NSEllekilde

SU og diverse regler

12 indlæg i dette emne

Yes! Det er mig igen :D

Som skrevet diverse steder så prøver vi jo at få styr på vores økonomi og liv (:rolleyes) inden baby kommer til sommer.

Vi skal flytte inden da, fordi vores kontrakt udløber pr 30/5 og hverken vi eller udlejer er interesseret i at genleje. Så vi har hårdt brug for at vide hvad vi kan forvente at få udbetalt i barselsdagpenge og i SU.

N starter jo på uddannelse til sommer og derfor er det jo vigtigt at finde ud af hvad vi kan forvente .

Satsen ligger jo på 5900 kr for alle før skat -hvad kan vi forvente at få udbetalt af det her beløb?

Vi kommer nok til at få brug for at kunne tage et SU-lån (måske?) , og hvad jeg kan læse mig frem til så er der et maksimalt beløb man kan få udbetalt pr måned -men ingen steder hvor jeg kan læse hvad dette beløb ligger på. Er der nogen af jer som har erfaringer med dette? Renten ligger vidst på 4% -er det rigtigt forstået?

Hvis man nu har mulighed for at arbejde lidt ved siden af (f.eks køre taxa en enkelt nat /weekend om måneden) må man så overhovedet optage et SU lån?

Åh jeg synes det er en jungle at finde rundt i :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det hele står på SU.dk :) bortset fra hvad man får udbetalt, for det kommer jo an på ens personlige fradrag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at min mand får udbetalt 4700,- af sin su (i hvert fald deromkring).

http://www.su.dk/su-laan/satser-for-su-laan/her står der lånesatser for 2015. Det bliver selvfølgelig nok ændret en smule i '16, men ikke meget.

Et evt. arbejde har ikke indflydelse på su-lånet kun på selve su'en.

http://www.su.dk/su/su-betingelser/saa-meget-maa-du-tjene-fribeloeb/fribeloeb/satser-for-fribeloeb/her kan du læse om fribeløb :)

Fribeløbet er angivet som en månedlig sats, men bliver i virkeligheden udregnet på årsbasis. Dvs du kan godt "spare sammen" i løbet af året.. eks: du må tjene ca. 11.000,- om måneden ved siden af din normale su (videregående uddannelse, udeboende). Det giver 132.000,- på årsbasis. Hvis du kun tjener, lad os sige 8.000,- om måneden i de 10 af årets måneder (eks. uden for sommerferien) har du samlet 52.000,- tilbage det år (132.000-80.000=52.000), som du må tjene i årets sidste to måneder (forudsat at du er su-berettiget alle årets 12 måneder)..

Giver det mening? Altså du må gerne arbejde igennem i eks. sommerferien og tjene mere end det tilladte fribeløb, hvis indkomsten så er tilsvarende lavere i nogle af de andre måneder. Det må bare maks. blive de der ca. 132.000,- på et år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må gerne tjene penge, selvom du tager et SU-lån :)

Der er et generelt loft for hvor meget, man må tjene ved siden af, at man modtager SU. Men det er vist efterhånden ret højt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så ifølge den -fordi N er forsørgerpå det tidspunkt kan han låne de normale 3000 kr +låne forsørgertillægslån på de 1400 kr? Og så arbejde en smule i weekenden ift almindelige SU regler? :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han kan vel også få dobbeltklikke i starten og bagefter forsørgertillæg?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han kan vel også få dobbeltklikke i starten og bagefter forsørgertillæg?

Afhængig af hvornår fødslen er men ja burde han kunne :) hvilket vil give dobbelt su i op til 6 mdr. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han kan vel også få dobbeltklikke i starten og bagefter forsørgertillæg?

Man kan kun få forsørgertillæg hvis man er enlig forsørger eller ens partner også er på SU....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellekilde, har I råd til at N kommer ned på SU? Jeg går ud fra at han tjener noget mere nu.... Jeg ville tage en prøveperiode hvor i sætter alt N tjener ud over det han vil få på SU ind på en anden konto så I prøver at få det til at løbe rundt med det I vil få.... Jeg ved ihvertfald at det gjorde nas da jeg gik fra en funktionærløn til SU, jeg er bare så heldig at Sune tjener så meget nu at min SU ikke er nogen større del af vores budget, tjente han hvad jeg tjente før så ville vi skulle prioritere noget anderledes i hverdagen.... Det er ikke ment som en hammer i hovedet, blot et godt råd så I ikke får en grim overraskelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik omkring 5400 kr udbetalt i su. Vi har hus og dermed stort lån, så mit fradrag er forholdsvist højt. Så I skal finde hans fradrag og så regne ud fra det.

Derudover fik jeg 3020 i lån udbetalt, som man jo ikke betaler skat af.

Jeg har ikke fået noget ekstra som forsøger. Mener man kan tage et ekstra lån, men det må du ikke hænge mig op på.

Er der et su-kontor på Ns skole? For måske han så skulle prøve at kontakte dem?

Uanset hvad... Det kan sagtens lade sig gøre det hele, men I skal selvfølgelig have udregnet jeres økonomi, som du jo også er igang med. Og så skal I måske have lidt fokus på ikke at finde et alt for dyrt sted at bo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellekilde, har I råd til at N kommer ned på SU? Jeg går ud fra at han tjener noget mere nu.... Jeg ville tage en prøveperiode hvor i sætter alt N tjener ud over det han vil få på SU ind på en anden konto så I prøver at få det til at løbe rundt med det I vil få.... Jeg ved ihvertfald at det gjorde nas da jeg gik fra en funktionærløn til SU, jeg er bare så heldig at Sune tjener så meget nu at min SU ikke er nogen større del af vores budget, tjente han hvad jeg tjente før så ville vi skulle prioritere noget anderledes i hverdagen.... Det er ikke ment som en hammer i hovedet, blot et godt råd så I ikke får en grim overraskelse

Vi har råd hvis vi finder en lejlighed til maks 8000 kr alt inklusive :) og det burde absolut kunne lade sig gøre hvis vi bare vælger en af de mindre byer..

Men ellers har vi klaret os for mindre, vi skal bare ud af de dårlige vaner og strammet os op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor meget N får udbetalt af sin SU kommer an på hans fradrag, som igen reguleres efter hvilken form for indkomst han har (A eller B eller en blanding), om han har lån han betaler tilbage på, renteudgifter og -indtægter og meget mere. Men de fleste får vist udbetalt mellem 4600 og 5400 kr. om måneden.

Satsen for SU-lån ligger på 3040 kr. om måneden i 2016 for de måneder han er SU-berettiget. I kan vælge at få udbetalt enten det præcise beløb hver måned eller I kan vælge at låne mindre nogle måneder og mere andre måneder, såfremt I ikke overskrider den årlige grænse. Jeg gætter på N starter til august dvs. I kan maks. låne 3040 X 5 = 15.200 kr. fordelt på de 5 måneder, som I vurderer.

Så længe N er under uddannelse er renten på 4 %. Når han stopper på uddannelsen ændrer renten sig til at hedde 1 % + den pålydende udlånsrente fra nationalbanken, dvs. i 2015 er den 1,05 %. Hvor meget og hvor længe N skal afdrage på dette lån, afhænger af hvor stort lånet er - men det skal betales tilbage over maks. 15 år. Afbetalingen begynder et kalenderår efter uddannelsen er afsluttet, så hvis N er færdig i juni 2019 (hvis han tager en 3-årig bachelor) skal han begynde sin tilbagebetaling i januar 2021.

 

Hvis der er noget, der er helt uforståeligt, så bare send en PM, jeg har været inde i systemet i så lang tid med uddannelse og SU, at jeg efterhånden kan det forlæns og baglæns.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER