finken

Genetik

31 indlæg i dette emne

Nej jeg giver dig ret i, at man ikke kan samligne os med tyskland i måden, vores samfund er opbygget op. Meeen jeg synes alligevel godt vi kan kigge lidt på, hvad der sker i andre lande på området inden man beslutter noget så drastisk. Fordi de jo netop har haft brugerbetaling på fertilitetsområdet, og har måtte fjerne den brugerbetaling, fordi de stod med så stort og drastisk fald i antal gravide og fødte børn, efter at de havde indført den brugerbetaling...

Jeg synes jo at det fortæller os en del...

Jamen dét kan vi godt blive enige om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis det virkelig er sandt at antallet af fødsler vil gå så meget ned at det bliver et reelt problem så er det jo skræmmende. Ingen tvivl om det. Men forklar mig lige...de fleste mennesker jeg kender kan få børn naturligt. Så er der et par stykker der ikke kan, men som stadig har muligheden for sygesikring Danmark. Dem tæller jeg ikke med for det er meget beskedent beløb de selv kommer til at hænge på med mindre de selvfølgelig fortsætter behandling i rigtig mange år.

Nå men så er der en gruppe tilbage, som ikke kan få børn naturligt, som ikke kan få hjælp ved Danmark, og som ikke har råd til selv at betale. Jeg har bare svært ved at forestille mig at den gruppe er særlig stor?

Og hvis gruppen er stor, hvorfor er den så det. Jeg er selv på SU og min mand har ENORM studiegæld, men vi kunne da godt skrabe sammen til et barn hvis vi fik et par år. Jeg har nok bare svært ved at se at man kan være så fattig at man ikke kan spare sammen og hvis man er så fattig har man så overhovedet råd til at have et barn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det virkelig er sandt at antallet af fødsler vil gå så meget ned at det bliver et reelt problem så er det jo skræmmende. Ingen tvivl om det. Men forklar mig lige...de fleste mennesker jeg kender kan få børn naturligt. Så er der et par stykker der ikke kan, men som stadig har muligheden for sygesikring Danmark. Dem tæller jeg ikke med for det er meget beskedent beløb de selv kommer til at hænge på med mindre de selvfølgelig fortsætter behandling i rigtig mange år.

Nå men så er der en gruppe tilbage, som ikke kan få børn naturligt, som ikke kan få hjælp ved Danmark, og som ikke har råd til selv at betale. Jeg har bare svært ved at forestille mig at den gruppe er særlig stor?

Og hvis gruppen er stor, hvorfor er den så det. Jeg er selv på SU og min mand har ENORM studiegæld, men vi kunne da godt skrabe sammen til et barn hvis vi fik et par år. Jeg har nok bare svært ved at se at man kan være så fattig at man ikke kan spare sammen og hvis man er så fattig har man så overhovedet råd til at have et barn?

nu skal du jo huske på, at alder også spilder ind på, hvor nemt det er at få børn. Hvis man har forsøgt nogle år selv, og derefter så skal sparre penge sammen nogle år, så er tiden måske ved at løbe fra dem...

Jeg er jo selv en af dem, som har fravalgt behandling. Men sådan som det er nu, så har regeringen altså sagt, at vi skal allesammen få nogle flere børn, og dem som ikke selv kan få børn, der er det kun de som har mange penge, som skal få børn. For sådan som jeg har forstået det, så er der en egenbetaling på medicinen op til 15000 kr. Derudover skal du betale for al behandling selv. Og for at få tilbagebetalt alt dette ved Danmark, så du op i en gruppe, som koster noget mere end os almindelige medlemmer.

Jeg synes lidt at det bliver et samfund, hvor det hedder har du penge, så kan du få, og har du ingen må du gå, og det bryder jeg mig ikke om.

Men du spørger jo ind til arveligheden, og jeg er sikker på, at jeg har arvet min ufrivillige barnløshed fra min fars side af familien, for vi er to kusiner, som ikke selv kan få børn. Derfor har jeg en ide om, at det er der, den kommer fra, og at det først rigtigt kommer i udbrud (eller hvad du kalder det) hos os nu. Fordi vi er ældre inden vi ønsker børn. Min farmor var jo fra 16 og op til 26 da hun fik sine børn. Min forældre var fra 21- 26 da de fik os. Og jeg var vel 27 da vi smed beskyttelsen, og tænker at alderen er jo også en stor faktor...

Min mand og jeg har dog ikke fundet ud af, hvorfor vi er ufrivillige barnløse, da vi jo har valgt adoptionsvejen, og derfor ikke vil kunne pege fingre af en af os, eller os begge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det virkelig er sandt at antallet af fødsler vil gå så meget ned at det bliver et reelt problem så er det jo skræmmende. Ingen tvivl om det. Men forklar mig lige...de fleste mennesker jeg kender kan få børn naturligt. Så er der et par stykker der ikke kan, men som stadig har muligheden for sygesikring Danmark. Dem tæller jeg ikke med for det er meget beskedent beløb de selv kommer til at hænge på med mindre de selvfølgelig fortsætter behandling i rigtig mange år.

Nå men så er der en gruppe tilbage, som ikke kan få børn naturligt, som ikke kan få hjælp ved Danmark, og som ikke har råd til selv at betale. Jeg har bare svært ved at forestille mig at den gruppe er særlig stor?

Og hvis gruppen er stor, hvorfor er den så det. Jeg er selv på SU og min mand har ENORM studiegæld, men vi kunne da godt skrabe sammen til et barn hvis vi fik et par år. Jeg har nok bare svært ved at se at man kan være så fattig at man ikke kan spare sammen og hvis man er så fattig har man så overhovedet råd til at have et barn?

Har du evt. nogle tal på hvor mange der er medlem af Danmark osv? :)

Jeg har nemlig ikke, og mit indtryk var faktisk, at det var en ret stor gruppe, der ikke kunne få børn selv, og at det var en stor del af dem, som ikke kunne få tilskud fra Danmark... Men mit er bare indtryk, aner ikke hvad statistikken siger. :)

Men jeg tænkte på noget lidt andet... Jeg synes ikke at "Samfundet har brug for at vi føder flere børn" skal være det primære argument for gratis fertilitetsbehandling. Det synes jeg derimod af "Vi passer på hinanden, og vil godt betale til at alle har det godt" skal.

Hvis det er så få, der ikke kan få børn selv, at det i virkeligheden ikke spiller ret meget ind på befolkningstallet, så tænker jeg også at det er så få, at vi faktisk godt kan betale den fertilitetsbehandling som samfund. Og jeg synes det er unfair at man OVENI den stress og sorg, som jeg forestiller mig at det kan være, at man ikke "bare lige" kan blive gravid, OGSÅ skal finde ud af hvordan hulan man lige finder en pokkers masse tusind kroner.

Og det er jo alligevel ikke alle skattepenge, der bliver brugt ud fra at "de skal tjene sig selv ind igen". Den førtidspension som psykisk syge f.eks. får (uden at jeg iøvrigt vil sammenligne psykisk syge og barnløse ;)) kommer jo heller ikke samfundet til gode i form af at de psykisk syge så pludselig springer ud i arbejdet. Det holder dem måske lidt fra kriminalitet, men i bund og grund så får de vel pengene for at de kan opretholde en vis levestandard? Jeg tænker, at det ikke nødvendigvis er meget anerledes for barnløse... Det vil helt sikkert gavne samfundet, hvis der bliver født flere børn, men fertilitetsbehandling skal IMO være gratis FØRST og FREMMEST fordi jeg synes det grænser til tortur, hvis en kvinde i et samfund som vores skal vide at hun KUNNE have fået et barn, men at hun bare ikke har råd :(

Hov, og det med om de overhovedet har råd til at have børn, hvis de ikke har råd til behandlingen: Jeg tænker at det kniber med at få råd til behandlingen for nogen FORDI de har i tankerne at der også skal være penge til når baby kommer. Hvis behandlingen var gratis, så havde forældrene jo de flere penge til barnet. :)

Puha, det blev vist rodet :P Håber det gav lidt mening hist og pist :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du evt. nogle tal på hvor mange der er medlem af Danmark osv? :)

Nej det er bare strøtanker :-) men det må da kunne skaffe?

Jeg har nemlig ikke, og mit indtryk var faktisk, at det var en ret stor gruppe, der ikke kunne få børn selv, og at det var en stor del af dem, som ikke kunne få tilskud fra Danmark... Men mit er bare indtryk, aner ikke hvad statistikken siger. :)

Nej og mit indtryk er det stik modsatte. Kunne være dejligt hvis man kunne få noget ordentlig information.

Men jeg tænkte på noget lidt andet... Jeg synes ikke at "Samfundet har brug for at vi føder flere børn" skal være det primære argument for gratis fertilitetsbehandling. Det synes jeg derimod af "Vi passer på hinanden, og vil godt betale til at alle har det godt" skal.

Ja og det er jo en HELT anden snak. Det er jo bare ikke det der bliver givet som begrundelse som regel.

Hvis det er så få, der ikke kan få børn selv, at det i virkeligheden ikke spiller ret meget ind på befolkningstallet, så tænker jeg også at det er så få, at vi faktisk godt kan betale den fertilitetsbehandling som samfund. Og jeg synes det er unfair at man OVENI den stress og sorg, som jeg forestiller mig at det kan være, at man ikke "bare lige" kan blive gravid, OGSÅ skal finde ud af hvordan hulan man lige finder en pokkers masse tusind kroner.

Det er er jo lige det. Hvis tallet alligevel er meget lille kan det jo slet ikke betale sig at diskutere. Så er udgiften jo derefter.

Og det er jo alligevel ikke alle skattepenge, der bliver brugt ud fra at "de skal tjene sig selv ind igen". Den førtidspension som psykisk syge f.eks. får (uden at jeg iøvrigt vil sammenligne psykisk syge og barnløse ;)) kommer jo heller ikke samfundet til gode i form af at de psykisk syge så pludselig springer ud i arbejdet. Det holder dem måske lidt fra kriminalitet, men i bund og grund så får de vel pengene for at de kan opretholde en vis levestandard? Jeg tænker, at det ikke nødvendigvis er meget anerledes for barnløse... Det vil helt sikkert gavne samfundet, hvis der bliver født flere børn, men fertilitetsbehandling skal IMO være gratis FØRST og FREMMEST fordi jeg synes det grænser til tortur, hvis en kvinde i et samfund som vores skal vide at hun KUNNE have fået et barn, men at hun bare ikke har råd :(

Hov, og det med om de overhovedet har råd til at have børn, hvis de ikke har råd til behandlingen: Jeg tænker at det kniber med at få råd til behandlingen for nogen FORDI de har i tankerne at der også skal være penge til når baby kommer. Hvis behandlingen var gratis, så havde forældrene jo de flere penge til barnet. :)

Det havde jeg ikke tænkt..at folk tænker sådan. Tænkte bare hvis et barn fra det er 0-18 koster ca 1,4 mill så kunne 100.000 fra eller til ikke gøre den store forskel?Puha, det blev vist rodet :P Håber det gav lidt mening hist og pist :P

Ja det gør det da :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskylder de mange farver, men min babyklar side opfører sig meget mystisk :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER