre hun selv gjorde det :rolleyes

Så det virker helt sikkert det med at gå forbi fasen - i hvert fald i dag ;). Jeg overvejer at prøve at gå igen efter lidt tid måske omk. 1 t. 50 min. så hun kan sove en lidt længere lur bare en gang om dagen.

I morgen ved jeg allerede bliver en dum dag så der får jeg nok ikke prøvet så meget af men resten af ugen regner jeg med at prøve mig frem for i dag har været bedre for både hende og mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da rigtig godt :) Håber det fortsætter :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor dejligt at høre!! :)

Jeg håber det varer ved..... Kan da sige at efter et stykke tid hvor vi havde hjulpet Marlon med den lange søvn, så var det som om han blev "vant" til at sove længe, og så var det ikke længere nødvendigt at trille på de kritiske tidspunkter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det håber jeg også :)

Dejligt at høre at jeg måske kan se frem til ikke at skulle trille rundt så meget for det er ikke meget man når herhjemme :) i dag var jeg rigtig glad for jeg har lydbøger på min fon så blev det ikke så ensformigt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille opdatering

Det hjælper helt sikkert at rulle forbi fasen men hvis jeg stiller for tidligt vågnet hun. Jeg har så nogen gange gået rundt i 1-1,5 time for at hun blev ved med at sove. Det et jo ikke lige frem holdbart, så jeg snakkede lidt med min mg om det og min sp.

de foreslog bare at ligge hende ud uden at rulle og det virker :glad (for det meste ;)) (antijinxx) hun vågner em gang imellem, men så kan jeg give sut og hun sover videre. hun tager som regel et par timer ad gangen nu. Jeg har stofble for så hun ikke ser mig og jeg giver en ny sut hver gang. Det med ny sut var en i mg der foreslog fordi hvis hun fik den "gamle" røg den ud igen. Det virker helt sikkert med en ny, så det bruger jeg også om aftenen og natten nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smart med en ny sut :)

Det gør jeg også nogengange om natten, men så har det været fordi jeg ikke kunne finde den andeni mørket ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smart med en ny sut :)

Det gør jeg også nogengange om natten, men så har det været fordi jeg ikke kunne finde den andeni mørket ;)

Det er rigtig smart nu det virker ;)

Jeg har også gjort det fordi jeg ikke kunne finde den rigtige, men hende fra mg sagde at sutterne nogen gange bliver for våde/varme og så gider ungen ikke have den mere og så hjælper det med en ny :) hun arbejder i en vs så hun har prøvet det en del gange :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt med positiv opdatering :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er da helt sikkert gode fif her, der er skrevet bag øret! :)

Spøjs ting med en ny sut... Det ville jeg da aldrig selv have gættet kunne have en betydning :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er da helt sikkert gode fif her, der er skrevet bag øret! :)

Spøjs ting med en ny sut... Det ville jeg da aldrig selv have gættet kunne have en betydning :rolleyes

Det ville jeg hellere ikke selv havde fundet på, men det virker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER