Tumlepigen

Rytme og putteritual

5 indlæg i dette emne

Rytme

Jeg har læst forskellige steder, at baby skal være 3-4 måneder, før man kan begynde at forvente, at der kommer lidt rytme på hverdagen.

- Hvornår begyndte rytmen at vise sig hos jeres babyer?

- Hvordan begyndte rytmen - var det jer, der begyndte at indføre spise- og sovetid på bestemte tidspunkter, eller begyndte baby selv at ville spise og sove mere regelmæssigt?

- Hvad gør/gjorde I for at indføre rytme?

- Hvor fast holder I på rytmen? Altså, hvis I har en aftale: venter I så med at tage afsted til det passer ind i babys rytme eller tager I afsted til den tid, der er aftalen? Jeg vil gerne ud at gå en tur hver dag og indtil videre har det svinget, om jeg har pakket sammen til det, mens hun var vågen og så faldt i søvn undervejs, eller jeg har taget afsted, mens hun sov. Men det kan jeg jo nok ikke blive ved med. Når hun bliver mere bevidst, og ikke mindst når hun ikke længere sover i liften, så kan jeg jo ikke flytte på hende, mens hun sover uden at hun vågner - så må jeg vente med gåture og aftaler til det passer med, at hun er vågen?

Putteritual

I forlængelse af ovenstående tænker jeg en del på, om vi snart så småt skal til at indføre et egentligt putteritual, altså starte i det små, så vi stille og roligt som der kommer mere rytme, er noget genkendeligt i putteritualet for min datter.

- Hvad er jeres putteritual?

- Hvornår begyndte I på det (eller dele af det)?

- Har I både ritual for at sove om dagen og om natten? -Er der forskel på disse?

Håber nogle har lyst til at svare på mine maaaange spørgsmål :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg håber meget der er nogle erfarne forældre der kommer med svar her, går med mange af de samme spørgsmål.

Vi forsøger at indføre et aften-putte ritual. Indtil videre består det bare af at vi giver ham nattøj på, jeg ammer ham og han får en flaske. Derefter lægger vi ham i vuggen og siger godnat og så falder han selv i søvn. Det virker faktisk. Indtil for en uge siden var det ca kl 22, nu har vi lavet det om til 21 og han sover lige så længe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var mange spørgsmål, jeg håber jeg for besvaret det meste ved at fortælle hvad vi gør. Da Smilla var 8 uger begyndte vi at ligge hende i vuggen ved 22 tiden og så skulle hun selv falde i søvn. Det tog en to-tre aftener før hun "lærte" det, indtil da tog vo hende op når hun blev virkelig hysterisk og lagde hende med det samme hun faldt til ro (vi var indstillet på dette skulle gentages 10 gange på en aften, men det blev aldrig nødvendigt) Det var hårdt ikke bare at tage hende op og vugge hende, men er så glad for i dag at vi gjorde det.

Samtidig med dette startede vi vores putteritual som er i bad, nattøj på, amning og til sidst godnatsang. (rapanden Rasmus) Lige så stille tog vi 15 min. af og er nu nede på at starte putningen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov... At starte putningen kl. 19

Det er det bedste vi har gjort, for vi kan mærke Smilla er glad for det. Hun sover HVER nat fra 19-20 stykker til 06-07 stykker og har gjort det siden vi startede og er nu 3,5 mdr.

Når vi er ude virker det nogen gange, men vi har også måtte tage hjem fordi vores lille vanedyr vil hjem i sin egen seng.

Om dagen putter vi hende når vi kan se hun er træt og det er oftest på de samme tidspunkter...

Håber du kan bruge det, selvom mange vil mene det er alt for tidligt vi startede, men for os var og er det det helt rigtige...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er egentlig faktisk først nu jeg føler der begynder at blive rutine i hverdagen med William :unsure det har virkelig været svært at prøve at gøre ting på klokkeslæt, da det var umuligt at vide hvornår han f.eks gad sove!

Men nu står vi gerne op 7. - 7.30 hvor han bliver ammet inden vi står op

Ved 9 tiden får han grød og ved 10 tiden ca begynder han at blive træt igen. Er man heldig sover han et par timer.

Og ellers bliver han ammet og kommer i kravlegården og ligger og leger og sover så igen ved en 3 tiden sådan cirka

Han får grød ved 16-17 tiden og kommer i seng 19.30

Inden han kommer i seng kommer han i bad og bliver ammet, og får evt også lige en flaske vælling at falde i søvn på.

Det er 4. aften i aften han skal sove i egen seng, og at vi er ved at indarbejde denne rutine.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER