1403

sædkvalitetstest ?

22 indlæg i dette emne

Hej BK'ere :)

Har i ladet jeres mænd teste for deres sædkvalitet.

Hvis ja ? Hvor længe havde i prøvet inden? Fik i det gjort professionel eller en hjemmebrug ? Hvordan bestilt i tid og kostede det noget ? Privat eller offentlig ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi fik en henvisning fra egen læge efter vi havde forsøgt i 13 måneder.

Lægen var klar til at henvise os allerede efter 8 måneder fordi vi er så unge... :)

Efter henvisningen bestilte vi bare tid online. Der var ikke særlig lang ventetid i laboratoriet, og svaret kom efter 14 dage.

Jeg ville ikke bruge sådan en hjemmetest, da vi villehave resultatet forklaret af en læge. Hvis hjemmetesten er negativ skal man alligevel igennem hele møllen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik en henvisning fra egen læge efter vi havde forsøgt i 13 måneder.

Lægen var klar til at henvise os allerede efter 8 måneder fordi vi er så unge... :)

Efter henvisningen bestilte vi bare tid online. Der var ikke særlig lang ventetid i laboratoriet, og svaret kom efter 14 dage.

Jeg ville ikke bruge sådan en hjemmetest, da vi villehave resultatet forklaret af en læge. Hvis hjemmetesten er negativ skal man alligevel igennem hele møllen.

Må jeg spørge til hvor gamle i er ? Vi er selv 24 & 25 :)

Men hvis man nu ikke har tålmodigheden til at vente i 8 mdr. med at se om der bliver skudt med løst krudt, så kan man vel også gå til det private og betale sig væk fra det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge til hvor gamle i er ? Vi er selv 24 & 25 :)

Men hvis man nu ikke har tålmodigheden til at vente i 8 mdr. med at se om der bliver skudt med løst krudt, så kan man vel også gå til det private og betale sig væk fra det :)

Ja selvfølgelig! :)

Jeg er 26 og min mand er 23... Altså man kan jo betale sig fra alt. Grunden til man siger at der skal gå et år, er fordi der er mange der skal prøve i en del måneder, og derfor er det fjollet at bruge ressourcer på at teste inden (altså økonomisk for samfundet tænker jeg...). Jeg forstår godt hvis I ikke kan/vil vente! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det giver selvfølgelig meget god mening.

Kan se på nettet at det koster 500 kr. At få det tjekket privat.

Men ja, selvfølgelig kan det af naturlige årsager gå langsommere end tålmodigheden tillader. Jeg ved bare med mig selv, at et ville fortryde hvis vi prøvede i et pr for så at finde ud af at vi ikke havde en chance. Så vil jeg hellere bare få det tjekket forholdsvis hurtigt og så vide om vi skal ændre noget selv.

Netop ved sæden kan der jo gøres en masse. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid har i da forsøgt. Helt raske par hvor der ingen problematikker er, kan jo omgås være omkring et år om at blive gravide. Det er vist de færreste som bare bliver gravide i første hug.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke været i gang så længe. jeg er bare et utålmodigt menneske :) hehe..

Alle kvinder i min familie er blevet gravide med alle deres børn i første forsøg. Derfor vil jeg også ! .. det lykkedes mig så bare ikke helt, hvilket også er okay. Det er fint at prøve i nogle måneder hvor det ikke lykkedes, men så skal der også ske noget.

Derudover har jeg en mand som cykler rigtig meget og man ved at cykelryttere ofte har lavere sædkvalitet end gennemsnittet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke været i gang så længe. jeg er bare et utålmodigt menneske :) hehe..

Alle kvinder i min familie er blevet gravide med alle deres børn i første forsøg. Derfor vil jeg også ! .. det lykkedes mig så bare ikke helt, hvilket også er okay. Det er fint at prøve i nogle måneder hvor det ikke lykkedes, men så skal der også ske noget.

Derudover har jeg en mand som cykler rigtig meget og man ved at cykelryttere ofte har lavere sædkvalitet end gennemsnittet.

Min mand cykler også rigtig meget, så jeg mistænker også at det i hvert fald ikke har gjort noget godt for sædkvaliteten... :)

Er han med på at blive tjekket allerede?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand cykler også rigtig meget, så jeg mistænker også at det i hvert fald ikke har gjort noget godt for sædkvaliteten... :)

Er han med på at blive tjekket allerede?

Skønt :)

Det ved jeg ikke om han er - det er bare mine tanker..

Og så var jeg lidt nysgerrig og uviden omkring emnet - så jeg tænkte at i er de bedste at spørge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke været i gang så længe. jeg er bare et utålmodigt menneske :) hehe..

Alle kvinder i min familie er blevet gravide med alle deres børn i første forsøg. Derfor vil jeg også ! .. det lykkedes mig så bare ikke helt, hvilket også er okay. Det er fint at prøve i nogle måneder hvor det ikke lykkedes, men så skal der også ske noget.

Derudover har jeg en mand som cykler rigtig meget og man ved at cykelryttere ofte har lavere sædkvalitet end gennemsnittet.

Man kan slet ikk måle sig med kvinderne i ens familie. Min søster fx skal nærmest bare tænke på at blive gravid og så er hun det. Jeg selv har pcos og har meget uregelmæssig cyklus.

Kan godt forstå du er utålmodig, men det hjælper vare ikk så meget.

Og altså jeg snakkede da også med min kæreste om vi skulle få tjekket hans, da jeg ved at jeg havde svært ved at kunne blive gravid, så ville det ikk være fedt hvis han også havde dårlige svømmere. Han ville egentlig ikk tjekkes før end at en læge bad om det. Og det kan jeg da godt forstå, der er ingen grund til at undersøge alverdens ting, som faktisk kan være i skønneste orden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan slet ikk måle sig med kvinderne i ens familie. Min søster fx skal nærmest bare tænke på at blive gravid og så er hun det. Jeg selv har pcos og har meget uregelmæssig cyklus.

Kan godt forstå du er utålmodig, men det hjælper vare ikk så meget.

Og altså jeg snakkede da også med min kæreste om vi skulle få tjekket hans, da jeg ved at jeg havde svært ved at kunne blive gravid, så ville det ikk være fedt hvis han også havde dårlige svømmere. Han ville egentlig ikk tjekkes før end at en læge bad om det. Og det kan jeg da godt forstå, der er ingen grund til at undersøge alverdens ting, som faktisk kan være i skønneste orden.

nej det kan du have fuldstændig ret i :) hehe..

Og nej, man skal ikke sammenligne for meget - men jeg kommer squ lidt til det. det må jeg ærligt erkende..

 

Men du har ret - der er ikke andet at gøre end at tage det stille og roligt og så bare prøve at bevare tålmodigheden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligesom fafs kæreste, ville min kæreste heller ikke tjekkes før det var nødvendigt - og jeg kan egentlig godt forstå det. Det var også derfor jeg spurgte til det før :D

Hele det her game kræver tålmodighed! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligesom fafs kæreste, ville min kæreste heller ikke tjekkes før det var nødvendigt - og jeg kan egentlig godt forstå det. Det var også derfor jeg spurgte til det før :D

Hele det her game kræver tålmodighed! :kram2

Ja det gør det godt nok :) hehe ..

Jeg vælger ikke at nævne noget for ham før der er gået nogle flere måneder og så må vi tage den til den tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige fået testet mandens sædkvalitet i sidste uge. Vi har været i gang i 6 måneder, og tog så en hjemmetest - vi ville gerne bekræfte/afkræfte at det kunne skyldes dårlig sædkvalitet, at der ikke er sket noget endnu. Vi er begge lige blevet 25 år, og er sunde og raske.

Hjemmetesten viste lav sædkvalitet - og han tog så til lægen, som henviste ham til en klinik. Her viste testen at hans "spermtal" var lav, men at de svømmer godt. Hvis vi ikke er gravide inden maj, så skal hans sæd testes igen. Og det koster os ikke noget, da vi er blevet henvist.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige fået henvisning da vi har prøvet i et år :) jeg er 24 og min kæreste er 26 .. Han skal aflevere sædprøve 8. marts og så skal vi til samtale på en fertilitetsklinik 19. maj :) det koster os ingenting da lægen har henvist os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige fået testet mandens sædkvalitet i sidste uge. Vi har været i gang i 6 måneder, og tog så en hjemmetest - vi ville gerne bekræfte/afkræfte at det kunne skyldes dårlig sædkvalitet, at der ikke er sket noget endnu. Vi er begge lige blevet 25 år, og er sunde og raske.

Hjemmetesten viste lav sædkvalitet - og han tog så til lægen, som henviste ham til en klinik. Her viste testen at hans "spermtal" var lav, men at de svømmer godt. Hvis vi ikke er gravide inden maj, så skal hans sæd testes igen. Og det koster os ikke noget, da vi er blevet henvist.

Det lyder rigtig godt - har godt nok hørt meget dårligt om de der hjemmeteste, men det kunne måske være en god måde alligevel. Evt. også til at få en hurtig henvisning :)

Men skønt at dem han har så svømmer godt - det er jo det vigtigste.. Der skal jo heldigvis kun bruges 1 ..

Held og lykke - håber på det bedste for jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige fået henvisning da vi har prøvet i et år :) jeg er 24 og min kæreste er 26 .. Han skal aflevere sædprøve 8. marts og så skal vi til samtale på en fertilitetsklinik 19. maj :) det koster os ingenting da lægen har henvist os

Vi håber på det bedste. Held og lykke :)

Det er skønt at det ikke koster noget når det er igennem henvisning fra lægen.

 

Må jeg spørge til hvor henne han skal have lavet testen? Er det på sygehuset, ved en privat fertilitetsklinik eller hvor forgår det ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder rigtig godt - har godt nok hørt meget dårligt om de der hjemmeteste, men det kunne måske være en god måde alligevel. Evt. også til at få en hurtig henvisning :)

Men skønt at dem han har så svømmer godt - det er jo det vigtigste.. Der skal jo heldigvis kun bruges 1 ..

Held og lykke - håber på det bedste for jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder rigtig godt - har godt nok hørt meget dårligt om de der hjemmeteste, men det kunne måske være en god måde alligevel. Evt. også til at få en hurtig henvisning :)

Men skønt at dem han har så svømmer godt - det er jo det vigtigste.. Der skal jo heldigvis kun bruges 1 ..

Held og lykke - håber på det bedste for jer.

Hov, fik lige trykket for hurtigt før!

Ja, havde godt hørt flere dårlige ting om hjemmetest, men vi forsøgte alligevel. Og det viste sig jo at den var "god nok". Ja, heldigvis skal der kun én til - men den ene har lidt svært ved at finde vej

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså da jeg blev udredt for pcos. Ville gynækologen også ha testet min kærestes sædkvalitet. Og det foregik hos en privat gynækolog, men med tilskud fra det offentlige, så kostede ingenting. Det kan også foregå på en fertilitetsklinik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smed pillerne efter 18 sidste år i feb.

Tiden gik og jeg fik ikke en rigtig mens.. derfor blev jeg i august henvist til udredning på en privatklinik. I den forbindelse skulle både jeg og min mand undersøges. Så han afleverede en sædprøve hos KPLL inde i København. Og den viste at han havde moderat nedsat sædkvalitet - MEN fertilitetsklinikken var slet ikke enige i den vurdering. Vi fik udleveret 4 a4 sider med tal fra KPLL som fertilitetsklinikken fik. (omkring den sædprøve) og klinikken mente hans kvalitet var fin.

Da mit stofskifte var for lavt skulle jeg behandles for det - og det foregik på Rigshospitalet. Da mit stofskifte endelig var i orden måtte vi gå igang med iui her i slut december.

Ved første iui afleverede min mand en sædprøve som EFTER oprensning indeholdte 60 millioner sædceller. Hvilket jo er rigtig flot.

Da vi kom til 2 iui afleverede min mand en sædprøve med 80 millioner sædceller... og denne gang var der så gevinst og jeg er nu gravid og i uge 6. Så det er meget nyt stadigvæk :)

Hvis du/i meget gerne vil testes.. så vil jeg foreslå at i kontakter en fertilitetsklinik og får dem til at lave testen. :) Men i kan få en gratis henvisning til en offentlig test såfremt jeres læge vil lave en henvisning. Men det kan i jo spørge dem om. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig gode svar i har givet. Tusind tak :) stort tillykke med graviditeten. Vi har ikke været i gang så længe endnu, men vi er vidst mere eller mindre enige om, at sker der ikke noget indenfor de næste 3 mdr. Vil vi høre lægen om hun vil henvise til en test og hvis ikke hun vil det må vi jo betale os fra det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER