Camillat

OMG - italiensk BH-skole... !

25 indlæg i dette emne

Åh. Jeg prøver virkelig og hepper på Noah hver dag.... Jeg arbejder for at få udendørsarealet efterårs/vinter-egnet og er blevet forældrerepresentant. Jeg prøver at kunne lide den lokale børnehave... Det gør jeg virkelig!

Men så render de jo rundt indenfor i udendørssko.. Derfor skifter jeg fodtøj på Noah ved aflevering og hentningen, så han har indesandaler på og ikke lukkede sko eller gummistøvlee på en våd dag.

Idag var solen fremme og ENDELIG var de udenfor, da jeg hentede. Fab !! Men Noahs jakke var knappet skævt. så den ikke lukkede til i halsen - og han havde sandaler på!

Det er bare op ad bakke... Der er 1 person til at modtage alle 18 børn om morgenen og til at være sammen med dem til og med kl 10:30. Godt nok køkkendame, assistent og rengøringsdame til at hjælpe med toiletbesøg og den slags...

Jeg kan vælge at holde ham hjemme til skolealderen, men det er også op ad bakke i en lille bjerglandsby. Alternativt kan jeg besøge en anden BH 20-25 minutter herfra, hvor der efter sigende er en helt anden ildsjæl bag og meget bedre kvalitativt program for læring og sanser. Jeg er ret sikker på, at det er noget mere for Noah, som heller ikke trives med de mange børn i hans lokale BH.

Dertil kommer mit "ry", hvis jeg trækker mig selv og mit barn ud af lokal skole... Og nu er jeg jo gået igang med at bearbejde borgmester og lærere til at bedre nogle forhold udendørs...men shit mand, jeg har det tiltagende svært med det her set up :(

Gode råd modtages gerne... Det er 4 uger, de har været igang og han er der fra 9-13 man-fre.

Tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan du (få M til at) snakke med lederen (borgmester?) om at de "pædagoger" skal have noget undervisning? Studietur til en anden børnehave?

Der skal jo laves nogle regler og så skal de jo for fanden vide hvordan børn skal påklædes inde og ude :huh

Det er jo også helt vanvittigt med 1 person til 19 børn :blink

:kram :kram til dig - det lyder sgu op af bakke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men ellers ville jeg absolut også besøge den anden bhv og se om deres er bedre :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå dit dilemma. Jeg tænker lidt, om du ikke kan besøge den anden BH sådan lidt i smug? Det er jo ikke noget du behøver at reklamere med, at du gør. Men bare for at få en fornemmelse for, hvordan tingene foregår der. Det vil jo alt andet lige give dig et meget bedre grundlag at træffe en beslutning på. Og hvis din mavefornemmelse efter besøget bare siger dig at "det her er det bedste for min søn", så må man vel vælge at se stort på, hvad andre så måtte mene om det, tænker jeg?

 

Jeg bor selv langt ude på landet og er meget bevidst om, hvor afhængig man er af hinanden og af at holde sig på god fod med hinanden sådan et sted, så det forstår jeg til fulde dine tanker omkring. Og har selv bidt nogle ting i mig med det i baghovedet, som jeg måske ikke ville have gjort under andre omstændigheder. Men min families ve og vel, den kommer bare forud for alt andet. Så hvis jeg fik ondt i maven over forholdene der hvor mit barn var (og ikke troede det realistisk at ændre betydeligt nok på) og vidste at der fandtes et bedre alternativ indenfor rækkevidde - ja så ville jeg absolut vælge alternativet. Så måtte alle andre 'take it or leave it'.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du (få M til at) snakke med lederen (borgmester?) om at de "pædagoger" skal have noget undervisning? Studietur til en anden børnehave?

Der skal jo laves nogle regler og så skal de jo for fanden vide hvordan børn skal påklædes inde og ude :huh

Det er jo også helt vanvittigt med 1 person til 19 børn :blink

:kram :kram til dig - det lyder sgu op af bakke

 

 

Men ellers ville jeg absolut også besøge den anden bhv og se om deres er bedre :kram2

 

Det er altsaa saa svaert for mig at laegge skjul paa, hvor ringe, jeg synes det er. Udendoerssko inde, de kommer meget sjaeldent udendoers, faa haender, ingen plan for deres projekter eller hvad man nu skal kalde det(tror jeg!), daarlig legeplads, de SKAL sove om eftermiddagen, hvis de skal vaere der efter kl. 13 og saa det idag, at min lille Noah sidder der paa en tre-hjuler i sandaler og pivaaben hals i 14 grader og blaest! Hun skal sgu da hjaelpe de smaa med at faa toej paa..! Og Noah havde ikke faaet toerret numse ordentligt en dag, hvor han havde lavet bonus dernede paa toilettet... det sidste kan jeg fandme ikke have!  

 

Det er ogsaa det, at jeg bare VED, der findes noget bedre og at han ikke er glad for at vaere dernede. Han laver alle mulige krumspring om morgenen, ikke alle morgener, men for at goere opmaerksom paa, at det ikke er godt for ham. Han siger, at han ikke har det godt med alle de boern (og det er jo virkelig alt for faa haender!). Naar jeg afleverer ham, faar han saadan et fortabt blik i oejnene og han goer sig umage for ikke at hive i mig, men han kan naesten ikke lade vaere... Han graeder ikke, men han er bestemt ikke min glade dreng, der ellers har sendt mig afsted og saa er leobet ind og lege. . Jeg kender ham og det her er ikke noget for ham... 

 

Omvendt er der ogsaa noget at stille op, men ja, der er saa meget, at det ikke helt er nemt at se, hvordan det skal ske indenfor de aar, han vil gaa der... 

 

Kan godt forstå dit dilemma. Jeg tænker lidt, om du ikke kan besøge den anden BH sådan lidt i smug? Det er jo ikke noget du behøver at reklamere med, at du gør. Men bare for at få en fornemmelse for, hvordan tingene foregår der. Det vil jo alt andet lige give dig et meget bedre grundlag at træffe en beslutning på. Og hvis din mavefornemmelse efter besøget bare siger dig at "det her er det bedste for min søn", så må man vel vælge at se stort på, hvad andre så måtte mene om det, tænker jeg?

 

Jeg bor selv langt ude på landet og er meget bevidst om, hvor afhængig man er af hinanden og af at holde sig på god fod med hinanden sådan et sted, så det forstår jeg til fulde dine tanker omkring. Og har selv bidt nogle ting i mig med det i baghovedet, som jeg måske ikke ville have gjort under andre omstændigheder. Men min families ve og vel, den kommer bare forud for alt andet. Så hvis jeg fik ondt i maven over forholdene der hvor mit barn var (og ikke troede det realistisk at ændre betydeligt nok på) og vidste at der fandtes et bedre alternativ indenfor rækkevidde - ja så ville jeg absolut vælge alternativet. Så måtte alle andre 'take it or leave it'.

 

Jeg vil helt sikkert besoege den boernehave. Jeg ved, at der arbejdes paa en helt anden maade, idet vi har et vennepar af familien, som er fra Beirut, hvor de leder 5 skoler. Hun er meget dygtig og har et meget vaagent oeje og en klar vison af, hvordan saadan en boernehave-skole skal vaere. Udendoersarealet, indendoers lidt mere organiseret og ikke mindst en PLAN. Og at de faar rytmik og motorik, have-arbejde/rode i jord og den slags... Hun har nu set skolen en dag, jeg tog hende med. Hun fortalte saa om et af deres vennepar, hvor moren har valgt den her anden BH, netop fordi deres lokale er som vores... I vores har de en ekstern til at komme og lave motorik med dem, for det kan de her "laerere/paedagoger" ikke.. jeg forstaar det ikke! Saa foraeldrene betaler 6 euro om maaneden herfor. Musik/rytmik, ikke noget, jeg har faaet indtryk af at de har... og udendoers, det kommer de jo naermest ikke, men arealet skal altsaa ogsaa goeres egnet til at gaa ud paa en dag, hvor det er vaadt nede. De gaar jo ikke ud i regnvejr hernede, medmindre det er os - og nogle aeldre mennesker. 

 

Det skal da heller ikke vaere nogen hemmelighed, at Noah ville gaa i skovnboernehave i Danmark og var der saadan en, en Montessori eller en Steiner-BH her hos os, saa ville han nok gaa paa den istedet for  Men at alternativet er saa langt fra sund fornuft, det goer mig en anelse desperat, kan jeg maerke... og ked af det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil helt sikkert besoege den boernehave. Jeg ved, at der arbejdes paa en helt anden maade, idet vi har et vennepar af familien, som er fra Beirut, hvor de leder 5 skoler. Hun er meget dygtig og har et meget vaagent oeje og en klar vison af, hvordan saadan en boernehave-skole skal vaere. Udendoersarealet, indendoers lidt mere organiseret og ikke mindst en PLAN. Og at de faar rytmik og motorik, have-arbejde/rode i jord og den slags... Hun har nu set skolen en dag, jeg tog hende med. Hun fortalte saa om et af deres vennepar, hvor moren har valgt den her anden BH, netop fordi deres lokale er som vores... I vores har de en ekstern til at komme og lave motorik med dem, for det kan de her "laerere/paedagoger" ikke.. jeg forstaar det ikke! Saa foraeldrene betaler 6 euro om maaneden herfor. Musik/rytmik, ikke noget, jeg har faaet indtryk af at de har... og udendoers, det kommer de jo naermest ikke, men arealet skal altsaa ogsaa goeres egnet til at gaa ud paa en dag, hvor det er vaadt nede. De gaar jo ikke ud i regnvejr hernede, medmindre det er os - og nogle aeldre mennesker. 

 

Det skal da heller ikke vaere nogen hemmelighed, at Noah ville gaa i skovnboernehave i Danmark og var der saadan en, en Montessori eller en Steiner-BH her hos os, saa ville han nok gaa paa den istedet for  Men at alternativet er saa langt fra sund fornuft, det goer mig en anelse desperat, kan jeg maerke... og ked af det. 

 

Kan godt forstå at du er frustreret over det, det er da virkelig heller ikke tilfredsstillende :( Både min mand og jeg har ret store krav/ønsker til den slags også, så vi har netop sat næsen op efter, at vores barn (som altså lige skal til verden først :rolleyes ) skal gå i en Montessori dagis (svensk bh), selvom det kommer til at betyde 30 minutters kørsel for os hver vej, frem for 10 minutter til den nærmeste lokale. Men pædagogikken giver bare så meget bedre mening for os der. Men når det ikke engang er en mulighed at vælge, så kan jeg godt forstå, at det må føles utilfredsstillende at skulle nøjes med noget, som man ikke er tilfreds med.

 

Jeg tænker at det er et godt første skridt at få besøgt den anden bh. Derfra ville jeg så veje stemningen i den lokale. Er det realistisk at tingene ændrer sig til det bedre? Måske har de bare brug for nogle friske nye øjne og kræfter udefra? For nogle nye input og noget engagement fra en, der ikke er kørt fast i en dagligdags trummerum af rutiner? Eller er det bare en umulig kamp, der er tabt på forhånd?

 

Håber I finder en god og tilfredsstillende løsning :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kram!

Du kender Noah! Kan det blive bedre i den børnehave han er i nu? Måske. Skal Noah være prøveklud, og gå og vente på det? Nej, det synes jeg ikke.. Jeg havde været "kold" - havde trukket ham ud, og fundet det helt perfekte sted.

Ikke på vilkår om mit barn skulle afleveres med den følelse, hver dag. Det er jo ikke engang så man kan sige den er neutral - det er jo negativt.. Det er simpelthen ikke godt nok!

Jeg er overrasket. Overrasket fordi jeg "aldrig" har det dig "virke så usikker", i forhold til et valg på Noahs vegne - du tænker ALTID på hans bedste, og du går (almindeligvis) ikke på kompromis i forhold til ham!

Jeg kan godt se du er gået i gang med at bearbejde forskellige - men igen, skal det være på bekostning af Noah?

Jeg synes du skal give dig selv en tidshorisont. Hvis ikke der er sket en markant ændring inden den xx, så skal Noah ud.

Jeg tror de fleste forældre har nogen ting de synes BURDE laves om i barnets børnehave. Fx synes jeg ikke om det garderobe kaos i Camilles, og jeg synes det er frustrerende gang på gang at hente hende med skoene omvendt på eller en andens støvler på ;)

Men Camille er ligeglad, og jeg orker ikke kampen. Men det er også en enkelt lille ting - alt andet er jo godt, og jeg afleverer en glad pige. De ting som du nævner, mange af dem er sikkert relevante problemstillinger herhjemme også - for få hænder, kommer ikke nok ud, rengøring osv.

Men jeg tænker så længe barnet er gld for at blive afleveret - så er det os som forældre der "gerne vil lidt mere".. Men som du selv siger så VED du der findes noget mere - noget der passer bedre til Noah..

Nå, det blev til en ordentlig omgang, her midt om natten.

Kort og godt, er det jeg mener egentlig bare: du er en god mor, og når du mærker efter tror jeg du ved hvad du skal!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå at du er frustreret over det, det er da virkelig heller ikke tilfredsstillende :( Både min mand og jeg har ret store krav/ønsker til den slags også, så vi har netop sat næsen op efter, at vores barn (som altså lige skal til verden først :rolleyes ) skal gå i en Montessori dagis (svensk bh), selvom det kommer til at betyde 30 minutters kørsel for os hver vej, frem for 10 minutter til den nærmeste lokale. Men pædagogikken giver bare så meget bedre mening for os der. Men når det ikke engang er en mulighed at vælge, så kan jeg godt forstå, at det må føles utilfredsstillende at skulle nøjes med noget, som man ikke er tilfreds med.

 

Jeg tænker at det er et godt første skridt at få besøgt den anden bh. Derfra ville jeg så veje stemningen i den lokale. Er det realistisk at tingene ændrer sig til det bedre? Måske har de bare brug for nogle friske nye øjne og kræfter udefra? For nogle nye input og noget engagement fra en, der ikke er kørt fast i en dagligdags trummerum af rutiner? Eller er det bare en umulig kamp, der er tabt på forhånd?

 

Håber I finder en god og tilfredsstillende løsning :kram2

 

Det er stensikkert en god ide at faa besoegt den anden BH og saa veje den stemning i den lokale. Det ER realistisk, at noget aendrer sig til det bedre. Blot er det saadan nogle ting som de sandaler og poellerest i nummer, der faar mig til at give lidt op paa forhaand, kan jeg maerke. Saa idag, har jeg meddelt, at jeg henbter foer frokost og vi talte endda grundigt om det. Jeg fortalte det til koekkendame og assistent og alliegevl sidder noah til bords og skovler hvid pasta ind, da jeg kommer. Og hun har undret sig over, at der manglede en tallerken! Det er da helt aandssvagt meget spild af min tid og forvirrende for Noah. Koekkenassistent sagde, at laerer er imbranato, hvikket ikker specielt positivt udtalt om en tredjeperson.  

 

Der er en "gammel" og en ny laerer/paedagog, saa der er baade gamle traedemoellekraefter og nye, men lidt pessimistiske kraefter. Ikke specielt ildsjaelsagtigt, men med lidt god vilje og borgmesterens stoette, saa kan vi nok faa i hvert fald udearealerne gjort mere boernevenlige og spaendende for alle. De skal laere, hvordan de er NOEDT til at klaede boernene paa, men saa er jeg bare ikke god til at gaa hen til en og fortaelle hende, at hun ikke har toerret ordentligt numse paa mit barn...Ingen af de to er mig usympatiske... Overhovedet. De har bare en anden kultur og det er ogsaa MIG, der skal arbejde hen imod deres, men jeg synes der ernogle ting, der ikke er ok og det er jo uanset kultur. 

 

Noah er ikke ked af det, naar jeg henter og der er ikke boern, der er kede af det, hverken naar jeg bringer eller henter. Saa det er jo ikke helt vildt daarligt der, men det er bare heller ikke vildt godt, altsaa... Noah kan ikke fortaelle mig, havd de har lavet, kun naar hende motorikdamen har vaeret der. 

 

kram!

Du kender Noah! Kan det blive bedre i den børnehave han er i nu? Måske. Skal Noah være prøveklud, og gå og vente på det? Nej, det synes jeg ikke.. Jeg havde været "kold" - havde trukket ham ud, og fundet det helt perfekte sted.

Ikke på vilkår om mit barn skulle afleveres med den følelse, hver dag. Det er jo ikke engang så man kan sige den er neutral - det er jo negativt.. Det er simpelthen ikke godt nok!

Jeg er overrasket. Overrasket fordi jeg "aldrig" har det dig "virke så usikker", i forhold til et valg på Noahs vegne - du tænker ALTID på hans bedste, og du går (almindeligvis) ikke på kompromis i forhold til ham!

Jeg kan godt se du er gået i gang med at bearbejde forskellige - men igen, skal det være på bekostning af Noah?

Jeg synes du skal give dig selv en tidshorisont. Hvis ikke der er sket en markant ændring inden den xx, så skal Noah ud.

Jeg tror de fleste forældre har nogen ting de synes BURDE laves om i barnets børnehave. Fx synes jeg ikke om det garderobe kaos i Camilles, og jeg synes det er frustrerende gang på gang at hente hende med skoene omvendt på eller en andens støvler på ;)

Men Camille er ligeglad, og jeg orker ikke kampen. Men det er også en enkelt lille ting - alt andet er jo godt, og jeg afleverer en glad pige. De ting som du nævner, mange af dem er sikkert relevante problemstillinger herhjemme også - for få hænder, kommer ikke nok ud, rengøring osv.

Men jeg tænker så længe barnet er gld for at blive afleveret - så er det os som forældre der "gerne vil lidt mere".. Men som du selv siger så VED du der findes noget mere - noget der passer bedre til Noah..

Nå, det blev til en ordentlig omgang, her midt om natten.

Kort og godt, er det jeg mener egentlig bare: du er en god mor, og når du mærker efter tror jeg du ved hvad du skal!

 

Tak darling, du er faktisk rigtig soed at skrive saa meget :kiss

 

Det er virkelig ogsaa kommet bag paa mig, at den er saa langt fra det, jeg oensker for Noah. Jeg har det jo virkelig ikke godt, naar jeg ikke kan opnaa harmoni for Noah og mig selv! Men jeg har maaske nok anet noget, for husker at have spurgt moren til en af Noahs privat-VS-venner, om hun er tilfreds med den nonne-BH, han er startet i og hun har fortalt mig lidt om den. Den ligger i nabolandsbyen tilbage mod storebyen, taettere paa den anden BH(Den kan jeg i grunden ogsaa besoege...hans mor er fra Oestrig og lille ven Gianluca gaar jo i den).  

 

Jeg kan lige forklare om vores infrastruktur og lidt om hvor vi bor, fordi det nok er der, humlen ligger med hensyn til min tvivl. Vi bor i en dal i de italienske Appeniner, saa du kan forestille dig en lang hovedvej ind i en tange mellem bjergene, hvor der er 6 byer langs vejen helt ind i og op i bjernene. Vi er tredjesidste by, beliggende 35 km fra stoerre by og vi er foerste by i vores lillebitte kommune paa 1000 indbyggere, altsaa to yderligere byer efter vores. Tilbage ligger foerst nabolandsby med en offentlig(daarlig?) BH og den her nonne-BH(som ikke er nonner...). Der ligger en by laengere vaek med en offentlig BH og efter den ligger den alternative BH, jeg skal have besoegt. Saa et lidt indspist lokalsamfund, hvor alle snakker om alle... Og saa kommer der oveni, at min svigerindes boern jo gaar paa samme skole/BH. Noah jaevnaldrene faetter gaar i samme BH som Noah og er heldagsindskrevet. Kusinen gaar i grundskolen ovenpaa. Vores lille by med 400 indbyggere har den her skole med scuola materna(BH) og scuola elementare(grundskole), hvor boern fra de to sidste byer og saa vores by(altsaa kommunen) indskrives.  

 
Altsaa store-byen Forlì -> Castrocaro/Terre del Sole -> Pieve(anden BH) -> Dovadola -> Rocca San Casciano(Nonne-BH) -> Portico(hvor vi bor) -> Bocconi -> San Benedetto in Alpe(hoejt oppe, hvor det altid sner foerst og sidste flaekke i vores dal).
 
Saa kommer hende her den i forvejen lidt besvaerlige dragemor og synes ikke, at den lokale BH/skole er god nok til hendes barn? Og vil koere den lange vej for at hente og bringe - og hvem ved, om de saa er betalingspligtige BH'er, hun har kig paa(ikke irrelevant for os heller, men tror det ikke)....?  

 

Jeg overvejer ogsaa, om Noah skal vaere proeveklud... Og nej, han er ikke glad for at blive afleveret - endny, anyway. Men han er i det mindste glad og optaget af noeget, naar jeg henter ham. Foerste skridt maa vaere at hoere Gianlucas mor om den her nonne-BH og saa venners venner om den anden og faa besoegt begge to. Og at faa faeldet ned, hvad der helt praecist skal til, for at jeg kan faa ro paa i forhold til denne her lokale BH. 

 
Jeg er godt nok ikke saerlig optimistisk lige nu, men har vist en livline i en veninde, der er skolelaerer, som jeg deler mange synspunkter med. Og jeg kan ringe til familievaerkstedet i storebyen og faa lidt raad med paa vejen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg læser hvad du skriver, så lyder det slet ikke holdbart Camilla :kram

Er det muligt at påvirke nogen steder, så der kommer mere (og/eller bedre uddannet) personale? Og har du talt med andre forældre og deres holdning? Tit er man stærkere sammen, og du kan jo ikke være den eneste der oplever manglende hygiejne ved toiletbesøg, forkert tøj i forhold til ude/inde mv.

Håber du finder den rigtige løsning for Noah.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg læser hvad du skriver, så lyder det slet ikke holdbart Camilla :kram

Er det muligt at påvirke nogen steder, så der kommer mere (og/eller bedre uddannet) personale? Og har du talt med andre forældre og deres holdning? Tit er man stærkere sammen, og du kan jo ikke være den eneste der oplever manglende hygiejne ved toiletbesøg, forkert tøj i forhold til ude/inde mv.

Håber du finder den rigtige løsning for Noah.

:kram2

 

Tak soede  :kiss

 

Jeg tror ikke, jeg akn faa flere haender eller bedre personale. Vi bor i udkantsitalien, saa at sige, og pengene er smaa. Der er netop doneret 1800 euro til skolen som helhed. Penge som laererne i grundskolen(!) gerne vil bruge til et "bloedt omraade" - et laeserum. Det er jo positivt, men jeg saa gerne, at noget af den donation gik til at forbedre et virkelig trist og uinspirerende udendoersareal. For grundskolen er der kun fliser! Boern paa 6+ har altsaa ikke brug for andet stimuli? BH har graes/mudder med plastiklegetaarne-huse og saa cementunderlag og ellers jord... Men det er saa lige her, jeg har en positivt ladet dialog med borgmester og laerere, blot skal de jo saa ogsaa gaa derud - og ikke mindst vaere paaklaedt til det!

 

Jeg skal have vejret stemningen hos nogle af de andre moedre, men jeg ved, at mange af dem er koert lidt traette og mange af dem bor jo endnu laengere vaek end os... Og saa er italienere ogsaa pessimister af natur, fornemmer jeg. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa, jeg kan med ro i sindet besoege de to andre BH'er, siger M. Og jeg har en aftale om en kop kaffe og en snak hos en veninde paa torsdag, hvor vi ogsaa kan vende BH. Hun er laerer og jeg vil bare saa gerne vide, hvad jeg kan forvente af saadan en BH hernede. Maaske hun ogsaa synes, det er uholdbart og saa ser jeg mig nok om efter et andet sted.. Jeg ved, at hun valgte VS med meget stort omhu, saa mon ikke, hun er den rette til at saette tingene i et realistisk perspektiv.... 

 

M kommer foerst paa de her ting, naar jeg goer opmaerksom paa dem, men han har altsaa heller ikke laest en masse om paedagogik, har ikke nogen seje paedagoigveninde og kommer slet ikke fra en dansk BH-kultur som vores, hvor de er ude og i grunden har det godt de fleste steder, selvom der er faa haender mange steder.

 

De to alternative BH'er er saakaldte sogneboernehaver, altsaa kirkeligt tilknyttede. Maria Bambina er den laengst vaek, som jeg fornemmer er mere "kristne" og Sacra Famiglia er den nonne-Bh i nabolandsbyen. Fordelen ved den er umiddelbart at Gianluca gaar der og ham og Noah var best friends i privat-VS - hans mor er glad for stedet - og den er taet paa, 8 km. M og jeg har kun besoegt tilstoedende VS og den var LILLEBITTE, men vibrationerne fra BH var gode. 

 

Det bliver i hvert fald ikke nemt at skifte, hvis det er, men det er jo heller ikke nemt at blive og kaempe for noget, der er op ad bakke. Jeg haaber de naeste uger byder paa noget mere serioest, altsaa... Baade Noah og jeg er lettede over at det er weekend og saadan skal det jo ikke vaere :( 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa, lidt nyt angaaende BH.... 

 

Hentede igen Noah, hvor de var udenfor og han havde IGEN ikke faaet skiftet fra indesandaler til sko :shooter Jeg bad BEGGE de to damer, der stod og skuttede sig, om de ikke ville vaere RIGTIG soede og goere mig den tjeneste at huske det fremover. Det er gare utroligt! Og Noah havde selv bedt hende om hjaelp til jakken....saa skulle der vel gerne falde en femoere, men nej. 

 

Jeg har helt glemt at fortaelle, at den ene, der var blevet tilbage med de ti boern, der blev til frokostspisning, en dag sad og laeste i en blad, mens ungerne rendte rundt og legede(vildt?), uden at blinke synderligt, da jeg kom, men hun lagde det da vaek. Jeg saa godt sidste aar, hvordan de sad der og hang... Og hun har da ogsaa en mave, der haenger nede ved knaeene, hende her, saa hun er virkelig ikke saerlig mobil. Hun er soed, det er slet ikke det.

 

Jeg var inde hos min veninde, som sagde god for den naermest beliggende BH(den private/kirke-BH). Hun ville helt klart besoege den med Noah og saa flytte ham, hvis jeg foeler, det er det rigtige. Humlen heri er jo udelukkende, at det er et lille samfund og at han nu engang ER startet i den lokale/offentlige, saa det er en slags uhoert ting at flytte sit barn dertil.

Noah reagerer fortsat slet ikke dernede, men han er saa lettet, naar vi staar op loerdag og skolen er lukket, saa han ikke skal i BH. Og han er stadig "nej" herhjemme og han gaar stadig meget op i om han har det godt nok til at gaa i BH den dag og er i det hele taget bare et barn, der er mest tryg ved at reagere herhjemme. Det er helt ok, men det goer ogsaa, at ansvaret helt og holdent ligger hos os og vi er en smules splittede. 

 

M ved godt, at jeg helst ser ham flyttet imorgen, men han vil helst have en chance for at faa aendret paa aktuel skole... Jeg vil gerne arbejde videre for at aendre, men jeg vil gerne flytte Noah imens - der er noget rigtigt i at taenke, om han skal vaere en del af det eksperiment. Nuvel, imorgen er der atter en uge og nu har jeg betalt 12 euro, for hende den motorikdame, der kommer og har motorik med dem om torsdagen. Jeg betalte til og med november. Indeni mig har jeg sat december som sidste frist for en temmelig radikal forbedring, for at han ikke skal flyttet. Og det er vel at maerke, hvis jeg ikke bliver meget glad for en af de to andre steder. 

 

Jeg agter at besoege dem indenfor de naeste to uger, hvor jeg har lidt tid nogle formiddage... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som nogle gode og fornuftige overvejelser! Det er ikke fedt at det er ens barn der er prøveklud. Jeg ville helt bestemt også have en "sidste frist". Virkelig :numse med den "lille samfunds kultur" :( jeg forstår godt presset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som nogle gode og fornuftige overvejelser! Det er ikke fedt at det er ens barn der er prøveklud. Jeg ville helt bestemt også have en "sidste frist". Virkelig :numse med den "lille samfunds kultur" :( jeg forstår godt presset.

 

Tak for stoetten, saadan lige midt i en igangsaettelse  :kiss

 

Det hjaelper ikke paa det, at jeg moedte en dame her til morgen, som har arbejdet 30 aar som madmor nede paa skolen og talte virkelig negativt om den og om boernenes traumer. Det handler stensikkert (dels) om en vis M, som var laerer i BH indtil for faa aar siden og ogsaa har traumatiseret min niece... Hun er gudskelov paa pension nu! Jeg tror ikke, at boernene direkte traumatiseres af at gaa der nu! Men at der er meget at arbejde paa og med, det er ret klart....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor ubehagelig en tanke :( altså man skal jo aldrig "dødsdømme" og nogen skal jo gå forrest i forbedringer. Men hvor langt vil man gå med sit eget barn i klemme?

Indtil videre lyder det jo heldigvis mest som noget der kan blive bedre, men forstår godt splittelsen! Jeg ville også have det svært hvis jeg vidste der var bedre alternativer for Mie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor ubehagelig en tanke :( altså man skal jo aldrig "dødsdømme" og nogen skal jo gå forrest i forbedringer. Men hvor langt vil man gå med sit eget barn i klemme?

Indtil videre lyder det jo heldigvis mest som noget der kan blive bedre, men forstår godt splittelsen! Jeg ville også have det svært hvis jeg vidste der var bedre alternativer for Mie.

 

Det er virkelig ubehageligt, ja, og taenker, at BH derfor stadig har et lidt tungt ry og en kultur, som har et lidt negativt praeg - der hvor det ikke er rart og der, man helst ikke vil arbejde.... 

 

Der er en meget god koekkenassistent, som er meget obs paa boernene og isaer dem, der komme ud fra lokalerne i "forhallen" og ud til koekkendamen. Hende gaar Noah ud til og hun forstaar, at han er saerligt sensitiv uden at jeg har sagt det. Det er der ikke nogle af laerer-paedagogerne, der har givet udtryk for, hvorfor jeg selv har fortalt, at han er en sensitiv sjael. Det samme har jeg fortalt til en hjaelpepaedagog, der kommer nogle gange, fordi jeg lige havde afleveret ked af det Noah og hun var paa vej ud. Saa maaske hun har snakket lidt med dem, for M synes, der var ekstra "omsorg" her til morgen.... 

 

Og ja, netop det at der er 2 bedre alternativer indenfor hhv 6 og maks 25 minutters koersel.... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej jeg kan virkelig godt følge dig :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ak, stadig op ad bakke. Noah har brugt loerdag, soendag og mandag paa at holde fri sammen med hos, men ogsaa paa at minde sig selv og mig om, at "skolen" er lukket og der er ikke skole idag. Flere gange om dagen. Igaar gik det egentlig fint at aflevere, men idag var det igen svaert. Han graeder ikke, men han vil ikke slippe mig frivilligt. Jeg har baade i dag og igaar brugt meget energi paa mit zen og det har vaeret vigtigt for mig at blive der, selvom han var i B' eller L's arme, indtil han har accepteret, at jeg gaar. 

 

Jeg besoegte naermeste nonne-BH i sidste uge og skal derhen igen en dag med M. Saa vil jeg forsoege at tage derhen 10:30, hvor der er fri leg, saa jeg kan fornemme lydniveau og kaosniveau. Akustikken er muligvis en del bedre. De er 21 boern mod 18 nu, men der er saa hele tiden 2 voksne og 3 ved middagsmaden. Noah kender 2 boern godt og nogle andre fra legepladsen i nabolandsbyen. hende paedagogen, der viste mig rundt og var soed at tage sig tid til at tale med mig, ville gerne arbejde i en Steiner-BH. Udeomraadet er stort, men samtidg typisk plastik-fantastic og jeg tror ikke, der er mere ude end i den lokale.

 

M vil gerne med og saa vil vi ogsaa besoege den laengere vaek. Gerne for at kunne udelukke den, men jeg tror desvaerre, at det er den bedste af tre.... Det er 20-25 minutter paa bjergvejene, saa det er ikke droemmescenariet at skulle koere den tur ekstra hver dag, isaer ikke med glatte veje. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan faa ud af Noah, at det handler om larmen/stoejniveauet og den "aula", der er i brug hele formiddagen, den er virkelig en sal, hvor lyd larmer. 

 

Jeg kan ogsaa faa ud af ham, at det er de store boern, der goer, at han ikke har det godt. Hvad det saa helt konkret kommer sig af, det kan jeg ikke rigtig naa frem til, men han er jo ikke stoerre end 3 aar, saa han ved det maasek ikke engang selv. Men nu saa jeg en pige gaa forbi os her til morgen, hvor hun faktisk naermest skubbede til Noah for at komme forbi. De store er udelukkende piger, saa forestiller mig snildt, at der kan vaere noget attitude, selvom de er smaa. Og hvis der ikke er en person, der guider dem til at vaere soede og blide, saa bliver de det jo ikke af sig selv. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sys godt nok institutions livet hos jer er en anelse op ad bakke! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sys godt nok institutions livet hos jer er en anelse op ad bakke! :o

 

Det er det altsaa ogsaa og det er ret svaert for mig at acceptere, at vi kunne bo et sted, hvor han kunne faa det meget bedre! Bare Bologna ville jo vaere Steiner-BH og det er kun 1,5 time vaek. Jeg er ikke helt oppe at ringe over den her naermeste nonne.BH, men har ikke hoert daarligt om den. Men nu ser jeg, om den 25 minutter vaek er vaerd at tage med i overvejelserne. Jeg HAR kun hoert meget, meget postivt om den og deres "sommercenter", som skulle vaere en droem.

 

Jeg aner uraad, altsaa, ogsaa fordi Noahs faetter jo gaar i den lokale og er glad for det. Men der er saa ogsaa et men i at de to aabenbart er oppe og toppes nogle gange og Noah fortaeller, at "naar B goer noget, der goer ondt paa mig, saa slaar jeg ham"....WTF? jeg har sagt det til dme, og de maa jo invitere til at man fortaeller om det!  Og jeg ved, at B kan vaere lidt bisset, f.eks. i det oejeblik jeg henter Noah, hvor han skal blive, men nu er han begyndt at komme hen efter en krammer hos mig istedet, saa det er da en helt anden sag. Han er en soed dreng! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå det er et dilemma.. 25min (km?) væk er jo også et stykke når det er hver vej, to gange dagligt! - men på den anden side, sys jeg også at det er det værd, hvis den er så meget bedre end den lokale!

Hvornår skal du besøge den sidste mulighed?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå det er et dilemma.. 25min (km?) væk er jo også et stykke når det er hver vej, to gange dagligt! - men på den anden side, sys jeg også at det er det værd, hvis den er så meget bedre end den lokale!

Hvornår skal du besøge den sidste mulighed?

 

Aah, jeg ville have vaeret afsted i denne uge, men nu er Noah snottet og havde falsk strubehoste i nat, saa jeg ved ikke... maaske vi kan tage derhen imorgen, men ved ikke, om det er dumt at tage ham med. Han kender jo virkelig ingen i den BH, hvor han kender nogle i den anden alternative. 

 

Jeg aner ikke i km, men vejen er jo lidt snoerklet og jeg er ikke vokset op med at koere her, saa regner altid i minutter, he he. Det tog 22 minutter den anden aften med lidt taage i moerke, saa det kan nok blive 25 minutter inklusive at komme Noah ind i bilen og tage ham ud igen. Men HVIS den er saa meget bedre, saa er det det vaerd, ja... 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv at han sådan bliver ramt af hoste og snot konstant :(

Jeg tror jeg ville satse på at besøge den alene i første omgang... Og hvis du så er Hooked, ville jeg tage Noah med!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv at han sådan bliver ramt af hoste og snot konstant :(

Jeg tror jeg ville satse på at besøge den alene i første omgang... Og hvis du så er Hooked, ville jeg tage Noah med!

 

Ja, det er oev, men hey, det gaar meget bedre, idet han trods alt var syg der lige efter start og saa "foerst" nu igen. Og han var faktisk blevet hostefri - lige indtil i forgaars!  :yay

Urter og alt det hejs hjaelper, saa nu er det bare at holde ved og derfor er han ogsaa hjemme idag, selvom han er frisk nok til at komme afsted. Vi har besluttet, at hans immunforsvar lige skal have en chance, saa haaber jeg, at han staerk paa mandag. 

 

Vi kom ikke afsted og nej, han skal ikke med, medmindre vi er hooked. Eller hvis det er under paaskuddet at samle ideer til den lokale... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER