ønskebaby

Hvordan reagere bonusbarnet??

10 indlæg i dette emne

Manden og jeg planlægger baby og jeg tænker meget over hvordan og hvorledes med det hele.

Der er en ting som bekymre mig mere end jeg troede den ville.

hvordan vil mandens nuværende 6 årige datter reagere på en søster eller bror hvor jeg er moren og far er faren?? Så vil der jo pludselig være en andet barn der også kræver fars opmærksomhed. pga mandens job har vi kun pigen hos os hver anden weekend. og det gør at pigen er meget opmærksomheds krævende af sin far (forståeligt nok :D ) hun vil helst ikke have at manden og jeg krammer og kysser uden hun er med til det. vi kan heller ikke ligge på sofaen og putte sammen uden hun skal være med. altså alt hvad jeg gør med faren alene skal hun være med til ellers bliver hun sur. vi lader hende være med nogle gange men andre gange vil vi altså også bare gerne kunne give hinanden et kram uden der er et barn imellem os. :D (håber ikke det lyder ondt for det er ikke sådan ment) :unsure

men når hun er imod at faren og jeg har opmærksomhed på hinanden nogle få minutter hvordan vil hun så ikke være når der er en lille baby som også er fars barn?

er der andre herinde som har en mand med barn før i fik et fælles? og hvordan gik det så med hele familien efter babyens ankomst??

eller hvis i selv havde et barn fra et andet forhold og så fik et barn med en anden mand hvordan taklede jeres børn det så??

håber der er nogle der kan hjælpe. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvet to (tre) versioner:

At få et barn med en der har et barn i forvejen.

At flytte sammen med en mand der har to børn - og tage mit eget med.

At få børn med en der har børn i forvejen.

(de to sidste er samme mand ;))

Det er alle gangene gået over alt forventning. Det at blive storebror / søster har været så spændende at de ikke har tænkt over at de skal til at dele deres far / mor med endnu et barn.

De får i stedet for en ny bedste ven, en legekammerat, en at hygge med, en at fortælle hemmeligheder til osv. osv.

Når i snakker med din bonusdatter om at der kommer en baby, så hold fokus på det positive. Og i stedet for at sige at du og far skal have en baby, så fortæl at det er hende der skal have en lillebror eller lillesøster. Så hun får noget - at det ikke kun er jer voksne der får noget.

Tag hende med på tøsetur kun dig og hende og snak om at hvis det bliver en lillebror så kan han blive hjemme hos far og lave drengeting mens i to tøser tager ud og laver tøseting,, og hvis det bliver en lillesøster så er i tre tøser der kan tage på tur og rigtigt hygge og fnise og kigge på lyserøde flimseting.

Ikke for at tvinge hende (eller den lille) ned i en rolle som dreng og pige, men når de bliver ældre er det meget rart at i har jeres tøse-venindeklub uden drengene og kan snakke kærester, menstruation mv. på en anden måde end hun kan med sin far.

Min bonusdatter er lige blevet 13 og jeg kan mærke at det at vi har lavet tøseting og været på tøseture (bare at være afsted os to og spise en is i storcentret er en tøsetur) har gjort at jeg får andre ting at vide end hendes far får. De ting man ikke 'kan' sige til en mand / far.

Snak om at når den lille kommer så kan det være du skal gå til babysvømning med den lille - og så kan far tage storesøster med i svømmehallen (underforstået at begge børn får noget alenetid med en voksen).

Eller i kan tage i svømmehallen alle sammen og så kan lillesøster se hvor dygtig storesøster er til at tage tøjet af og på/ vaske hår selv / svømme (eller hvad hun nu er god til).

Få storesøster til at føle sig som den store / seje / dygtige som den lille ser op til (den lille skal også nok få lært alle unoderne også ;)) så når den lille kommer så er storesøster allerede inde i rollen som den store hvilket kan bruges når hun ind imellem bliver tilsidesat ift. den lille.

F.eks skal den lille ammes hvilket kommer før hendes behov. At hun godt selv kan gå ud og tage et glas vand da hun er stor. Husk at snakke om de trælse ting som noget positivt, altså ikke sige:

- baby kommer før dig så du skal selv hente noget vand hvis du er tørstig

Men i stedet sige:

- du er så super dygtig til så mange ting, og det er bare så dejligt at du selv kan hente noget vand mens jeg ammer baby :)

Begyndt allerede nu at se på og ændre ting ift. hvor gammel hun er. Mange førstefødte børn bliver serviceret meget mere end der egentlig er behov for, fordi man som forælder har mere tid og overskud. Jo mere selvhjulpen hun er (bliver?) jo lettere bliver det for hende at skulle 'klare sig selv' i forskellige situationer når den lille kræver tiden.

Lav ting med hende som kun store børn kan. Tag hende med i køkkenet - så får hun fartid og når i så efter maden putter på sofaen så er det din tur til at have far lidt for dig selv.

Når baby kommer så er hun vant til at være i køkkenet med far og efter maden så er det babys tur til at have far lidt for sig selv mens han bader og putter.

Hvis der er ting der skal flyttes om i huset inden den lille kommer, som har indflydelse på hende, så gør det i god tid, og se om i kan gøre det så hun ikke ved at det er fordi baby kommer.

F.eks hvis de skal dele værelse og der skal være plads til tremmeseng, så lad være med at flytte om og fortælle hende at det er fordi der også skal være plads til baby, men flyt om fordi det skal laves til et endnu mere sejt værelse. Evt. kan hun få en ny kommode, en ny 'storpigeseng' eller andet så det er pga. den nye seng der skal flyttes om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stikan:

mange gange tak for dit svar. det hjælper virkelig det du har skrevet. :)

jeg håber virkelig at det også kommer til at gå godt og det du skriver med tøseture kunne være vi skulle lave nogle flere af dem nu hun er blevet så stor som hun er nu. (man glemmer det lidt nogle gange) nu er hun også alene med far i ½ år så der skal lige laves nogle tøseting når jeg kommer hjem. :D

men ja der kommer til at skulle rykkes rundt på tingene i lejligheden og en masse andre ting. og så er det godt at man har 9 måneder mindst til at forberede hende på babys ankomst. og så sørge for at det er til hendes fordel at baby kommer. jeg havde også tænkt at hun skulle med ud og finde nogle ting til babyen og selv vælge det hun gerne vil give babyen når den kommer. sådan så hun er med til de praktiske ting også og er med i projektet og sådan.

det har givet mig lidt mere ro på at hører at andre har klaret det uden problemer. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv i næsten samme situation.

Der er de forskelle at min mand har fuld forældremyndighed over pigen så hun er hos os hele tiden. Det betyder at når vi ligger og krammer på sofaen er det ikke altid hun har et behov for også at være med.

Hun har dog ca den samme alder som i dit tilfælde, hun er 7..

Jeg har selv spekuleret over hvordan vi skal fortælle hende det, og der var Stikans svar en meget stor hjælp :)

Hun har dog længe gået og spurgt efter om vi ikke snart skal have en baby :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

pigen herhjemme har også spurgt op til flere gange om hun ikke godt snart må få en lillesøster. og da mor ikke har nogen mand så er det os hun vil have en fra. :D

så hun vil gerne have en jeg tror bare ikke helt at hun ved hvad det indebære og det er der jeg bliver lidt nervøs.

men det er dejligt der er andre der står i samme situation som mig. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten lavede jeg nogle super seje t-shirts til ungerne første gang jeg blev gravid. Et STORT hit hos de kommende storesøskende :)

Jeg skal være storebror / storesøster.

Og da Linus så kom fik de hver en ny t-shirt med Verdens dejligste storesøster, Verdens sødeste storebror og Verdens sejeste storebror loveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja jeg har også tænkt mig at hun skal have sådan en t-shirt. :loveshower

tror hun vil blive rigtigt glad for den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arrr hvor smart Stikan :loveshower Jeg ved godt det er blevet skrevet før, men du får den lige igen! Du lyder bare som en super mor :D

Mega god idé :)

Mht. at hun ikke ved hvad det indebærer er der jo ingen børn der gør det når de plager om at blive storesøster/få en lillebror/søster.. Jeg tror meget af det ligger i der går noget dille i at blive storesøster.. I hvert fald i min datters klasse/SFO, men der er også en 2-3 stykker der lige er blevet storesøster/bror...

Og jeg har da helt sikkert også selv været én af dem der gerne ville være storesøster (igen). Min søster og jeg er pseudo tvillinger (der er ca 14 måneder imellem os) og jeg er så 6 år ældre end min lillebror.. :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan da lige se de stolte storesøskende da de kom ind på sygehuset for at se Linus første gang

16lbg5c.jpg

24awjrt.jpg

T-shirts er forresten lavet hos spreadshirt. En super kvalitet (og det er også der jeg lavede tights til manden i før-morgengave. Sorte med kæmpe lilla skrift (lilla var vores bryllupsfarve) hen over måsen STINES ;))

Ingen af vores unger har fået lov til at komme med til scanningerne på sygehuset. Hvis der nu var noget galt skulle de ikke have det at vide på den måde, og vi voksne ville også have svært ved at få sådan en meddelelse og samtidig have fokus på en af de store.

Med Frida fik jeg en kønsscanning og der var Pernille med. En super tøsetur for hende, mig og svigermor - og så gik vi amok i Ønskebørn lige ved siden af bagefter med lyserøde babyting ;)

Kristoffer sagde på et tidspunk at han ikke gad at have flere lillerbrødre så han ville kun have en lillesøster. Derfor valgte vi en kønsscanning for at være 100% sikre.

Vi ville hellere at han fik at vide lang tid før fødslen at det blev en lillebror så han kunne nå at vænne sig til tanken, end at han går og glæder sig og håber på en søster - og så får at vide at det blev en bror i stedet.

Men nu blev det som han ønskede, så der var ingen problemer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

sikke nogle dejlige billeder. og ja de ser meget stolte ud.

jeg skal også vide kønnet på baby af mange årsager men pigen er helt sikkert også en af grundene. så har hun noget hun kan forholde sig til i stedet for det bare er baby i kathrines mave.

ja jeg skal helt sikkert have noget mere tøse tid med hende.

vi har haft det svært og det skal være slut. (man tænker over mange ting når man er SÅ langt væk hjemmefra)skal bare arbejde noget mere på at vi får det godt igen som da hun var mindre. der var jeg nemlig fantastisk. men nu er jeg vist ikke så fantastisk mere. men håber meget det kommer når jeg kommer hjem igen. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER