Guest

stimulering af et sove barn!

13 indlæg i dette emne

jeg lavede en måneds opdatering i min mor tråd og der skrev jeg bl.a.

"Jeg synes komtakt og stimulering er svært for Signe sover så meget at jeg får helt stress når hun endelig er vågen OG frisk. Hun skal jo både:

Have fysisk kontakt og nærhed, Ligge på maven, Lære at ligge selv, Have mad, gennembøvses, Skiftes, Vaskes Og nu Smøres, Snakkes med og synges for, øjen kontakt m.m

Og hun er mange dage vågen SÅ kort tid at jeg let overstimulerer hende bare med dagligdags rutiner <_< JustMe fortalte at de skal ligge på maven 5 min for hver uge de er - Signe er 4 snart 5 uger dvs hun skal ligge på maven 20-25 min ud af hendes 3-4 timers daglige vågentid hvori der OGSÅ skal iregnes basale behov og den tid hvor hun er for træt og skal hjælpes i søvn + dagligdagens små forhindringer som fx Mie der også skal sørges for, barselsgæster, os på tur osv. It just aint gonna happen!!! Men jeg får stadig dårlig samvittighed.

Jeg er fx slet ikke så fysisk tæt med hende som jeg selv føler jeg bør. Signe ligger jo bare derude i barnevognen og sover det meste af dagen og i sin seng om natten!!!

Gråd bliver i barnevognen klaret på så ikke fysiske måder som en sut og vippe/køreture med vognen :unsure

Mie blev jo taget op fordi hun sov inde, hun skulle ikke pakkes ind og ud af vogn og tøj, Mie sov også ofte i mine arme fordi hun vågnede hvis jeg rørte på mig.

Jeg synes Signe er så lille bitte til bare at ligge der ude væk fra mig :unsure men hun sover godt derude og hun får ikke lov til at være utilfreds, men jeg kan jo heller ikke tage hende op på sekundet som jeg kunne med Mie så hun har langt mere behovs udsættelse end Mie havde oplevet på nuværende tidspunkt."

Er der andre end mig der synes det er helt vildt svært at føle man gør tilstrækkeligt når babyen sover så meget? Jeg føler jo ikke rigtig jeg kan have hyggestunder med hende. Hun sover, vågner, spiser, blir skiftet og så er hun faktisk klar til at blive puttet igen. Nogle dage har hun en times tid hvor hun er vågen men ikke nødvendigvis oplagt til den store stimulering. Og jeg føler det bliver helt påfaldende anstrengt.

Pusleseancen om morgenen er jo noget nær spædbarns pacing: øve øjenkontakt mens jeg snakker og skifter bleen. Om på maven i 2 min, tilbage på ryggen, smøre kinder og ører (lægens ordre) mens jeg synger en sang, vask i de små delle-sprækker, hendes fingre og bag ørerne, tøj skift og fjernelse af arp i håret.

Seriøst hun er FÆRDIG efter den omgang. Men 1 ud af 3 dage er det den eneste chance vi har!

Jeg forsøger at skabe den fysiske kontakt jeg føler mangler ved at lade hende sove på mig de dage jeg har tid - men vil jo ikke vende hende til det, så det er langt fra hver dag. Og så lister jeg hende over i sengen om natten.

Hver aften beder hun højlydt om kærlighed og kontakt og det får hun.

Men jeg føler ikke det er NOK det jeg gør!

Nogen gode råd og trøstende ord?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Efter min bedste overbevisning, så vil jeg sige, at hun nok skal sige til, hvis hun har behov for mere. Hvis hun ellers er glad og tilfreds, ville jeg ikke være bekymret.

Tror man skal passe på med at kritisere sig selv, hvis det ikke lige går efter bogen. Børn er jo aldrig efter bogen alligevel ;)

så kan det godt være, at hun ikke kommer på maven i 25 minutter. Men så må hun bare komme på maven i den tid, det nu kan lade sig gøre. Du må bare gøre dit bedste inden for de rammer, der nu engang er :)

du gør det helt sikkert godt nok. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig med Emilie. Jeg tror bare du skal nyde at du har fået et barn der har et godt sove hjerte og som du selv skriver så stimulere hende på bedste vis i hendes korte vågne periode uden overgøre det. Fx prioriter enkelte ting. Der skal nok komme tid til at nå alt det man skal "træne" de næste stykke tid hvor hendes vegne periode bliver længere..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, tag det helt roligt, darling. 

 

Der ER et ideal, men helt aerligt, det er jo ikke andet end det - et IDEAL. Noget andet er for REAL.

 

Lille Signe skal nok naa det hele. Naar hun sover, vokser hun, siger man hernede, og det skal I bare vaere glade for. I kan jo baere hende paa armen med maven nedad(husk at skifte arm ;) ) Noah havde jo lidt spaendinger, saa han ville slet ikke og derfor var vi lidt kreative og han er saamaend kommet fint efter det og er meget staerk og har en fin kropsholdning. 

 

Proev at vaere lidt mere i nuet, ikke saa meget i foer og efter. Lige nu og her. Ikke et minut foer eller efter. Bare vaere og saa bruge din rationelle taenkning til at faa de praktiske ting udfoert mens du er i nuet med Signe og alt det andet. 

 

All is good  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ro på - hun skal nok sige til. Jeg havde også en sove-baby som nr 2 og derfor var det helt forskelligt fra hvad de kloge siger.

Jeg tog det stille og roligt og hun er da en dejlig puttetrold i dag og ka de ting hun skal. Hun sov altid, når vi var i mødregruppe, men hun er den der er foran og ka langt mere end de 4 andre.

Tag det i Signes tempo.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har kun haft sovebabyer og de har der godt og har udviklet sig, som de skal. Tænk på, at de udvikler sig, når de sover også ;)

Og det er hårdt at være nr 2, Julius bliver SÅ nemt træt, når Anabella er hjemme, hun er en kæmpe stimulering bare ved at være tilstede.

Ta du den helt med ro og nyd din sovebaby :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Well, jeg enig med de andre :)

Som en enkelt praktisk ting, så ligger Sigrid primært på maven på min mave - så snakker og nusser vi imens :)

Hovedbundsstimulering og nulren arp bag højre øre sker også, når vi alligevel hænger i sofaen i forbindelse med mad (af samme grund bliver det gerne lanolin, jeg gnider hendes øre med - "det forhåndenværende søms princip" :rolleyes ).

Jeg er ikke så struktureret - det skal nok gå det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, jeg enig med de andre :)

Som en enkelt praktisk ting, så ligger Sigrid primært på maven på min mave - så snakker og nusser vi imens :)

Hovedbundsstimulering og nulren arp bag højre øre sker også, når vi alligevel hænger i sofaen i forbindelse med mad (af samme grund bliver det gerne lanolin, jeg gnider hendes øre med - "det forhåndenværende søms princip" :rolleyes ).

Jeg er ikke så struktureret - det skal nok gå det hele :)

Jeg har bare ingen hænder fri når jeg giver mad pga flaske og derefter hedder det 5-10 min bøvsning hvorefter hun stort set altid falder i søvn og piller jeg ved hende, så vågner hun :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har bare ingen hænder fri når jeg giver mad pga flaske og derefter hedder det 5-10 min bøvsning hvorefter hun stort set altid falder i søvn og piller jeg ved hende, så vågner hun :(

:kram2 jeg ville under alle omstændigheder ikke bekymre mig. Der kommer jo hurtigt mere vågentid, og så løser problemet sig selv - hvad så, hvis du evt er en uge eller to bagud i "programmet" :)

Jeg tænker, at du har fået et tiltrængt og velfortjent "break" med et barn, der lægger godt ud på sovefronten - så nyd du bare det, resten skal nok komme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram2 jeg ville under alle omstændigheder ikke bekymre mig. Der kommer jo hurtigt mere vågentid, og så løser problemet sig selv - hvad så, hvis du evt er en uge eller to bagud i "programmet" :)

Jeg tænker, at du har fået et tiltrængt og velfortjent "break" med et barn, der lægger godt ud på sovefronten - så nyd du bare det, resten skal nok komme :)

Tak :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Liv var lille var hun oftest 1 time om at spise - sikkert delvist pga. suttebrikker, der gjorde det sværere at få mælken ud. Det var så ca. dét hendes vågentid blev brugt på, så jeg var også lidt "hvornår skal vi gøre alt det andet?!", men det gik jo, og hun udviklede sig fint :)

 

Lillebror er mere vågen og en langt hurtigere spiser, men jeg er alligevel ikke helt god til at huske lægge ham på maven - andet end når han ligger og hygger på min mave, eller over min skulder for at bøvse lidt - og alligevel blev han rost af SP sidste gang, fordi han holdt hovedet så flot ;)

 

Så ligesom de andre siger jeg bare slap af - det skal nok gå :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak igen piger. Slapper lidt mere af nu og det går bedre. Første tigerspring er i gang, ikke at hun reagerer helt åndsvagt, men i dag fik jeg det KÆRESTE lille tandløse smil :kuller og så har hun arbejdet HÅRDT på at få de der hænder til at ramme legetøjet :biglove det er SÅ tydeligt at det er det hun gør.

Det giver virkelig ro at hun er blevet meget bedre til øjenkontakt siden i torsdags, at hun har sendt et smil og at hun TYDELIGT arbejder på de hænder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER