Betty87

Vikle/bæresele sommerbarn!

16 indlæg i dette emne

Hej i kloge BK piger!

Jeg overvejer lidt at investere i en vikle eller bæresele til når Louie bliver født! Er mest lun på vikle, da det for mig ser mest tæt/hyggeligt ud :kuller

Vil gerne kunne bruge den på flere måder (hvis jeg bliver sej nok) - altså stillinger, som; frø, kænguru, vugge mm.

Men har lige et par spørgsmål:

1) er det ikke mega varmt om sommeren med vikle/bæresele både for mor og barn?

2) hvad foretrækker i af vikle og bæresele?

3) nogen som har erfaring med ergobabys wrap vikle med 4d stretch?

4) kan man få nogle som er helt ensfarvet i sort eller grå? (Vil dog ikke gå ned på kvalitet)

5) er der et sted i Midtjylland, hvor de har et stort udvalg, hvor man kan prøve dem med god vejledning?

Håber i kan hjælpe!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min vikle brugte jeg godt nok kun få gange (blev aldrig rigtig gode venner med den), men jo det var da varmt. Jeg havde typisk kun en top på, og så gik det lige. Det var ok og til at holde ud så vidt jeg husker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1) jo, det er varmt. De sidder jo helt tæt og pakket ind i stof. Jeg har kun prøvet en strækvikle, så kan ikke sige om andre er køligere, men jeg er ret sikker på at man kam få sommervikler, også med stræk.

2) Begge dele :p de opfylder hvert deres behov. Med vikle får du tryghed og hud-til-hud, mens bæreselen er hurtig at tage på, og mere praktisk. Her er viklen til hjemmebrug, mens bæreselen er til udebrug, som tommelfingerregel. Bæreselen kan også tage over, når strækviklen ikke passer mere. Bare køb en ergonomisk forsvarlig bæresele. :)

3) nej

4) Mon ikke. Ellers kan man sy den selv. Det gjorde jeg.:) Vil dog lige nævne at sort nok bliver ret varm i sommersolen, så den farve ville jeg styre uden om.

5) Ved ikke, er fra Sjælland :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. Strækvikler er pr. definition varme fordi der er tre lag uden om dig og baby. Ved fastvikler (og nogle hybridvikler, f.eks. wrapsodys) han du nøjes med et enkelt lag omkring baby og dig :)

Fastvikle er lidt sværere at lære, men kan snildt bruges til nyfødte.

Hvis du anskaffer en dejlig tynd en, evt. med hør, hamp eller silke bliver det ikke nær så varmt :)

2. Den eneste bæresele, jeg har prøvet, er en 28 år gammel Snugli. Så jeg foretrækker klart vikler :)

Jeg har pt. fastvikler i str. 1, 3 og 4, en ringslynge og en vikletai (og snart en mei tai også). De er gode på hver deres måde.

3. Har ikke erfaring med den :)

4. Som andre har nævnt er strækvikler som oftest ensfarvede og flere findes i netop de farver, du efterspørger. Fastvikler er oftest med masser af farve og mønstre, men f.eks. mærket LittleFrog laver vist mere ensfarvede vikler. Det er okay vikler.

5. Ingen anelse, da jeg er fra Lolland :P

Jeg vil også klart anbefale dig at tage til slynge/viklegrams. De holdes ret ofte :)

Hvis du er på facebook, kan jeg anbefale gruppen "Slyngegalleriet", hvor du kan se en masse billeder af smukke vikler, stille alverdens spørgsmål og se, hvor der afholdes viklegrams (eller selv invitere til et).

Et andet godt råd: en god fastvikle kan med fordel købes brugt, da de kun bliver bedre af at være gået ordentligt til. Prisen for en brugt er dog ofte næsten den samme som fra ny, netop fordi den bliver bedre af at være brugt. Fastvikler er ofte dyrere i indkøb, til gengæld holder de som sagt prisen ret godt, så ofte kan du sælge dem videre efter endt brug, uden det store tab :)

Strækvikler købes som oftest bedst fra ny, da de kan miste strækket ved længere tids brug. De er oftest billigere i indkøb, men er sværere at sælge videre :)

Igen, er du på facebook, kan jeg anbefale gruppen "Slyngeskolen second hand slynger og andre ergonomiske bæreredskaber" til køb/salg eller evt lån af vikler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig i ovenstående anbefalinger og så er jeg da for øvrigt frisk på at mødes hvad enten det så bliver vikle grams eller BK møde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig. Didymos er god kvalitet til pengene. LittleFrog er knapt så god kvalitet :)

Du kan evt kigge på slingofest.com :) der kan du se alle de vikler, du kan købe (ej okay, ved ikke om det er dem alle, men der er MANGE) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres søde besvarelser! Tror jeg skal ud og mærke på dem! Jeg vil rigtig gerne have en vikle - måske den skal være i noget silke og må nok hellere gå uden om sort (har let ved at få det varmt ;) )

Kan man binde en fastvikle, så baby kan ligge i vuggestilling? - netop den og helt tæt er nok dem jeg er mest interesseret i til en start!

Må man godt bruge fastvikle til nyfødte?

Det jeg nok kommer til at bruge den mest til er, når storebror skal hentes, når jeg har brug for frie hænder til praktiske opgaver og småindkøb! Og til at slippe for barnevognen, hvis man lige hurtigt skal op i byen til 2 butikker!

Lige en sidebemærkning - Viklegrams haha - det er da det fedeste udtryk :blink :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hænger pris og bærekomfort uløseligt sammen?

Jeg mangler nemlig også en nybfastvikle (ok jeg har en god en, men jeg er ikke vild med dens udseende).

Og når jeg sidder og kigger finder jeg nemt fastvikler til 400 men også nogle op til 1000kr. Er dem til 1000 bedre eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Betty87: Ja du kan godt have baby i vuggestilling i en fastvikle, men det anbefales kun til, hvis du lige skal amme :) på alle andre tidspunkter skal baby sidde i frøstilling (knæene højere end numsen). Og det gælder uanset hvilket bæreredskab, du bærer i :)

Fastvikle kan sagtens bruges til nyfødt, men kan være lidt sværere at komme igang med som nybegynder. :)

Hvis du kun skal bære i kortere tid ad gangen, kan du også vælge en god ringslynge (i viklestof, ikke i lærred, det er elendigt at bære i).. det er lidt en temperamentssag :)

Stephi-pigen: ja og nej :P altså til et vidst punkt. Du kan godt finde vikler (også brugt) til eks. 15.000,- (åh jo) og de er ikke nødvendigvis bedre end en til 2000,- .. der handler det nok mest om mærke (sådan lidt a la dyre tasker og sko ;)).. men en vikle til 400,- vil jeg mene er af ringere kvalitet end en til 1000,-

Ofte er de dyre i indkøb, men som sagt kan rigtig mange af dem sælges igen til stort set samme pris, som man selv har givet ;)

Umiddelbart vil jeg sige at Yaro, Didymos, Ellevill er god kvalitet til prisen (Ellevill er har dog tendens til at være lidt tynde i det).. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Emillie :kiss

Jeg synes lidt at det er en jungle! Jeg vil bare enormt gerne have en der både er god og smuk!

Kender du noget til LennyLamp? Jeg er blevet ret forelsket i denne: http://www.musjes.com/ergonomisch-dragen/colors-of-heaven.html?___store=muscom_en&___from_store=default

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Emillie :kiss

Jeg synes lidt at det er en jungle! Jeg vil bare enormt gerne have en der både er god og smuk!

Kender du noget til LennyLamp? Jeg er blevet ret forelsket i denne: http://www.musjes.com/ergonomisch-dragen/colors-of-heaven.html?___store=muscom_en&___from_store=default

Det er en mega jungle. Helt åndssvagt meget :)

Jeg har ikke personlig erfaring med LennyLamb, men ser dem ofte i både de danske og internationale viklegrupper :) Mange er glade for dem.

Har faktisk set en næsten magen til i slyngegalleriet i dag.. det er så en Colours of life (også 100% bomuld) og hun er glad for den :) lidt grov i vævningen, men angiveligt lækker :)

Det du især skal være opmærksom på er bæreevnen (som regel angivet som gsm eller g/m2). Især ved 100% bomuld har det meget at sige. Jeg kan ikke se, hvad den er på den her vikle (har også tjekket slingofest).

Hvis det er et større barn (9-10 kg eller derover) er det bedst med en høj gsm på 250 eller derover :) man kan evt. spørge i en af grupperne om nogen kender gsm på netop denne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillod mig lige at spørge :P hende, der har den, der hedder Colours of life, har målt gsm til 280 :) så den skulle være fin til både små og større børn :) kan selvfølgelig ikke garantere at det er helt det samme med den, du har kig på, men tror der er en god chance for at det er ca i samme lag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man er nysgerrig på vikler eller har spørgsmål, så i både Slyngegalleriet og Slybgeskolens second hand vikler eller noget i den stil kan man stille spørgsmål og folk er rigtig gode til at svare.

Fx, Stephi ift mærket. Jeg kender ikke Lenny Lanb, men der er sikkert nogen der gør :-)

Tak, jeg må forhøre mig derinde også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillod mig lige at spørge :P hende, der har den, der hedder Colours of life, har målt gsm til 280 :) så den skulle være fin til både små og større børn :) kan selvfølgelig ikke garantere at det er helt det samme med den, du har kig på, men tror der er en god chance for at det er ca i samme lag :)

Den er på 280 ifølge deres egen hjemmeside :) Jeg synes bare den er så utrolig smuk! Og sådan næsten til at betale :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er på 280 ifølge deres egen hjemmeside :) Jeg synes bare den er så utrolig smuk! Og sådan næsten til at betale :lol

Ah, det kunne jeg ikke finde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stephi den tror jeg sagtens du kan bære både W og N i.

Jeg har en yaro med gsm på 290 som jeg bruger både til Mikkel (7kg) og Freja (15kg)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER