blomst27

Donere til Julehjælpen

35 indlæg i dette emne

Jeg vil rigtig gerne give julehjælp til en familie i år, men har aldrig prøvet det.

Jeg kan se man skal være meget specifikt med hvad man donerer allerede når man opretter sig så hvad er mest nyttigt? Hvad giver mest glæde? Og hvor "store" er donationerne? 

Altså laver man selv en kurv med nogle julegodter, småkager, ting til konfekt etc er det for lidt? Hvis det er et gavekort til et supermarkede, hvad giver man så? 250kr? 

Så dem af jer der enten modtager eller har givet, kan i hjælpe mig lidt ? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kommer jo lidt an på familiens størrelse. Sidst jeg fik julehjælp var det 1000,- kr fra kirken som hurtigt fik ben at gå på med 4 børn i huset. Det er jo "nice to have" tingene der mangler for pressede familier i julen, altså det at kunne have lidt ekstra der virkelig varmer. Jeg købte bl.a marcipan mm så vi selv kunne hygge os med at lave konfekt, og købte et "rigtigt" juletræ.

 

Jeg har også fået julehjælp fra mødrehjælpen for mange år tilbage hvor jeg var alene og gravid (med Mathilde, hendes far i svingdøren :rolleyes ) dengang fik jeg nogle pakker lego så  mine børn kunne få lidt ekstra juleaften.

 

Da jeg boede i Ghettoen fik jeg en kasse med julemad og godter fra kirken der, der var både flæskesteg og marcipan, slik, frugt og div tilbehør til julemaden.

 

Uanset hvad man får så er det bare en skøn gave at have lidt ekstra. Vi sulter jo ikke, vi lider ikke nød, men der er bare ikke til det der ekstra glimmer på toppen, gaverne er små og juletræet ditto, når man skal tænke over alt hvad man bruger. Jeg ville i hvert fald blive rigtig glad for både penge, gaver, godter eller mad, til min familie i julen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar. Jeg vil nemlig gerne give lidt "luksus" altså noget man ikke jo ikke dør af ikke at have men som kan glæde en og ens familie, som du beskriver, at kunne lave konfekt med børnene er jo så mega hyggeligt men det koster jo med marcipan, nougat etc og det kan man have svært ved at have råd til når det nu ikke er nødvendigt. 

Jeg tror jeg helst ville vide hvem det var jeg kunne give til inden, så jeg kunne tænke på det rigtige til netop den familie. Men sådan er det vist ikke med julehjælpen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har allerede sendt lidt småsnakker afsted med ting jeg allerede havde. F.eks en parfume og øreringe til Amager og en uldhue, der udviklede sig til en 3 kg goodiepakke til mor med termin til januar, til Jylland. 

Derudover skal jeg aflevere en glaskøkkendims, en Lamaze-elefant og et Memory-spil i køreafstand. 

 

Til sidst, har jeg skrevet en mail til dem og sagt, at jeg og Anna vil levere en julekurv med mad d. 21-22/12 i en radius af 20 km og gerne til en familie med små børn, så vi kan lægge et par gaver i også. Der gik et par dage og så fik jeg mail tilbage om, at hun ville vende tilbage når hun havde fundet den helt rigtige familie :)

Jeg tænker, at jeg vil sørge for at vide hvad de helst spiser juleaften og så købe ind efter det for ca 500 kr :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

45 minutes ago, Susanne said:

Jeg har allerede sendt lidt småsnakker afsted med ting jeg allerede havde. F.eks en parfume og øreringe til Amager og en uldhue, der udviklede sig til en 3 kg goodiepakke til mor med termin til januar, til Jylland. 

Derudover skal jeg aflevere en glaskøkkendims, en Lamaze-elefant og et Memory-spil i køreafstand. 

 

Til sidst, har jeg skrevet en mail til dem og sagt, at jeg og Anna vil levere en julekurv med mad d. 21-22/12 i en radius af 20 km og gerne til en familie med små børn, så vi kan lægge et par gaver i også. Der gik et par dage og så fik jeg mail tilbage om, at hun ville vende tilbage når hun havde fundet den helt rigtige familie :)

Jeg tænker, at jeg vil sørge for at vide hvad de helst spiser juleaften og så købe ind efter det for ca 500 kr :)

Ok det er en god ide! Dvs at for hver ting har du oprettet dig som ny? For man skal jo ret specifikt skrive hvad man donerer ikk? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde tænkt at feks lave en kurv med noget hjemmelavet småkagedej som bare skal skæres eller udstikkes, marcipan, nougat, chokolade og nogle opskrifter og lidt juleslik etc. Altså som en samlet lille adventsgave. Det er ikke usselt vel? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, blomst27 said:

Ok det er en god ide! Dvs at for hver ting har du oprettet dig som ny? For man skal jo ret specifikt skrive hvad man donerer ikk? 

Og sikke en god indsats! Jeg vil også indrage Cecilia i det, vi har jo et fadder barn som hun er meget optaget af og hun kalder hende faktisk storesøster... Hun skal jo ikke have dårlig samvittighed over at have det godt, men vide at ikke alle har det og man, i min verden, skal give lidt igen når man kan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode! :glad Jeg synes, det er nogle gode ting, I planlægger at give (på ingen måde usselt) :)  Selv har jeg doneret penge julemærkefonden og rødekors + frelsens hær og en gang i mellem har jeg givet nogle børneting og andre ting, jeg ikke skulle bruge mere, og som andre kunne få glæde af. Det bliver vist ikke til mere her i år, da jeg jo selv kun har én indtægt, men det er rart at kunne hjælpe andre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, blomst27 said:

Jeg havde tænkt at feks lave en kurv med noget hjemmelavet småkagedej som bare skal skæres eller udstikkes, marcipan, nougat, chokolade og nogle opskrifter og lidt juleslik etc. Altså som en samlet lille adventsgave. Det er ikke usselt vel? 

Usselt???  Al velgørenhed er en gave i mine øjne! Dine forslag er endda rigtig gode! :kiss synes i øvrigt det er sejt/personligt at man giver noget konkret og sikke et overskud at give hjemmelavet småkagedej :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maj85 fik lige svaret bedre end mig. Jeg er enig i, at det er rart med den personlige tanke, som nok kommer mere tydeligt frem med fx en godtekurv end en kontooverførsel til velgørenhed. Begge dele gør jo gavn, men det er da SÅ fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, blomst27 said:

Ok det er en god ide! Dvs at for hver ting har du oprettet dig som ny? For man skal jo ret specifikt skrive hvad man donerer ikk? 

Jo, hvis man gør det via formularen på nettet, men den husker dig, så du skal ikke indtaste alting hver gang. Det er fordi de har lavet noget af matchningen elektronisk og automatisk, så derfor een ting ad gangen. Og så er der prædefinerede kategorier :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak allesammen. I har ret :)

Har besluttet at lave en godtekurv her i adventstiden og så en julemiddagspose lige inden jul.

det er første gang jeg giver noget sådan personligt. Vi støtter fast to organisationer og så vores fadder barn men det er alligevel noget andet at give det direkte til nogen, så jeg er faktisk lidt nervøs haha. Jeg vil bare nødig virke som den arrogante med pengene og anerkender at det også er svært at modtage måske ( som vi har læst herinde også ) men jeg synes netop tanken om det håndgribelige er godt og lærerigt ikke mindst for vores store datter. 

Igen tak for jeres input!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi du oprettede tråden og inspirerede mig. Jeg har doneret en pose med drengelegetøj til en kvinde med to børn gennem julehjælpen. Det er skønt! Jeg kommer af med noget af Elliots legetøj og de bliver glade :biglove:super 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså en fin idé.

Vi har ikke så meget økonomisk at give af, men jeg har fundet tre fine kjoler og en top frem, som jeg aldrig bruger. Kjolerne er i pæn stand og toppen er aldrig blevet brugt. Derudover har jeg fået lov til at tage to af Kasparrs skjorter, som er blevet for små :P

Jeg håber jeg kan finde lidt mere i løbet af måneden, for jeg synes det er et fantastisk koncept :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor finder i kontakt til julehjælpen. Tror jeg laver en kurv 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

28 minutes ago, Nirev said:

Hvor finder i kontakt til julehjælpen. Tror jeg laver en kurv 

Julehjaelpen.dk :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man bruger Facebook, er der også mange grupper for at hjælpe udsatte. 

fx næstehjælperne.. 

jeg er selv "udsat", og det er netop "luksus", deres sparet væk. Camille får jo heldigvis det ved sin far, altså oplevelserne med at lave konfekt og bage osv, så jeg "slipper", og Leah er jo så lille så hun ikke forstår det. 

 

Hvis jeg skulle sammensætte en luksus julekurv, til en børnefamilie, ville jeg fx komme noget af dette i:

saftevand

kaffe/te

æbleskiver

Chokolade - fx er kinderæg og måske after eight til de voksne! 

Grødris, og ingredienser til risalamande.(mandler!!)

evt konfekt og ting til det.

 

måske et fint stykke julepynt. Eller sådan nogen stjernestrimler. Eller stjernekastere! 

 

Mange af tingene koster hver for sig næsten intet - men det er bare fx for mig, ikke muligt at købe alle tingene på en gang. Mandler er fx sparet helt væk.. en pose koster en halv uges mad Og sådan tror jeg de fleste udsatte har det.

 

det ER SINDSYGT svært at bede om hjælp, og det kan være virkelig grænseoverskridende. Men jeg bliver så glad når jeg ser Der er så mange der hjælper! 

 

Jeg er sikker på at de der får jeres hjælp, bliver LYKKELIGE, faktisk ligegyldigt hvilken slags kurv i laver! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, Myliona said:

Hvis man bruger Facebook, er der også mange grupper for at hjælpe udsatte. 

fx næstehjælperne.. 

jeg er selv "udsat", og det er netop "luksus", deres sparet væk. Camille får jo heldigvis det ved sin far, altså oplevelserne med at lave konfekt og bage osv, så jeg "slipper", og Leah er jo så lille så hun ikke forstår det. 

 

Hvis jeg skulle sammensætte en luksus julekurv, til en børnefamilie, ville jeg fx komme noget af dette i:

saftevand

kaffe/te

æbleskiver

Chokolade - fx er kinderæg og måske after eight til de voksne! 

Grødris, og ingredienser til risalamande.(mandler!!)

evt konfekt og ting til det.

 

måske et fint stykke julepynt. Eller sådan nogen stjernestrimler. Eller stjernekastere! 

 

Mange af tingene koster hver for sig næsten intet - men det er bare fx for mig, ikke muligt at købe alle tingene på en gang. Mandler er fx sparet helt væk.. en pose koster en halv uges mad Og sådan tror jeg de fleste udsatte har det.

 

det ER SINDSYGT svært at bede om hjælp, og det kan være virkelig grænseoverskridende. Men jeg bliver så glad når jeg ser Der er så mange der hjælper! 

 

Jeg er sikker på at de der får jeres hjælp, bliver LYKKELIGE, faktisk ligegyldigt hvilken slags kurv i laver! 

Sådan lidt off topic, så har jeg vist en pakke stjernekastere, hvis det er noget du og dine piger gerne vil have? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, Girl Next Door said:

Sådan lidt off topic, så har jeg vist en pakke stjernekastere, hvis det er noget du og dine piger gerne vil have? :) 

 

JEG er vild med stjernekastere.. Camille er panisk angst for dem, og Leah forsøgte at æde en sidste uge da vi var til fødselsdag. Og ja, det var en tændt!!! 

 

Men det var sødt.. i en familiemedlem børn ser ikke æder alt, eller er bange for alt.. så havde det gjort glæde.. her ville det vist bare skabe vild panik..

men tak for tanken ❤️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Myliona said:

 

JEG er vild med stjernekastere.. Camille er panisk angst for dem, og Leah forsøgte at æde en sidste uge da vi var til fødselsdag. Og ja, det var en tændt!!! 

 

Men det var sødt.. i en familiemedlem børn ser ikke æder alt, eller er bange for alt.. så havde det gjort glæde.. her ville det vist bare skabe vild panik..

men tak for tanken ❤️

Velbekomme :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har doneret en julegave til en dreng på 1,5-2 år i nærområdet :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man give brugte ting? Pigerne har samlet lidt, og så fandt jeg også noget fra color kids som slet ikke er åbnet. Tænker, at når vi i morgen skal have fredags slik også køber noget til kurven. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun givet brugt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, Nirev said:

Kan man give brugte ting? Pigerne har samlet lidt, og så fandt jeg også noget fra color kids som slet ikke er åbnet. Tænker, at når vi i morgen skal have fredags slik også køber noget til kurven. 

 

Sagtens! 

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, Nirev said:

Kan man give brugte ting? Pigerne har samlet lidt, og så fandt jeg også noget fra color kids som slet ikke er åbnet. Tænker, at når vi i morgen skal have fredags slik også køber noget til kurven. 

 

Vores donation er elliots brugte legetøj som er i fin stand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER