Maybe

roastbeef

14 indlæg i dette emne

hej

nu er der så meget man ikke må når man er gravid.

mit spørgsmål er: Må man spise roastbeef?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok prøve at undgå det netop pga. toxoplasmosen, men når det så er sagt, så vil jeg også tilføje at jeg ER faldt i og selv har spist en enkelt lækker bøf i graviditeten :mam

Men jeg har tænkt mig at prøve at undgå det fra nu af, fordi selvom risikoen vist er lille, så er det bare ret heftige konsekvenser det kan have, HVIS man skulle være uheldig (jeg mener vi er helt ude i at snakke om hjerneskader :o)

Jeg planlægger et mindre bøf, cola og tun-orgie efter fødslen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har hørt nøjagtig det samme som jer, men rødt kød.

men jeg troede dåse tun var ok? noget med at de var så små at de ikke var et problem aaarhhhh jeg elsker tunmousse og røde bøffer og rostbeef :gal

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ok tak for linket..... OMG jeg skal unvære en del...... øv

men det er jo det være.... lige nu er det bare øv pga. kvalmen som i dag har været der hele dagen... men lægen sage jeg skulle være glad for det, for det var sunde gravilitet symtomer..... TAK FOR DET

hilsen en kvalmen syg gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser altså også tun på dåse engang imellem :blush Og har lige fået "ok" for at det af jordemoderen. Så længe jeg ikke går amok i det. :)

Og tun er jo - som jeg har forstået det - ikke "akut" farligt på samme måde som rødt kød er. Så det er jeg ikke helt så hys med.

Mit bedste råd er at du kigger kritisk på alle råd og forbud og tager dem til dig, som du synes er meningsfulde. Nogle ting kan give ret alvorlige bivirkninger og andre ting er sådan lidt mere "milde" i forhold til risiko. Da jeg var ved jordemoder idag fokuserede hun på kaffe, alkohol, tobak, og kemi (parfume). Det var sådan de "alvorlige" ting som jeg forstod det på hende. Og selv det var ikke SÅ alvorligt, for hun sagde at 2-3 kopper kaffe om dagen altså var ok, hvis det endelig var. Så find et niveau, som du kan "være med på", for baby har jo heller ikke godt af at du går og har det mega øv fordi du ikke må noget :kram2

Og god bedring med kvalmen :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tænkt mig at få undersøgt om jeg har haft toxoplasmose, for det har ca. 25% af kvinder i den fødedygtige alder, når jeg bliver gravid - og har man haft det en gang så får man det ikke igen, for så er man immun... Det er "bare" en blodprøve og jeg tror ikke det tager vildt meget overtalelse for at få lægen til at tjekke det...

Og mht til tun og andre rovfisk, så er det vist kviksølv-indholdet der gør, at man skal lade være med at spise ret meget af det - OG god ide at tjekke hvorfra fisken kommer, for indholdet varierer afhængig af hvilken verdensdel det kommer fra...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Toxoplasmose bliver undersøgt ved blodprøve hos lægen. Hos mig blev jeg ved første lægebesøg spurgt af min læge om jeg spiser rødt kød. Da jeg aldrig spiser kød der ikke er stegt til skosål mente han ikke det var nødvendigt. Men spiser i rødt kød er det bare at få det med sammen med alle de andre prøver ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Via mit arbejde har jeg set konsekvensen af toxoplasmose og ja det kan være hjerneskade. Så jeg skal IKKE have nogen røde bøffer før efter fødslen. Så må det være skosåler sålænge, så har man også en bedre undskyldning for at tage rigeligt med sovs på. Det skal så siges at de få der bliver smittet oftes bliver smittet sidst i graviditeten og faktisk er det ikke oksekød der har den største smittefarer.

Men husk kattebakker også kan indeholde smittefarer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Via mit arbejde har jeg set konsekvensen af toxoplasmose og ja det kan være hjerneskade. Så jeg skal IKKE have nogen røde bøffer før efter fødslen. Så må det være skosåler sålænge, så har man også en bedre undskyldning for at tage rigeligt med sovs på. Det skal så siges at de få der bliver smittet oftes bliver smittet sidst i graviditeten og faktisk er det ikke oksekød der har den største smittefarer.

Men husk kattebakker også kan indeholde smittefarer.

Hvad er de største smittefarer så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men vi er enige om, at man godt må spise bøffer og oksekød generelt, så længe det er gennemstegt ikke sandt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det med kattebakker vidste jeg godt, og derfor har vores feriebarn også fundet et nyt hjem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej igen vil lige starte med at sige at det var ikke for at lave skræmme opslag, men har bare selv rigtig meget respekt for det. Største smittefare er ikke gennemstegt kød og kattebakker(kattelort). Så hvis men bare sørge for at kødet er gennemstegt burde der ikke være nogen risiko. Jeg har bare læst at svinekød osv er lige så slemt hvis ikke værre end oksekød. Det lød bare som om at d fleste tænkte at det kun var rødt okskød. Og lad andre skifte kattebakken eller tag hansker på. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt at vildt kød -altså ALT der har levet frit og har endt sine dage ved fx at blive skudt er det værste. Jeg er pædagog og dengang jeg tog min uddannelse havde jeg naturfag. Vi fik 2 døde kaniner som vi var nogle stykker der blev enige om at når nu de var døde så skulle vi dælme også få så meget som muligt ud af dem som vi kunne - der skulle INTET gå til spilde - vores underviser sagde med MEGET bestemt stemme at hvis der var nogen der var gravide måtte de IKKE deltage i projektet, pga toxoplasmose faren - og det indebar alt fra at røre, slagte, koge kranier, garve skind og til at spise, om det så var nok så gennemstegt.

Så jeg har respekt for faren. Vi har katte, indekatte der aldrig har været udenfor, MEN min mand tømmer kattebakke og har gjort det siden august - jeg går ikke engang ned med affaldet derfra selvom det er i en pose.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER