solstråle

Dybt frustreret over svar fra gynækolog!

9 indlæg i dette emne

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Er du blevet scannet for PCO/PCOS? Ikke at jeg siger du har det, men det lyder bare lidt som samme situation jeg stod i hvor min menses udeblev og hvor det ikke er en garanti at fordi du har/får menses så har du også ægløsning. Jeg synes du skal prøve at ringe til en anden gynækolog eller snakke med din læge og fortælle situationen. Jeg fik af min egen læge en henvisning til gynækolog/fertilitetslæge for at blive udredt for PCO og det blev jeg i september 2017 og i december 2017 fik jeg min menses efter sidst at have haft den i maj 2017 og i januar 2018 stod jeg med en positiv graviditetstest og venter nu en lille pige til september. 

 

Håber på det bedste for dig.

 

Bh N 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal lige nævnes at jeg stoppede med mine p-piller november 2016 og derefter fik jeg min menses hver måned, dog med længere og længere dage imellem, så min cyklus var en måned på 59 dage og så efter maj 2017 stoppede den brat og det var det der fik mig på sporet af PCO, for havde ikke andre tegn på det. 

 

Bh N 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg fik en indvendig scanning, da jeg var ved gynækologen - og alt så efter hendes skøn normalt ud. Derfor skulle jeg have taget blodprøve for at se, om de viste noget. 

Det har jeg så fået svar på - og blodprøverne ser normale ud. Der kunne bare ikke påvises en ægløsning. 

 

Så jeg går ikke ud fra, at jeg har PCO? 

 

Var det ved scanning eller blodprøver, de fandt ud af, at du havde PCO?

 

Hvad blev der gjort, da du blev diagnosticeret med PCO?

 

Er godt nok træt af mit latterlige svar fra gynækologen... Jeg vil gerne vide, HVORFOR jeg ikke får menstruation/ægløsning, og hvordan jeg så kan blive gravid :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik både taget blodprøver og fik scannet mine æggestokke. Blodprøverne viste for højt insulinniveau og mine æggestokke var fyldt med follikler. Det er to ting som er tegn på PCO. 

 

Efter udredningen kom vi i fertilitetsbehandling for at jeg kunne få hjælp til min PCO, men jeg fik kun noget medicin til at regulere mit insulinniveau (ligesom diabetes patienter) indtil jeg blev gravid helt naturligt, ellers kunne fertilitetsbehandlingen have indeholdt inseminering eller reagensglas. 

 

I stedet for en gynækolog så synes jeg at du skal tage fat i din egen læge og bede om en henvisning til en fertilitetsklinik, det kan ikke skade tænker jeg. Bare sig at I har prøvet længe men at der ikke sker noget og så må de jo tage affære. 

 

Jeg krydser fingre for at det lykkes for dig :-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej og velkommen til.

 

Jeg ville ikke stille mig tilfreds med det svar, som du har fået, jeg synes godt, at din gyn kunne have informeret dig bedre om, og fortalt dig, hvordan I gribe det an. Det er jo fint nok hun tilbyder nye blodprøver efter næste mens, men hvor lang tid skal der gå før du skal reagere i fald du ikke får din mens - skal du fx vente 2 måneder eller 4 måneder med udebleven mens inden du kontakter hende igen? Alternativt prøv en anden gyn eller din læge som Ndb foreslår. 

 

Jeg ønsker jer held og lykke med PB :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej, og tak for jeres svar.

 

Jeg er nu blevet henvist til en fertilitetsklinik efter at have været ved egen læge og forklaret hvor utilfreds jeg er med svaret fra gynækologen. 

Er spændt på hvilken diagnose de stiller mig og hvilken behandling jeg skal igennem. Det er jo klart, at når man ikke får sin ægløsning, så kan man ikke blive gravid. 

 

Rart at høre at medicin til at regulere dit insulinniveau resulterede i at du blev gravid Ndb, så du ikke skulle igennem hverken insemination eller reagensglasehandling. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at din egen læge har henvist dig, men har han/hun ikke selv bestilt nogle blodprøver? 

Da jeg stoppede med p-piller (som ikke var fordi jeg ville ha' en baby, men blot fordi jeg på daværende tidspunkt ikke havde en kæreste og syntes de var lidt trælse), gik der 2 (!) år uden at jeg fik mens. Jeg var hos lægen efter 6 mdr. som sagde "det er helt normalt. Der kan gå op til et år". Så skiftede jeg læge fordi jeg flyttede og der skete en masse ting (jeg var lige startet på studie og var 20 år) så jeg fik ikke lige holdt øje med at månederne jo bare gik og gik. Min nye læge (som muligvis er verdens bedste) mente bestemt ikke at det var normalt og tog en hulens masse blodprøver. De viste at mit prolaktin-niveau var for højt. Jeg blev henvist til endokrinologisk på hospitalet og efter endnu flere blodprøver og en MR-scanning kunne de konstatere at jeg har en lille udposning på hypofysen. Jeg fik medicin og efter 6 uger havde jeg mens. som kom nærmest på minuttet, lige indtil jeg blev gravid (i første hug) med min datter. 
Nå, det blev lidt langt, men altså, jeg fejlede noget ganske ufarligt og super nemt at behandle (og lægerne sagde at folk som regel først "bliver opdaget" når de går i gang med pb). Jeg ville nok insistere på at min læge tog nogle flere blodprøver - tænk hvis det bare er en lille hormonforskydning, som er let at behandle! Så er der jo ingen grund til fertilitetsbehandling og -klinikker (hvor jeg forestiller mig at ventetiden kan være lang). Heldigvis er blodprøver jo nemme at få taget, og behøver jo ikke at være i stedet for fertilitetsklinikhenvisningen.

 

Pøj pøj med det :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Frillen.

 

Tak for dit svar. Efter at have søgt nettet tynd for mulige faktorer, som kan være skyld i min meget uregelmæssige og nogle måneder udeblevne menstruation, fandt jeg også frem til, at det kunne være grundet forhøjet prolaktin.

 

Jeg har dog fået taget blodprøver, og de viste at det ikke var tilfældet hos mig. 

 

Så det er hverken forhøjet prolaktin eller PCO, så meget ved jeg. Men hvad forklaringen så er på det, har jeg stadig ikke fået noget svar på.

 

Ligesom dig tror jeg heller ikke, jeg ville have haft de store betænkeligheder ved udebleven menstruation, hvis det ikke var fordi, jeg så brændende ønsker at blive gravid. Synes dog det er super hårdt, når ønsket fylder så meget og man samtidig har nået en alder, hvor det føles som om, at alle andre omkring en bliver gravide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER