Havbaek

ÆL-test, ugernes tælling og den cyklus.

3 indlæg i dette emne

Det er netop hvad jeg er :rolleyes

Jeg var jo for doven til at rode ALLE indlæg igennem her på BK, for at læse de forskellige svar om ÆL :whistling

Så jeg gik på nettet i stedet, men det blev jeg da næsten ikke meget klogere af, næsten da.

Derfor må I lige skærer det ud i pap for mig.

1 sted læser jeg, at man kan stå med en positiv ÆL test op mod 4 dage før ægget løsner sig og vandre ned i livmoderen. Og man også de 4 dage efter det har løsnet sig, at man også kan stå med en postiv ÆL test. Alt det sker lige op til ens mens starter. De 24 timer hvor ægget er frugtbart i, er det fra dagen inden mens kommer, altså når mens starter så er ægget ja "væk"??

Er der ingen små vandmænd :cell til at tage imod ægget, eller ægget ikke er godt nok, så går det til grunde med ens mens.

Men læser også at man er mest frugtbar dagene op mod ens mens netop pga. ÆL.

Har jeg forstået dette korrekt ?

Næst læser jeg, at har man ex. en mens periode på 6-7 dage, og man har en cyklus på fx. 28 dage fra den sidste mens slutter fra dens begyndelse til den næste mens starter, så frigives endnu et æg 12-19 dage efter den sidste mens sluttede.

Har jeg også forstået dette korrekt eller?

Har kigget på de her ÆL beregnere, men dem gir jeg ikke særligt meget for, ved ikke om det bare er mig. Synes nemlig de lige er til at blive endnu mere forvirret af. Og jeg vil ikke ind og skulle skrive ind hver gang min mens starter for at den kan regne min ÆL ud. Så hellere holde det til den lettere side. Min kaldender og ens fornuft.

Skulle heldet været med os herhjemme, og jeg står med en positiv test, regner man så ud fra den dag man tester positiv/ gravid og skriver 0+1 fra den første dag i ugen man har testet positiv.

Altså har man været gravid i 4 dage så skriver man 0+4 og når man går over til 2 uger så skriver man 1+0 osv.

Det jo første gang for mig det her, så vil lige være sikker, så vi kan følge med herhjemme når tingene sker.

Desværre går der nok lang tid, da min cyklus lige skal igang igen, efter fjernelse af p-stav på Fredag. Og jeg reelt ikke ved hvordan det forløber endnu. For imens jeg har haft p-stav i armen, har jeg sammenlagt kun haft min mens 4 gange normalt siden år 2008 :o og nu hvor manden og jeg er parat til vores første fælles barn, håber jeg bare min cyklus vender normalt hurtigt tilbage. Så jeg vil med garanti klappe i hænderne når den melder sig stort set med det samme :yay

Andre der har fået fjernet p-stave og hvis cyklus gik hurtigt igang igen, høre jeg gerne fra jer. For er ærligt talt lidt nervøs for det. For at være helt ærlig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

de siger at det er normalt 12-19 dage inde i din cyklus at ÆL kommer.. så der er det smart at have sex hver 2. dag... din cyklus starter den dag mens kommer med rigtig blødning (ikke hvis det kun er pletblødning)..

når du står med en positiv graviditetstest skal du beregne fra hvornår din sidste mens startede.. så den dag din mens startede sidste gang er den første dag i din graviditet.. så de første 2 uger af din graviditet, er du faktisk ikke engang gravid, men det er sådan de beregner den.. de beregner ud fra din sidste mens og så ca 40 uger frem hvilket så bliver din terminsdato..

håber at jeg hjalp dig lidt nu med at forstå lidt af det..

og held og lykke.. håber snart du står med de berømte 2 streger..

vi venter liiige til min næste cyklus med at gå igang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved godt du skriver, at du ikke gider de famøse ÆL-beregnere, men når du ikke kender din cyklus, så vil de netop give dig et god indblik i de ting som forvirrer dig :) Personlig var jeg også VILDT forvirret, da jeg lige havde smidt P-pillerne,og elefantino.dk's ÆL-beregner er sgu til at forstå - den skærer faktisk tingene ud i pap :P

Du indtaster den første dag du har mens, din cykluslængde plus antallet af dage du har mens - så viser den hvornår du har mens til den slutter, hvornår du begynder (formentlig) at have ÆL samt hvornår du kan forvente næste mens (og som ekstra bonus kan man også se forventer termin i toppen :blush ).

Mht. ÆL test så begynder de at blive postive nogle dage før ÆL egentlig sker, men du har først ÆL når teststregen på dem er LIGE SÅ TYDELIG eller tydeligere end kontrolstregen - synes det kræver lidt øvelse at tyde dem :blush

Håber du har fået svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER