Barbamama

Efterlønsordningen

12 indlæg i dette emne

Vil nogen gøre mig klogere på den, dele nogle holdninger og sådan?

Jeg har lige fået brev om, at hvis jeg skal tilmeldes ordningen, så er det NU, da jeg bliver 30 lige om lidt.

Jeg har altid tænkt "Ej dét skal jeg ikke, for jeg skal arbejde til jeg bliver 100 og jeg gør karriere indenfor noget, jeg kan lave med stok og rollator!", men nu er jeg jo sådan set ved at få et job, som kan være opslidende for kroppen, og mine værdier har ændret sig, og jeg synes ikke længere, at det lyder som tortur at bruge mit 60/70-something-liv på at spille kort og ordne have... Og jeg er gift med en mand, der måske ikke lige har de vildeste odds for at blive 100, og tænk hvis jeg havde brugt hele hans pensionistliv på at arbejde :unsure

Jeg er med andre ord ved at tænke, at det der efterløn måske ikke er så dumt endda. Men det er alligevel en pæn slat penge, og er der noget med at ordningen måske alligevel er i fare? :unsure

Men kan man fortryde? Og hvad sker der så med de penge, man har indbetalt? Jeg synes at kunne læse i brevet fra min a-kasse, at hvis man ikke vil være med alligevel, så kan man få pengene udbetalt eller overført til pension, og så tænker jeg jo lidt, at det er "ufarligt" at tilmelde sig? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke tilmeldt efterlønsordning af den simple grund, at jeg simpelthen ikke tror på den eksistere når det vil blive aktuelt for mig at gå på efterløn.

Så jeg skal arbejde til jeg bliver 72.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede ordningen var blevet nedlagt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede ordningen var blevet nedlagt?

Åbenbart ikke :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede ordningen var blevet nedlagt?

Den er blevet lavet om, så man gradvis skal være ældre og og forkortet fra 5 år til 3 år.

Så hvis den stadig eksistere når den bliver aktuel for BBM vil hun kunne gå på efterløn med 67-69 år.

Man skal have indbetalt i 30 år og skal være tilmeldt inden man fylder 30.

Hvis de nedlægger ordningen får du dine penge udbetalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg blev færdig med at studere, valgte jeg det fra, fordi jeg simpelthen syntes det var for dyrt - og jeg regnede med, at det alligevel ville blive nedlagt.

Her for et par år siden, da ordningen begyndte at blive udvandet, fik min mand sin efterløn udbetalt, da den reelle forskel i tid var nærmest ingenting, og så ville vi hellere have pengene. Der var også noget med, at det blev gjort gunstigt ift skat. 

Jeg vil råde dig til at overveje, om forskellen i pensionsalderen reelt kommer til at gøre en forskel for dig. Og du skal også undersøge, hvor stor en del af pengene du "mister" til skat, hvis du opsiger ordningen i utide.

Du siger selv, at dine værdier har ændret sig - det kan de jo nå at gøre mange gange endnu - heldigvis :) og det er jo ekstremt svært at sige, hvordan dit liv og holdninger ser ud om 30-40 år. Så på den baggrund ville jeg selv kigge på "de hårde facts" mere end de "bløde værdier" - eller hvad man nu skal kalde det - bare fordi vi ikke ved hvad fremtiden bringer. Det er vist det bedste råd, jeg kan komme op med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser jeres råd og tænker :)

Det undrer mig næsten lidt at ingen umiddelbart er "Pro"? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er heller ikke medlem. Da jeg fik løn sparede jeg i stedet ekstra op på min egen pensionsordning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige stået i samme situation (fyldt 30) og jeg har tilmeldt mig. Ikke at jeg tror jeg får brug for den, men nu har jeg lavet en engangsbetaling (vist nok 1 kr) og så stoppet betalingen igen. Man skal nemlig have indbetalt mindst én gang inden man fylder 30 ellers ryger chancen for at komme med i ordningen senere hen.

Dette er er kopieret fra brevet fra min a kasse :

Betal én dag og bevar din ret til efterløn

Du har mulighed for at holde pause i indbetalingen i op til 7½ år. Du skal dog betale i mindst én dag, senest fra den dag du fylder 30, for at have denne mulighed. Derefter kan du holde pause.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige stået i samme situation (fyldt 30) og jeg har tilmeldt mig. Ikke at jeg tror jeg får brug for den, men nu har jeg lavet en engangsbetaling (vist nok 1 kr) og så stoppet betalingen igen. Man skal nemlig have indbetalt mindst én gang inden man fylder 30 ellers ryger chancen for at komme med i ordningen senere hen.

Arh det var smart :D Hvornår skal du så betale ind på den, hvis du vil? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indsatte lige tekst fra brevet fra min a kasse i min forrige besked.

Med dette har jeg udsat beslutningen 7 1/2 år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BBM -jeg har intet forstand på det, men har du undersøgt muligheden for at indbetale det samme beløb på en helt almindelig opsparing /aldersopsparing gennem din bank? Ift renter osv?

Måske det kan betale sig ift at du jo også selv bestemmer om hvad du vil bruge pengene på / hvornår du vil have dem udbetalt?

Jeg har fået oprettet en aldersopsparing i banken som bliver låst op i år 2055, hvor jeg lige pt indbetaler 250 kr om måneden (det er lige hvad vi kan undvære) men når jeg engang får et rigtigt job så kan jeg jo øge den, men jeg har også mulighed for at sætte den på pause i måneder jeg ikke har råd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER