MamatilJ&M

Slut med sut - søger gode råd

28 indlæg i dette emne

Marius er nu 3 år og 3 måneder og jeg synes det er ved være tid til den skal væk. Han har sutte bid og det kan vi jo sagtens selv se.

Men han er så glad for den sut. Idag har han skreget en halv time på sin sut. Virkelig været ked af det og efter en halv time overgav jeg mig...

Pt har jeg hængt hans sut her, for hvis man har kun sut når man sover

BMEGc62.jpg

Jeg er i gang med at handle med ham. Hvis han smider sutten i skrældespanden får han efter et par dage en togbane. Men han tror det er nok at aflevere sutten til far...

Nogen der har nogle gode råd til hvordan han kommer af med den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi talte ned og sagde at sutten var væk om tre-to-en dag. Og på dag 0 var sutten så bare væk og vi tog i BR og valgte en slut med sut gave.

Vi havde tre dage - en uge hvor han spurgte efter den og græd indimellem og sagde "kom tilbage sut" og så var det overstået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bedste råd er at stå fast. Han kan mærke at han kan overtale dig. Så smid alle sutterne ud og hold ud :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må tilslutte mig Lenes råd. Smid dem ud, og hold ud. Hjælp ham med at tage beslutningen og hold fast i den.

Min datter syntes også det var hårdt den første aften og vågnede nogle gange om natten hvor det tog tid at falde til ro. Jeg vuggede, sang, nussede osv. Reglen er her, at vi sender sutterne til julemanden. Hvis man har klaret en nat uden sutter, kommer julemanden med en gave....

Hun var meget stolt da hun pakkede gaven op. Anden nat gik det lidt hurtigere med at falde i søvn osv.

Hold ud :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi samlede alle sutter i huset og puttede dem i en kuvert til musen(lucas eget valg) og så lagde vi den på trappen og vupti efter en time stod der en gave fra musen til lucas. Vi tog billeder af hele processen og lavede bagefter en collage med billeder som hænger ved hans seng og så ku vi snakke om det og henvise til den når han spurgte efter den. Men der gik ikke mange dage inden det var ok og han ikke snakkede mere om det.  

Inden da havde vi snakket om det et par dage ca

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har igen spurgt ham om han er klar til og smide sutterne ud imorgen og han siger ja.

Jeg er bare lidt træt af, at køre løbet selv... Det er ligesom med bleen... Der er ikke megen hjælp at hente... Det er lidt træls, for det er ligesom det aldrig bliver til noget...

Men hans fortænder stritter lidt fremad. Altså man kan sagtens se det selvom man ikke er tandlæge og han er ved at gave stort mellemrum for neden.

Må lige have 100 % afstemt om han er med mig imorgen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tripper også for at V kommer af med sutten, men efter at have hørt tilpas mange historier om suttebid, der rettede sig hurtigt, børn der suttede tommel istedet, og børn der pludselig bare frivilligt stoppede, så har jeg is i maven. Men det er også fordi, jeg synes V har så meget andet at tænke på med bh, briller, klap, lillesøster, bletræning og flytte til foråret (sidstnævnte ved han dog ikke endnu) og fordi vi er nået til, at det er helt ok kun at have den om natten.

Anyway, vi ser lidt an, men vi har allerede snakket med V om, at det er en mulighed at man kan sende sine sutter til julemanden og det siger han også nogle gange selv, at han vil. Jeg forestiller mig i så fald, at han selv putter dem i postkassen (adresseret til min mor, der så smider dem ud) og så skriver "julemanden" et brev retur og kommer med en gave. Men altså kun, hvis han vil, og evt bare alle sutter pånær yndlingssutten, som jo på et eller andet tidspunkt går til, og så vil det jo lissom være løst ;) Jeg har en tanke om, at det vil være det blideste for V.

Men altså om sutterne kommer på træ, til julemanden, til suttefeen, bare forsvinder, går i stykker eller whatever, det er jo bare den "historie" som man synes passer.

Jeg tror, det vigtigste er, at ingen sutter kan vende tilbage, og så tror jeg, det er være at mærke grundigt efter, om tidspunktet er rigtigt i forhold til dels om barnet er klar, og dels om forældrene har overskuddet, og det udefinerbare tidspunkt tror jeg er meget vigtigere end om man er 2,5 eller 4 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

V ville i øvrigt ikke kunne holde ud at sutten var bundet til sengen - den skal være ude af syne, ellers går det galt for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville straks fjerne den snor, men af sikkerhedsmaessige aarsager.... undskyld, men jeg er ret hys med den slags.   :blush

 

Noahs sutter kommer i en boette og saa er den boette oppe, hvor han ikke selv kan tage dem. Han er snu og finder lynhurtigt ud af, hvor jeg goer af dem. Han maa ikke faa sut, medmindre han sover - men saa er der jo de der oejeblikke, hvor det er svaert at sige nej, men hvor systemet nu 100 % er, at uret saettes til at ringe om 3 minutter, saa skal han aflevere den tilbage og den kommer op i boetten Og saa maa han have den i bilen, medmindre det er en smuttur til nabolandsbyen. 

 

Det med sutten bliver ogsaa svaert her og Noah har netop suttebid og hans sutteri har med stor sandsynlighed bidraget til hosten. Jeg haelder nu kogende vand over dem hver morgen og har anskaffet mig en ny boks til tasken og er blevet mere strisk med renhed og at faa den gemt vaek, naar det ikek er suttetid. Altsaa tydelig i mine signaler. Jeg er ved at laese og forstaa, hvad Mette Schatter carendi skriver om netop det her. Noah vil derfor ikke faa en byttegave. Toget bliver kalendergave istedet og det er egentlig heller ikke koebt som til suttebyttegave. Den dag, vi siger farvel til sutten, vil jeg have styrken og vaere sikker i min sag, men det er jeg ikke nu og slet ikke med boernehavesituationen. Der er rigeligt for Noah og han har lige smidts natble og alt det, saa jeg vurderer ligesom Barbamama, at det ikke er mere lige-nu.og-her end det egentlig er... Jeg skal lige finde linket, saa du ogsaa kan laese det. 

 

Vaersgo :) 

http://www.harmoniskeunger.dk/hvordan-vaenner-jeg-kaerligt-mit-barn-af-med-at-bruge-sut/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bladrede lige hurtigt igennem Camillas link og synes, det virker til at være fornuftigt, dog vil jeg lige knytte en kommentar til det med gave.

Vi har snakket meget om herhjemme (altså B og jeg) at en gave ikke skal være en byttehandel og noget, der bruges "imod" V. Hvordan vi helt praktisk griber det an, er jeg ikke sikker på endnu, men hvis man overvejer sine ord grundigt, så tror jeg sagtens at en gave kan lette overgangen. Vi har i hvert fald tænkt os at bruge det, men selvfølgelig være meget varsom med ikke at bruge "Hvis vi får sutten, så får du..." og SLET ikke "Hold op med at bede om sutten, ellers afleverer vi ... tilbage"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bladrede lige hurtigt igennem Camillas link og synes, det virker til at være fornuftigt, dog vil jeg lige knytte en kommentar til det med gave.

Vi har snakket meget om herhjemme (altså B og jeg) at en gave ikke skal være en byttehandel og noget, der bruges "imod" V. Hvordan vi helt praktisk griber det an, er jeg ikke sikker på endnu, men hvis man overvejer sine ord grundigt, så tror jeg sagtens at en gave kan lette overgangen. Vi har i hvert fald tænkt os at bruge det, men selvfølgelig være meget varsom med ikke at bruge "Hvis vi får sutten, så får du..." og SLET ikke "Hold op med at bede om sutten, ellers afleverer vi ... tilbage"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er total enig med B her! Åh hvor er det nok det værste man kan sige. J kan godt sige sådan noget, uden at tænk - en afspilning fra egen barndom tror jeg, og jeg vrider mig simpelthen :O

Anyways! Jeg har ingen suttestop råd. Men som med så meget andet, så skal man som forældre have samlet et vist overskud, så man kan stå fast - uden at være sur, men sådan "ja det er hårdt, vil du have et kram" agtigt, også 178 gange i træk.

Altså jeg er også enig med B, bare sådan lige for the record. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg er også enig med B, bare sådan lige for the record. :D

Jeg forestillede mig ikke andet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første trin for os har været at sutten hører til i sengen. Hvis hun er ked af det og har brug for sutten, går vi ind på værelset, og så kan hun/vi sidde med hende derinde. Når hun står op om morgenen, skal hun lægge sutten i sengen. Hvis hun tager sutten med ud af værelset, får hun besked på at lægge den tilbage.

Det har skåret gevaldigt i brugen af sutten, så den kun bruges til at falde i søvn med. Hun starter børnehave om en uges tid, så vi venter med at smider sutten helt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også straks få fjernet den snor af sikkerhedsmæssige årsager...

 

Dernæst, så forstår jeg ikke hvem det er du skal være afklaret med og 'have med'? Er det Marius selv? :unsure For det tror jeg simpelthen ikke du skal lade ham være med til at bestemme. Han forstår jo reelt set ikke hvad det er han siger ja eller nej til :unsure

 

Det er fint at starte med at sige, at han kun må have den, når han skal sove. Eller alternativt som pumpkins siger (og som vi også gjorde), at sutten hører til i sengen, så han må også godt få den der, hvis man lige trænger til 10min. Det holder hurtigt op med at være spændende, når man skal sidde i sengen, men det er rart lige at kunne få den 5min mens man trapper ned. 

Jeg tog også sutten ud af munden på Anna, når jeg gik i seng (hvis hun ikke allerede selv havde spyttet den ud), så hun ikke var afhængig af at sove med den, men kun brugte den til at falde i søvn med. Og ligesom pumpkins skriver, så havde hun aldrig sutten andre steder end i sengen. De blev afleveret i en skål i køkkenet og så fik lov at tage 2, når hun skulle i seng. Så det er de bedste nedtrapningsråd jeg har :)

 

Dernæst, så skal DU bestemme, at i morgen er det slut, så nu er det sidste nat du sover med sutterne. I morgen giver vi dem til 'xxx'/smider dem ud eller hvad I nu gør og Marius kan med fordel være med i den proces, så han selv 'afleverer' dem. Og så må du ikke have sutter i huset, for han må IKKE få den igen! For hver gang du giver efter, gør du det sværere for både ham og dig. Han BLIVER ked af det og måske både dybt ulykkelig og vred og det er okay. Sådan må det være. Du skal bare være hos ham og trøste ham.

 

Anna afleverede sine sutter i en pose i FætterBR og fik et løbehjul med hjem i bytte. Det var en god ting at kunne holde fast i, at hun savnede sutterne, men var jo også glad for sit løbehjul. Hun var bundulykkelig den første aften, da det for alvor gik op for hende, at der VAR ikke nogen sut. Og hun savnede den og snakkede om den jævnligt de første par uger, men kun når hun skulle sove. Nu her hvor Sofie er kommet og hun ser Sofies sut, så snakker hun lidt om den igen. Og jeg tror da egentlig også godt, at vi kunne have ventet 1-2 mdr. mere, men ved ikke om det havde ændret noget ift. hvor svært det var at smide den, for hun var virkelig glad for sin sut.  Anna havde også tydeligt suttebid, men det rettede sig hurtigt i løbet af 1-2 mdr. og nu kan man ikke se noget overhovedet, her ½ år senere.

 

Du bestemmer hvornår den skal ud, søde og det vigtigste er, at du tror på den beslutning er rigtig og holder fast. Også selvom det er svært, at han bliver ked af det :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret sikker paa, at Noah vil blive saa desperat over ikke at have sutten, saa derfor kunne jeg godt naa helt derud og sige "jamen, du har jo faaet xx". Det ville M ogsa, siger han, saa vi har besluttet os for at det ligesaa meget for vores egen skyld ikke skal vaere muligt at "falde tilbage" paa den slags.

 

Men Noah sut vil blive afleveret til sutte-feen, som bringer den videre til en lille baby, som mangler en sut. Maaske hun medbringer en vingummi, men ikke andet... Jeg kan ikke forestille mig, at det kan hjaelpe Noah at faa noget som helst udover mig og M. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare til orientering har han selvfølgelig ikke sovet med sutten bundet fast...

Han er puttet uden sut, men puha, han mangler den til at finde roen. Det er ikke fordi han som sådan græder noget særligt men han skøjter rundt. Giraf har været i munden, føj den er våd :D Pt sidder min mand hos ham. Er spændt på om han giver sig på et tidspunkt....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Aah, det lyder nogenlunde ligesaa haardt som jeg forventer at det vil blive med Noah... Haaber I faar en ok nat :kiss

 

Lige med snoren, saa er det bare risky med de smaa og snore, uanset om han saa sover med sut i snor eller ej. Jeg taenker paa leg, ikke soevnsituation. Der er bare ikke noget, der klikker i dem, naar noget er farligt. IKEAs Kura vedlaeg-seddel, staar der som advarsel, at man skal undgaa at haenge snore paa sengen. Det er maaske ogsaa derfor, jeg studser ekstra meget over, at der haenger en snor fra sengen... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vejen frem er at stå fast. Jeg tænker at vores 3 årlige børn ikke forstår hvorfor det er så vigtigt at den sut kommer væk.

Silas har altid sovet med sut og nusseklud, og han har virket meget afhængig af den. Men da vi i sommer besluttede at nu skulle sutten væk, så forberedte vi ham på at dagen hvor sutten skulle væk, i en uges tid.

Da dagen kom, havde jeg puttet alle hans sutter i en pose og den fik han selv i hånden. Han var helt klar på at han skulle give sine sutter væk, for at få den gave jeg havde til ham. Så vi byttede, og jeg smed sutterne ud.

Der gik vel en lille uge hvor han lige prøvede om han ikke måtte få sin sut, ved sengetid, men jeg sagde til ham, at sutterne var smidt væk, men at han jo havde sin nusseklud.. Han var en stor og dygtig dreng som sådan havde givet sutterne væk. Jeg kunne ikke drømme om at sige... Jamen så skal gaven jo leveres tilbage for en sut... Han var lidt længere tid om at falde i søvn, men det gik hurtigt over... Og de sidste to mdr har vi ikke engang hørt ham nævne ordet sut:)

Jeg var ret afklaret med at den sut skulle væk, og stod fast med succes... Til gengæld så har jeg en 3 årig som slet ikke er med på at smide bleen endnu... Så der er altid et eller andet med de dejlige unger:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var ret afklaret med at den sut skulle væk, og stod fast med succes... Til gengæld så har jeg en 3 årig som slet ikke er med på at smide bleen endnu... Så der er altid et eller andet med de dejlige unger:)

 

Jeg kunne heller ikke droemme om at sige, at en gave skulle tilbage! Men naevne, at der blev givet en gave i bytte... tja, jeg ved det ikke, men Noah er ret haard i filten hvad angaar den sut, hvorfor jeg stadig gaar og forbereder mig mentalt - og netop at blive afklaret. Jeg tror, du har virkleig meget ret i, at det er afgoerende for en succes. Men her gik ble-eventyret til gengaeld totalt godt og nemt, saa vores "et eller andet" er til gengaeld sutten :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan det ikke helt sammenlignes men vigga har smidt sutten, om dagen kun. Hun her den stadig til nat (hun er 2 år 4 mdr). Vi tog beslutningen for hende og hun havde intet valg. Nusseklud og sut er forbudt om dagen basta. Der gik 1-2 dage hvor hun efter gentagne forsøg og gråd osv opdagede at vi stod 100% fast. Det var hårdt at høre hendes argumenter som "mor vigga savner nusse" "mor vigga bare en lille pige" osv, men efter de par dage har der bare intet problem været. Hun fortæller selv stolt nu at hun ikke skal have sutten og det er bare en uge siden. Så mit råd er stå fast, også selvom det kræver tonsvis af tårer de første par dage

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan det ikke helt sammenlignes men vigga har smidt sutten, om dagen kun. Hun her den stadig til nat (hun er 2 år 4 mdr). Vi tog beslutningen for hende og hun havde intet valg. Nusseklud og sut er forbudt om dagen basta. Der gik 1-2 dage hvor hun efter gentagne forsøg og gråd osv opdagede at vi stod 100% fast. Det var hårdt at høre hendes argumenter som "mor vigga savner nusse" "mor vigga bare en lille pige" osv, men efter de par dage har der bare intet problem været. Hun fortæller selv stolt nu at hun ikke skal have sutten og det er bare en uge siden. Så mit råd er stå fast, også selvom det kræver tonsvis af tårer de første par dage

 

jeg synes godt, det kan sammenlignes - tak :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tog sutten fra Caro da hun var 1,5. Hun vågnede mange gange om natten og havde tabt den = dårlig søvn til os alle!

Vi fortalte bare, at det ikke var godt at sove med sut (hun brugte ikke sut til dagligt) og så kompenserede bamserne og nussekluden rimelig godt :-)

Vi stod fast. Havde taget en beslutning og blev i den :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er det gået i nat?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER