Barbamama

Hvor lang tid varer en graviditet?

16 indlæg i dette emne

Nu ved jeg godt at der er maaaaaaaaange, der føder før og efter deres terminsdato.

Men når man nu sætter terminsdatoen fast. Regner man så ikke med 40 uger fra første blødningsdag i sidste mens - eller 38 uger efter ÆL?

Jeg forstår altså ikke at BÅDE min læge OG sygeplejersken er enig med mig i at jeg er 9+6, men samtidig holder fast i at jeg har termin 12. juli, dvs. på 40+2. :unsure Er der nogen, der kan forklare mig det???

De har fundet frem til datoen via sådan et "hjul" hvor man indstiller datoen for første blødningsdag i sidste mens, og så peger den med en pil på nogle milimeterstreger for datoer senere. Jeg har dem helt ærligt lidt mistænkt for at ingen af dem kan aflæse hjulet rigtigt (:blush) for de mente begge at jeg skulle være gravid i 40 uger... Men så er det bare lidt underligt at de begge "læser forkert"? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

En graviditet varer 40 uger, hvor man tæller fra sidste menstruations første dag, antaget, at ÆL var på dag 14 - altså 2+0.

Jeg forstår ikke hvorfor de mener du har termin d. 9. juli hvis de samtidig siger du er 9+6 i dag - det giver jo ingen mening :blink

Hvornår har du sagt din sidste menstruations første dag var?

Ifølge denne her vil jeg sige du er 10+0 i dag, hvis du har termin 9. juli...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En graviditet varer 40 uger, hvor man tæller fra sidste menstruations første dag, antaget, at ÆL var på dag 14 - altså 2+0.

Jeg forstår ikke hvorfor de mener du har termin d. 9. juli hvis de siger du er 9+6 i dag - det giver jo ingen mening :blink

Hvornår har du sagt din sidste menstruations første dag var?

De mener at jeg har termin 12. juli... Jeg har sagt at første dag i sidste menstruation var 4. oktober. OG at jeg er ret sikker på at jeg havde ÆL præcis to uger efter, dvs. 18. oktober.

Og såvidt jeg kan tælle mig frem til, så giver det altså en termin 10. juli, hvis det er 40 uger efter... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En graviditet varer 40 uger, hvor man tæller fra sidste menstruations første dag, antaget, at ÆL var på dag 14 - altså 2+0.

Jeg forstår ikke hvorfor de mener du har termin d. 9. juli hvis de samtidig siger du er 9+6 i dag - det giver jo ingen mening :blink

Hvornår har du sagt din sidste menstruations første dag var?

Ifølge denne her vil jeg sige du er 10+0 i dag, hvis du har termin 9. juli...

Hvor kommer 9. juli snakken fra? :D

Læge, sygeplejerske og jeg selv er enige i at jeg er 9+6 idag. Jeg mener så, at jeg dermed burde have termin 10. juli, men de siger 12. juli...

Men jeg er enig med dig i, at hvis jeg skulle have termin 9. juli, så skulle jeg være 10+0 idag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor kommer 9. juli snakken fra? :D

Læge, sygeplejerske og jeg selv er enige i at jeg er 9+6 idag. Jeg mener så, at jeg dermed burde have termin 10. juli, men de siger 12. juli...

Men jeg er enig med dig i, at hvis jeg skulle have termin 9. juli, så skulle jeg være 10+0 idag.

Haha - det ved jeg da virkelig ikke! :D :D

Men, hvis du er sikker på du havde ÆL d. 18. oktober, så er din termin også d. 10. juli (klik)... Jeg ved da virkelig ikke hvad de har røget eller drukket, men de har tydeligvis gjort det sammen :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha - det ved jeg da virkelig ikke! :D :D

Men, hvis du er sikker på du havde ÆL d. 18. oktober, så er din termin også d. 10. juli (klik)... Jeg ved da virkelig ikke hvad de har røget eller drukket, men de har tydeligvis gjort det sammen :P

Hehe, jamen rart at vide, at det ikke kun er mig, der mener at jeg har termin 10. juli :P Ved ikke lige hvor de får det der 12. juli fra... Bare lidt mærkeligt at de begge to når frem til den dato uafhængigt af hinanden. Men altså, der var heller ikke ret meget videnskabelig argumentation for at det var 12. juli, da jeg spurgte forvirret ind til, hvordan det hang sammen. De var begge sådan lidt "Jamen det siger hjulet!!!" :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jamen rart at vide, at det ikke kun er mig, der mener at jeg har termin 10. juli :P Ved ikke lige hvor de får det der 12. juli fra... Bare lidt mærkeligt at de begge to når frem til den dato uafhængigt af hinanden. Men altså, der var heller ikke ret meget videnskabelig argumentation for at det var 12. juli, da jeg spurgte forvirret ind til, hvordan det hang sammen. De var begge sådan lidt "Jamen det siger hjulet!!!" :rolleyes

Og det er jo vældig betryggende, at de kan komme med kompetent faglig argumentation når det er efterspurgt! :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal være den sidste til at argumentere med læger og sygeplejersker (men tænker mit) vil bare lige sige at 2012 er skudår. Ku det gøre en forskel i deres lille paphjul mon? :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal være den sidste til at argumentere med læger og sygeplejersker (men tænker mit) vil bare lige sige at 2012 er skudår. Ku det gøre en forskel i deres lille paphjul mon? :whistling

Godt bud... Det må da næsten være det der er problemet. For min læges hjul sagde altså det samme som terminsberegnerne på nettet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal være den sidste til at argumentere med læger og sygeplejersker (men tænker mit) vil bare lige sige at 2012 er skudår. Ku det gøre en forskel i deres lille paphjul mon? :whistling

Det er da et rigtig godt bud! :super

Men det forklarer jo kun den ene af de to dages uoverensstemmelse... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal være den sidste til at argumentere med læger og sygeplejersker (men tænker mit) vil bare lige sige at 2012 er skudår. Ku det gøre en forskel i deres lille paphjul mon? :whistling

Det giver faktisk god mening, bortset fra at det jo kun forklarer den ene af dagene. Men sygeplejersken var så også i tvivl om hun ville sige 11 eller 12... Og med 11. så ville det jo passe, hvis der ikke var skudår.

Mysteriet er måske løst! :rolleyes

Men er godt nok ikke særlig imponeret over at de begge to holdt så stædigt fast i at det var d. 12, og ikke engang prøvede at tælle uger selv - eller at de i det mindste ikke havde et lidt mere moderne tælleinstrument end sådan et paphjul :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge sagde også til mig at min termin var d. 3 maj (det samme som jeg selv havde regnet ud ) men hun sagde jeg var 9+3 og jeg selv med samme termin fik det til 9+0 Min læge brugte også det der hjul. Synes det noget spas noget.. Anyway kunne jeg jo ikke bruge det til noget nu hedder min termin jo d. 6 i følge NF.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde samme oplevelse hos lægen..... Kunne heller ikke få det til at passe med den dato, og sidste mens første dag/ÆL.... Nu kan jeg ike huske de præcise tal, men kan huske jeg undrede mig over det....

Men det betyder ikke så meget, for du kan alligevel risikere at de flytter din termin til scanning ud fra fosterets størrelse :)

Jeg var jo til tidlig scanning og der blev jeg flyttet et par dage, og bliver det garanteret igen til NF ;)

Og er helt enig i at det der paphjul burde ud til højre.... Men min læge kigger nærmest på det som om det var helligt :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde samme oplevelse hos lægen..... Kunne heller ikke få det til at passe med den dato, og sidste mens første dag/ÆL.... Nu kan jeg ike huske de præcise tal, men kan huske jeg undrede mig over det....

Men det betyder ikke så meget, for du kan alligevel risikere at de flytter din termin til scanning ud fra fosterets størrelse :)

Jeg var jo til tidlig scanning og der blev jeg flyttet et par dage, og bliver det garanteret igen til NF ;)

Og er helt enig i at det der paphjul burde ud til højre.... Men min læge kigger nærmest på det som om det var helligt :rolleyes

Det er nok mest dét, der irriterer mig :) Ved jo godt, som både du og Sandie siger, at datoen nok alligevel bliver rykket til NF, og uanset hvornår jeg har termin, så kommer jo nok til at gå og forvente veer mindst en uge inden terminen :P + Jeg kunne jo gå over. Så selve terminsdatoen er ikke SÅ vigtig for mig.

Men jeg kan ikke lide at en LÆGE (som jeg jo altså skal have stor tiltro til...) hænger sig SÅ meget i et dumt lille paphjul. <_< Jeg sagde jo endda til hende, at jeg ikke kunne få det til at passe, og der var ingen forklaring, og ingen spørgen ind til hvorfor jeg ikke kunne få det til at passe. Der var kun "Du kan selv se her, hvad pilen peger på" :rolleyes Jeg synes bare det virker ... jeg ved ikke... Jeg foretrækker bare at fagfolk tænker lidt selv :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mon ikke lægen tager sådan lidt let på det netop fordi han/hun ved at terminen alligevel først kan blive endelig fastsat til NF? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mon ikke lægen tager sådan lidt let på det netop fordi han/hun ved at terminen alligevel først kan blive endelig fastsat til NF? :unsure

Jo det gør de nok... Og det kan de nok også godt tillade sig. Men hvis de så i det mindste havde sagt "Hm, det er da underligt, at det ikke passer med dine beregninger, men der er ingen grund til at gå så meget op i det, for din termin bliver endelig fastsat til NF"... Jeg kan bare ikke lide når læger overruler og er totalt skråsikre :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER