Guest

Hovedpinepiller og håndkøbs medicin en jungle

23 indlæg i dette emne

Jeg sidder lige nu under et tæppe i sofaen med ondt i halsen og pludselig blev det hele bare indviklet for hvad må jeg gøre for at mindske ubehaget og hvad må jeg ikke? og så kom der en masse andre spørgsmål.

Hvilke hovedpinepiller må man tage? Jeg plejer at bruge kodimagnyl eller ibumetin, da panodil ikke rigtig virker på mig, jeg ved Ibumetin ikke er godt.

Hvilke hals tabletter må man tage? Jeg læste strepsils indlægsseddel at det må jeg godt men jeg HADER strepsil, må jeg tage heksokain?

Hvad med light produkter? Jeg er så frygtelig afhængig af pepsi max, jeg forsøger at skære ned, men det er svært. Især fordi alternativet er vand (jeg forsøger at holde vægten nede) måske med ingefær i, men må jeg det når jeg er gravid?

Andre ting i ved der er farligt/skadeligt som måske var til nytte for mig eller andre? og eventuelle alternativer? :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg kan hjælpe dig med noget af det.. af piller må du tage dem der starter med p ex panodil, pamol osv. Så ingen kodimagnyl.

Halstabletter: du må gerne bruge hexocain hvis det er nødvendigt..

Husk at næsespray er forbudt, der må man nøjes med saltvand.

Man kan slå medicin og graviditet op på medicin.dk

Light produkter mistænkes for at fremprovokere for tidlig fødsel, så rent personligt drikker jeg ikke light sodavand. Men det er jo op til den enkelte. Tror ikke der er noget endegyldigt bevis.

Ingefær er der ikke noget i vejen for at spise/drikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak!

Kom til at tænke hvad i gør når i ikke kan sove? Jeg vågner ret ofte om natten fordi jeg vender mig og jeg så får ligament smerter og det er jo ikke fordi jeg ikke er træt nok i forvejen! nogen gode råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med dårlig søvn hører med til at være gravid desværre. Hvis det ikke er fordi man skal tisse hver 2. time eller har ondt er det noget andet. Der er dog et råd til dem der har fx bækkenløsning, at man kan ligge på 2 lagener i noget glat matieriale, silke eller nylon, så man lettere kan vende sig om natten. Ekstra puder kan også være godt, og tro mig, det blir kun "sjovere" som man blir større :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kodimagnyl og ibumetin frarådes i hvert fald. De læger jeg har snakket med siger god for panodil, men jeg har læst undersøgelser om at det kan skade drengefostre, så personligt holder jeg ud uden piller selvom det IKKE er sjov <_<

Strepsils har jeg taget, da jeg læste at man gerne måtte. Men fremover vil jeg nok bare tage Vicks, der jo egentlig bare er sukker og menthol. Ved ikke noget om Hexocain.

Lightprodukter har jeg altid været lidt "bange" for og mistænkt for alt muligt, og jeg har også hørt at de kan øge risikoen for for tidlig fødsel. Dog kan jeg ikke lige mindes at have set nogle officielle råd om at lade være. :unsure

Jeg havde faktisk lige en snak om håndkøbsmedicin med en sygeplejeske, da jeg var inde ved lægen idag. Jeg ville gerne vide, om hun synes det var ok at jeg brugte Movicol (mod forstoppelse) fordi jeg havde fået lidt blandede informationer. Og så kiggede hun meget strengt på mig og spurgte "Drikker du nok vand?" Det mente jeg jo nok at jeg gjorde... "Spiser du fiberrigt?" Jaeh... Måske ikke så fiberrigt som jeg kunne, måtte jeg indrømme. :rolleyes Og så siger hun til mig, at det kan jo godt være at diverse håndkøbsmedicin ikke skader. Men det bedste for baby er jo nok at jeg holder mig til noget naturligt. Så jeg fik besked på at holde øje med OM jeg nu også drak nok vand (hvilket jeg har lagt mærke til i løbet af dagen idag, at jeg faktisk ikke plejer at gøre, når det kommer til stykket) og evt. spise nogle svesker. Og hvis jeg så STADIG havde forstoppelse, så kunne vi snakke om det.

Det er en lidt irriterende moralprædiken, men det åbnede virkelig mine øjne. For nej, jeg vil da egentlig helst ikke have forskellig medicinhalløj ned til baby :unsure Og slet ikke hvis det i virkeligheden kan klares ved at jeg opper mig lidt og drikker noget vand og æder de der svesker :rolleyes

Nu er det måske lidt noget andet med dig, fordi du er syg, og det er jo ikke det samme som at være småusund (som er/var problemet hos mig ;)). Men selv dér, så tænker jeg lidt at panodiler, halshalløj og hvad ved jeg jo ikke gør dig rask.... Det dulmer "bare" smerterne. Så hvis du kan, så tror jeg faktisk at det bedste er at holde ud. <_<

Hver enkel må jo gøre op med sig selv, hvad man vil være hysse med og hvad man ikke vil være hysse med (jeg har da også selv spist tun flere gange under graviditeten, så jeg er ingen helgen :whistling ) men hvis jeg skal komme med et råd (om man så kan leve op til det eller ej), så ville det faktisk være at skrotte ALT håndkøbsmedicin, og så holde sig til vand, grøntsager, motion og hvile. ;)

Mht. dårlig søvn, så vil jeg anbefale et glas varm mælk inden sengetid. :) Du sover måske ikke FANTASTISK, men jeg synes det hjælper :)

God bedring! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

panodil er oki bare man ikke spiser mange fast, det er først der de evt kan skade. Men ja tag dem kun hvis det er virkelig nødvendigt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak - Det er jo nok også det jeg er endt med. jeg tog en strepsil i går og en i dag og har holdt mig fra andet, og nu er det værste forhåbentlig overstået. Så langt så godt, så kan jeg også klare resten for babyen skal have det godt :gravid - Jeg er nu heller ikke den store hovedpine pille indtager i forvejen, men det er godt at vide sådan præventivt og i tilfælde af at det bliver nødvendigt indenfor de næste 8-9 mdr.

Jeg må give Pepsi Max afvendingen en skalle og få gang i ingefær flaskerne igen!!! :huug

Men så spørger jeg lige TUN??? må man ikke få det og er der andet man skal holde sig fra??? Ok jeg føler mig TOTAL lost i det her Gravid noget! :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I store fisk kan indholdet af tungmetaller være for højt til at det er sundt for bebsen (at det sku være sundt for andre forstår jeg ikke...) men altså sådan noget som tun bøffer frarådes, hvorimod tun fra dåser kommer fra mindre tun og derfor ikke sku være problematisk (har jeg læst for nylig vistnok på min-mave.dk)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja som skrevet er dåsetun oki. Alm tun og andre større rovfisk skal man holde igen med. Max 100 g om ugen.. Prøv at se gamle indlæg i graviditet der er mange råd ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

der er en der hedder noget med hvilke fisk man må spise.. det er på side 3 ca

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I søndagsavisen har der netop været en oversigt over smertestillende og sugetabletter - virksomt stof, dosis, bivirkninger osv. og også om det må bruges af gravide og ammende. Så jeg kan da lige opsummere hvad resultatet var her:

Smertestillende:

OK (både gravide og ammende): Piller med Paracetamol som virksomt stof (Pamol, Panodil, Pinex, Arax, Panodil Zapp) Der står dog, at de må tages, men der står også 'Aftal med læge'.

Delvist OK: Ibuprofen som virksomt stof (Ibuprofen, Ipren og Ibumetin) må tages efter aftale med lægen, men ikke de sidste 3 mdr. af graviditeten.

Forbudt: Piller med Acetylsalicylsyre (Kodimagnyl, Treo, Aspirin)

Sugetabletter:

OK (både gravide og ammende): Hexokain og Strepsil. De er begge bakteriedræbende og Hexokain er derudover også lokalbedøvende.

Forbudt: Zyx og Mucoangin

Jeg bruger selv 'Væk i morgen' der kan købes på apoteket, når jeg har ondt i halsen... Det er sådan nogen pebermynte-hippie-nogen med råmælk fra køer, men jeg synes de virker :rolleyes Jeg ved faktisk ikke om de må tages når man er gravid eller ammer, men jeg vil umiddelbart tro det er lovligt. Spørg evt. på apoteket!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak jeg er blevet MEGET klogere nu :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I søndagsavisen har der netop været en oversigt over smertestillende og sugetabletter - virksomt stof, dosis, bivirkninger osv. og også om det må bruges af gravide og ammende. Så jeg kan da lige opsummere hvad resultatet var her:

Smertestillende:

OK (både gravide og ammende): Piller med Paracetamol som virksomt stof (Pamol, Panodil, Pinex, Arax, Panodil Zapp) Der står dog, at de må tages, men der står også 'Aftal med læge'.

Delvist OK: Ibuprofen som virksomt stof (Ibuprofen, Ipren og Ibumetin) må tages efter aftale med lægen, men ikke de sidste 3 mdr. af graviditeten.

Forbudt: Piller med Acetylsalicylsyre (Kodimagnyl, Treo, Aspirin)

Sugetabletter:

OK (både gravide og ammende): Hexokain og Strepsil. De er begge bakteriedræbende og Hexokain er derudover også lokalbedøvende.

Forbudt: Zyx og Mucoangin

Jeg bruger selv 'Væk i morgen' der kan købes på apoteket, når jeg har ondt i halsen... Det er sådan nogen pebermynte-hippie-nogen med råmælk fra køer, men jeg synes de virker :rolleyes Jeg ved faktisk ikke om de må tages når man er gravid eller ammer, men jeg vil umiddelbart tro det er lovligt. Spørg evt. på apoteket!

De der væk imorgen - hvis de er lavet på råmælk (upasteuriseret mælk) må man da ikke tage det som gravid????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak!

Kom til at tænke hvad i gør når i ikke kan sove? Jeg vågner ret ofte om natten fordi jeg vender mig og jeg så får ligament smerter og det er jo ikke fordi jeg ikke er træt nok i forvejen! nogen gode råd?

Jeg vågner også flere gange om natten med smerter (har bækkenløsning) Og jeg er begyndt at sove med min ammepude imellem mine ben og det har virket hos mig, puden aflaster rigtigt godt. Og jeg er begyndt og sove bedre, så det kunne du jo prøve. ( Tror også en alm. hovedpude kan hjælpe, hvis ikke du ligger inde med en ammepude) :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den med afhængie af Pepsi max kan jeg skrive mig på, eller retter kunne, havde nemlig længe været træt af div. light produkter og deres på virkning, jeg skar ned i løbet af 2 uger, og droppede det så helt, kold tyrker derfra og nu drikker jeg alm cola måske en gang i ugen, det ok.

til oplysning har jeg tabt +2,5 kg på 7 uger, og det er næsten kun det jeg har ændret, Pepsi max påvirker nemlig blodsukkeret, selvom mange ikke tror det.

Derudover er kunstig sødemiddler også droppet.

jeg drikker te istedet, uden garvesyre, eller ja vand, og mælk hver dag er også kommet ind

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den med afhængie af Pepsi max kan jeg skrive mig på, eller retter kunne, havde nemlig længe været træt af div. light produkter og deres på virkning, jeg skar ned i løbet af 2 uger, og droppede det så helt, kold tyrker derfra og nu drikker jeg alm cola måske en gang i ugen, det ok.

til oplysning har jeg tabt +2,5 kg på 7 uger, og det er næsten kun det jeg har ændret, Pepsi max påvirker nemlig blodsukkeret, selvom mange ikke tror det.

Derudover er kunstig sødemiddler også droppet.

jeg drikker te istedet, uden garvesyre, eller ja vand, og mælk hver dag er også kommet ind

Hvor er du sej!!! :) Jeg kæmper stadig med min cola Zero.... Har dog skåret meget ned også!!! Fordi, som Sinning skriver er light produkter mistænkt for at få gravide til at føde for tidligt! Det er dog det eneste light produkt jeg bruger... Er generelt ikke tilhænger af light produkter!! Men må tage en kold tyrker som dig, btdm!!! UD med Zero'en :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du sej!!! :) Jeg kæmper stadig med min cola Zero.... Har dog skåret meget ned også!!! Fordi, som Sinning skriver er light produkter mistænkt for at få gravide til at føde for tidligt! Det er dog det eneste light produkt jeg bruger... Er generelt ikke tilhænger af light produkter!! Men må tage en kold tyrker som dig, btdm!!! UD med Zero'en :)

Altså, ingen på sygehuset har kommenteret på at jeg drikker cola light.

I mine papirere til diætisten som er tilknyttet mig pga graviditeten står der endda jeg drikker ½ liter om dagen - og hun ikke så meget som kommenterede det.

Det gjorde diabetes sygeplejersken heller ikke, og der kommer jeg jo alligevel i forbindelse med blodsukker jo <_<

Jeg er da sikker på det sundeste er IKKE at drikke cola - og holde sig fra light produkterne. Men hvis ens eneste last er light sodavand, ville jeg ikke være så bekymret :)

Til gengæld, slog min jordemoder MEGET ned på om jeg brugte makeup, almindelig hårshampoo og parfume! Så tror også det handler om hvilke risikogrupper du er i jo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde omkring uge 20 en meget voldsom og MEGET smertefuld tandbyld ved en visdomstand.

Fik at vide på svangreambulatoriet på sygehuset af scanningssygeplejersken, at jeg måtte tage 2 x panodil, 4 x dagligt.

Min egen læge sagde også god for panodil.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, ingen på sygehuset har kommenteret på at jeg drikker cola light.

I mine papirere til diætisten som er tilknyttet mig pga graviditeten står der endda jeg drikker ½ liter om dagen - og hun ikke så meget som kommenterede det.

Det gjorde diabetes sygeplejersken heller ikke, og der kommer jeg jo alligevel i forbindelse med blodsukker jo <_<

Jeg er da sikker på det sundeste er IKKE at drikke cola - og holde sig fra light produkterne. Men hvis ens eneste last er light sodavand, ville jeg ikke være så bekymret :)

Til gengæld, slog min jordemoder MEGET ned på om jeg brugte makeup, almindelig hårshampoo og parfume! Så tror også det handler om hvilke risikogrupper du er i jo :)

Det tror jeg du har helt ret i :) Og man skal også passe på, at "gå for meget op i det" hvis du forstår... Det skal jo ikke blive en ektrem religion.... Håber jeg gør mig forståelig ;)

Men jeg har bare dårlig samvittighed over mit forbrug af Cola Zero og derfor vil jeg skære ned på det! Det er dog min eneste last, så at sige... Jeg bruger ikke make-up (mere), har parfume fri og parabene fri shampoo til både hår og krop, det samme med min deo-rulle til under armene... osv. osv. osv. :) Ikke at jeg skal lyde som en helgen ;) Hehe! Det har bare generelt gjort - også for mig selv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tusind tak.

jeg holdte nu inden jeg blev gravid, da jeg virkelig var træt af at være afhængie.

Aspartam er/var på USA liste over biokemiske våben, som nervegift.......

behøver jeg sige mere? http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam-din-cola-light-livet-af-dig.html

jeg er også tilhænger af at man ikke skal blive hysterisk, men fuck det er svært ikke at blive det, men jeg bruger make-up på job, og hårprodukter og parfume på tøjet.

efterhånden som mine hårprodukter og sæbe bliver brugt op, bliver de udskiftet med Neutral eller andre former for "neutrale" udgaver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg må indrømme, jeg har ikke lavet om på mange ting...

jeg har skåret ned på mit sodavands forbrug, jeg tag en del mindre panodil end jeg plejer.. men

jeg bruge stadigvæk min puder og mascare.... jeg drikke stadigvæk min 1-3 kopper kaffe om dagen, jeg har aldrig drukket alkohol så den er ikke så sværd.... :-))

de andre gange hvor jeg har været gravid og fået spontane aborter, har jeg været total omvendt..... har været total fanatisk og så til ingen nytte..... så denne gang tag jeg det helt stille og roligt.... :-) alt med måde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, ingen på sygehuset har kommenteret på at jeg drikker cola light.I mine papirere til diætisten som er tilknyttet mig pga graviditeten står der endda jeg drikker ½ liter om dagen - og hun ikke så meget som kommenterede det.Det gjorde diabetes sygeplejersken heller ikke, og der kommer jeg jo alligevel i forbindelse med blodsukker jo <_< Jeg er da sikker på det sundeste er IKKE at drikke cola - og holde sig fra light produkterne. Men hvis ens eneste last er light sodavand, ville jeg ikke være så bekymret :)Til gengæld, slog min jordemoder MEGET ned på om jeg brugte makeup, almindelig hårshampoo og parfume! Så tror også det handler om hvilke risikogrupper du er i jo :)

Ikke for at være megatræls, men sådan lige som du fortæller det, så tænker jeg på om de måske ikke har OPDAGET at det er light, du drikker? Jeg kan godt se, at de "burde" have opdaget det, hvis det var, men jeg har bare hørt nogle vilde historier om hvad der bliver overset... Og det undrer mig lidt, at de har været efter dig med parfume og makeup og så ikke med lightprodukter. Jeg er desuden enig i, at ens tidligere risiko spiller ind, men jeg kan ikke se hvordan man skulle blive "fri" for at være i højere risiko på trods af light produkter. Tværtimod tænker jeg faktisk, at du måske kunne være i højere risiko, når du tidligere har mistet :unsure Aner ikke om der er hold i det, og det er ikke for at løfte pegefingre eller male fanden på væggen. Jeg tænker bare, at det kan være en "falsk sikkerhed" hvis du beslutter dig for at light ikke er skadeligt, fordi de ikke har kommenteret det. :unsure

jeg må indrømme, jeg har ikke lavet om på mange ting...jeg har skåret ned på mit sodavands forbrug, jeg tag en del mindre panodil end jeg plejer.. menjeg bruge stadigvæk min puder og mascare.... jeg drikke stadigvæk min 1-3 kopper kaffe om dagen, jeg har aldrig drukket alkohol så den er ikke så sværd.... :-)) de andre gange hvor jeg har været gravid og fået spontane aborter, har jeg været total omvendt..... har været total fanatisk og så til ingen nytte..... så denne gang tag jeg det helt stille og roligt.... :-) alt med måde...

Jeg kan ikke lige finde ud af om det er dét du gør, men jeg tror det er farligt, at "tro" at livstilsændringer (til det sundere) kan øge en risiko for at miste, fordi man tidligere har mistet mens man var obs på alting... Vi kan hurtigt blive enige om at ufødte børn næppe er tjent med at deres mødre er bekymrede og har dårlig samvittighed, men der er vel ingen belæg for at du tidligere mistede fordi du fjernede nogle "risikoting" fra dit forbrug. Ikke at jeg siger at du skal være fanatisk igen, eller at jeg synes dit forbrug af ting og sager lyder alarmerende. :)

Jeg har bare selv fået den der "Man kan også leve så sundt at barnet tager skade af det"-holdning smidt i hovedet, og den ekstrem tror jeg heller ikke er god. :) Og det var ikke for at sige, at du var ekstrem eller at du skal ændre livsstil, der var bare noget i dit indlæg, der lige gav mig behov for at understrege at det er okay, at droppe "risikotingene" når man bliver gravid. Håber det er ok :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger nu heller ikke nogen parfumerede pleje produkter overhovedet (parfume kommer uden på tøjet, hårlak er kun til fest), men det er en del af en livsstils ændring jeg foretog for år tilbage, for min egen skyld, det eneste jeg har ændret på den front overhovedet er at jeg nu også bruger neutral håndsæbe. Så der er jeg overhovedet ikke nervøs, jeg brugte også mascara til dagligt, men eftersom jeg er arbejdsløs nu så den ene gang i ugen jeg bruger mascare og de to gange i måneden jeg bruger makeup er nok ikke det der vælter risikovurderingen :whistling

Men når det så er sagt så er mit sukkerforbrug alt for højt, men jeg har besluttet at jeg tager en ting af gangen her i kvalmehelvedet. Januar står på inkorporering af noget mere motion - gå ture 5 km mindst en gang i ugen, svømning - hvad jeg kan overskue her i januar og derefter mindst 6 baner. og så er der min gymnastik om mandagen. Så tager vi maden når kvalmen forhåbentlig aftager og jeg kan tænke på mad. light produkterne er helt væk endelig, cola er også en undtagelse frem for reglen, men så har jeg en dårlig vane med fanta lemon jeg lige skal have skåret væk og fra 1 februar er slik total bandlyst herhjemme, til stor glæde for mandens kolleger der bliver vores slik skraldespand for ALT slik der findes i huset skal væk!!!

Jeg har endnu ikke anskaffet panodil jeg glemmer det hver gang jeg er af sted, men indtil videre har det overhovedet ikke været nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER