logo

For lavt stofskifte

34 indlæg i dette emne

Er der nogle af jer, der har lavt stofskifte, er i behandling med Eltroxin og er blevet gravide/prøver at blive det?

Har I haft svært ved at blive gravide, eller bøvlet med andre ting før/under graviditet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har for lavt stofskfite og har haft det siden jeg var 12 år.

Da jeg blev gravid med min søn for 4 år siden tog jeg eltroxin og tog det også under graviditeten. Da jeg blev gravid med min datter som jeg venter nu, tog/tager jeg levaxin da jeg ikke lægnere kan tåle eltroxin efter de lavede om på sammensætningen.

Jeg har ikke haft svært ved at blive gravid. Det har taget mig 3 mdr. at blive gravid begge gange og jeg har aldrig mistet.

Jeg har bøvlet med alverdens ting under mine graviditeter, men der er uvidst om det har noget at gøre med stofskiftet.

Jeg er i begge graviditeter blevet sygemeldt tidligt den første i uge 16 den anden i uge 8. Jeg er blevet sygemeldt på baggrund af plukkeveer og bækkenløsning. I min første graviditet blev jeg indlagt sidst i graviditeten med forhøjet puls (hvilepuls på 150) og blev sat i gang på baggrund af dette. Denne gang har jeg oplevet forhøjet puls allerede i uge 8.

Som sagt er det uvidst om det er pga. stofskifte eller fordi jeg har en dum krop, lægerne er ikke enige om det.

Så selvom jeg godt ved man kan læse mange skræmmehistorier på nettet, så behøver det ikke gå så galt. Hvis du er stabilt medicineret så burde det ikke være specielt meget vanskeligere at bliver gravid end hvis du ikke havde sygdommen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også for lavt stofskifte.. Men har overhovedet ik haft problemer med at blive gravid.. Jeg er i dag 30+1 uger henne og venter den sundeste og dejligste lille pige til februar.. Så nej.. Det er ikke altid at skrækhistorierne gælder alle.. Men det er da klart at man skal være ekstra opmærksom på kost og motion.. :) ellers har jeg heller ik haft de store problemer i graviditeten... Så held og lykke med det hele til dig :) knus Stine

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for svar til jer begge, det lyder jo rimelig positivt heldigvis.

Skulle I forhøjes i dosis undervejs i graviditeten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også for lavt stofskifte.. Men har overhovedet ik haft problemer med at blive gravid.. Jeg er i dag 30+1 uger henne og venter den sundeste og dejligste lille pige til februar.. Så nej.. Det er ikke altid at skrækhistorierne gælder alle.. Men det er da klart at man skal være ekstra opmærksom på kost og motion.. :) ellers har jeg heller ik haft de store problemer i graviditeten... Så held og lykke med det hele til dig :) knus Stine

Hvad skal man obs på ved kost og motion, det har jeg ikke læst noget om?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, glemte også lige at spørge om, hvor tit I fik blodprøvekontrol og om det var hos en endokrinolog?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik faktisk en lille smule ned i dosis i min første graviditet, i denne er jeg forblevet på samme dosis.

Jeg får taget blodprøver 1 gang pr. mdr. De bliver taget på hospitalet og sendt til endokrinolog, men jeg har ikke regelmæssige møder med endokrinologen får bare tilsendt et brev med resultat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså når du har for lavt stofskifte vil det jo sige at du ikke forbrænder så mange kalorier som normalt.. Det vil sige at det er endnu vigtigere for os med lavt stofskifte at spise sundt og motionere meget for at undgå overvægt.. Det er det jo selvfølgelig for alle..!! Og nu kender jeg ikke din situation, men for mange inklusive mig selv er lavt stofskifte lig med overvægt simpelthen fordi vi ikke kan omsætte kalorier som normalt.. Det er ret træls...:( specielt når ens man kan æde og æde og æde uden der sker noget, og man selv ik kan kigge på en flødekage uden det sætter sig.. Jeg har ikke været i medicinsk behandling.. Men har fået ekstra læge besøg og scanninger for at kontrollere mit lave stofskifte... Så jeg er nok en af de heldige i forhold til dem der er i medicinsk behandling.. Det ska dog siges at mine sidste prøver viste at mit stofskifte er stigende og tæt på det normale, men der er stadig et lille stykke vej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik faktisk en lille smule ned i dosis i min første graviditet, i denne er jeg forblevet på samme dosis.

Jeg får taget blodprøver 1 gang pr. mdr. De bliver taget på hospitalet og sendt til endokrinolog, men jeg har ikke regelmæssige møder med endokrinologen får bare tilsendt et brev med resultat.

Det er bare dejligt, at du ligger så stabilt med dit tsh, og endda, så du skulle have lidt mindre medicin. Jeg har fået Eltroxin i knap et år med en tsh på knap 9, da jeg startede behandling, tsh faldt så til 3,3 forrige måned, men så steg den lidt pludseligt igen. Nu får jeg så 150 mikrogram dagligt og er spændt på næste blodprøve, men synes godt nok, det tager tid at justere sådan et stofskifte ind.

Jeg har læst, at man kan have svingende stofskifte, men det er jo ikke så smart, hvis man overvejer endnu en graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså når du har for lavt stofskifte vil det jo sige at du ikke forbrænder så mange kalorier som normalt.. Det vil sige at det er endnu vigtigere for os med lavt stofskifte at spise sundt og motionere meget for at undgå overvægt.. Det er det jo selvfølgelig for alle..!! Og nu kender jeg ikke din situation, men for mange inklusive mig selv er lavt stofskifte lig med overvægt simpelthen fordi vi ikke kan omsætte kalorier som normalt.. Det er ret træls...:( specielt når ens man kan æde og æde og æde uden der sker noget, og man selv ik kan kigge på en flødekage uden det sætter sig.. Jeg har ikke været i medicinsk behandling.. Men har fået ekstra læge besøg og scanninger for at kontrollere mit lave stofskifte... Så jeg er nok en af de heldige i forhold til dem der er i medicinsk behandling.. Det ska dog siges at mine sidste prøver viste at mit stofskifte er stigende og tæt på det normale, men der er stadig et lille stykke vej :)

Ok tak, det vidste jeg så godt, jeg troede mere, det var i forhold til graviditet at man skulle tage nogle forbehold med kost og motion og så et lavt stofskifte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare dejligt, at du ligger så stabilt med dit tsh, og endda, så du skulle have lidt mindre medicin. Jeg har fået Eltroxin i knap et år med en tsh på knap 9, da jeg startede behandling, tsh faldt så til 3,3 forrige måned, men så steg den lidt pludseligt igen. Nu får jeg så 150 mikrogram dagligt og er spændt på næste blodprøve, men synes godt nok, det tager tid at justere sådan et stofskifte ind.

Jeg har læst, at man kan have svingende stofskifte, men det er jo ikke så smart, hvis man overvejer endnu en graviditet.

Jeg kan ikke huske hvor længe det tog at køre det ind for mig. Som tidligere nævnt var jeg 12 år, så det er et stykke tid siden. jeg kan dog huske at jeg startede på 25 mg. men der producerede jeg også selv lidt hormon, men nu er det vidst helt slut med det.

Ja, det er vidst ikke helt nemt at justerer medicienen. Min krop er så heller ikke nødvendigvis enig med lægeren om, hvor jeg skal ligge i dosis, jeg får også 150 mg pr. dag, men jeg har det klart bedst på 200 mg. det er bare svært at overbevise lægerne om.

Jeg har dog kunne mærke en klar forbedring efter jeg skiftede væk fra eltroxin til levaxin. Med eltroxin fik jeg meget væske i kroppen det kunne komme lynhurtigt og gå ligeså hurtigt væk eller blive i kroppen i uger af gangen. Det var bare ikke muligt at påvise i blodprøverne, jeg havde ligeeldes ca. 2 uger om året hvor jeg bare havde det skidt havde alle stofskifte symptomerne, men efter 1 uge gik det over. Sådan har jeg ikke haft det på levaxin. Nu skal jeg så skifte præparat igen, da jeg ikke længere kan få tilladelse til levaxin, hulk.

Det er klart bedst at man ligger stabilt når man er gravid, især af hensyn til barnets helbred. Så jeg håber da du er ved at have fundet den dosis du skal have.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke huske hvor længe det tog at køre det ind for mig. Som tidligere nævnt var jeg 12 år, så det er et stykke tid siden. jeg kan dog huske at jeg startede på 25 mg. men der producerede jeg også selv lidt hormon, men nu er det vidst helt slut med det.

Ja, det er vidst ikke helt nemt at justerer medicienen. Min krop er så heller ikke nødvendigvis enig med lægeren om, hvor jeg skal ligge i dosis, jeg får også 150 mg pr. dag, men jeg har det klart bedst på 200 mg. det er bare svært at overbevise lægerne om.

Jeg har dog kunne mærke en klar forbedring efter jeg skiftede væk fra eltroxin til levaxin. Med eltroxin fik jeg meget væske i kroppen det kunne komme lynhurtigt og gå ligeså hurtigt væk eller blive i kroppen i uger af gangen. Det var bare ikke muligt at påvise i blodprøverne, jeg havde ligeeldes ca. 2 uger om året hvor jeg bare havde det skidt havde alle stofskifte symptomerne, men efter 1 uge gik det over. Sådan har jeg ikke haft det på levaxin. Nu skal jeg så skifte præparat igen, da jeg ikke længere kan få tilladelse til levaxin, hulk.

Det er klart bedst at man ligger stabilt når man er gravid, især af hensyn til barnets helbred. Så jeg håber da du er ved at have fundet den dosis du skal have.

Altså hvorfor er det, de læger ikke kan finde ud af, at der er mange, der ikke tåler ny Eltroxin så godt og så give dem et andet præparat? Hvorfor skal du skifte igen, hvis jeg må spørge?

Ja, jeg ved, at det er meget vigtigt for barnets helbred undervejs, derfor tør vi heller ikke forsøge noget som helst - det må vente den tid, det skal.

Det er rigtig sødt af dig, at du vil svare på alle mine spørgsmål, tak! Jeg har læst en del om det på nettet, men har brug for at høre om andre, der selv oplever det, og min egen læge sagde blot, at han havde da ikke hørt, at det skulle være så vigtigt at tsh faldt til cirka 2,5 og at det skal være stabilt! Han vidste det ikke, og det er altså ikke så trygt, når man vil planlægge bebse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvorfor er det, de læger ikke kan finde ud af, at der er mange, der ikke tåler ny Eltroxin så godt og så give dem et andet præparat? Hvorfor skal du skifte igen, hvis jeg må spørge?

Ja, jeg ved, at det er meget vigtigt for barnets helbred undervejs, derfor tør vi heller ikke forsøge noget som helst - det må vente den tid, det skal.

Det er rigtig sødt af dig, at du vil svare på alle mine spørgsmål, tak! Jeg har læst en del om det på nettet, men har brug for at høre om andre, der selv oplever det, og min egen læge sagde blot, at han havde da ikke hørt, at det skulle være så vigtigt at tsh faldt til cirka 2,5 og at det skal være stabilt! Han vidste det ikke, og det er altså ikke så trygt, når man vil planlægge bebse.

Det er da så lidt, jeg deler gerne ud af min erfaring med den her sygdom. Den har været min livsledssager i mange år efterhånden, så kender den godt :( :D

Jeg forstår godt du gerne vil høre fra andre der har sygdommen, og man kan blive pænt deprimeeret af en søgning på nettet. Jeg var ihvertfald overbevist om, at vi skulle i behandling for at få børn, så jeg havde faktisk meget vanskeligt ved at forholde mig til, at jeg blev gravid relativt hurtigt.

Jeg synes generelt ikke de praktiserende læger er særlig meget inde i sygdommen. Min egen læge har erkendt hendes mangler på det punkt og jeg går derfor til kontrol på hillerød hospital. Specielt har de meget vanskeligt ved at aflæse blodprøverne når man tager p-piller og jeg havde engang en læge der var ved at tage livet af mig (endokrinologens ord) Da hun ikke kunne aflæse blodprøverne ordenligt og derfor blev ved med at sætte mig ned i dosis. Jeg blev hundesyg.

Jeg har faktisk aldrig haft det særligt godt på eltroxin, jeg har bare aldrig vidst at der var et alternativ. Jeg har altid følt der var en del af mig jeg ikke kunne nå ind til. Jeg har kunne fungerer og har da haft det ok, men har altid haft de dyk som jeg skrev om i indlægget ovenover.

Da de lavede om i sammensætningen så kunne jeg for alvor ikke tåle det og var tæt på en sygemelding, men efter få dage på levaxin så havde jeg det så godt som jeg ikke havde haft siden jeg var 10 år.

Jeg skal nu skifte præparat igen, da de da hele påstyret omring eltroxinen startede åbenbart fik tilladelse til 2 præparater, men nu har de så kun ansøgt om det ene præparat og det er så ikke levaxin. Jeg har fået at vide at hvis jeg heller ikke har det godt på det præparart vil de ansøge om sær tilladelse til mig til levaxin.

Hvor længe har du haft for lavt stofskifte?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe.. Selvfølgelig skal du jo også være ekstra opmærksom på kost og motion under graviditeten, men det skal alle selvfølgelig.. Nu ved jeg ik hvor du høre til... Men jeg høre til OUH og de køre med specielle pakker til alle slags gravide.. Og jeg fik en forløbspakke 15 med ekstra scanninger, Blodprøver, lægebesøg osv. For ar holde øje med mit stofskifte.. Og jeg er sikker på de også holder godt øje med dig på det sygehus du høre til.. Men det er klart du selv skal være ekstra opmærksom med din livsstil så baby ik tager skade.. :)!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da så lidt, jeg deler gerne ud af min erfaring med den her sygdom. Den har været min livsledssager i mange år efterhånden, så kender den godt :( :D

Jeg forstår godt du gerne vil høre fra andre der har sygdommen, og man kan blive pænt deprimeeret af en søgning på nettet. Jeg var ihvertfald overbevist om, at vi skulle i behandling for at få børn, så jeg havde faktisk meget vanskeligt ved at forholde mig til, at jeg blev gravid relativt hurtigt.

Jeg synes generelt ikke de praktiserende læger er særlig meget inde i sygdommen. Min egen læge har erkendt hendes mangler på det punkt og jeg går derfor til kontrol på hillerød hospital. Specielt har de meget vanskeligt ved at aflæse blodprøverne når man tager p-piller og jeg havde engang en læge der var ved at tage livet af mig (endokrinologens ord) Da hun ikke kunne aflæse blodprøverne ordenligt og derfor blev ved med at sætte mig ned i dosis. Jeg blev hundesyg.

Jeg har faktisk aldrig haft det særligt godt på eltroxin, jeg har bare aldrig vidst at der var et alternativ. Jeg har altid følt der var en del af mig jeg ikke kunne nå ind til. Jeg har kunne fungerer og har da haft det ok, men har altid haft de dyk som jeg skrev om i indlægget ovenover.

Da de lavede om i sammensætningen så kunne jeg for alvor ikke tåle det og var tæt på en sygemelding, men efter få dage på levaxin så havde jeg det så godt som jeg ikke havde haft siden jeg var 10 år.

Jeg skal nu skifte præparat igen, da de da hele påstyret omring eltroxinen startede åbenbart fik tilladelse til 2 præparater, men nu har de så kun ansøgt om det ene præparat og det er så ikke levaxin. Jeg har fået at vide at hvis jeg heller ikke har det godt på det præparart vil de ansøge om sær tilladelse til mig til levaxin.

Hvor længe har du haft for lavt stofskifte?

Puha, det lyder heller ikke betryggende med den læge - utroligt, det kan være svært at aflæse prøverne, det kan jo være livstruende!

Det er altså foruroligende, at der ikke er mulighed for at få det andet medicin, når så mange nu reagerer på ny Eltroxin. Jeg synes heller ikke, jeg er helt mig selv med det medicin. Får lidt uro, øget svedtendens, lidt tung i hovedet og lidt ved siden af mig selv en gang imellem. Det er jo ikke så alvorligt, men lidt træls alligevel. Jeg håber, du får lov at få Levaxin, hvis det er. Hvis der er så stor forskel for dig, så SKAL du da simpelthen have det - du har da om nogen erfaring med det på egen krop. Det ved jeg ikke, om jeg kunne få mulighed for at prøve.

Jeg har haft for lavt stofskifte i knap et år, det kom efter anden graviditet, før var der normale værdier, så vi har fået vores to dejlige børn uden problemer. Jeg vil måske gerne have et tredje barn, men vi vil være helt sikre på de har tsh-tal, før vi gør noget. Og med min læges manglende viden og seriøsitet, vil han jo nok synes, vi er hys, hvis jeg gerne vil have taget en blodprøve lidt oftere.

Det er snart to år siden jeg fødte, så det er ikke sådan en post partum (eller hvad den nu hedder) tsh-stigning - det ser ud til at være kommet for at blive det lave stofskifte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe.. Selvfølgelig skal du jo også være ekstra opmærksom på kost og motion under graviditeten, men det skal alle selvfølgelig.. Nu ved jeg ik hvor du høre til... Men jeg høre til OUH og de køre med specielle pakker til alle slags gravide.. Og jeg fik en forløbspakke 15 med ekstra scanninger, Blodprøver, lægebesøg osv. For ar holde øje med mit stofskifte.. Og jeg er sikker på de også holder godt øje med dig på det sygehus du høre til.. Men det er klart du selv skal være ekstra opmærksom med din livsstil så baby ik tager skade.. :)!!

Tak for svar, jeg tror også sygehusene er meget mere gearede til det. Det er mest egen læge, som skal forstå, at INDEN man bliver gravid skal tallet ligge godt og derefter skal man sendes videre til endokrinolog - det lød han ikke som om, han var klar over! Hmm!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til Sebastians-mor:

Kom lige til at læse din besvarelse igen, vil det sige, der er to præparater udover Eltroxin?

Jeg troede nemlig kun, der var et, kan ikke huske lige nu, hvad det hedder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja.. Lige præcis.. Min egen læge havde heller ik helt styr på det.. Så det var dejligt at komme i "trygge hænder" på sygehuset..:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til Sebastians-mor:

Kom lige til at læse din besvarelse igen, vil det sige, der er to præparater udover Eltroxin?

Jeg troede nemlig kun, der var et, kan ikke huske lige nu, hvad det hedder.

Jeps der findes 2. Der er levaxin men den er der så ikke tilladelse til i DK længere ihvertfald iflg. min endokrinolog på hillerød.

Alternativet i DK til eltroxin er eutirox mener jeg det hedder, jeg kender ikke rigtig noget til den medicin endnu.

Jeg kan godt forstå i lige ser tiden an med barn nr. 3, og at i vil være helt sikre på at alt ser fint ud. Kan du ikke bede om at blive henvist til hospitalet? Der ville jeg føle mig i lidt trykkere hænder ihvertfald indtil du har fået den korrekte dosis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps der findes 2. Der er levaxin men den er der så ikke tilladelse til i DK længere ihvertfald iflg. min endokrinolog på hillerød.

Alternativet i DK til eltroxin er eutirox mener jeg det hedder, jeg kender ikke rigtig noget til den medicin endnu.

Jeg kan godt forstå i lige ser tiden an med barn nr. 3, og at i vil være helt sikre på at alt ser fint ud. Kan du ikke bede om at blive henvist til hospitalet? Der ville jeg føle mig i lidt trykkere hænder ihvertfald indtil du har fået den korrekte dosis.

Ja, Euthyrox er navnet, har læst flere steder, at der er mange flere, der tåler det, i forhold til Eltroxin.

Jeg tror ikke, min læge vil henvise til hospitalet før jeg er gravid, for det er der så sandelig ingen grund til, før jeg er gravid, kan jeg lige høre ham sige. Og det kan der jo nok være noget om. Jeg håber dog, han er en af dem, der kan finde ud af at læse tallene - det er lidt skræmmende, at du fortæller mig det om din læge.

Og jeg lover dig, vi foretager os ikke noget som helst, før tallet ligger fint, og ellers så har vi måske også rigeligt i de to dejlige børn vi har :rolleyes. Kan dog ikke helt slippe tanken om måske bare en enkelt baby mere :whistling - jeg tror, jeg er lidt semi-evighedsskruk efter babyer, og så skal sådan et dumt stofskifte komme i vejen. Jeg synes, det lyder så skræmmende, alt det, der kan ske med fostret, så jeg næsten ikke tør springe ud i det.

Nu må vi se, du skal i hvert fald have mange tak for dine meget brugbare svar.

Held og lykke med din graviditet, jeg vil glæde mig til at følge dig og lillepigen herinde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja.. Lige præcis.. Min egen læge havde heller ik helt styr på det.. Så det var dejligt at komme i "trygge hænder" på sygehuset..:)

Det kan jeg virkelig godt forstå - det er jo også bare rigtig vigtigt at blive fulgt grundigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle sammen...

Jeg faldt lige over jeres tråd, og vil meget gerne både bidrage til snakken og være med på en lytter. Jeg har selv lige fået konstateret for lavt stofskifte. Det har været en lang proces synes jeg.

Min kæreste og jeg besluttede for 1½ år siden, at vi nu var klar til at blive forældre. Jeg smed p-pillerne i oktober 2010, og tænkte nok - som de fleste - at det sikkert ikke ville tage så lang tid. Men alle vegne omkring mig blev alle andre gravide - inklusive min svigerinde, som har PCO i slem grad - og vi nåede stadig ingen vegne. Min kæreste var, som mænd er flest, sikker på, at det nok skulle komme, og at vi bare skulle give det tid. Efter 3/4 år var jeg træt af at vente og fik tid hos en gynækolog til fertilitetsudredning. Der var selvfølgelig ventetid på to måneder.

Så nu skriver vi altså august 2011. Fertilitetsudredningen stod på noget tid med scanning, blodprøver, gennemskylning af æggeledere etc. Alt var fint - det vil sige lige med undtagelse af en lidt forhøjet TSH-værdi. Blodprøver igen. Stadig mærkelige tal. Henvisning til endokrinolgisk afdeling. I mellemtiden måtte jeg nærmest sparke og tigge min kæreste for at få ham til at få tjekket sin sæd. Han mente jo selvfølgelig, at der ikke kunne være nogt galt med ham... han har jo sin søn fra et tidligere forhold. Men afsted kom han. Og resultatet var, at kvaliteten ikke var supergod, men der skulle én til prøve til for at bekræfte. Den tog det lige et par måneder at få gennemført. Men så smed hospitalet prøven væk. Det var i slut-november. Han har ikke været afsted for at få lavet en ny endnu!!!! (ARGH!)

Slut januar skulle jeg endelig på hospitalet, hvor jeg jo så fik at vide, at jeg ganske rigtigt har for lavt stofskifte. Er blevet startet på 100 mikrogram eltroxin pr. dag, og glæder mig sådan til at min krop bliver lidt mere normal igen. Og så håber jeg naturligvis især, at denne ekstra hjælp kan hjælpe os på vej mod at blive forældre i en nær fremtid. For trods min kærestes langsommelige adfærd, er det virkelig noget, vi begge ønsker.

Men piger - hvad er jeres erfaringer? Ved godt I allerede har skrevet en masse, men har alligevel brug for at vende det med jer. Hvor længe gik der for jer? Hvordan holdt I modet oppe?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som et langt forløb. Jeg håber det kan hjælpe jer at du nu bliver medicineret og det så rykker :kram2

Jeg har været heldig, jeg er blevet gravid i 3 cyklus de 2 gange jeg har været gravid. Jeg har været medicineret i en lang årrække, så er stabilt medicineret, hvilket nok har hjulpet en hel del.

Held og lykke med projektet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med dig og velkommen til

Hvor høj var din tsh? Det kan godt have betydning for, hvor lang tid det vil tage at få den til at falde.

Umiddelbart synes jeg, at 100 mikrogram hver dag er lidt en hurtig start, men hvis din læge vurderer det er ok og dit tal måske er noget for højt, må han jo styre det. Omvendt tager det så nok heller ikke så længe, før du forhåbentlig er velreguleret.

Tsh skal jo helst ned omkring 2,5, før man anbefaler graviditet.

Hvornår skal du til næste blodprøvekontrol?

Held og lykke med det hele

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med dig og velkommen til

Hvor høj var din tsh? Det kan godt have betydning for, hvor lang tid det vil tage at få den til at falde.

Umiddelbart synes jeg, at 100 mikrogram hver dag er lidt en hurtig start, men hvis din læge vurderer det er ok og dit tal måske er noget for højt, må han jo styre det. Omvendt tager det så nok heller ikke så længe, før du forhåbentlig er velreguleret.

Tsh skal jo helst ned omkring 2,5, før man anbefaler graviditet.

Hvornår skal du til næste blodprøvekontrol?

Held og lykke med det hele

Her sidst lå den på 4,09 - så den lå jo kun lige akkurat over normalværdien. Men gennem de sidste 6 måneder har den været temmelig høj, og er så løbende faldet - og steget - og faldet af sig selv. Var også selv lidt overrasket over, at jeg skulle starte på 100 mikrogram - og undrede mig især over det, fordi det var en helt ung reservelæge, som faktisk ikke rigtig vidste så meget om lavt stofskifte - men han tjekkede med overlægen, som gav grønt lys, og så protesterer man jo ikke.

Jeg skal have taget blodprøver midt i marts, og skal så til endokrinolog sidst i marts. Er meget spændt på, hvad tallet viser. Jeg var slet ikke klar over, at man helst skulle ligg epå de 2,5, når man gerne vil være gravid. Har du selv været igennem et lignende forløb?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER