tazdiginez

At overrule.

7 indlæg i dette emne

Nå.

Der er en længere historie bag denne tråd, men det korte af det lange er; både J og jeg føler os overordentligt bedømt, af den nye børnehaves personale. De blander sig konstant i kontakten med Maliva og vi har virkelig prøvet efter bedste evne, at forklarer dem, at vi ikke behøver deres hjælp.

I dag går en pædagog fuldstændigt over stregen for mit vedkommende.

Jeg henter M lige som de skal til at farvelægge kopier - noget som hun aldrig når, og sidst lovede jeg hende, at hun kunne få lov næste gang. Jeg siger selvfølgeligt at hun gerne må tegne, da jeg havde lovet hende det, men pædagogen overruler mig og siger noget henad: "Nej, for du har ikke engang fået en kopi endnu, og når forældre kommer og henter, så skal man hjem".

What.the.fuck?!

Jeg stod bare og kunne ikke gøre noget, følte jeg. Maliva bliver selvfølgeligr helt vildt ked af det og får et tantrum. Hun er virkeligt forvirret og ked af det, men jeg får hurtigt trøstet hende og overblik over situationen. Maliva går ind til pædagogen for at sige farvel, og hun får stukket en fejlkopi i hånden med et "så kan du farve den derhjemme" :rolleyes

Maliva tørre øjnene og får taget overtøj på, og så er vi ude af døren.

Jeg var vred, og det hjalp bestemt ikke, da jeg fortalte J det.

Vi skal til 6 måneders samtale på fredag, og har tænkt os at bringe det op der, men hvordan tager man sådan en ømtålelig snak op, uden at det bliver helt vildt personligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For lige at være på det rene - må M ikke tegne færdig, når du er kommet for at hente? Altså siger pædagogen det??? Jeg bliver ofte 5-15 minutter i bh, hvis hun lige er midt i en leg. Mit barn har - som de fleste andre børn - behov for at vide/forberede sig på et skift. Det er vel helt naturligt!!

Godt I skal have et møde, som Justme skriver, så prøv at fortælle, at I føler jer overrulet, altså det er jo en reel følelse I har. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kender jeg jo ikke forhistorien. Men ud fra lige præcis denne episode, så tror jeg, at jeg ville vælge (beslutte mig for) at tro, at pædagogens ord var udtryk for en generel (men måske uofficiel) regel, som pædagogen har lavet. At når forældre kommer, så skal man hjem (også hvis man var på vej til at gå i gang med noget).

Og så ville jeg - med afsæt i at det ikke er personligt - spørge pædagogerne ind til den hersens regel. Fortælle, at den ville I have sat pris på at have vist, fordi så ville I jo selvfølgelig ikke have lovet Maliva at hun kunne male selvom I kom. Og udfordre reglen, spørge (helt neutralt) hvordan det kan være, at der er sådan en regel, og fortælle, at I synes, det er en bedre idé, at børn som udgangspunkt får 15-20 minutter, hvis barnet har behov og forældrene har tid. Og at I i synes, at hente-rutiner primært er forældre-ansvar.

Jeg tænker, at på den måde, får I både sagt, hvordan I gerne vil have det, og konfronteret dem med hændelsen men uden på nogensomhelst måde at klandre, være defensiv eller starte konflikt.

Pædagogen vil så - såvidt jeg kan gennemskue - være nødt til ENTEN at indrømme, at det er en skodregel hun har lavet ELLER at HUN (eller han?) var for hurtig den dag ELLER lægge svesken på disken og forklare, hvordan det gik til at hun syntes at hun skulle bestemme hvornår Maliva skulle hjem. Med andre ord, så lægger du bolden hos dem.

I teorien kunne de jo godt have en regel om at børn skal hjem med det samme forældrene henter (fx for at undgå for mange voksne i bh som de øvrige børn ikke kender), og i så fald synes jeg egentlig det er fair nok, at bh har nogle regler omkring hente/aflevere, der skal respekteres. Meeeeeen, nu siger du, at der er en forhistorie og jeg synes også bare det lyder som unødvendig overruling. :prik :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar! :)

Ja, det er rigtig nok, at børnene skal blive færdige med deres leg (gerne med det samme), når forældrene kommer for at hente. Maliva er bare utroligt langsom til at omstille sig, og hun kan gå helt ned, hvis det ikke respekteres.

Jeg har ALTID haft tid til hende, når jeg henter. I Trige kunne jeg sågar blive og hjælpe med at underholde børn og give pædagogerne mere tid til andre opgaver.

Her, føles det virkeligt som om at vi er en byrde. Helst hurtig aflevering og afhentning.

Samlebånds-børnehave. :(

Jeg kan godt lide at stå og betragte mine børn lege og have det sjovt. Jeg kan godt lide at bruge 10-15 minutter ekstra på at være sammen med mine børn, uden at der er opvask og andre forstyrrelser til at tage min opmærksomhed fra dem.

Og personligt vil jeg jo mene, at jeg på ingen måde går i vejen for nogle, da jeg kun blander mig i hvad mine børn laver, og hvis der er børn der tager kontakt til mig.

Noget af baggrunden bag alt dette, er at vi har endnu ikke hørt dem rose M. De har kun haft negativt at fortælle, og et par enkelte gange fortalt at hun har haft en god dag.

De pointerer kun de negative sider/situationer af og med M.

I Trige fik jeg ofte at vide, at min datter var så evig skøn, hvad hun var rigtig god til og der var ALTID en pædagog til at fortælle om hendes dag.

Hvis de skulle meddele noget begativt, opstillede de et møde hvor J også kunne være med, så vi alle sammen kunne hjælpe M i hvad enten hun havde brug for.

I Bording skal man opsøge pædagogerne for at få information om dagen, og ofte er det ikke en pædagog som har haft med M at gøre, så standard svaret er somregel "det ved jeg ikke".

I Trige fik vi ALTID mundlig besked og en seddel, hvis stuen skulle ud af huset - her skal alting tjekkes via en månedsplan vi selv skal hente på børnehavens hjemmeside, som er seperat fra intranettet og den side vi primært skal bruge ifb.m. Kontakt og børnehaven generelt. :rolleyes

Åh.. Der er bare så mange følelser i klemme. :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jaeh det lyder da til at det bliver godt med et møde i hvert fald :unsure

Jeg er helt enig med dig i, at det skal være ok at forældre tager sig tid til at hente! Men jeg er ikke overbevist om, st hverken dét, eller det med negative meldinger har noget med jer eller Maliva at gøre. Jeg tænker at det lyder lidt mere som en generel ting? Det er i hvert fald helt reelt at gå i dialog om. Børnehaven kan/må jo gerne vedtage visse regler, men det skal jo være ud fra barnets/børnenes tarv :unsure :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså bare noget tis det hele :kram glæder mig dog til at høre om mødet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mødet gik over alt forventning. Pædagogerne var ekstremt forstående og lydhøre for vores kritik. Vi fandt sammen ud af, at der skal laves en sensorisks profil på Maliva, for at få hjælp til at styrke hendes selvværd inden skolestart.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER