majse86

Risikovurdering - naturlig fødsel eller ej?

9 indlæg i dette emne

Hej alle sammen :)

Jeg vil høre om der er nogen af Jer, som har været indkaldt til særlig risiko vurdering på fødeafdelingen i er tilknyttet? Og i så fald... Hvordan foregår sådan en vurdering? Bliver man fulgt over en given periode eller tager man blot en enkelt snak ved et møde og afgør hvordan og hvorledes? Og hvor tidligt bliver man indkaldt?

Håber I kan hjælpe :) På forhånd tak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså måske kan du ikke rigtig bruge mit svar til noget.. For jeg har aldrig hørt om sådan en risikovurdering?? Eller læst om det og jeg sys ellers jeg får pløjet en del graviditetsting igennem for tiden.. Jeg blev bare spurgt hvad jeg ønskede, og for mit vedkommende var det selvfølgelig naturligt, og så fik jeg en folder med hjem og smertevehandlinger... Men altså jeg vil da gerne høre mere om hvad det er for noget :) Stine :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke helt sikker på om vi tænker på det sammen, men vi blev indkaldt til møde om risikovurdering...

Troede det var enkelt samtale, men det var i gruppe og vi fik bare af vide hvad det er som spiller ind med hensyn til hvor stor risiko der er for at få et barn med Down syndrom...

Jeg synes det var lidt spild af tid, for det vi fik af vide læste hun bare op fra en side, så vi kunne lige så godt have fået udleveret det på papir. Men det var nu meget rart at få af vide hvor lille chance der er for at få et barn med down syndrom.

Håber det var det du mente ellers skriver du bare igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej :) Nej, det er ikke den. Det er hvor de afgør om det er for farligt for en kvinde at føde naturligt. Typisk pga. problemer med bevægelighed osv. Jeg vil gerne føde selv, men min læge regner ikke med at jeg får lov, da det kan have for store konsekvenser for min fysik. Det er så det der skal ind og vurderes på. Jeg ved bare ikke hvordan og hvorledes alt det foregår og min læge kunne desværre ikke hjælpe. Det er ret svært for mig at finde noget om det på nettet, så havde lige håbet at der var nogen af Jer, som kendte til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i sådan et forløb. Ikke at det er uforsvarligt at jeg skal føde vaginalt, men fordi jeg tidlige har en traumatisk fødsel med mig. En fødsel der gik så galt som den næsten kunne, dog med en lykkelig slutning. Mit forløb startede faktisk allerede ved første JM-besøg og jeg følges reglmessig frem til uge 35 hvor jeg skal til samtale med en fødselslæge og det skal jeg så igen i uge 38. Og jeg kan til en hver tid ændre mening om hvorvidt jeg vil føde vaginalt eller ved KS.

Hvis du er 1. gang gravid vil du ikke komme ind til sådan samtaler/undersøgelser med mindre der er noget der taler for det.

Jeg fik den også¨første gang fordi man var i tvivl om hvorvidt mit bækken ville kunne klare en vaginal fødsel og der var jeg til undersøgelse 1 uges tid før fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i sådan et forløb. Ikke at det er uforsvarligt at jeg skal føde vaginalt, men fordi jeg tidlige har en traumatisk fødsel med mig. En fødsel der gik så galt som den næsten kunne, dog med en lykkelig slutning. Mit forløb startede faktisk allerede ved første JM-besøg og jeg følges reglmessig frem til uge 35 hvor jeg skal til samtale med en fødselslæge og det skal jeg så igen i uge 38. Og jeg kan til en hver tid ændre mening om hvorvidt jeg vil føde vaginalt eller ved KS.

Hvis du er 1. gang gravid vil du ikke komme ind til sådan samtaler/undersøgelser med mindre der er noget der taler for det.

Jeg fik den også¨første gang fordi man var i tvivl om hvorvidt mit bækken ville kunne klare en vaginal fødsel og der var jeg til undersøgelse 1 uges tid før fødsel.

Mange tak for at dele din erfaring :)

Jeg har en del fysiske problemer og derfor er der allerede nu sendt henvisning til fødeafdeling og det er self. kraftigt noteret i vandrejournal. Men jeg skal så også følges tæt under hele graviditeten. Jeg fik indtryk af at jeg skulle have den endelige vurdering i god tid, da det hele nok skal planlægges, selv hvis jeg får lov til selv at føde. Så ville da mene at uge 38 eller en uge op til fødsel er lidt sent. Men jeg må lige væbne mig med tålmodighed. Det kan være den jordmoder jeg kommer til at "få", ved lidt om det og kan hjælpe på den front :) Tak for hjælpen indtil videre. Tillykke med de lykkelige omstændigheder og pøj pøj med det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en indkaldelse fra hospitalet til en samtale hvor vi talte om det og lægerne vurderede at de anbefalede et kejsersnit. Her anden gang blev jeg også indkaldt til en samtale med en overlæge i gyn/obs som bare bekræftede af det blev det også denne gang.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for at dele din erfaring :)

Jeg har en del fysiske problemer og derfor er der allerede nu sendt henvisning til fødeafdeling og det er self. kraftigt noteret i vandrejournal. Men jeg skal så også følges tæt under hele graviditeten. Jeg fik indtryk af at jeg skulle have den endelige vurdering i god tid, da det hele nok skal planlægges, selv hvis jeg får lov til selv at føde. Så ville da mene at uge 38 eller en uge op til fødsel er lidt sent. Men jeg må lige væbne mig med tålmodighed. Det kan være den jordmoder jeg kommer til at "få", ved lidt om det og kan hjælpe på den front :) Tak for hjælpen indtil videre. Tillykke med de lykkelige omstændigheder og pøj pøj med det hele :)

Lige en lille opfølgning. Jeg har d.d. fået indkaldelse til samtale i svanger amb. når jeg er i uge 25, så det kan altså komme noget tidliger ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for Jeres hjælp :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER