Sofie85

Ny i job, graviditet hvornår?

6 indlæg i dette emne

Jeg fik i maj i år mit første job som nyuddannet cand.merc. Jeg er glad for arbejdet, kollegaer osv.

Jeg har i lang tid været skruk (2-3 år) men har hele tiden udskudt det med at få børn, fordi jeg gerne ville være færdiguddannet og have et fast job først. Nu har jeg fået det faste job og har været ansat et halvt år, og jeg er kommet godt inde i arbejdsopgaverne.

Min kæreste og jeg er nu igen begyndt at snakke om at få et barn. Vi bliver simpelthen så glade hver gang vi ser sådan en lille størrelse og glæder os meget til det bliver vores tur :loveshower

Jeg er dog stadig i tvivl pga. arbejdet. Jeg er jo stadig forholdsvis ny, og det har taget noget tid at lære mig op. Jeg ved simpelthen ikke om jeg kan være bekendt at blive gravid så kort tid efter jeg er blevet ansat.

Derudover har jeg en mistanke om at min kollega er gravid ;) Jeg er ikke sikker på at der vil blive ansat en barselsvikar for hende, men hvis både hun og jeg skal på barsel på samme tid, vil der helt sikkert skulle ansættes en vikar, og det kræver utrolig mange ressourcer at blive oplært i min stilling. Så mine overvejelser går omkring, om vi skal udskyde projekt baby til maj, fordi så er der gode chancer for at min kollega kan nå at komme tilbage fra barsel, når jeg går på barsel (hvis hun er gravid nu). Samtidig vil jeg måske have bedre samvittighed, når jeg har været der et år frem for at komme med meddelelsen om graviditet og barsel efter et halvt år.

Jeg har brug for nogle gode råd. Hvad er fair overfor arbejde og kollegaer? Burde jeg være mere egoistisk og tage mindre hensyn til arbejdet? Eller er det kun rimeligt at give arbejdet et års tid før projekt baby startes?

Jeg glæder mig til at høre jeres meninger :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmmm jeg ved ikke hvad du burde, men personligt jeg bare gå igang med projekt barn, hvis jeg var jer. ;)

Din arbejdsplads ved formodentlig godt, at hvis de ansætter en ung kvinde så er der risiko for barsel. Og om nødvendigt så må de ansætte en vikar ;) Jeg tænker også, at arbejdspladsen kommer næppe og takker dig for at have udsat sit babyprojekt, og hvis du venter, hvad så hvis der er en ny der bliver gravid inden du får annonceret en graviditet? Skal du så vente på, at hun kommer tilbage også? Det er jo heller ikke sikkert at I bliver gravide lige med det samme, det ved man jo aldrig ;)

Hehe, undskyld hvis jeg lyder som om at det er et helt vildt nemt spørgsmål du står med. :blush Jeg kan godt forstå dine tanker, og tror jeg ville have det på samme måde, og også være i tvivl hvis jeg var ny i et job jeg var rigtig glad for. :) Men min holdning er, at du skal tænke på dig selv og hvad du har lyst til :) De andre på jobbet skal nok overleve, og efter et halvt år har de sikkert også opdaget at du (går jeg da ud fra) er værd at holde fast i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle mennesker herinde har ventet flere ÅR på at få et barn.. Mennesker venter på at få et barn fra et andet LAND endda..

Jeg ville i din situation ikke tilpasse det arbejdet.. For det første fordi det kan tage lang tid for dig at blive gravid - måske falder det så sammen med din kollega skal have en mere alligevel - i et grumt tilfælde selvfølgelig.

På den gode side, kan man sige du er lært op - du kunne jo overveje at dele barslen med din mand også "nøjes" med at tage 6 måneders barsel - så er du hurtigt tilbage jo.

Du kunne også nøjes med 6 måneders barsel, også arbejde deltid og få nedsat tid vha barsel (Det gjorde en på min arbejdsplads - hun havde "kun" omkring 30 timer).

Jeg ville begynde på projekt baby hvis jeg var jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er jo farvet af, at være ufrivillig barnløs, og nu adoptant og er en af dem, som har en laaaang graviditet, da vi venter på et barn fra et andet land.

Men jeg ville sige go for it. Nu er du ude af prøveperioden, og ved at være lært godt op, så passer det med, at når du bliver gravid, så går der alligevel nogle måneder inden du går på barsel. Men der er jo ingen som kan love dig, at du bliver gravid i første hug. Man kan kun håbe det. Og da du blev ansat, vidste de godt, at du på et tidspunkt skal på barsel, som de fleste andre kvinder i den fødedygtige alder (20-40 år)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt, ville jeg da sige du også ville "give plads" til en :) Det ved jeg da at hende jeg arbejdede med tænkte lidt - at der jo så var en måske nyuddannede, der fik en chance for at komme ind på arbejdsmarked :)

Så du kan vende den, og se på dine gamle studiekammerater eller de nye studerende på dit studie og tænke "En af jer giver jeg en chance" :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre. Jeg ville også sige go for it, og tænke på dig selv og ikke dit arbejde.

Du kan sagtens være bekendt at blive gravid selvom du ikke har været der så længe synes jeg.

Du kommer jo tilbage igen :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER