Gantzel21

Fastsættelse af termin ved uregelmæssig cyklus?

18 indlæg i dette emne

Håber I kan hjælpe - der er desværre 14 dage til jeg skal til lægen <_<

Min cyklus var meget uregelmæssig, så ved ikke med sikkerhed hvordan min termin ligger. De sidste 3 gange har min cyklus været på 49 dage - 21. april havde jeg sidste mens 1. dag men havde først ÆL d. 27. maj.

De terminsberegnere der er på nettet kan ikke beregne den korrekt pga. den lange cyklus.

Kan en af jer hjælpe? Og hvad mon lægen gør? Sjusser sig frem eller sender til tidlig scanning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis du ved med sikkerhed, at du havde ÆL den dag, vil lægen nok sætte den som 2+0 (tænker jeg) ellers bliver du måske sendt til en terminsscanning...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ved med sikkerhed, at du havde ÆL den dag, vil lægen nok sætte den som 2+0 (tænker jeg) ellers bliver du måske sendt til en terminsscanning...

Jeg ved det med sikkerhed pga. jeg fik en bragende positiv ÆL-test :)

Så på torsdag vil jeg være 4+0 ??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er begge gange, blevet sendt til scanning rimelig hurtigt, for at fastsætte terminen, måske du skal snakke med din læge om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved det med sikkerhed pga. jeg fik en bragende positiv ÆL-test :)

Så på torsdag vil jeg være 4+0 ??

Ja det vil jeg mene... Hvornår testede du positivt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det vil jeg mene... Hvornår testede du positivt?

Torsdag d. 9. juni

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Torsdag d. 9. juni

Så har du kun været ca. 3+0 der? :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har du kun været ca. 3+0 der? :o

Åbenbart :blink Det er i hvert tilfælde sådan datoerne passer, men måske er det forkert?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åbenbart :blink Det er i hvert tilfælde sådan datoerne passer, men måske er det forkert?

Nej... ikke hvis det er en uge efter din ÆL...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej... ikke hvis det er en uge efter din ÆL...

Det er 2 uger efter min ÆL :)

ÆL 26/27. maj - positiv test 9. juni

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er 2 uger efter min ÆL :)

ÆL 26/27. maj - positiv test 9. juni

Jamen så er du vel 5+0 på torsdag... Vil mene at din ÆL dato skal regnes som 2+0 :) det er sådan jeg har forstået det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så er du vel 5+0 på torsdag... Vil mene at din ÆL dato skal regnes som 2+0 :) det er sådan jeg har forstået det...

Også selvom der er over en måned fra 1. mens dag til ÆL??

Jeg er skrupforvirret - glæder mig til at høre hvad min læge siger. Ærgerligt at han først vil se mig efter jeg har fået taget blodprøver som jeg først kan få taget på torsdag :huh

Tusind tak for din hjælp :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også selvom der er over en måned fra 1. mens dag til ÆL??

Jeg er skrupforvirret - glæder mig til at høre hvad min læge siger. Ærgerligt at han først vil se mig efter jeg har fået taget blodprøver som jeg først kan få taget på torsdag :huh

Tusind tak for din hjælp :)

Ja det tror jeg altså... men det kan jo være at din læge siger noget andet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt lige dette på mamanet.dk

Et fuldført svangerskab varer 38 uger fra tidspunktet for befrugtningen til fødslen. Selvom befrugtningen sædvanligvis sker halvvejs inde i menstruationscyklussen, beregnes nedkomstdatoen ud fra første dag i den sidste menstruation. Dette gøres fordi det er umuligt at vide, hvilken dag ægget helt nøjagtigt blev befrugtet. Derfor starter beregningen af svangerskabet faktisk 2 uger før du blev gravid, og på den måde får svangerskabet en varighed på 40 uger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så er du vel 5+0 på torsdag... Vil mene at din ÆL dato skal regnes som 2+0 :) det er sådan jeg har forstået det...

Anita har ret :) Dagen for ÆL er pr. definition 2+0. Det er antallet af dage fra mens til ÆL der varierer når cykluslængden varierer mens antallet af dage fra ÆL til mens altid er ca. 12-16 dage. Så derfor kan det antal dage der går fra mens til ÆL sagtens være en helt måned, hvis man har en lang cyklus.

Hvis du havde positiv ÆL-test både d. 26. og 27. maj, så vil jeg tælle d. 27/5 som ÆL-dag (og dermed 2+0). Så du har i lægetermer sidste menstruations 1. dag d. 13. maj, du er 4+3 i dag og har termin d. 17. februar 2012 :)

Håber det var til at forstå og jeg ikke fylder dig med vrøvl ;) Jeg synes du skal sige til lægen du er usikker, så du får en terminsscanning ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den dag du har ÆL er du pr def. 2+0 uanset hvornår du havde mens'es første dag.

14 dage efter æl er du dermed 4+0 :)

Som tommelfingerregel er der altid 2 uger fra æl til næste mens/udebleven mens, men fra mens til æl kan det variere helt vildt alt efter kvindens humør, psyke, kost, motion, stress osv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak alle sammen - det hjalp meget :)

Så håber jeg bare at lægen mener det samme - men hvem ville sige nej til en tryghedsscanning og chancen for at se et lille hjerte blinke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg nåede jo at komme til læge inden min SA og da jeg sagde at mine cyklusser var uregelmæssige, sendte han med det samme en henvisning til terminsscanning...

Så mon ikke du også gør det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER