qnp

At håndterer flere beskeder, kan dit barn det?

7 indlæg i dette emne

Vores ældste datter er seks og skal starte i skole til august. Jeg forsøger at lære hende at modtage flere beskeder på én gang; eksempelvis nu skal du gå ind og tage nattøj på og derefter børste hår.

Jeg tænker at hun skal til at lære at modtage to-tre beskeder og udfører dem, men det går ikke for godt. Tit glemmer hun, hvad hun er blevet bedt om eller udfører kun en af tingene. Andre gange udbryder hun meget frustreret "hvad er det jeg skal"

Hvornår er børn gamle nok til at begynde at modtage flere beskeder? Kan dit barn håndtere det??

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er MEGET forskelligt hvad de kan og ikke kan - men hun skal nok få det lært i skolen.

Xander er blevet testet 3 gange i 0. klasse (lige som alle de andre) hvor de få en række beskeder og så skal de tegne det de kan huske.

Xander har altid været god til det og Linus på 3 år kan også sagtens klare 3 beskeder (men stædigheden gør så at han ikke får det lavet ;)). Efter Xander er startet i skole er han blevet endnu bedre, så jeg kan godt mærke at det er noget de øver deroppe hver dag.

De bruger stadig billedbeskeder.

På døren hænger der f.eks. et billede af tøj, støvler, taske, madpakke. For så kan de lige se om de har husket det hele inden de går ind i klassen.

De normale ting som han gør hver dag kan han godt huske, for ud over jeg siger det er det en daglig rutine: tag tøj på, lav morgenmad, spis, børst tænder, pak taske.

Hvis det er ting der ikke er rutine bruger jeg vores store tavle til at skrive det op - gerne med tegninger da han jo ikke kan læse men først er begyndt at lære det.

Jeg skriver det mens vi laver lydende i ordet (som i skolen) så han selv kan læse det senere.

At lave en liste over ting der skal laves bruger jeg også til de store - og faktisk også mig selv.

At vide at tingene står derude og kan viskes ud når det er lavet gør jeg slipper for at bruge energi på at huske hvad det nu var jeg skulle lave bagefter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror altså også det er meget meget forskelligt fra barn til barn, og ikke nødvendigvis afhængig af alder...

Vores dreng på 5 år kan gost huske flere beskeder. men lillesøster kan ik. og ved ik om hun kan når hun bliver 5. hun har ikke samme ro som storebror. men husker den første besked og glemmer resten. :kram2

det skal nok komme :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må være forskelligt fra barn til barn. Alexander er 4,5 år og husker alt hvad jeg siger til ham, hvis bare der er en gulerod :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bastian som lige er blevet 5 har lavet sin egen måde at huske flere beskeder på! Han siger ( for sig selv) "vaske fingre er nummer et, finde mine briller er nummer to, sko på er nummer tre, cykelhjem er nummer 4" osv..

Han kan faktisk huske op til 5-6 ting på den her måde.

Det er ikke noget vi eller BH har lært ham, det er hans eget system, men man kan jo sagtens bruge det til at træne lidt med sit barn. F.eks. sige; du skal huske tre ting. tage natøj på et nummer et, børste hår er nummer to osv. og hvis barnet så går i stå kan man bare sige, hvad var nummer to? Så øver de sig i at huske uden du skal sige det samme 100 gange :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores den store på 8, kan ikke huske en *kid :D :D

Han kan få tingene at vide op til flere gange, og så stadig glemme det ;) Det er ret belastende, men vi kan høre på de andre forældre, at mange af de andre drenge også er sådan. Der foregår simpelthen for meget i hovederne på dem, og så sorterer de selv fra, hvad de synes er mindst vigtigt <_< :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må være forskelligt fra barn til barn. Alexander er 4,5 år og husker alt hvad jeg siger til ham, hvis bare der er en gulerod :)

Sådan er det også her hvor drengene er 4 og 5 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER