Guest Majkat

Aaarrrgghhh LOPPER

6 indlæg i dette emne

Vores kat har åbenbart fået lopper. Min mand og datter bliver konstant bidt og vi har fanget én loppe så der er ingen tvivl.

Jeg har selvfølgelig med det samme givet katten en pipette mod lopper, men vi har killinger på 6 uger som ikke må få pipetterne. Til dem har jeg købt noget loppeshampoo, men er i tvivl om det virker.

Yderligere har jeg købt en loppespray så tæpper osv har fået en kæmpe omgang. Huset er blevet luftet ud for den hundedyre loppespray stinker helt vildt.

Min datter har så igen i morges 4 nye loppebid og jeg synes det er så synd fordi det kun går udover hende.

Vi har vasket alt hvad vaskes kan og sprøjtet resten. Hvad mere kan man gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Rengøring og mere rengøring.. evt. skift mærke på loppekuren, da lopper kan blive immune.. *bander svagt* - lopperne vil blive mere aggressive og springe på mennesker i desperation, når deres eneste levekilde (katten) er med "gift"..

Så at de bider er kun et godt tegn. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Absolut D til at gøre rent i. Og som Taz siger : Rengøring og rengøring, specielt støvsugning. Lopper kan gemme sig over alt, desværre. I sprækker og revner, som fx. ved lister, og i gulvet/gulvtæppet, samt mange andre steder. Som nævnt, specielt støvsugning, sammen med loppebekæmpelse af dyrene, er vejen frem.

Hvilket loppemiddel har I brugt til katten? Lopperne Kan desværre blive immune. Så det kan være en idè at variere mellem de forskellige præperater. (kan dog ikke anbefale Bayvantix til katte, men det er så en anden sag).

Mht. killingerne, så kan I bruge frontline spray. Den må anvendes allerede ved killingernes 2 levedøgn. Den fåes bla. på apoteket (og er ret pebret, men effektiv) Frontline Vet Spray. Min erfaring med shampoo, er at det er penge ud af vinduet :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar piger.

Jeg har brugt frontline til vores kat, men det er kun 2. gang, så derfor tror jeg ikke de er blevet imune endnu. Fremover får den altså loppemiddel fast i perioder.

Må man bruge frontline spray på selve killingerne? Jeg tror nu ikke at de har nogle for har ikke set at de klør sig.

Hvis man skifter mellem loppemærkerne bliver de så også imune?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, sprayen må du bruge direkte på killingerne, følg instruktionen bagpå (har selv kun brugt den på slanger, og det er efterhånden noget tid siden, så kan ikke huske hvad der står.) Du kan søge lidt på google om frontline spray. Ellers ved de en masse om det hos dyrlægen og på apoteket.

Loppemiddel skal gives fast hver 4 uge ca.(står på pakken). Bruger selv combo vet til hund og katte. Og har aldrig haft lopper (7-9-13). Selvom killingerne ikke har lopper bør de behandles alligevel. Lopperne kan bruge killingerne som mellemvært og på den måde holde sig levende og formere sig voldsomt.

Kan huske min far tit har fortalt om at den første lejlighed han boede i sammen med min mor, den var så levende af lopper, at de ikke måtte bo der i 2 mdr, da man skulle være sikker på alt var dræbt. Det var skadedyrsbekæmpere der var ude. Ham der havde lejligheden før mine forældre, havde åbenbart haft dyr (selvom det ikke var tilladt). De var bare over alt de lopper. Gulvet var levende, og de nåede kun at stå i stuen i 5min, før deres ben var oversået med bid..Bvadr..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan slipper du helt sikkert af med dem:

1) Du giver alle voksne katte i husstanden en pipette med Advantage til kat i nakken.

http://www.med24.dk/husdyr/loppemidler/advantage-pour-on-vet-kat-0-4-kg/product_info.php/cPath/572_573/products_id/2387?osCsid=51e7fae4c1fb1aa2709eca702b221af8

2) - Og i samme omgang så giver du både mor og killinger 1 Capstar Vet. tablet til katte. Det er en god ide at give 1 Capstar Vet. tablet hver 3. dag den første uge. Hvis killingerne ikke er ret tunge, kan du nøjes med at give dem ½ tablet hver.

http://www.alttilhundogkat.dk/program_vet_og_capstar_vet_kat.6?/Generelt/KATTE/Loppemidler%20til%20katte/Program%20Vet%20og%20Capstar%20Vet%20kat./300760%20Capstar%20Vet%20loppemiddel%20kat%20og%20lille%20hund,%2011,4%20mg.%206%20tabeletter.%201-11%20kg/&showitem=5979

Så støvsuger du huset grundigt (især der hvor kattene ligger meget) og vasker dit sengetøj ved 60 grader. Husk at støvsuge sovehuler, klatretræer og hjørner hvor kattene er meget - gerne nogle gange om ugen den første tid og kasser støvsugerposen så støvsugeren ikke fungerer som klækkeanstalt.

Om 2 uger giver du alle voksne katte en ny Advantage pipette i nakken og der skulle killingerne også være store nok til at få det (de skal være over 8 uger og ikke die længere). Du kan evt. nøjes med at give killingerne ½ pipette hver. Husk at følge anvisningerne på pakken!

Derefter giver du alle katte i husstanden 1 pipette Advantage hver måned i minimum ½ år. Loppeæg kan ligge MEGET længe og vente på at klække så hvis du ikke fortsætter behandlingen kan du risikere at det blusser op igen.

Du skal ikke bruge Bayvantic (det er til hunde og EKSTREMT giftigt for katte) og du skal ikke bruge Frontline for det er ikke ret effektivt. Og at vaske og pudre er spild af tid og kræfter og noget skidt at fylde huset med gift - især når det ikke er nødvendigt.

Advantage + Capstar Vet + støvsugning virker og løser problemet.

Du vil formentlig opleve såkaldt reinfestation de første uger fordi I lyder til at være massivt plaget og der vil være loppeæg der bliver ved med at klække selvom de voksne lopper dør. Men bare fortsæt behandlingen og støvsug, så er I af med dem om en måned max.

Mange hilsner

Solskin (der er udd. indenfor vet. medicin og har MEGET erfaring med at udrydde lopper i store kattehold).

P.S. Og hvis jeres katte kommer udendøre, så skal I overveje at give dem Advantage fast hver måned fremover, så I slipper for at få lopper igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER