tamara

Planlagt ks?!

4 indlæg i dette emne

Det er første gang jeg skal have et ks, de 2 andre fødsler var vaginalt.. Men der opstod "problemer mht sygdom hos mig, som gør at jeg IKKE skal sættes i en fødselspres og derfor en planlagt ks". <_<

Har snakket med flere læger og de anbefalte mig også ks, så den 07 okt skal jeg få lavet en fødeplan på OUH..

Men hvordan foregår det, hvad sker der?!? :unsure

Har jo aldrig prøvet det, så bliver lidt nysgerrig og en smule bekymret for hvordan tingene skal gå. Men bliver sat en dato, og får jeg en forklaring på hvordan det skal ske..

Så I erfarne "KS-kvinder" vil I hjælpe mig lidt..?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fødte min dreng på Rigshospitalet, og jeg skulle have kejsersnit, fordi han lå med rumpen nedad :rolleyes Det foregik sådan, at jeg (farmand var også med) kom til et møde weekenden inden, jeg skulle have lavet kejsersnittet. Her sad jeg sammen med andre i min situation, og så fik vi ellers forklaret hele forløbet og kunne stille spørgsmål :)

Ved det planlagte kejsersnit er man vågen, mens lægerne er i gang - Dvs. man bliver lokalbedøvet. Selv kom jeg under fuld narkose, fordi jeg var på noget medicin, så kan ikke rigtig fortælle, hvordan lige den del føles. Men der var en pokkers masse læger og hvad ved jeg til stede, men egentlig lægger man ikke mærke til nogen af dem, for man ved bare, at man snart har sit barn i armene :baby3

Min pointe er, at du ikke har noget at frygte, og de skal nok forklare dig alt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået begge mine ved PKS

1. gang var lidt kaos- alt ukendt og sygt barn der skulle på neo.

2. gang var en fantastiskoplevelse, mødte på sygehuset om morgenen fastene, blev kørt til OP 2 timer efter aftalt tid pga der kom et AKS i vejen, da vi ankom til OP var holdet klar, jeg fik lagt drop, fik bedøvelse (den i ryggen), blev lagt ned og manden fik en stol ved siden af mit hoved, de nev i maven for at tjekke jeg var ordentligt bedøvet og så gik de igang, kort tid efter kom Bertram til verden og far og JM gik over bagved (fik lige hurtigt lov at kigge ham), så fik manden lov til at hjælpe med at gøre Bertram fin og gi ham tøj på mens de roede med mig, børnelægen kom lige forbi fordi Bertram havde lidt svært ved at komme igang med at trække vejret fordi mit blodtryk dykkede og jeg blev skidt af bedøvelsen (gjorde jeg også første gang og det er vist ret alm bare så du er forberedt for det ikke sjovt, men man får noget medicin der HURTIGT tager det).

Da jeg var færdig kom vi alle 3 over på opvågningen hvor JM kom og hjalp med at ligge til mm...

Var smertedækket i 3 dage og mærkede INTET, var oppe og gå efter 4 timer og alt forløb bare super.Kom hjem efter to overnatninger på sygehuset :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en folder der forklarede lidt om proceduren med 2 datoer på - een til et forberedende møde 1 uge før og 1 dato til selve fødslen.

Til forberedelsen kom vi 10-15 par der alle skulle have KS på afdelingen nogle dage senere og fik forklaret alt i detaljer af en underviser - fx om far må tage billeder imens og hvordan det foregår rent praktisk, om indlæggelsen og smertestillende og om hvordan og hvorledes hvis baby skal ned på børneafd efterflg - alt praktisk. Tror det varede fra fra kl. 8-12. Til sidst kunne man stille spørgsmål.

Jeg var sat til kl. 07 morgen på selve dagen, så jeg overnattede fra aftenen før, mens de andre mødte ind på dagen om morgenen - alle fastende fra midnat. Så fik jeg hospitalstøj på og lange strømper der beskytter mod blodpropper. En ½-1 timer før jeg skulle "på" blev jeg hentet i min seng og min mand gik med.

Jeg blev flyttet over på operationsbordet, fik lagt venflon i begge hænder og et kateder i blæren, spurgt om mit navn og cpr nr og alle fagpersoner præsenterede sig - 2 kirurger, 1 anæstesiosolog, 1 anæstesisygeplejerske, jordmoder og børnelæge (fordi jeg var ekstra kompliceret var der mange) - og så selvfølgelig min mand. Min mand skulle gå ud mens narkosen blev lagt og kunne så komme ind igen lige efter jeg sov.

Så får man noget afslappende ind i åren og skal tælle baglænges fra 10 og hvis alt går vel, så er det næste du husker efter 5, at du vågner på opvågningsafsnittet og din mand står ved siden af din seng med jeres lille barn i armene og spørger om du vil have baby i armene.

De er dog de færreste der kommer i fuld narkose, fordi risikoen for komplikationer er lidt større end ved epiduralbedøvelse hvor man er vågen, men ikke kan mærke fra livet og ned. Men proceduren er sådan set den samme, bortset fra at du får en nål i ryggen og er vågen under indgrebet og kan få dit barn hen til dit ansigt så snart jordmoderen har checket det og det trækker vejret, ligesom du måske kan se din mand få lov at klippe navlestrengen.

Håber det besvarede dine spørgsmål - ellers må du bare spørge igen :-)

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER