Elisamus

Mælke/laktose allergi hjælp

29 indlæg i dette emne

Hej bk tøser

Vi har for nogle uger haft en periode på 14 dage med diare, og vi var ved lægen. Det hjalp ikke og vi flugte lægens råd om at droppe mælk. Det gjorde vi og det har gået godt i 14 dage så fik hun mælk i går og i dag og har haft 2-3 diare bleer i dag så min frygt er at hun har mælke eller laktose allergi men hvad gør man ? Og hvordan med mad fremadrettet?

Kom gerne med jeres erfarringer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er hun? Bliver hun stadig ammet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kontakt lægen. De kan i en blodprøve måle om det er enten allergi for laktose eller kasein (mælkeproteiner). Dog kan det også være, at det ikke kan måles i blodprøve, men at sygehistorien så fortælle, at hun er intollerant over for en af dem.

Både Silke Elia og jeg er intollerant over for mælkeprotein.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er hun? Bliver hun stadig ammet?

Hun er 1,5 år (fra 23/3 2015). Amning stoppede da hun var 3 mdr og siden har hun fået MME men det udfasede vi for ca en måned siden uden de store problemmer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kontakt lægen. De kan i en blodprøve måle om det er enten allergi for laktose eller kasein (mælkeproteiner). Dog kan det også være, at det ikke kan måles i blodprøve, men at sygehistorien så fortælle, at hun er intollerant over for en af dem.

Både Silke Elia og jeg er intollerant over for mælkeprotein.

Hvordan lever i med jeres intolerance i hverdagen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan lever i med jeres intolerance i hverdagen?

Fint. Jeg tænker meget sjældent over det. Vi fandt ud af, at jeg havde det, da jeg gik i 8. Klasse, så det var jo været en naturlig ting for mig i halvdelen at mit liv.

De største udfordringer er hvis vi skal hjem til nogle, som ikke er vant til at lave mad til os. Når vi skal til fest, er det sjældent problemer og det er ingen problemer at spise på restauranter i dag.

Måske fordi jeg er så vant til det, men jeg synes virkelig ikke det er noget der fylder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fint. Jeg tænker meget sjældent over det. Vi fandt ud af, at jeg havde det, da jeg gik i 8. Klasse, så det var jo været en naturlig ting for mig i halvdelen at mit liv.

De største udfordringer er hvis vi skal hjem til nogle, som ikke er vant til at lave mad til os. Når vi skal til fest, er det sjældent problemer og det er ingen problemer at spise på restauranter i dag.

Måske fordi jeg er så vant til det, men jeg synes virkelig ikke det er noget der fylder.

Årh, hvor jeg håber, at vi når dertil på et tidspunkt, jeg læser stadig altid bag på alt jeg køber :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og der findes i dag et hav af plantebaserede produkter på mælk, fløde, ost, yoghurt, smør, is osv.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, hvor jeg håber, at vi når dertil på et tidspunkt, jeg læser stadig altid bag på alt jeg køber :blush

Tænk på jeg har mange års træning. Desuden køber vi stort set altid de samme produkter og det er heldigvis sjældent, at de laves om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænk på jeg har mange års træning. Desuden køber vi stort set altid de samme produkter og det er heldigvis sjældent, at de laves om :)

Jeg er bare så bange for, at de netop ændre noget :( jeg håber frygten forsvinder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og der findes i dag et hav af plantebaserede produkter på mælk, fløde, ost, yoghurt, smør, is osv.. :)

Nemlig. Herhjemme bruger vi Rismælk som kan købes alle steder. Ost har min mor med fra Tyskland og fåes både som skive, smørbart og revet. Silke Elia spiser Soya yoghurt hver morgen. Der findes masser af plantebaserede margeriner - herhjemme er favoritten Nutana. Og is findes også i forskellige former. Endnu en vanilje som minder så meget om almindelig flødeis at mange i min familie foretrækker den. Og man kan få både madlavningsfløde og noget til at piske til flødeskum :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er bare så bange for, at de netop ændre noget :( jeg håber frygten forsvinder :)

Jeg har kun oplevet det én gang sålænge jeg kan huske. Det var en Mayonaise, som en kort overgang var mælk i. Nu er den lavet tilbage. Tosset :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nemlig. Herhjemme bruger vi Rismælk som kan købes alle steder. Ost har min mor med fra Tyskland og fåes både som skive, smørbart og revet. Silke Elia spiser Soya yoghurt hver morgen. Der findes masser af plantebaserede margeriner - herhjemme er favoritten Nutana. Og is findes også i forskellige former. Endnu en vanilje som minder så meget om almindelig flødeis at mange i min familie foretrækker den. Og man kan få både madlavningsfløde og noget til at piske til flødeskum :)

Både Føtex, kvickly, brugsen og meny har fået vegansk ost :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både Føtex, kvickly, brugsen og meny har fået vegansk ost :)

Ja det smager bare ikke lige så godt :P Det jeg får kan dog også købes online. Det er bare billigere min mor skaffer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det smager bare ikke lige så godt :P Det jeg får kan dog også købes online. Det er bare billigere min mor skaffer ;)

Hvad bruger I? Vi bruger wilmersburger(staves?) primært, men violife paramasan ost er også okay :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad bruger I? Vi bruger wilmersburger(staves?) primært, men violife paramasan ost er også okay :)

Kan faktisk ikke huske navnet og mit lager bliver først fyldt op i næste uge ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan faktisk ikke huske navnet og mit lager bliver først fyldt op i næste uge ;)

:lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kontakt lægen. De kan i en blodprøve måle om det er enten allergi for laktose eller kasein (mælkeproteiner). Dog kan det også være, at det ikke kan måles i blodprøve, men at sygehistorien så fortælle, at hun er intollerant over for en af dem.

Både Silke Elia og jeg er intollerant over for mælkeprotein.

Hvor gamle skal de være for at man kan se der i en blodprøve?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gamle skal de være for at man kan se der i en blodprøve?

Op til 3 år kan den vise falsk negativ :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar.

Efter at have snakket med lægen, blev vi enige om at vi skal lave et helt konkret forsøg med og uden mælk.

Så uge 40+41 er mælke fri uge, uge  42+43 er ko mælke uge og så har jeg tænkt mig at prøve at uge 44 skal være mælke fri igen og uge 45 skal være laktose mælk uge.

Det er jeg meget spændt på, men dagplejeren har undersøgt hvordan og hvorledes det så vil være med kosten og det er noget vi selv skal stå for, omg. et projekt uden lige føler jeg :wacko  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Silke Elia var I dagpleje var det noget dagplejeren bare stod for. Det eneste hun egentlig ændrede var at bage uden mælk, købe mælkefri smør og Silke Elia drak altid bare vand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og vi har haft madpakke med (altså det har alle i institutionen) og så bare medbragt egen mælk :) og de steder, der har madordning skal tilgodese allergier/religion :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er forskelligt fra kommune til kommune :( i Aalborg sørgede dp for alt, her skal vi have madpakke med :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er forskelligt fra kommune til kommune :( i Aalborg sørgede dp for alt, her skal vi have madpakke med :(

Men er det ikke en god ting? :) så er du jo sikker på, hvad han får? Altså ift allergien?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det ikke en god ting? :) så er du jo sikker på, hvad han får? Altså ift allergien?

Til dels, jeg er bare ked af, at han føler sig udenfor, giver det mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER