Guest Flyttekassen

Gravid igen...

4 indlæg i dette emne

Hej alle sammen. :)

Bare rolig, det er ikke mig.

Men en veninde.

Hun fødte 18 uger før mig, og hendes søn er idag 29 uger og nu er hun altså gravid igen. Hun var startet på P-piller igen osv. Men de små hurtige er åbenbart sluppet igennem alligevel og det var ikke meningen. ;)

Hun vil ikke have en abort, hvilket jeg udemærket godt forstår, men hun er ret nervøs omkring hvad arbejdsskiver siger.

Jeg er slet ikke i tvivl om at hun sagtens kan klare 2 små børn. Der vil være 18 mdr. imellem dem.

Hun skulle oprindeligt tilbage på job 14 januar, men den holder ikke. Hun er 6 uger henne, og med sin søn blev hun sygemeldt da hun var 22 uger henne pga. kvalme og bækkenløsning. Og da det er så kort tid efter siger lægen at hun med stor sikkerhed vil blive ramt af bækkenløsningen tidligt i graviditeten igen, og at hun derfor ikke skal regne med at komme tilbage før efter endt barsel med det ufødte barn. :o

Kvalmen er allerede sat ind, så den ved hun hun bliver ramt af igen denne gang. Hvis hun ikke bliver sygemeldt, kan hun nå at arbejde 2 mdr. ca før hun skal på barsel igen.

Nå men, hun har spurgt mig om nogle ting, som jeg ikke ved hvad jeg skal svare til: (Nogen af dem kan fagforeningen svare på, men hvis i har et svar gider jeg ikke være i kø i 20 min. der)

1. Kan hendes arbejde fyre hende fordi hun er gravid igen?

2. Kan de fyre hende hvis hun bliver sygemeldt inden hendes barsel er slut, og derfor ikke når tilbage på arbejdsmarked?

3. Har hun de samme rettigheder til barselsdagpenge og løn, som under denne barsel?

4. Hvordan skal hun lige fortælle sin arbejdsgiver det.

5. Hun skal til et møde med sin chef om 6 uger, fordi hun skal flytte fra den butik hun arbejder i over i en anden når

hun kommer tilbage. Skal hun sige det der?

6. Synes i hun gør det forkerte?

7. Kan hun føde normalt denne gang, når det er så hurtigt efter?

8. Hun ved godt hendes arbejdsgiver bliver sur, hvilket jeg måske godt forstår, men er det en grund til ikke at

få barnet?

På forhånd tak for hjælpen. :P

En meget forvirret veninde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fagforeningsspørgsmålene og dem angående fødsel aner jeg ikke en dyt om, men de andre skal jeg gerne give min besyv med i. :)

4. Hvordan skal hun lige fortælle sin arbejdsgiver det.

På samme måde som hun fortalte om sin første graviditet, synes jeg. Hvis hun går ind med skuttet ryg og undskyld-attitude tror jeg at hun gør det meget værre end det er. Og selvom jeg ikke lige kender reglerne angående barsel, så tænker jeg at hun vel har lov til at blive gravid som hun vil, og det er jo faktisk ikke noget han skal blande sig i.

5. Hun skal til et møde med sin chef om 6 uger, fordi hun skal flytte fra den butik hun arbejder i over i en anden når

hun kommer tilbage. Skal hun sige det der?

Personligt ville jeg først melde en graviditet til en arbejdsgiver, når det var meldt ud til familien, dvs. efter NF-scanning. Hvis hun har haft scanningen til mødet, så ville jeg sige det. Ellers ikke.

6. Synes i hun gør det forkerte?

Altså umiddelbart synes jeg det lyder lidt "sløset" at hun blev hovsagravid så hurtigt efter, men jeg synes aldrig det kan være forkert, ikke at vælge en abort for arbejdets skyld.

8. Hun ved godt hendes arbejdsgiver bliver sur, hvilket jeg måske godt forstår, men er det en grund til ikke at

få barnet?

NEJ! Det er da hendes valg om hun vil have det barn, det skal arbejdsgiveren da overhovedet ikke blande sig i. Hvis han fyrer hende, så må hun tage den derfra, men jeg ville personligt synes at det var HELT skævt, hvis man fravalgte et barn, som man gerne ville have, bare fordi ens arbejdsgiver ville blive sur over graviditeten.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun skal naturligvis ikke vælge barnet fra, fordi hun er bange for, at arbejdsgiveren bliver sur.

Men hvis hun er 6 uger henne nu, og hendes søn er 29 uger - hvordan kan der så blive 18 mdr. imellem børnene?

Der er da noget, som ikke stemmer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart vil jeg mene at hun har de samme rettigheder under denne graviditet som under den første, men god ide lige at vende den med fagforeningen. Jeg vil også mene at hvis de fyre hende fordi hun bliver sygemeldt pga. graviditet så er det uretmæssigt, men igen fagforeningen :)

Ang. at fortælle det ville jeg nok også vendte til efter NF-scanningen. Det er først lovpligtigt at fortælle det senest 3 mdr. før termin så i princippet kan hun jo vente indtil der, men det ville jeg nok ikke gøre hvis hun gerne vil tilbage til samme arbejde igen efter barslen.

Jeg synes ikke det er forkert. Hvis hun selv vil og det er det hun har det bedst med, så er det det hun skal gøre. Hun skal på ingen måde få en abort fordi hun er bange for sin arbejdsgivers reaktion!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER