Guest

Det der med ugerne

21 indlæg i dette emne

Det der med ugerne - altså hvor langt man er henne, gør mig altså lidt forvirret.

Jeg er i dag 8+2, hvilket i følge nettet betyder at jeg er i 9. uge.

Men da jeg var ved lægen og inde ved sygeplejersken for at starte min vandrejournal, fik jeg af vide at sådan skulle jeg ikke tænke. Jeg skulle tænke at når jeg er f.eks. 8+0, så er jeg lige gået ind i 8. uge.

I dag tænker jeg jo så at jeg er 8 uger og 2 dage henne. Men stadigvæk er jeg lidt forvirret om jeg skal sige 8. uge eller 9. uge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kommer nok an på hvor logisk tænkende man er...

Hun har jo ret i at du er fulde 8 uger henne. Men det hedder altså du er i 9. uge... Fordi du er IGANG med den 9. uge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså..

Du kan sige: Jeg er 8 uger henne (Dvs, jeg har overstået 8 uge)

Eller: Jeg er i 9. uge(jeg er i gang med min 9. graviditetsuge)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja - så fik jeg det logiske på plads... tak ska du ha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja - så fik jeg det logiske på plads... tak ska du ha

Kan godt forstå du er forvirret - du havde det jo faktisk på plads. Det er jo sygeplejersken der ikke har det på plads, og som ikke tænker "logisk"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå du er forvirret - du havde det jo faktisk på plads. Det er jo sygeplejersken der ikke har det på plads, og som ikke tænker "logisk"..

ja det må man sige at hun ikk gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også svært når de forskellige instanser ikke er enige om hvordan man tæller. Jeg prøver bare at spørge en ekstra gang om det er 8+noget eller 9+ noget fx.. Men så igen hvis man snakker med almindelige mennesker vil de vide hvor mange måneder man er henne og så er forvirringen komplet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha... Jeg syntes godt nok det er en jungle!

Jeg troede først, at da jeg eks. var 7+3 var jeg i 7. uge, så gik jeg herind og læste, snakkede med maaange forskellige folk, og blev overbevist om, at 7+3 svarer til at være i 8. uge.

Idag snakkede jeg så med svangreambulatoriet ang. tid til NF, og hun kunne så oplyse mig om, at derinde tæller 1. uge som uge 0, og at jeg derfor idag er i 9. uge (er 9+4), og IKKE 10. som jeg gik ud fra..

Når nu jeg har disse forskellige informationer, hvordan finder jeg så ud af hvornår befrugtningen har fundet sted?

-er meget forvirret... :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis de tæller 1. uge som uge 0, så er du vel også i 10. uge, når du er 9+. :)

Tænk på at på din første mens dag (hvor man jo regner de dersens uger fra), der er du igang med din første uge. Men du har ikke overstået nogle uger endnu. Derfor er du 0+?.

Det er lidt samme princip, som at vi er i det 21. århundrede nu, selvom vi skriver 2011 og ikke 2111. Og baby er igang med sit 1. år, når det er 0 år og 3 mdr gammelt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha... Jeg syntes godt nok det er en jungle!

Jeg troede først, at da jeg eks. var 7+3 var jeg i 7. uge, så gik jeg herind og læste, snakkede med maaange forskellige folk, og blev overbevist om, at 7+3 svarer til at være i 8. uge.

Idag snakkede jeg så med svangreambulatoriet ang. tid til NF, og hun kunne så oplyse mig om, at derinde tæller 1. uge som uge 0, og at jeg derfor idag er i 9. uge (er 9+4), og IKKE 10. som jeg gik ud fra..

Når nu jeg har disse forskellige informationer, hvordan finder jeg så ud af hvornår befrugtningen har fundet sted?

-er meget forvirret... :help

Du er i uge 9 - er du sikker på det ikke var det hun sagde. Man siger, at du er i uge 9 og i 10. uge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis de tæller 1. uge som uge 0, så er du vel også i 10. uge, når du er 9+. :)

Tænk på at på din første mens dag (hvor man jo regner de dersens uger fra), der er du igang med din første uge. Men du har ikke overstået nogle uger endnu. Derfor er du 0+?.

Det er lidt samme princip, som at vi er i det 21. århundrede nu, selvom vi skriver 2011 og ikke 2111. Og baby er igang med sit 1. år, når det er 0 år og 3 mdr gammelt :)

Jeg er helt med på logikken i dét, problemet er, at dem på ambulatoriet sagde at jeg nu er i 9. uge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er i uge 9 - er du sikker på det ikke var det hun sagde. Man siger, at du er i uge 9 og i 10. uge :)

Jeg er 100% sikker, da jeg netop spurgte hende om det med at være 9 uger henne, eller i 9. uge. Hun sagde at jeg ikke kan være i 10. uge, pga. den måde de udregner det på med uge 0.. :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er 100% sikker, da jeg netop spurgte hende om det med at være 9 uger henne, eller i 9. uge. Hun sagde at jeg ikke kan være i 10. uge, pga. den måde de udregner det på med uge 0.. :o

Jeg tror måske at du har snakket med en prof, der ikke forstår logikken :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehehe... ja måske det er dét :rolleyes

Men forvirringen er i hvert fald total.

Jeg fik at vide at jeg skulle have NF i 12. uge, og da hun har givet mig en tid som logisk set er første dag i 14. uge, var jeg jo nødt til at få en dybdegående forklaring, men hun siger jo så at det er 1. dag i 13. uge <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehehe... ja måske det er dét :rolleyes

Men forvirringen er i hvert fald total.

Jeg fik at vide at jeg skulle have NF i 12. uge, og da hun har givet mig en tid som logisk set er første dag i 14. uge, var jeg jo nødt til at få en dybdegående forklaring, men hun siger jo så at det er 1. dag i 13. uge <_<

Jeg kan forestille mig at hun tænker sådan, at når man er 1+? så er man i 1. uge. Fordi så skal man kun forholde sig til ét tal-agtigt. Det er ikke særlig logisk IMO (man siger jo heller ikke at det er ens 0. uge i skole, man siger at det er ens FØRSTE uge i skole :rolleyes), men såvidt jeg lige kan tælle til, så passer det vist på det hun siger, gør det ikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske passer det, men jeg kan bare ikke lige se det.

Hun sagde at 0+? ikke er 1. uge, men 0. uge, og at jeg så dermed er i 9. uge nu når jeg er 9+4.

Jeg er fortabt, og meget træt i hovedet af alt det regneri :zzz

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske passer det, men jeg kan bare ikke lige se det.

Hun sagde at 0+? ikke er 1. uge, men 0. uge, og at jeg så dermed er i 9. uge nu når jeg er 9+4.

Jeg er fortabt, og meget træt i hovedet af alt det regneri :zzz

Ja lige præcis. Som om hun "kun kan rumme ét tal" (gud hvor lyder det nedladende, men jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det bedre :blush). Det giver jo ikke mening at sige at man er i sin 0. uge (jeg ville da heller aldrig sige om et barn, at det var igang med sit 0. leveår), men det er "lettere" end at tænke logisk, hvis man bare skærer det hele over én kam. :) Uh, jeg kan faktisk blive helt irriteret over sådan noget :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja lige præcis. Som om hun "kun kan rumme ét tal" (gud hvor lyder det nedladende, men jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det bedre :blush). Det giver jo ikke mening at sige at man er i sin 0. uge (jeg ville da heller aldrig sige om et barn, at det var igang med sit 0. leveår), men det er "lettere" end at tænke logisk, hvis man bare skærer det hele over én kam. :) Uh, jeg kan faktisk blive helt irriteret over sådan noget :P

Jeg BLIVER helt irriteret over sådan noget..

Specielt når undfangelsensdatoen er enormt vigtig, og vi kan på denne her måde ikke hitte ud af den :(

Jeg må bare gå ud fra at jeg nu er i 9. uge, og at undfangelsesdagen er ca. 14 dage efter 0+0..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du er 9+5 er du i 10. uge. Det er der ingen tvivl om. Enten har I misforstået hinanden eller også er hun kommet til at sige forkert.

Jeg var vist til NF da jeg var 13+2, så jeg var også i 14. uge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg BLIVER helt irriteret over sådan noget..

Specielt når undfangelsensdatoen er enormt vigtig, og vi kan på denne her måde ikke hitte ud af den :(

Jeg må bare gå ud fra at jeg nu er i 9. uge, og at undfangelsesdagen er ca. 14 dage efter 0+0..

Jeg bliver også irriteret! Jeg irriterer mig også over, at min læge konsekvent kun skriver et ugenummer på journalen, for det er jo ikke til at vide om 6 mdr. hvad han mente med 32 - var det så 31+? eller 32+? <_<

Men i forhold til undfangelsen så skete den på 2+0 uanset hvad - det ligger fast, så den dag er I enige om selvom I tæller forskelligt (og hun tæller TOTALT ulogisk!) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver også irriteret! Jeg irriterer mig også over, at min læge konsekvent kun skriver et ugenummer på journalen, for det er jo ikke til at vide om 6 mdr. hvad han mente med 32 - var det så 31+? eller 32+? <_<

Men i forhold til undfangelsen så skete den på 2+0 uanset hvad - det ligger fast, så den dag er I enige om selvom I tæller forskelligt (og hun tæller TOTALT ulogisk!) ;)

Ja de tal din læge giver er da også noget rod..

Og ja da!! Burde da kunne have regnet ud, at undfangelsen er den samme uanset -tak :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER