Unknown

Ondt i lænden, maven & halebenet

22 indlæg i dette emne

Jeg har de sidste 14 dage gået rundt med ondt i det nederste af ryggen og lænden.

I sidste uge vågnede jeg op med kæmpe smerter i lænden, siderne og foran på maven. og har siden da været rigtig øm.

Nu er det så begyndt at tage til så det er en mere kronisk smerte der går fra lænden ned i halebenet og mine ben. Og om til siden.

Det skal lige siges jeg er i 19. uge, men har max tager 500g på så tvivler på det er "vægten" fra maven.

Er der nogle der ved hvad det kan være og hvad jeg evt kan gøre ved det ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er det ikke de der berygtede ligamentsmerter, som er ufarlige, men gør skideondt og som man ikke kan gøre en disse ved :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt i tvivl. For tror måske jeg har haft de ligament smerter og de kom mere som stikkende. og så var de foran, de blev bedre af at jeg lagde med udstrakt under en varm dyne.

Dette er mere en ømhed eller svien, og det hjælper hverken at ligge eller sidde <_<

Sys godt det kan være lidt forvirrende at være gravid :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, ja så ved jeg det heller ikke :unsure

Og ja, det lyder som om en graviditet er fuld af mysterier! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, men så er det godt at have sådanne nogle forums man kan spørge til råds :-D Ellers ville lægen dog have mig i telefonen hver dag hehe.

Men man skal huske alle de gode ting også. For efter en lang dag i dag med masser af smerter, lagde jeg mig ind i sengen for en lur inden manden kom hjem. Og så skete det. Lillepigen sparkede for første gang :loveshower Jeg kunne både mærke det, og se det på maven. ved ikk om hun lavede koldbøtter :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhr hvor fantastisk! :biglove :loveshower :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også meget ondt i lænden i perioder. Tror det er en blanding af milde plukveer og fordi det hele skal udvide sig dernede.

Jeg brugte en varmepude når det var rigtig slemt. Det var dejligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er garanteret fordi det udvider sig.

Jeg har fået nogle øvelser af en af vores ergo terapeuter på mit arbejde.

Så vidt jeg har fået at vide, så bliver det kun værre.

Men øvelserne skulle hjælpe på det.

Jeg går rigtig meget på mit arbejde hver dag og jeg er kun i uge 9, jeg døjer meget med det allerede.

Ondt lige under lænden. Nogen dage føler jeg slet ikke jeg kan gå ordentlig oprejst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror jeg skal prøve at have en tid ved lægen. For i dag har været så slem at jeg hverken kan stå ligge eller sidde mere end 5 min af gangen. Håber lidt på det bedste og det snart går over. for det gør godt nok avs synes jeg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder fornuftigt med lægen, også for at du ikke går og bliver nervøs over det. :)

God bedring med det i hvert fald! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg lider af det samme, og har været til lægen og hun sagde at det var bækkenløsning, og har været til fysioterapi hvor jeg har fået nogle øvelser jeg kan lave når jeg har mange smærter... så mit råd er snak med din læge :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oev, sode pige, det lyder godt nok traels... :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jer der har fået øvelser? Hvilke øvelser er I blevet anbefalet?

Jeg har også lændesmerter, men har i forvejen en dum lænd, der skal trænes for ikke at gå i udu, så jeg ved ikke om det er "det sædvanlige" eller på grund af graviditeten, jeg har ondt.

Skal først til lægen om over 14 dage, så det er ikke lige om hjørnet at spørge hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også pludselig fået ondt i lænden. Jeg er kun 4+5 og tænker, kan man allerede få ondt dér og bare der ikke er noget galt :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ogsaa nogle gange ondt i laenden... er nu 6+5 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået 3 øvelser.

2 øvelser hvor jeg ligger på ryggen.

Den ene er almindelige bækken løft. Men kun små løft.

Den anden igen på ryggen med bukkede ben, så holder du en hånd i hver side på bækkenet og bevæger det ene ben ud af. Du må ikke dreje i bæknet. Så har du bevæget benet for langt ud.

Lav 10 gentagelser

Der er en øvelse mere...... Men den er lidt svær at beskrive.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal holde foden i gulvet og vippe benet ud af.

Håber det er noget i kan bruge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med ondt i halebenet havde jeg også. Det er bækkenløsning. Under graviditeten gik jeg hos en fysioterapeut som ikke rigtig turde gøre noget og da det heller ikke blev bedre efter fødslen skiftede jeg fysioterapeut. Det hjalp, men blev ikke helt godt. Derfor smed fysioterapeuten håndklædet i ringen og sendte mig til en anden fysioterapeut i samme hus. Hun kunne hjælpe mig :yay og var ærgerlig over at jeg ikke var kommet under graviditeten. Jeg vil derfor anbefale dig at gå til fysioterapeut, men hvis den første ikke hjælper, så giv ikke op.

Held og lykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder bestemt til at være bækkenløsning - døjer selv med det. Og lige som flere andre her kan jeg klart anbefale at komme til en fysioterapeut. Det har virkelig hjulpet, og kan forhåbentlig holde det lidt i skak.

Jeg kan også stærkt anbefale træning i varmtvandsbassin - spørg din fys om muligheder omkring dette når du kommer i gang.

Håber du får det bedre og mest af alt nyder graviditeten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle sammen.

Mange tak for jeres svar. Følger med fra sidelinjen, men læser oftest fra telefonen ;-)

Det blev bedre i løbet af tirsdagen så jeg besluttede at det nok var gået i sig selv igen. men nu her de sidste 2 dage (og især i dag) har det bare taget til igen. Åh øv. Så må hellere få bestilt en tid ved lægen.

Til jer med bækkenløsning. Kan det godt her i starten gå op og ned. med nogle gode dage og så nogle dårlige ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså teknisk set, så får alle gravide bækkeløsning netop fordi at bækkenet løsner sig.

Men nogen får det bare i så slem grad at de ikke kan arbejde osv. Så jeg vil sige at hvis det gør så ondt at du ikke kan gå, så få en snak med lægen for en sikkerheds skyld.

Du skal jo passe på dig selv :kram2

Hov, kan da lige tilføje at mine smerter også kom meget i perioder, hvor jeg tit tænkte at NU skulle jeg altså til lægen, men så gik det altid i sig selv igen. Så kom faktisk aldrig til lægen med det og jeg døjede kun med det i starten af graviditeten (så vidt jeg husker ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også haft de samme smerter pga bækkenløsning. Nogen dage var det værre end andre dage <_< . Alt efter hvor meget fysisk arbejde jeg havde lavet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER