MBillen

PCO kost

18 indlæg i dette emne

Hej piger. :blush

Jeg er ny her på babyklar.dk men ikke ny i behandlingsverdnen.

Jeg har siden 1. Januar ( blev konstateret PCOS kone i december måned) levet efter en kost plan der primært hedder ingen hvedemel og ingen sukker.

Men jeg er super meget i tvivl om det kun er hvedemel man ikke må spise og om man må spise f.eks. Rugmel?

Er der nogen af jer der ved noget om dette?

Mange hilsner, en ny babyklar.dk-fan! :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hejsa

Jeg vil anbefale dig at købe spis dig gravid bogen, der er de fleste fødevare delt ind i, hvad man kan spise moderat, mere end moderat og hvad man bare kan spise løst af.

Den er bare rigtig god særligt til pco-piger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig med Vanni. Køb spis dig gravid bogen. Den er rigtig god.

Rugmel mener jeg der er ok. Men der bare så mange meltyper der ikke er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hejsa

Jeg vil anbefale dig at købe spis dig gravid bogen, der er de fleste fødevare delt ind i, hvad man kan spise moderat, mere end moderat og hvad man bare kan spise løst af.

Den er bare rigtig god særligt til pco-piger :)

Jamen, det er faktisk dén jeg spiser efter og jeg synes ikke der står nogen andre end hvedemel men der står slet ikke noget om rugmel f.eks.

Det kunne godt være der var nogen der vidste hvad som var ok og ikke ok.

Tak for svaret! :balloons

Hører gerne om det hvis der er nogen der ved noget :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender du pcoliv.dk? Der er både artikler og opskrifter på PCO venlig mad.

Eller pconet.dk, hvor du kan møde andre med PCO, stille dine spørgsmål og hører de andres erfaringer. Det er et forholdsvis nyt forum. Jeg ved ikke hvor mange der har fundet den efter pcoforum.dk lukkede ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rugmel er også forbudt - det er jo også kulhydrater. Selvfølgelig er rugmel bedre end hvedemel, men du bør stadig undgå det. Det eneste i den kategori der er okay, er klid og bygmel. Bagværk er bare ikke din ven, når du har PCO :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender du pcoliv.dk? Der er både artikler og opskrifter på PCO venlig mad.

Eller pconet.dk, hvor du kan møde andre med PCO, stille dine spørgsmål og hører de andres erfaringer. Det er et forholdsvis nyt forum. Jeg ved ikke hvor mange der har fundet den efter pcoforum.dk lukkede ned.

Tak for svaret :kram det er to super sider, og har allerede fundet en masse godt.

Det er jo lidt begrænset, sådan noget PCO mad :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rugmel er også forbudt - det er jo også kulhydrater. Selvfølgelig er rugmel bedre end hvedemel, men du bør stadig undgå det. Det eneste i den kategori der er okay, er klid og bygmel. Bagværk er bare ikke din ven, når du har PCO :(

Jeg havde fundet en opskrift på melfri rugbrød - men det var godt nok noget tørt stads <_<

Hehe. Klidkiks og bygmel, det må jeg finde noget med.. Tak for hjælpen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener forresten jeg har en artikel liggende med hvilket køberugbrød man må spise. Jeg vil gerne se om jeg kan finde den, hvis du er interesseret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, anita.

Dét må du super gerne! :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan se det er en artikel fra PCOliv.dk

Jeg har lige fundet linket.

Klikkelil

Håber du kan bruge det til noget. Synes faktisk der er mange gode artikler, hvis man gider sidde og rode på siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan se det er en artikel fra PCOliv.dk

Jeg har lige fundet linket.

Klikkelil

Håber du kan bruge det til noget. Synes faktisk der er mange gode artikler, hvis man gider sidde og rode på siden.

Dét link er jeg super glad for! Dejligt at der er noget brød man godt må spise, når man nu elsker en godt rugbrøds klapsammen! Tusind tak for hjælpen, piger! :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rugmel er også forbudt - det er jo også kulhydrater. Selvfølgelig er rugmel bedre end hvedemel, men du bør stadig undgå det. Det eneste i den kategori der er okay, er klid og bygmel. Bagværk er bare ikke din ven, når du har PCO :(

Har hørt at bygmel ikke er ok, men jeg har brugt kamutmel med stor succes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kamutmel er min ven i hverdagen. Det kan bla. købes i Kvickly.

Dette er sakset fra pcoliv.dk (Mit link)

Meltyper

PCO-venlige meltyper er rugmel, svedjerug, kikærtemel, sojamel og diverse nøddemel. Du kan selv lave nøddemel ved at male nødderne med en kaffekværn eller urtehakker. Her følger en lille oversigt over, hvad de forskellige meltyper egner sig til.

Tilføjet af admin d. 10.11.2011

Desværre er der kommet nye målinger på bygmel, der gør at den ikke længere er egnet til os med PCO. Men til gengæld kan jeg tilføje kamutmel til listen over de meltyper vi må spise.

Panering:

Brug rugmel og/eller nøddemel. Tilsæt evt. krydderier og lidt sukrin.

Fars:

Brug rugmel, nøddemel, bygmel, sojamel eller kikærtemel som erstatning for hvedemel

Brød:

Bag brød af rugmel. Skal du lave boller, så lav dem til små fladbrød. Brug to skeer, du dypper i dejen. Tilsæt evt. Skallin/HUSK i dejen for at få et lidt luftigere brød.

Kage:

Lav din kage af rugmel og/eller nøddemel. Særligt hasselnøddemel og mandelmel er lækkert i kage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kamutmel er min ven i hverdagen. Det kan bla. købes i Kvickly.

Dette er sakset fra pcoliv.dk (Mit link)

Meltyper

PCO-venlige meltyper er rugmel, svedjerug, kikærtemel, sojamel og diverse nøddemel. Du kan selv lave nøddemel ved at male nødderne med en kaffekværn eller urtehakker. Her følger en lille oversigt over, hvad de forskellige meltyper egner sig til.

Tilføjet af admin d. 10.11.2011

Desværre er der kommet nye målinger på bygmel, der gør at den ikke længere er egnet til os med PCO. Men til gengæld kan jeg tilføje kamutmel til listen over de meltyper vi må spise.

Panering:

Brug rugmel og/eller nøddemel. Tilsæt evt. krydderier og lidt sukrin.

Fars:

Brug rugmel, nøddemel, bygmel, sojamel eller kikærtemel som erstatning for hvedemel

Brød:

Bag brød af rugmel. Skal du lave boller, så lav dem til små fladbrød. Brug to skeer, du dypper i dejen. Tilsæt evt. Skallin/HUSK i dejen for at få et lidt luftigere brød.

Kage:

Lav din kage af rugmel og/eller nøddemel. Særligt hasselnøddemel og mandelmel er lækkert i kage.

Det var en dejlig hjælp. Har brugt rugmel og købt diverse rugmels brød/knækbrød.

Kamutmel har jeg aldrig hørt om, hvad er det lavet af?

Og det var dog en fantastisk idé at bage kager af mandelmel! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kamutmel er min ven i hverdagen. Det kan bla. købes i Kvickly.

Dette er sakset fra pcoliv.dk (Mit link)

Meltyper

PCO-venlige meltyper er rugmel, svedjerug, kikærtemel, sojamel og diverse nøddemel. Du kan selv lave nøddemel ved at male nødderne med en kaffekværn eller urtehakker. Her følger en lille oversigt over, hvad de forskellige meltyper egner sig til.

Tilføjet af admin d. 10.11.2011

Desværre er der kommet nye målinger på bygmel, der gør at den ikke længere er egnet til os med PCO. Men til gengæld kan jeg tilføje kamutmel til listen over de meltyper vi må spise.

Panering:

Brug rugmel og/eller nøddemel. Tilsæt evt. krydderier og lidt sukrin.

Fars:

Brug rugmel, nøddemel, bygmel, sojamel eller kikærtemel som erstatning for hvedemel

Brød:

Bag brød af rugmel. Skal du lave boller, så lav dem til små fladbrød. Brug to skeer, du dypper i dejen. Tilsæt evt. Skallin/HUSK i dejen for at få et lidt luftigere brød.

Kage:

Lav din kage af rugmel og/eller nøddemel. Særligt hasselnøddemel og mandelmel er lækkert i kage.

Hmm - det havde jeg så ikke hørt. Tak for info!

Kamutmel er en gammel hvedesort. Læs evt. mere HER

Og mere HER inklusive en opskrift på kamutbrød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak til dig, Susanne! :loveshower

Jeg vil klart købe kamut mel og prøve det! Det lyder super lækkert! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger. :blush

Jeg er ny her på babyklar.dk men ikke ny i behandlingsverdnen.

Jeg har siden 1. Januar ( blev konstateret PCOS kone i december måned) levet efter en kost plan der primært hedder ingen hvedemel og ingen sukker.

Men jeg er super meget i tvivl om det kun er hvedemel man ikke må spise og om man må spise f.eks. Rugmel?

Er der nogen af jer der ved noget om dette?

Mange hilsner, en ny babyklar.dk-fan! :balloons

Hej MBillen

Jeg har stået i samme situation som dig og var også meget i tvivl. Jeg kan ligesom de andre også anbefale spis dig gravid, den har været en stor inspiration for mig.

Faktisk har min kæreste og jeg lavet en hjemmeside / er i gang med at lave én henvendt til kvinder med PCO og PCOS der netop tager udganspunkt i kosten. Noget af det specielle ved hjemmesiden er at alle opskrifterne bestræber sig efter at have en 33% fordeling af protein, kulhydrat og fedt. Vi har prøvet at gøre hjemmesiden så nem og overskuelig som mulig og har indtil videre haft fokus på udseende og opskrifter. "Gode madvarer er derfor kun en indikation for, hvordan det er meningen det skal se ud.Da siden stadig er i opstartsfasen kunne det være rigtig fedt hvis nogle af jer havde lyst til at "checke" den ud og komme med feedback. Hvad er godt, hvad er dårligt og hvad mangler eller kan forbedres?

Jeg selv har som sagt selv PCOS og har haft kæmpe succes ved at leve på denne måde de sidste 5-6 måneder (bl.a. et vægttab på 25 kg og en regelmæssig menses).

 

Hjemmesiden hedder www.pcomad.dk

 

Håber du kan få gavn af den og på forhånd tak for hjælpen

 

Mvh Malou

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER