Barbamama

Fugt i lejligheden

19 indlæg i dette emne

Min mand har lige opdaget en ret stor plet fugt på vores soveværelsevæg. :( Jeg er lidt forvirret, for jeg tænker at sådan en stor plet ikke kan komme henover dagen, men omvendt kan den da heller ikke overses. :wacko

Hele lejligheden har i det hele taget været fugtig de sidste par dage. Vi lufter ud som vi plejer, der hænger ikke vådt tøj til tørre, og vi tørrer fliserne af på badeværelset efter bad. Og alligevel er der bare gerne sådan en "rand" af dug og vand i vindueskarmene, som vi kan gå og tørre op hele tiden. <_<

Jeg kan ikke lide det her, det er da mega usundt. :unsure (ikke mindst hvis man har en spire i maven :unsure) og jeg forstår det ikke helt?

Nogen der kan fortælle mig, hvad vi gør forkert?

Pletterne i soveværelsen er i et hjørne, der vender ud mod ydervæggen på den ene side og vores stue på den anden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis det er lejet lejlighed - skal i have udlejer til at komme og tjekke murerne...

Tag nogle billeder af pletterne - og lad udlejer se dem før i vasker dem ned... tør så efter med atamon...

Hvis lejligheden generelt er fugtigt - ville jeg personligt hurtigst muligt finde noget andet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puhh, det lyder ikke godt... taenker om I har varme paa? Det er vigtigt at holde en vis temperatur og saa at lufte ud, hvilket i allerede goer :unsure

Jeg ville nok tage affaere rimelig hurtigt ellers, for det kan udvikle sig. Er det en ejer? Ellers kontakt udlejer asap! Mine foraeldre opdagede lidt skimmelsvamp i sovevaerelset, som pludselig havde bredt sig til deres senge :puke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså lejligheden er ikke generelt fugtskadet... Der har bare her de sidste par dage været sådan... "fugt i luften" agtigt :unsure

Åh, jeg har IKKE lyst til at skulle flytte :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puhh, det lyder ikke godt... taenker om I har varme paa? Det er vigtigt at holde en vis temperatur og saa at lufte ud, hvilket i allerede goer :unsure

Jeg ville nok tage affaere rimelig hurtigt ellers, for det kan udvikle sig. Er det en ejer? Ellers kontakt udlejer asap! Mine foraeldre opdagede lidt skimmelsvamp i sovevaerelset, som pludselig havde bredt sig til deres senge :puke

Årh ulækkert, hvis det er i sengene! Er pletterne skimmelsvamp??? :unsure

Vi har faktisk aldrig varme på i soveværelset... Kan det være derfor?

Vi har evakueret os ind i stuen nu... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvordan kan jeg se, om det er i sengene? Åh, jeg får mug-noia nu, hvor er det ulækkert :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvordan kan jeg se, om det er i sengene? Åh, jeg får mug-noia nu, hvor er det ulækkert :boo

Så vil det lugte - det er jeg ret sikker på.... jordslået mv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vil det lugte - det er jeg ret sikker på.... jordslået mv...

Okay, det gør mig noget tryggere. Ingenting lugter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh ulækkert, hvis det er i sengene! Er pletterne skimmelsvamp??? :unsure

Vi har faktisk aldrig varme på i soveværelset... Kan det være derfor?

Vi har evakueret os ind i stuen nu... :unsure

Hvordan ser de ud, pletterne? Hvis de er moerke, groenlige eller sorte, saa er det desvaerre nok skimmelsvamp. Jeg har ogsaa boet i en lejlighed med det skidt i sovevaerelset og det er ikke noedvendigvis noget, der bliver ved. I kan nu godt blive anbefalet/paalagt at saette lidt varme paa om vinteren, for det holder fugt vaek.

Men hvis der er en lille revne i muren udefra, saa KAN der godt vaere indtraengt regnvand i muren... I don't know. Det er bare bedst at faa gjort noget ved det hurtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ser de ud, pletterne? Hvis de er moerke, groenlige eller sorte, saa er det desvaerre nok skimmelsvamp. Jeg har ogsaa boet i en lejlighed med det skidt i sovevaerelset og det er ikke noedvendigvis noget, der bliver ved. I kan nu godt blive anbefalet/paalagt at saette lidt varme paa om vinteren, for det holder fugt vaek.

Men hvis der er en lille revne i muren udefra, saa KAN der godt vaere indtraengt regnvand i muren... I don't know. Det er bare bedst at faa gjort noget ved det hurtigt.

Altså det er mørkere end væggen... Som jo er hvid. Men ikke sort. Ved heller ikke, om jeg vil kalde det grønt. Nok nærmere gråt.

For silvan, jeg håber, det går VÆK!

Men det kunne nu godt lyde til at det er varmen... Soveværelset er nemlig det eneste rum vi ikke har varme i, og har lige set en mindre plet på en anden væg derinde også (og det hænger vel ikke sammen med revne i muren på ydersiden). Desuden virker det lidt som om at det kan tørres (i hvert fald delvist af). Altså som om det lægger ovenpå væggen og ikke er trængt igennem fra bag væggen. Så måske er det ikke SÅ slet? :unsure

Vi har lige åbnet vinduet, og om lidt lukker vi det, og sætter noget varme på (er det så bedst at skrue helt op eller bare midtvejs?)... Håber MEGET at det hjælper. Ikke mindst fordi ingen af os rigtig har mulighed for at være hjemme fra uni/arbejde i viceværtens "åbningstid" før tirsdag. :wacko Der er sgu længe til, hvis det er skimmel! :puke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder til at rummet skal afbalanceres temperatur/luftfugtighed og at det er en smule skimmelsvamp. Vi har det inde i vores stue, under vinduet, HVIS der staar noget for taet op i et hjoerne, saa det goer der selvfoelgelig ikke.

Jeg ville nok "vaske" vaeggen med en haardtopvredet klud med lidt opvaskemiddel. Saa saette varmen paa 2-3 stykker... Hvis det er for varmt for jer om natten, saa kan I lukke ned paa 1 om aftenen.

Saadan ville jeg selv goere i foerste omgang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder til at rummet skal afbalanceres temperatur/luftfugtighed og at det er en smule skimmelsvamp. Vi har det inde i vores stue, under vinduet, HVIS der staar noget for taet op i et hjoerne, saa det goer der selvfoelgelig ikke.

Jeg ville nok "vaske" vaeggen med en haardtopvredet klud med lidt opvaskemiddel. Saa saette varmen paa 2-3 stykker... Hvis det er for varmt for jer om natten, saa kan I lukke ned paa 1 om aftenen.

Saadan ville jeg selv goere i foerste omgang.

Tak, det prøver vi :kiss

Og GUD hvor er du smuk på sin nye avatar!!!! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, det prøver vi :kiss

Og GUD hvor er du smuk på sin nye avatar!!!! :loveshower

Haaber det hjaelper :kram2

I blush . tusind TAK! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haaber det hjaelper :kram2

I blush . tusind TAK! :loveshower

Det håber jeg VIRKELIG også!

Du er så smuk, så smuk, så smuk :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Muligheden er jo også at det kan være en kuldebro - det har intet ,med skimmelsvamp at gøre. Er det skimmelsvamt skal det vaskes ned med rodalon. Sørg for at der er luft mellem sengen og væggen (mindst 25 cm) - og som andre skriver er det også vigtigt, at der er varme i rummet. VI har selv meget kolde ydervægge. Vi har varme på om dagen - slukker når jeg kommer hjem og lufter så ud i 10 min inden vi går i seng - så er rummet ikke for varmt.

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Muligheden er jo også at det kan være en kuldebro - det har intet ,med skimmelsvamp at gøre. Er det skimmelsvamt skal det vaskes ned med rodalon. Sørg for at der er luft mellem sengen og væggen (mindst 25 cm) - og som andre skriver er det også vigtigt, at der er varme i rummet. VI har selv meget kolde ydervægge. Vi har varme på om dagen - slukker når jeg kommer hjem og lufter så ud i 10 min inden vi går i seng - så er rummet ikke for varmt.

Linda

Hvad er en kuldebro? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En kuldebro er et område i huset, hvor isoleringsevnen er dårligere end området omkring det. Det vil sige, at varme indefra huset har lettere ved at trænge ud, og at det kan føles, som om det trækker. En kuldebro kan opstå på grund af manglende isolering eller forskel på materialer.

Kuldebroer kan vise sig som mørke striber på lofter eller vægge. Det skyldes, at temperaturen ved en kuldebro er lidt lavere end i resten af området, så der dannes en lille smule kondensvand, hvor der sætter sig støv og snavs fast.

Håber det er forklaring nok.

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En kuldebro er et område i huset, hvor isoleringsevnen er dårligere end området omkring det. Det vil sige, at varme indefra huset har lettere ved at trænge ud, og at det kan føles, som om det trækker. En kuldebro kan opstå på grund af manglende isolering eller forskel på materialer.

Kuldebroer kan vise sig som mørke striber på lofter eller vægge. Det skyldes, at temperaturen ved en kuldebro er lidt lavere end i resten af området, så der dannes en lille smule kondensvand, hvor der sætter sig støv og snavs fast.

Håber det er forklaring nok.

Linda

Det er det bestemt, tak for det :)

Men jeg tror ikke, at det er en kuldebro så, for vi har boet i lejligheden i 4½ år eller sådan noget, så burde vi vel have set det før :unsure + Det var ikke som en "linje" men mere som en "sky"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk også at skabe gennemtræk i lejligheden 5 minutter dagligt. Det stod der i Politiken i går - et åbent vindue i et enkelt værelse er ikke nok. Det skal være gennemtræk. Sagde de :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER